فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی
بنا به هر دلیلی این احتمال وجود دارد که شرکت شما با بحران مواجه شود. تحت این شرایط تنها یک مدیر توانا قادر خواهد بود تا اوضاع را مدیریت کرده و تیم را در مسیر درست هدایت کند. در این زمینه جالب است بدانید که بسیاری از شرکت های جهانی نظیر گوگل، برای انتخاب مدیران خود، بیش از توانایی در حفظ وضع موجود روی عملکرد آنها در زمان بروز مشکلات تاکید دارند. به همین خاطر نیز این دسته از مدیران را می توان در بالاترین جایگاه مدیریتی تصور کرد. اگرچه همه افراد در تلاش هستند تا در شرایط بحرانی عملکرد مناسبی را داشته باشند، با این حال به علت عدم تجربه و آگاهی نسبت به اقدامات ضروری، در بیش تر موارد با شکست مواجه می شوند. بدون شک در صورتی که بخواهید خود در این زمینه کسب تجربه کنید، بسیاری از فرصت های مدیریتی خود را از دست خواهید داد. به همین خاطر در این مقاله نظرات مدیران برتر را که تجربه چنین شرایطی را داشته و از آن با موفقیت عبور کرده اند، گردآوری کرده ایم که در ادامه به بررسی هشت مورد طلایی آن خواهیم پرداخت.
مواجهه با بحران
1-نخستین گام برای کنترل اوضاع، تعیین اهداف و انتظارات درست است
در بسیاری از موارد مشاهده می شود که افراد با بروز نخستین بحران درون سازمانی خود، اقدام به تعیین انتظارات و توقعات تازه تر و سخت گیرانه تر می کنند. علت این امر نیز به خاطر تلاش برای خروج سریع از وضعیت حال حاضر است. با این حال واقعیت این است که در چنین لحظاتی، حفظ آرامش و بررسی اوضاع در جمله الزامات محسوب می شود. به همین خاطر نباید به دنبال اقدامات عجولانه بود.
برای مثال در صورتی که با بحرانی در زمینه فروش مواجه هستید، لازم است تا در ابتدا علت های این امر را به خوبی شناسایی کرده و مطابق آن اقدامات کوچک و در حد توان تیم خود انجام دهید. درواقع نباید اجازه دهید که مشکلات خارجی با نارضایتی های داخلی همراه شود. به همین خاطر نیز بهتر است تا در هر مقطع، تنها به دنبال بهبود در یک بخش باشید. این امر بدون شک نه تنها باعث خواهد شد تا خواسته شما بهتر و در مدت زمان کوتاه تری به نتیجه برسد، بلکه خستگی و استرس کمتری را نیز به تیم وارد خواهد کرد و با مشاهده نتایج هر یک از اقدامات خود برای آینده انگیزه پیدا خواهند کرد. در آخر فراموش نکنید که در رابطه با اوضاع و پیشنهادات خود با سایر افراد شرکت به گفت و گو پرداخته و نظرات آنها را نیز جویا شوید.
مطلب مرتبط: در مواجهه با بحران، به دنیای یک متری مقابل تان بنگرید!
2-میزان آسیب را بررسی کنید
بدون بررسی مشکل، شما نمی توانید برای رفع آن برنامه ریزی کنید. با این حال برخی از مدیران تلاش می کنند تا شکست ها را به دست فراموشی سپرده و شرایط جدیدی را برای خود آغاز کنند. جالب است بدانید که با ریشه یابی مشکلات خود، حتی ممکن است به عدم وجود بحران و صرفا سیاه نمایی های شرکت ها رقیب مواجه شوید. تحت این شرایط قادر خواهید بود تا در مدت زمان به مراتب کوتاه تری همه چیز را به نفع خود تغییر دهید. در نهایت این امر که به خوبی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی شفاف سازی های لازم را انجام دهید، از بروز بسیاری از شایعات که اوضاع را بدتر خواهد کرد، جلوگیری خواهد شد.
3-از یک روان شناس استفاده کنید
هیچ گاه نباید فراموش کنید که افراد تیم شما از انسان ها تشکیل یافته است که نمی توان احساسات آنها را نادیده گرفت. درواقع عملکرد درخشان افراد وابستگی بالایی با میزان سلامت جسمی و روانی آنها دارد. بدون شک بروز یک بحران آسیب هایی را روی روح و روان افراد خواهد داشت که در این رابطه یک روان شناس به خوبی می تواند به آرام شدن جو حاکم بر شرکت و بهبود وضعیت افراد کمک کند. اگرچه در این رابطه همواره عنوان می شود که خود مدیران باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند، با این حال نمی توان انتظار داشت که یک مدیر تجربه و سطح توانایی یک روان شناس را داشته باشد. به همین خاطر در شرایط حساس، حضور این افراد کاملا ضروری خواهد بود.
4-با اعمال برخی تغییرات، خون تازه ای به تیم شرکت تزریق کنید
با توجه به این امر که تیم شرکت، بازوی اجرایی محسوب می شوند. با بروز یک بحران بدون شک عملکرد این افراد با نقص هایی همراه است. به همین خاطر بهتر است تا بازنگری ای در روش انجام کار و اقدامات افراد خود داشته و در تغییراتی را در هر دو جناح صورت دهید. برای مثال این امر که فردی در شرکت که مطابق انتظارات عمل نکرده و خلاقیت لازم را نیز برای اقدامات آتی شما ندارد با فردی مطابق این شرایط تعویض کنید، بدون شک پتانسیل بهبود برای شما به وجود خواهد آمد.
5-تمامی گزینه های پیش روی خود را بررسی کنید
انتخاب بهترین راه تنها زمانی میسر خواهد بود که تمامی مسیرهای پیش روی خود را مورد ارزیابی قرار داده باشید. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا با بروز بحران، مدتی را برای تحلیل اوضاع و شرایط کار برای آینده اختصاص داده و در این مدت نتایج احتمالی هر یک از مسیر ها را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهید. در نهایت نیز ضروری است تا روش مدنظر خود را به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار داده و با تعیین مدت زمان، از نتیجه بخش بودن آن اطمینان حاصل کنید.
6-فراموش نکنید که صداقت کلید اصلی حل مشکل خواهد بود
برای خارج شدن از یک مشکل، ابتدا لازم است تا با خود و مشتریان شرکت صادق باشید. در غیر این صورت نمی توانید اشتباهات را پذیرفته و در تلاش برای جبران آن گام بردارید. در این رابطه فراموش نکنید که هیچ شرکتی را نمی توان یافت که تا کنون اشتباهی را نداشته باشد. به همین خاطر نباید این امر را به معنای پایان کار تلقی کرده و در تلاش برای پنهان کردن آن باشید. در نهایت صداقت شما نیز برای مخاطب تاثیرگذار خواهد بود و زمینه را برای فراموش کردن آن مهیا خواهد ساخت.
7-تجربیات خود را مکتوب کنید
یک اشتباه و بحران تنها زمانی حادثه خواهد بود که برای یک بار اتفاق بیفتد. درواقع تکرار مجدد آنها بدون شک قابلیت های مدیریتی شما را به شدت زیر سوال خواهد برد. با این حال اگر بخواهید صرفا به ذهن خود اتکا کنید، بدون شک احتمال فراموشی وجود خواهد داشت و به همین خاطر نیز لازم است تا دلیل بروز بحران و راهکارهای خود برای خروج از این شرایط را یادداشت کرده و آن را به عنوان یک دستورالعمل در نزد خود نگه دارید. با گذشت زمان این یادداشت ها به کتابچه ای تبدیل خواهد شد که راهنمای عمل بسیار خوبی برای مدیران آتی خواهد بود.
مطلب مرتبط: بحران های اقتصادی و مواردی که کارآفرینان باید مد نظر داشته باشند
8-از کمک های سایرین استقبال کنید
در صورتی که شرکا و دوستان تجاری خوبی را برای خود پیدا کرده باشید، بدون شک با بروز مشکل می توانید روی کمک آنها حساب کنید. با این حال در صورتی که در این زمینه چندان موفق ظاهر نشده اید، همچنان فضا برای اقدام مهیا خواهد بود. درواقع با بروز مشکل شما می توانید با سایر شرکت ها حتی شرکت های کوچک تر از خود وارد همکاری شده و شرایط را بهبود بخشید. به همین خاطر نباید تصور کرد که در مواجهه با بحران لازم است تا صرفا به تنهایی گام بردارید.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی