فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
تکنولوژی چگونه دنیای بازاریابی را متحول کرده است؟
هرگاه صحبت از موفقیت در عرصه کسب وکار می شود، ذهن افراد به سراغ حوزه بازاریابی نیز می رود. انگار این دو مفهوم پیوند بسیار نزدیکی با هم برقرار کرده اند. در هر صورت بدون تبلیغ محصولات و برندمان امکان موفقیت وجود ندارد. به ویژه در عصر حاضر که ابزارهای ارتباطی پیشرفت چشمگیری به خود دیده اند. در این میان بازاریابی نیز مانند هر بخش دیگری از زندگی به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت است. اکنون تاثیر تکنولوژی مدرن روی عرصه بازاریابی از انتخاب ساده پلتفرم آنلاین برتر برای فعالیت عبور کرده و معنای بسیار عمیق تری یافته است.
در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز بازاریابی موبایل محور اهمیت بسیار زیادی یافته است. الگوی بازاریابی مبتنی بر شبکه های اجتماعی نیز همچنان تاثیر شگرفی روی پروژه های بازاریابی شرکت های بزرگ دارد. در این میان شرکت ها و آژانس های بازاریابی همچنان به نوآوری و معرفی الگوهای تازه ادامه می دهند. به این ترتیب حوزه بازاریابی بیش از هر زمان دیگری عرصه مواجهه با المان های جدید و هیجان انگیز خواهد بود.
تکنولوژی بازاریابی
در این مقاله هدف اصلی من بیان تاثیرات تکنولوژی نوین روی بازاریابی و تحولات این عرصه از کسب وکار است. امیدوارم بیان این رابطه به شما در زمینه بازاریابی بهتر کمک کند.
بازاریابی در دنیای کسب وکار مدرن
به عنوان یک کارشناس در طول سال های اخیر شاهد تحولات بسیار بیشتری در مقایسه با چند دهه پیش در عرصه بازاریابی بوده ام. به این ترتیب اگر فقط برای چند ماه از تحولات حوزه بازاریابی بی خبر باشیم، به هنگام مراجعه مجدد انگار وارد دنیایی کاملا تازه شده ایم. همه شرکت های جوان باید توجه ویژه ای به مزیت های حوزه بازاریابی داشته باشند. در این میان تفاوتی میان شرکت های محلی و بین المللی وجود ندارد.
یکی از تحولات مهم عرصه بازاریابی پدید آمدن مفهوم «بازاریابی دیجیتال» است. بر این اساس به منظور توسعه هرچه بیشتر کسب وکار برندها و افزایش آگاهی کاربران از آنها هرگونه ابزار دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرد. این مفهوم از کمپین های مبتنی بر شبکه های اجتماعی تا شبکه های تلویزیونی خصوصی مانند نت فلیکس را در بر می گیرد. وجه اصلی این الگو ترک روش های سنتی بازاریابی و گرایش به سوی ابزارهای دیجیتال است. البته تاثیرگذاری این روش روی موفقیت برندها در جذب مخاطب باعث افزایش تمایل برندها به پیگیری این شیوه شده است.
مطلب مرتبط: دنیای بازاریابی دیجیتال
اوان استارکمن، مدیرعامل شرکت بازاریابی بیت شاپی (واقع در شهر نیویورک) است. شرکت اوان در زمینه استفاده از تکنولوژی به شیوه های تازه و جذاب برای تحقق اهداف بازاریابی تخصص دارد. هنگامی که به سابقه کاری بیت شاپی نگاه می کنیم، همکاری با برندهای بزرگی نظیر Old Navy، شراتون و لیفت به چشم می خورد. خوشبختانه اوان تمایل بسیار زیادی به اشتراک گذاری تجربه و مهارت های خود در زمینه بازاریابی دارد. اگر به دنبال ایده های جذابی در این زمینه هستید، همیشه اکانت های وی در شبکه های اجتماعی را دنبال کنید. به ویژه در لینکدین وی مطالب تخصصی پیرامون بازاریابی مبتنی بر دستاوردهای تکنولوژی ارائه می کند. یکی از نکات مورد نظر اوان استفاده از تکنولوژی به منظور افزایش هیجان کمپین هاست. به گفته وی، کمپین های معمولی به دلیل تکرارشان از سوی برندهای مختلف دیگر جذابیتی برای مخاطب ندارد. به همین دلیل باید به دنبال راهکارهایی به منظور خلق جذابیت و هیجان باشیم. الگوهای بازاریابی نظیر بازاریابی مبتنی بر دوربین های واقعیت مجازی (VR) از جمله مهم ترین تغییر و تحولات در عرصه بازاریابی هستند. برندها با استفاده مناسب از این تغییر به خوبی می توانند کسب وکار خود را توسعه دهند.
خلاقیت در بازاریابی
در طول تاریخ رسانه مدرن هر مزیت و ابزار تازه ای در تکنولوژی در تماس مستقیم با خلاقیت در بازاریابی بوده است. به عنوان مثال، نخستین نمونه از بازاریابی مدرن به صورت چاپی و سپس رادیویی و نهایتا تلویزیونی عرضه شد. این امر بیانگر پیوند نزدیک میان عرصه رسانه و بازاریابی است، به گونه ای که هر تغییری در طرفین ماجرا دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد. ظهور تبلیغات آنلاین در دهه 90 میلادی آخرین تحول مهم در زمینه بازاریابی محسوب می شود (ظهور شبکه های اجتماعی در اینجا نادیده گرفته شده است). به این ترتیب ظهور صنایع مختلف به ویژه خرده فروشی و خدمات در دنیای آنلاین محصول توسعه اینترنت و بالطبع تبلیغات آنلاین است. به عنوان یک نمونه عینی، برند آمازون یا eBay را در نظر بگیرید. بدون ظهور اینترنت و تبلیغات آنلاین هیچ یک از این دو غول دنیای خرده فروشی امکانی برای موفقیت و ثبت رکوردهای مختلف در زمینه کسب سود نداشتند.
هدف اصلی کمپین های بازاریابی نمایش محصولات به گونه ای ضروری و کاربردی برای مخاطب و بیان ویژگی های خدمات مختلف برندهاست. به طور معمول برای تحقق این هدف برندها بیش از یک راهکار بازاریابی را مد نظر قرار می دهند. به همین خاطر معمولا کمپین های بزرگ علاوه بر فعالیت در توییتر و سایر شبکه های اجتماعی در تلویزیون، مطبوعات و بیلبوردهای خیابانی نیز به چشم می خورند. به عبارت ساده، امروزه بازاریاب ها نیازمند استفاده از الگوهای مختلف بازاریابی به منظور جلب نظر مخاطب شان هستند. دلیل اصلی این تنوع در راهکارها گسترش بی نظیر دامنه مخاطب های هدف است. وقتی هر کدام از مخاطب های هدف ما ویژگی های خاصی دارند، پیگیری کمپینی واحد با تمرکز روی یک روش بازاریابی به هیچ وجه منطقی نخواهد بود. بحث شخصی سازی کمپین ها نیز دقیقا از همین نقطه شروع می شود.
در دنیای بازاریابی به طور معمول برگزاری مسابقات، اعطای هدیه و رویدادهای مناسبتی مورد غفلت واقع می شود. با این حال اوان استارکمن معتقد است که چنین فعالیت هایی نقش انکارناپذیری در توسعه کسب وکارها دارد. خوشبختانه شبکه های اجتماعی در زمینه اطلاع رسانی پیرامون برگزاری گردهمایی یا راه اندازی مسابقات جذاب کاربرد بالایی دارد. به ویژه توییتر به دلیل محوریت متن در آن بسیار مهم خواهد بود. اگرچه اخبار زیادی پیرامون افزایش علاقه کاربران اینترنت به محتوای ویدئویی به گوش می رسد، با این حال هنوز هم بسیاری از کاربران به متن های کوتاه توجه می کنند. به این ترتیب با سرمایه گذاری روی توییتر در مواقع مورد نیاز به سرعت با مخاطب های مان ارتباط سریع برقرار خواهیم کرد. یکی از مزیت های آشکار برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی امکان دریافت شماره تماس و ایمیل کاربران است. به این ترتیب فرآیند بازاریابی پیامکی و ایمیلی برندمان سرعت بسیار بیشتری خواهد گرفت. توجه داشته باشید که در شرایط عادی ارسال پیامک به کاربران نیازمند جلب رضایت شان است. به علاوه دسترسی به شماره های آنها نیز فرآیند بسیار پیچید ه ای خواهد داشت.
تکنولوژی دنیای بازاریابی
هدف گذاری پیام
تکنولوژی حوزه بازاریابی را نه تنها برای شرکت ها، بلکه برای مشتریان نیز تغییر داده است. به این ترتیب اکنون مشتریان ساده تر از هر زمان دیگری در شبکه های اجتماعی یا شیوه سنتی تبلیغات محیطی در دسترس شرکت ها قرار دارند. در این میان عنصر مهم سن، جنسیت و محل سکونت افراد است. به این ترتیب برندها به شیوه ای ساده امکان دسترسی به مشتریان را دارند.
امروزه دستیابی به مخاطب مناسب با کسب وکارمان بسیار ساده شده است. در این میان دو راهکار پیش روی ما خواهد بود. نخست همکاری با آژانس های بازاریابی و تبلیغات به منظور تضمین انتقال صحیح پیام کمپین مان به مخاطب درست. دوم، تلاش برای دستیابی به مخاطب هدف با استفاده از فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی. بدون تردید راهکار دوم نیازمند اختصاص زمان بیشتری است. بالطبع بازگشت سرمایه (ROI) در این مدل زمان بیشتری را طلب می کند.
به هنگام توجه به بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید به تفاوت ماهیت هر کدام از پلتفرم ها نیز توجه داشته باشیم. به این ترتیب نوع فعالیت ما در فیس بوک با اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت تفاوت خواهد کرد. دلیل اصلی این تفاوت را باید در ماهیت هر کدام از این پلتفرم ها جست وجو کرد. به عنوان مثال اسنپ چت و اینستاگرام شبکه های عکس محور هستند. با این حال یوتیوب کاملا ویدئومحور است. از سوی دیگر توییتر نیز به عنوان یک شبکه اجتماعی متن محور شناخته می شود. اگر به ظرافت های موجود در این پلتفرم ها توجه نکنیم، موفقیت چندانی در حوزه بازاریابی به دست نخواهیم آورد.
مطلب مرتبط: آمادگی کسب و کار برای تکنولوژی آینده
رقابت بر سر تبلیغات پولی
به موازات توسعه تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال در محیط کلی اینترنت رو به افول گذاشته است. امروزه تقریبا همه کاربران از ابزارهای مسدودسازی تبلیغات روی مرورگرهای شان استفاده می کنند. همچنین نرم افزارهای ویژه ای به منظور مسدودسازی صفحات و بنرهای تبلیغاتی وارد بازار شده اند. به این ترتیب عرصه بیش از هر زمانی برای شکوفایی تبلیغات در شبکه های اجتماعی مهیا شده است.
توسعه تکنولوژی فقط محدود به افزایش تقاضا برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی نیست. فناوری های جدید مانند ویدئوهای سه بعدی روز به روز در دنیای تبلیغات و بازاریابی کاربرد بیشتری پیدا می کنند.
همچنین با معرفی تلویزیون های هوشمند، تبلیغات تعاملی بیش از هر زمانی در کانون توجه قرار گرفته اند. در این نوع از تبلیغات مخاطب نیز در جریان کمپین مشارکت فعال دارد. به این ترتیب فضای بازاریابی از جریانی یکسویه به تعاملی تنگاتنگ تغییر ماهیت داده است.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی