فرصت امروز- مترجم : امیر آل علی
هر کسب وکار موفقی برای خود اهداف مشخصی دارد که برنامهریزی برای رسیدن به آن ها را تشدید می کند. با این حال همواره مشاهده شده است که افراد تمرکز اصلی خود را روی بخش برنامه ریزی قرار داده و توجه چندانی را به اصول و قواعد تعیین هدف و یا اهداف ندارند. این امر در حالی است که اهداف، جزو بنیانی ترین مسائل برند شما خواهد بود. به همین خاطر شایسته است که توجه کافی را به آن داشته باشید. برای مثال ممکن است تعداد کم کارمندان برای یک شرکت یک مزیت بزرگ محسوب شود. این امر در حالی است که تعداد حداکثری کارمندان برای برندی دیگر کاملا مناسب باشد. همه این مسائل یا توجه به اهداف مدیران خواهد بود که از نیاز آن ها ناشی می شود.
با توجه به اهمیت این امر در ادامه به بررسی 5 ویژگی یک هدف مناسب برای کسب وکار شرکت ها، خواهیم پرداخت.
تعیین اهداف کسب و کار
1-ضرورت خاص و منحصر به فرد بودن
درواقع هدف شما باید کاملا متناسب با شرایط شرکت باشد. در موارد متعددی مشاهده شده است که مدیران در تلاش برای کپیبرداری از اهداف سایر برندها هستند. این امر در حالی است که هر شرکت با توجه به شرایط و امکانات ویژه خود، اقدام به طرح ریزی اهداف خود می کند. به همین خاطر توصیه می شود تا مطالعه اقدامات و اهداف سایر برندها را تنها برای الگو گرفتن، مدنظر خود قرار دهید. در نهایت فراموش نکنید که اهداف شخصی و منحصر به فرد، به علت این امر که از دل نیازهای شرکت خارج می شود دارای وضوح و روشنی خاصی خواهد بود که کمک می کند تا تمامی افراد تیم بتوانند اقدامات خود را در مسیر آن قرار دهند. بدون شک چنین مزیتی در یک برنامه تقلیدی وجود نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: آیا هدف گذاری برای کارآفرینان تازه کار بیهوده است
2-ضرورت قابل اندازه گیری بودن
یک هدف بدون قابلیت اندازه گیری درست به مانند مسابقه ای بدون امتیاز خواهد بود. درواقع اعداد بخش بسیار مهمی از هر کسب وکاری را شکل می دهند. همین امر باعث می شود تا ضرورت توجه به آن ها تشدید یابد. درواقع این قابلیت به شما کمک خواهد کرد تا نسبت به درست پیمودن راه خود اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر یک هدف قابل ارزیابی نباشد، بدون شک بیش تر به یک رویا شبیه خواهد بود و توصیه می شود تا تمرکز خود را روی چنین مواردی قرار ندهید. درواقع سرنوشت یک شرکت و تعداد بسیاری از افراد، به تصمیمات شما وابسته خواهد بود. به همین خاطر نباید آن ها را در مسیری نادرست و پرریسک قرار داد.
3-ضرورت قابل دستیابی بودن
اگرچه شما تنها محدود به یک هدف نخواهید بود و می توانید اهداف کوچک و بزرگ بی شماری را برای خود تعیین کنید با این حال حتی بزرگترین اهداف شما نیز باید قابلیت تحقق پذیری را داشته باشند. در غیر این صورت تمامی وقت و انرژی شرکت در مسیری خرج خواهد شد که نقطه پایان و دستاوردهای مشخصی را به همراه نخواهد داشت. مثال های متعددی از شرکت هایی وجود دارد که به علت عدم توجه به این بخش، از فرصت رسیدن به جایگاهی به مراتب بهتر محروم شده اند. برای درک بهتر این موضوع شما می توانید یک تیم فوتبال را مدنظر قرار دهید. یک مربی ممکن است به علت عدم توجه و تعیین اهدافی که قابلیت تحقق و دستیابی به آن ها وجود داشته باشد، تیم خود را در مسیری هدایت کند که عملا رضایت هیچ کس را به همراه نخواهد داشت. با این حال با کنار رفتن وی و روی کار آمدن مربی ای دیگر، در صورتی که وی اهدافی واقعی تر را مورد توجه قرار دهد، ممکن است نتایجی کاملا متفاوت شکل گیرد. به همین خاطر لازم است تا به این ویژگی در اهداف خود توجه کافی داشته باشید. درواقع اگر هدف خارج از توانایی تیم شرکت و بدون توجه به امکانات و شرایط شرکت انتخاب شود، این احتمال وجود دارد که شرکت رشد چندانی را تجربه نکند.
4-ضرورت مرتبط بودن
این امر اگرچه کمی عجیب به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که اهداف شما باید کاملا مرتبط با نوع کسب و کاری که انتخاب کرده-اید باشد. برای مثال ممکن است شما در یک زمینه ورزشی مشغول به فعالیت باشید، تحت این شرایط اهداف شما نیز باید کاملا در رابطه با این بخش باشد. برای مثال برای یک تیم ورزشی کاملا بی معنا خواهد بود که اهداف سیاسی را مدنظر خود قرار دهد. اگرچه شما می توانید اهدافی خارج از حوزه تخصصی خود را نیز مشخص کنید، با این حال واقعیت این است که شانس موفقیت شما برای رسیدن به این اهداف بسیار پایین خواهد بود و به علت درگیر کردن شرکت، شما را از رسیدن به اهداف اصلی و مورد نیاز دور خواهد ساخت. در همین راستا لازم است تا حوزه های مرتبط با خود را در جایی یادداشت کرده و اهداف را با توجه به آن ها تعیین کنید.
مطلب مرتبط: 5 نکته برای ساده تر کردن هدف گذاری
5-ضرورت زمان بندی شده بودن
یک هدف باید از محدوده زمانی مشخصی برخوردار باشد. در غیر این صورت ممکن است مسیر دستیابی به هر یک بیش از حد طولانی شود. این امر که زمان بندی مناسبی را برای هر یک مشخص کنید باعث خواهد شد تا امکان برنامه ریزی برای اهداف دیگر وجود داشته باشد. با این حال توجه داشته باشید که این اقدام شما باید کاملا واقع گرایانه باشد و از اعمال سخت گیری های بیش از حد جلوگیری شود. در غیر این صورت شما قادر به دستیابی به اهداف در زمان مشخص شده نخواهید بود. همچنین این امر که هر یک از اهداف در چه زمانی و با چه ترتیبی شروع شوند نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه خود قرار دهید.
در آخر فراموش نکنید که هر یک از موارد معرفی شده درست به مانند یک فیلتر است که در نهایت کمک می کنند تا هدف شما، انتخابی بهتر و کارآمد تر باشد. به همین خاطر نباید آن ها را بی اهمیت تصور کرد.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی