جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد - مترجم: ناصر مرادی 

منبع: business news daily : طبق تحقیقات مشاوران ادوبی و فراستر ۸۲ درصد از شرکت‌ها بر این باورند که رابطه بسیار مهمی بین خلاقیت و نتایج کسب‌و‌کار وجود دارد. بر اساس این تحقیق، شرکت‌هایی که فعالانه تفکر خلاق را پرورش می‌دهند، در مسائل مختلفی همچون رشد درآمد، سهم بازار و رهبری رقابتی از رقبایشان جلوتر هستند. در این مقاله نقش خلاقیت در عملکرد شرکت‌ها و بهترین روش ایجاد محیط‌های کاری خلاق توسط رهبران کسب‌وکارها مورد بررسی قرار گرفته‌است.

 خلاقیت بین واحدها

خلاقیت در حوزه‌هایی مثل بازاریابی و طراحی ضروری است، اما چاشنی تفکری متفاوت در هر کسب‌و‌کاری می‌تواند تاثیری زیاد و طولانی ایجاد کند. خلاقیت اغلب یک مزیت کلیدی است که می‌تواند باعث موفقیت در واحدهای مختلف شرکت و همین‌طور استراتژی‌های داخلی آن شود.  تفکر خلاق نه تنها باعث موفقیت در فروش و ایجاد کمپین‌های بازاریابی منتج به افزایش علاقه مصرف‌کننده نهایی به برند می‌شود، بلکه کمک می‌کند فرهنگ سازمانی منحصر به‌فردی ایجاد شود که خود باعث ایجاد انگیزه و افزایش خلاقیت در هرکدام از تیم‌های داخلی مجموعه خواهد شد. اگر این اقبال را دارید که خلاقیت را در محل کارتان پرورش بدهید، باید این کار از همه سوی سازمان انجام شود. وقتی برای رشد برند و دستیابی به اهداف تعیین‌شده توسط سازمان تلاش می‌کنید، خلاق بودن هم در مورد رویکردتان و هم در اجرای این برنامه‌ها به زیربنای اساسی کارتان تبدیل خواهد شد.

 

  ایجاد فرهنگ تفکر خلاقانه

قطعا نمی‌توانید به کارکنان‌تان بگویید «خلاق باشید» و بعد انتظار داشته باشید ناگهان ایده‌های خلاقانه ارائه کنند. محیط کاری نوآوری‌محور باید با دقت زیاد ترغیب و تغذیه شود و این موضوع از رهبران شرکت شروع می‌شود. مدیران باید فضایی امن و عاری از قضاوت ایجاد کنند، جایی که رویکردهای جدید محترم شمرده شود و شکست گناهی مستحق مجازات دانسته نشود. باید از نظرات سایر واحدهای دیگر هم استقبال شود و نظرات آنها جدی تلقی شود. بعضی اوقات، یکی از بهترین روش‌ها برای شکوفاکردن ایده‌های خلاق، مشورت با اشخاصی خارج از پروژه یا تیم است. اغلب اوقات بهترین ایده‌ها از اشخاصی به‌دست می‌آیند که مستقیما و مداوم با آن پروژه یا مشتری خاص کار نمی‌کنند. لذا اگر زمان بگذارید و از افرادی که مستقیما در پروژه شما کار نمی‌کنند نظر بخواهید، دستاوردهای بسیاری کسب خواهید کرد.» جلسات توفان فکری منظم بین افراد مختلفی از گروه‌های مختلف می‌تواند به مرور این حس را به همه القا کند که فکرکردن و دادن ایده‌هایی خارج از عرف معمول کاری قابل تقدیر است.

 

شرکت بلوجینز جلسات توفان فکری را از طریق تکنولوژی ویدئویی برگزار می‌کند تا محیط خلاق را تقویت کند. «این کار به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد که افرادی از مکان‌های مختلف و با تجارب و تخصص‌های متنوع را از سراسر کشور با یکدیگر مرتبط شوند و دیدگاه‌های منحصربه‌فردشان را برای حل مشکلات مطرح کنند. این کار نهایتا به تقویت خلاقیت می‌انجامد و هرچه دانش و باورهای افراد متنوع‌تر باشد، راهکارها و ایده‌های خلاقانه‌تری هم بروز می‌کنند

 

 درک نیازهای تیمتان برای خلاقیت

آخرین قدم برای ایجاد فرهنگ خلاقیت در تیم این است که باید زمانی اختصاص دهید تا بفهمید افراد تیمتان چه نیازهایی دارند تا خلاق باشند. همان‌طور که هر کارمندی شخصیت و روش کار منحصر به خودش را دارد، روش‌ها و ابزارهای تشویق و ترغیب هر فرد هم متفاوت از دیگران است. تحقیقی به نام هک خلاقیت که به‌وسیله گروه‌های تحقیقاتی ردبول در حال انجام است، داده‌هایی را درباره عوامل ایجاد تفکر خلاق و موفقیت در محیط کاری منتشر کرده است. بر اساس این تحقیق، مواردی که در زیر آورده شده‌، مواردی هستند که سازمان شما می‌تواند انجام دهد تا روحیه خلاقیت را در بین کارکنان مختلف تقویت کند:

 

برای کارکنان فضای کاری شخصی ایجاد کنید. برخلاف جریان رایج اخیر که پیشنهاد می‌کنند محیط‌های کاری محیطی باز و گسترده در یک طبقه باشند، ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند وقتی در محیط‌های شخصی کار می‌کنند خلاقیت بیشتری دارند. این الزاما معادل تمایل به کار تنهایی نیست، گرچه ۳۰ درصد از همین گروه گفته‌اند هنگامی که در همین فضاهای شخصی کار می‌کنند تعامل بیشتری با دیگران دارند. به کارکنانتان اجازه دهید زمانی را خارج از فضای کاری سپری کنند. کارمندان اگر بتوانند کارشان را در پارکی نزدیک انجام دهند یا زمانی از پشت میزشان بلند شوند و قدمی بزنند، وقتی با طبیعت در ارتباطند، خلاق‌تر هستند. ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند سپری کردن زمانی خارج از محیط کار اهمیت بسزایی در خلاقیت‌شان دارد.

 

قواعد کار را مشخص کنید. استفاده از عبارت کلیشه‌ای «تفکر خارج از چارچوب» همیشه منجر به بهترین نتایج نمی‌شود. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق گفته‌اند هنگامی که مجبور بودند در چارچوب قواعد موجود کار کنند خلاقیت بیشتری داشته‌اند. اجازه انعطاف به کارکنان و برنامه‌ها بدهید. ممکن است فکر کنید که یک برنامه منسجم تنها راه دستیابی به اهداف کارتان است، اما اغلب افراد خلاق بدون تدوین راهبردی مشخص پروژه را آغاز می‌کنند. بیشتر شرکت‌کنندگان در این تحقیق نشان دادند که از فرصت‌های مختلفی که ممکن است مسیر حرکتشان را تغییر دهد، استقبال می‌کنند و بعد، اگر با مانع یا مشکلی مواجه شدند، به‌سرعت رویکرد و روششان را انطباق می‌دهند.

 

در نهایت، هر روشی که برای تقویت خلاقیت استفاده می‌کنید، باید شرکتتان را ترغیب کنید بزرگ فکر کنند.  اگر یک جلسه توفان فکری در مورد کمپین بازاریابی بعدی یا برنامه‌ریزی برای یک رویداد داخلی برای ترغیب رفتارهای اخلاقی دارید، همیشه بهترین حالت این است که برای دستیابی به بالاترین‌ها برنامه‌ریزی کنید و اگر لازم شد، بعدا توقعتان را پایین بیاورید. مشخص کردن جزئیات ریز از یک برنامه بزرگ اغلب بهتر از دانستن کلیات یک برنامه کوچک است. وقتی شروع به ساختن از کوچک می‌کنید و در نهایت چیز بزرگی درست می‌کنید، مرزهای خلاقیتی را که ممکن است امکان‌پذیر باشد، محدود می‌کنید. بنابراین بزرگ فکر کنید و بعد بخش‌هایی را اجرا کنید که بیشترین تاثیر را به ارمغان خواهد آورد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی