جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

يکي از راهکارهاي مهم در توسعه کسب وکار، برند و افزايش نفوذمان بر مشتريان سخنراني در حضور آنهاست. در چنين موقعيت هايي فرصت ما براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب به شدت افزايش پيدا مي کند. به علاوه با نمايش تصوير و سخنراني تاثيرگذار موقعيت ما در بازار رقابتي کسب وکار حفظ خواهد شد.

يکي از راهکارهاي مهم در توسعه کسب وکار، برند و افزايش نفوذمان بر مشتريان سخنراني در حضور آنهاست. در چنين موقعيت هايي فرصت ما براي تاثيرگذاري بر روي مخاطب به شدت افزايش پيدا مي کند. به علاوه با نمايش تصوير و سخنراني تاثيرگذار موقعيت ما در بازار رقابتي کسب وکار حفظ خواهد شد.

نکته مهم درخصوص سخنراني عمومي نياز به يافتن مخاطب است. در حقيقت ما به عنوان کارآفرين نمي توانيم منتظر تماس يک برنامه به منظور سخنراني در سالن بزرگ شهر باشيم. به اين ترتيب يافتن موقعيت مناسب تقريبا برعهده خودمان است. به علاوه نوع مخاطب ما نيز در اين ميان اهميت دارد. سخنراني براي افرادي که آشنايي و علاقه اي به کسب وکار ما ندارند، نتيجه دلخواه مان را پديد نخواهد آورد.

اجازه دهيد يک سوال اساسي از شما بپرسم. تا به حال چند بار به کنفرانسي رفته و احساس داشتن اطلاعات بيشتر در زمينه مورد بحث نسبت به سخنران را تجربه کرده ايد؟ به چه دليل شما به جاي سخنران مورد نظر در ميان مردم به ايراد سخنراني نپرداخته ايد؟ در حقيقت خيل عظيمي از اهالي کسب وکار با اين پرسش که چرا آنها به جاي ديگر افراد به سخنراني مشغول نيستند، دست و پنجه نرم مي کنند.

من به عنوان فردي که بيش از يک دهه در زمينه ترغيب مردم به توسعه برند و افزايش تاثيرگذاري کمپين تبليغاتي فعاليت کرده ام، چند نتيجه کاربردي در مورد پرسش ها و مشکلات مطرح در سطرهاي قبلي به دست آورده ام.

حتما بخوانيد: نوشتن نطق يا سخنراني

يکي از دلايل اصلي عدم بازاريابي مناسب افراد براي خود به عنوان سخنران است. بسياري از برندهاي امروزي يک سايت رسمي دارند. با جست وجويي ساده در گوگل اين سايت پيدا خواهد شد. سپس در بخش مديريت زيرشاخه اي تحت عنوان بيوگرافي وجود دارد. در اين بخش توضيحاتي کوتاه يا بلند درخصوص ماهيت کسب وکار و تاريخچه برند مورد نظر يافت مي شود. نکته مهم توقف فرآيند گفت وگو با مخاطب به همين بخش است. در حقيقت برندهاي بزرگ به دنبال چيزي فراتر از اينها هستند. به همين خاطر اغلب آنها برنامه اي دقيق براي برگزاري کنفرانس ها يا ضبط ويدئوهاي جذاب براي سخنراني با مخاطب هاي شان هستند.

توصيه من به بسياري از افراد در اينجا توسعه اقتدار شخصي شان به عنوان يک کارشناس و سخنران حرفه اي است. به اين ترتيب شما در مقام يک کارآفرين شناسنامه اي فراتر از سايت رسمي تان خواهيد داشت.

ايجاد وب سايت رسمي

در اينجا به سه نکته مهم که بايد در سايت رسمي مان رعايت کنيم، اشاره خواهم کرد:

فايل ويژه سخنراني: اين فايل بايد بين 2 تا 4صفحه باشد. به اين ترتيب هر فرد يا سازماني که علاقه مند به شناخت بيشتر شما در مقام سخنران است، به راحتي اين فايل را دانلود و مطالعه خواهد کرد. در اين فايل بايد بيوگرافي، تحصيلات و بخش هاي مهم برخي از سخنراني هاي شما درج شده باشد. به علاوه درج برخي نظرهاي مثبت پيرامون سخنراني هاي شما از افراد نسبتا مشهور گزينه مطلوبي محسوب مي شود.

حلقه توسعه سخنراني: اين بخش شامل يک ويدئوي اصلي به منظور توسعه جايگاه شما به عنوان سخنران و کارشناس حوزه تخصصي کسب وکارتان است. چنين ويدئوهايي به طور معمول بين 2 تا 4دقيقه هستند. همچنين بخش اصلي اين ويدئوها شامل نکات اصلي و جذاب سخنراني هاي مختلف ماست. گاه شما به اين ويدئو بايد به عنوان حلقه توسعه سخنراني هاي بعدي شما باشد.

ويدئوي 10 تا 20 دقيقه اي ويرايش نشده از شما در حين سخنراني: اگر به دنبال دريافت درخواست هاي بيشتر براي ارائه سخنراني هستيم، بايد نمونه هاي عادي نيز از خود به عنوان سخنران در اختيار برنامه ريز ها قرار دهيم. بدون شک تهيه گزينشي از بهترين لحظات ما در سخنراني کار آساني است. با اين حال قضاوت نهايي پيرامون ما به عنوان سخنران پس از مشاهده بخشي از سخنراني معمولي ما (منظور بدون اعمال ويرايش و گلچين کردن) صورت خواهد گرفت.

حتما بخوانيد: 11 آوريل ـ فن سخنراني عمومي

گمان مي کنم شما نکات مهمي را در اين بخش فرا گرفته ايد. در هر صورت سايت ما بايد پايگاهي براي بازاريابي کارهاي آينده مان به عنوان سخنران باشد. در غير اين صورت، راه اندازي و مديريت يک سايت معمولي کار چندان دشواري نيست. البته چنين سايتي نتيجه دلخواه ما را نيز در پي نخواهد داشت.

برنامه ريزي براي نخستين سخنراني

خب، اجازه بديد پيرامون اين اتفاق اندکي صحبت کنيم. شما چگونه آن را صورت بندي خواهيد کرد؟ چه محلي را براي سخنراني انتخاب مي کنيد؟ چه مقدار پول دريافت خواهيد کرد يا چقدر براي انجام سخنراني هزينه مي کنيد؟ اجازه دهيد با پرسش اخير کارمان را شروع کنيم.

در اين مورد هيچ پاسخ قطعي وجود ندارد. در حقيقت شروع سخنراني ما بايد به صورت رايگان باشد. اين کار به ما فرصت يادگيري و کسب تجربه را مي دهد. به اين ترتيب در طول زمان شهرت ما در عرصه سخنراني بيشتر خواهد شد. سپس در مراحل بالاتر درآمدزايي به عنوان سخنران حرفه اي شروع مي شود.

اکنون اجازه دهيد به پرسشي ديگر بپردازيم: کجا بايد سخنراني کرد؟

اگر شما به عنوان يک کارآفرين حرفه اي نگران آينده تان در مقام سخنران هستيد، بايد اندکي نسبت به مکان برگزاري سخنراني هاي خود وسواس به خرج دهيد. اين نکته از نخستين سخنراني بايد مد نظر قرار گيرد. بهترين کار در اينجا افزودن محل هاي مورد علاقه براي سخنراني در همان فايل ويژه سخنراني است. به اين ترتيب برنامه ريزهاي مراسم از سليقه شما مطلع خواهند شد. اجازه دهيد به بررسي بيشتر برخي از محل هاي مناسب براي سخنراني بپردازيم:

دانشگاه ها: براي شروع با برخي از دانشگاه ها تماس برقرار کنيد. در حقيقت ارائه رزومه و پشنهاد براي ارائه سخنراني به عنوان ميهمان در همايش ها کاري رايج در ميان کارآفرينان است. بنابراين چنين کاري به هيچ وجه جلوه حرفه اي شما را خدشه دار نمي کند.

تالارهاي اصلي شهر و باشگاه هاي ورزشي: بسياري از تالارهاي بزرگ شهرها و باشگاه هاي ورزشي هر ماه ميزبان مراسم هاي متعددي هستند. مردم نيز به عنوان مخاطب هاي اصلي چنين مراسم هايي علاقه زيادي به حضور در چينن محيط هايي نشان مي دهند. به علاوه در شهرهاي بزرگ دسترسي به چنين محيط هايي بسيار راحت است.

کسب وکارهاي محلي: برخي از کسب وکارهاي محلي در دفتر مرکزي شان اقدام به برگزاري همايش هاي کوچک مي کنند. براي شروع حضور در چنين همايش هايي براي شما بسيار مفيد خواهد بود. در هر صورت افزايش شهرت و نفوذمان به عنوان يک سخنران بايد از سطح محلي آغاز شود.

کتابخانه ها و مراکز پژوهشي: اگر حوزه کسب وکار شما با برخي از همايش هاي دولتي هماهنگي دارد، حضور در آنها بسيار مفيد خواهد بود. چنين همايش هايي به طور معمول در کتابخانه ها يا مراکز پژوهشي برگزار مي شود.

مراسم هاي بازاريابي: حوزه بازاريابي براي همه کسب وکارها مهم است. بنابراين با حضور در چنين مراسم هايي به راحتي فرصت توسعه شهرت تان به عنوان بازارياب را خواهيد داشت.

همکاري با ساير سخنران ها: يکي از کارهاي جالب در اين ميان همکاري با ساير سخنران ها و برگزاري يک سخنراني مشترک است. به اين ترتيب مخاطب انگيزه بيشتري براي حضور در مراسم شما خواهد داشت.

حتما بخوانيد: اصول مهم يک اجراي مناسب سخنراني

پيش از سخنراني فکر کنيد

به عنوان بخش پاياني توصيه هاي ذيل را مد نظر داشته باشيد:

پژوهش کنيد: پيش از حضور در يک مراسم و ايراد سخنراني بايد نسبت به موضوع بحث اشراف کامل پيدا کنيد. پژوهش و مطالعه پيرامون موضوع اصلي يکي از توصيه هاي کاربردي و هميشگي من است. به اين ترتيب ديگر به هنگام سخنراني غافلگير نخواهيد شد.

آگاهي از اهميت زمان بندي درست: در بسياري از مراسم ها به هر سخنران ميزان محدودي زمان داده مي شود. به اين ترتيب پيش از آماده سازي متن سخنراني بايد از ميزان وقت مان مطع شويم. به اين ترتيب مديريت زمان بسيار راحت تر صورت مي پذيرد. اين کار به طور معمول با طرح پرسش از مسئول کنفرانس صورت مي گيرد.

ارائه يک نسخه کامل: در بسياري از سخنراني ها تمرکز فرد ارائه دهنده بيش از حد بر روي يک بخش خاص است. به اين ترتيب در نهايت سخنراني وي مفهوم اصلي در بر ندارد. توصيه من در اينجا تلاش براي ارائه نسخه اي کامل پيرامون موضوع است. به اين ترتيب بايد به همه بخش ها توجه کافي را داشته باشيم.

خود را متمايز جلوه دهيد: هر سخنران بايد ويژگي منحصر به فرد خود را داشته باشد. فقط در اين صورت ما موفق به يافتن مخاطب خاص خود مي شويم. متاسفانه اکنون بسياري از سخنران ها نسبت به اين نکته بي توجه هستند. به همين خاطر اغلب آنها مشتري چنداني براي ارائه سخنراني پيدا نمي کنند.

ضبط ويدئو از هر سخنراني: به عنوان يک سخنران بايد از همه سخنراني هاي خود ويدئو داشته باشيم. اين کار به ما در تهيه رزومه مناسب و همچنين تهيه کليپ هاي تبليغاتي و بازاريابي کمک شاياني خواهد کرد.