مترجم: امیر آل علی
امروزه اینستاگرام به عنوان پرکاربرترین شبکه اجتماعی جهان معرفی می شود که این امر زمینه مناسبی را برای فعالیت برندهای مختلف فراهم آورده است. درواقع در حال حاضر تقریبا تمامی شرکت ها در این شبکه فعالیت داشته و حتی بسیاری از کسب وکارها، تمامی تبلیغات و فروش محصول خود را از این طریق انجام می دهند. با این حال در این رابطه نحوه انجام کار نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
درواقع شما نیز شاهد این امر بوده اید که برخی از برندهایی که حتی تا قبل از فعالیت در این شبکه هیچ گونه شهرتی را نداشته اند، از این طریق موفق شده اند تا به تمامی خواسته های تبلیغاتی و تجاری خود دست پیدا کنند.این امر در حالی است که برخی از برندهای مطرح در این زمینه موفقیتی را به دست نیاورده اند. اگرچه این امر در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که در این رابطه نحوه انجام کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تفاوت را ایجاد خواهد کرد.
در همین راستا و در ادامه به بررسی نکات مهم در راستای موفقیت شما در بازاریابی از طریق اینستاگرام، خواهیم پرداخت.
قبل از ورود به بحث ضروری است تا به آگاهی ای نسبت به امکانات این شبکه برای امور تبلیغاتی دست پیدا کنیم. درواقع شما به سه شیوه می توانید اقدامات خود را پیگیری کنید.
1- ارسال عکس، در این زمینه شما باید تصاویری باکیفیت را از محصول خود تهیه کرده و آن را همراه با ارائه توضیحات کافی در معرض نمایش قرار دهید. فراموش نکنید با توجه به این امر که محوریت اصلی اینستاگرام در پایه ارسال عکس است، به همین خاطر در این رابطه کیفیت تصاویر میزان تاثیرگذاری آن را بر روی مخاطب تعیین خواهد کرد.
2-ارسال فیلم، از جمله ضعف های موجود در اینستاگرام عدم امکان ویدئوهای طولانی بوده است که در نسخه های جدید آن به خوبی رفع شده است. این امر از طریق امکان جدید IGTV امکان پذیر است. در این رابطه نکته مهم این است که باید در فیلم های خود توضیحات کاملی در رابطه با ویژگی های محصول ارائه کرده و آن را به صورت عملی نشان دهید.
3-تبلیغات غیرمستقیم: در این رابطه شما به صورت مستقیم یک اقدام تبلیغاتی را انجام نخواهید داد. بدون شک تاکید بیش از حد بر روی تبلیغات در درازمدت مخاطب را خسته خواهد کرد. به همین خاطر شما از این طریق می توانید با انجام کاری دیگر، به اهداف بازاریابی خود نیز دست پیدا کنید.
برای مثال این امر که از صفحه های پرطرفدار و خلاق بخواهید که در پست های خود جایی را نیز برای برند و یا محصول شما مشخص نمایند، از جمله روش هایی خواهد بود که به بهتر دیده شدن شما کمک بسیاری خواهد کرد. در آخر به خاطر داشته باشید که هیچ مانعی در راستای استفاده از هر سه روش به طور همزمان وجود نداشته و همه چیز به نیاز شما بستگی خواهد داشت.
1-تصاویری قدرتمند و طبیعی تهیه کنید
بزرگ ترین اشتباه شرکت ها در بدو حضور در این شبکه این است که آن ها بر این باور هستند که هزینه های عکاسی ممکن است بی دلیل باشد. به همین خاطر خود با کم ترین امکانات اقدام به انجام این کار می نمایند. با این حال توجه داشته باشید که به مانند شرکت شما در هر حرفه و کسب و کار ، تعداد بی شماری شرکت های دیگر وجود داشته و همین امر باعث می شود تا اقدامات رقابتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. بدون شک همان طور که در گذشته نیز بیان شد، در اینستاگرام 80درصد کار به کیفیت تصویر بستگی داشته و لازم است تا قبل از فعالیت خود به دنبال عکاسی مناسب برای حوزه کاری خود باشید.
نکته بسیار مهم در این رابطه این است که کیفیت کار شما باید به واقعیت محصول نزدیک باشد در غیر این صورت مشتریان شما را به فریب کاری متهم خواهند کرد. همچنین بهتر است تا نگاهی به فعالیت های انجام شده از سوی سایر برندهای رقیب داشته باشید تا از انجام کاری تکراری جلوگیری شود. به عنوان نکته پایانی در این بخش شایان ذکر است که همواره تنوع خاصی را به اقدامات خود بخشیده و نظرات افراد را به صورت مرتب در رابطه با کیفیت فعالیت خود جویا شوید.
2-احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید
درواقع شما باید چیزی را در معرض نمایش قرار دهید که نه تنها چشمان، بلکه احساسات مخاطبان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال در صورتی که صاحب یک رستوران هستید توصیه می شود تا تاکید خود را بر روی عکاسی غذا قرار داده و با این اقدام افراد را نسبت به رستوران خود متمایل سازید. در این رابطه شما همواره می توانید تا از طریق ارائه خلاقیت به راهکارهای جذابی دست پیدا کنید.
برای مثال این امر که باقیمانده غذاهای پخته شده را به صورت رایگان در اختیار افراد بی بضاعت قرار دهید، بدون شک مورد توجه جدی افراد قرار خواهد گرفت. در این رابطه بهتر است تا به آگاهی ای نسبت به ویژگی های جامعه هدف خود نیز دست پیدا کرده باشید. این امر شما را در انتخاب بهترین گزینه موجود، راهنمایی خواهد کرد. نکته بسیار مهم در این رابطه است که مخاطب باید همواره احساس راحتی با شما داشته باشد که این امر به کیفیت کار مدیران صفحه شما بستگی خواهد داشت.
3-حجم متن های ارسالی را کم کنید
بدون شک هیچ فردی تمایل ندارد تا زمان زیادی را به مطالعه یک پست اختصاص دهد. به همین خاطر شما باید نسبت به متن و توضیحات مدنظر خود نیز توجه کافی را داشته باشید. از جمله اقدامات نادرست بسیاری از شرکت های فعال در اینستاگرام این است که قیمت محصولات خود را درج نکرده و از مخاطبان می خواهند تا خود مستقیما در این رابطه سوال کنند. فراموش نکنید که شما باید بیش ترین حد احترام را برای مخاطبان خود قائل شوید. بدون شک این امر که زمانی اضافه را از افراد بگیرید، کاملا مغایر با احترام لازم خواهد بود. به همین خاطر نخستین چیزی که باید حتما در توضیحات شما موجود باشد، نام محصول و قیمت آن است. این امر که اجازه دهید تا افراد محصولات شما را شخصی نمایند نیز از دیگر اقداماتی خواهد بود که شانس فروش شما را به شدت افزایش خواهد داد. برای مثال در صورتی که مشتری خواهان حذف و یا اضافه کردن چیزی است، نباید با مخالفت شما مواجه شود.
4-از حواشی دور بمانید
در اینستاگرام شما در معرض یک میلیارد کاربر قرار خواهید داشت. به همین خاطر کوچک ترین اشتباه شما با سرعتی بسیار بالا پخش خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا همواره ایده های خود را قبل از اجرایی کردن آن مورد بازبینی های چندباره قرار داده و اخبار پیرامون خود را مورد بررسی جدی قرار دهید. این امر احتمال بروز شایعه را کاهش خواهد داد. درواقع این احتمال وجود دارد که برندهای رقیب اقدام به نشر اخبار نادرستی در رابطه با شما نمایند که این امر هوشیاری شما را نیاز خواهد داشت. در موارد بسیاری مشاهده شده است که به علت یک شایعه هرچند بی اساس کلیه اقدامات مثبت برندها نابوده گشته است. به همین خاطر این امر در اصل یک اقدام محافظتی محسوب خواهد شد.
5-فعالیت سایرین را مورد ارزیابی قرار داده و تردیدهای خود را در معرض آزمایش گذارید
از جمله ویژگی های مثبت اینستاگرام وجود ارتباط مناسب با سایر شبکه های اجتماعی خصوصا فیس بوک است. این امر کار را بسیار راحت تر کرده و امکان تبادل و همکاری را در سطحی بالاتر فراهم خواهد کرد. نکته ای که در این بخش لازم است تا به آن توجه کنید این است که باید فعالیت سایرین را مورد ارزیابی قرار داده و از اقدامات آن ها باخبر باشید. بدون شک انجام همه این کارها توسط یک نفر، امری سخت بوده و به همین خاطر توصیه می شود تا همواره از چندین ادمین استفاده کنید. در نهایت ممکن است شما نسبت به برخی از فعالیت های خود دچار تردیدهایی باشید که در این رابطه بهتر است تا آن را در محیطی کوچک تر مورد آزمایش قرار داده و در صورتی که نتیجه بخش بوده، در صفحه رسمی خود، استفاده کنید.
6-فراموش نکنید که اینستاگرام ابدا مشابه فیس بوک نیست
اگرچه فیس بوک شرکت مادر این شبکه اجتماعی محسوب می شود، با این حال نوع فعالیت و ویژگی های این دو کاملا با یکدیگر تفاوت داشته و به همین خاطر نباید تصور کرد که در اینستاگرام نیز می توان اقداماتی مشابه فیس بوک انجام داد. در این رابطه برخی از برندها در اقدامی غیرحرفه ای فعالیت های یکسانی را در تمامی شبکه ها انجام می دهند. به نحوی که شما مشابه پست ارسالی در اینستاگرام را در شبکه اجتماعی دیگری نیز خواهید یافت. به همین خاطر لازم است تا از همان ابتدای کار خود نسبت به تفاوت های موجود به آگاهی لازم رسیده و در هر شبکه با توجه به امکانات و ویژگی های کاربران آن، اقدام نمایید.
7-با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آن ها را به چالش بکشید
این امر که انتظار داشته باشید که مخاطبان خود به سراغ شما بیایند، تصوری نادرست بوده و شما باید همواره پیگیر آن ها باشید. درواقع این امر تنها در رابطه با جذب مشتری نبوده و در رابطه با مشتریان سابق نیز صادق است. در این رابطه شما باید به نحوی خود را به آن ها نزدیک کنید تا آن ها همواره شما را به عنوان برند محبوب خود برای خریدهای مجدد محسوب نمایند. همچنین ارائه تخفیف ها و امکانات ویژه برای مشتریان باسابقه و مخاطبان اینستاگرام نیز از جمله دیگر اقدامات ضروری در این رابطه است. در این زمینه ایجاد چالش ها نیز می تواند مخاطب را با برند شما به خوبی درگیر کند. از جمله اقدامات رایج در این رابطه برگزاری مسابقات عکاسی با محصول بوده که می توانید با توجه به خلاقیت و امکانات خود، روش های جذاب دیگری را نیز پیدا کنید.
8-هیچ گاه ناامید نشوید
هر فعالیتی زمان مختص به خود را نیاز خواهد داشت. این امر یک واقعیت است و اقدامات بهتر شما تنها می تواند زمان آن را کوتاه تر کند. به همین خاطر موفقیت یک شبه را فراموش کرده و همواره با اعتماد به نفس و باور کافی به کار خود ادامه دهید. در این رابطه از مقایسه کردن خود با موفقیت های سایرین نیز خودداری کرده و بر روی عملکرد خود متمرکز بمانید.
9-از هشتگ به صورت هوشمندانه استفاده کنید
هشتگ ها درواقع یک امکان جذاب برای دسته بندی تصاویر و مطالب ارسالی است. این امر به کاربران کمک خواهد کرد تا با سهولت بیش تری به مطالب مدنظر خود دسترسی پیدا کنند. به همین خاطر لازم است تا در پایان توضیحات خود دسته بندی های مورد نیاز را تعیین کنید. در این رابطه حتی استفاده از هشتگ های پراستفاده ای که ارتباط چندانی را با حوزه کاری شما ندارد نیز می تواند یک راهکار در راستای جذب مخاطبان بیش تر محسوب شود. در این رابطه اپلیکیشن های متنوعی وجود دارد که کار هشتگ گذاری را برای شما آسان تر خواهند کرد. توجه داشته باشید که در صورتی که به صورت جهانی فعالیت می کنید، لازم است تا به صورت چند زبانه فعالیت نمایید.
10-به دنبال کسب اعتماد هرچه بیش تر باشید
در تلاش باشید تا ارتباط خود را به چیزی فراتر از یک شبکه اجتماعی درآورید. برای مثال این امر که امکان بازدید از شرکت و یا ارتباط مستقیم با کارمندان را فراهم آورید، از جمله مواردی است که اعتماد افراد را افزایش خواهد داد. از جمله دلایلی که باعث می شود تا افراد چندان تمایلی به خرید اینترنتی نداشته باشند، ناشی از همین عدم اطمینان کافی است. به همین خاطر امکان امتحان کردن محصول باید از جمله برنامه های جدی شما محسوب شود.