جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

امروزه اغلب بازاریاب ها از اهمیت محتوا آگاهی دارند. با این حال چالش اصلی شیوه خلق محتوایی جذاب برای جلب نظر مخاطب در میان خیل عظیمی از کمپین هاست. اگر شما قصد عبور از رقابت های بی پایان در راستای جلب نظر مخاطب را دارید، باید محتوای خود را به گونه ای کاملا ویژه و چشم نواز تهیه کنید.

گاهی اوقات تولید محتوای مطلوب به هنگام صحبت بسیار ساده تر از زمان عمل است. به همین دلیل در این مقاله ما مجموعه ای از موفق ترین کمپین های حوزه بازاریابی محتوایی را برای الگوبرداری شما در کمپین برندتان کنار هم جمع کرده ایم. از ویدئوهای جذاب گرفته تا مطالب وبلاگی زیبا، این مقاله هفت مورد از برترین نمونه های بازاریابی محتوایی را برای شما آماده کرده است. همچنین در بخش پایانی هر کمپین یک کادر «نکات کلیدی» برای فهم بهتر اهمیت و نقاط مهم هر کدام از کمپین ها در نظر گرفته ایم.

کوکا کولا: «یه کوک به اشتراک بذار»

مقاله خود را با یکی از بهترین کمپین های بازاریابی محتوایی از سوی یکی از بزرگ ترین برندهای حال حاضر جهان شروع خواهیم کرد. برند کوکاکولا برای سال های متمادی در بازاریابی و تبلیغات ایده های تعاملی فوق العاده ای را به کار گرفته است. به طور معمول ایده های این برند در عین جذابیت ارتباط عاطفی مطلوبی را نیز با مخاطب برقرار می کند. صرف نظر از سایر موفقیت های این برند، در اینجا ما قصد توجه به کمپینی را داریم که از سال 2011 و کشور استرالیا شروع شده است.

کمپین «یه کوک به اشتراک بذار» به هر عاشق نوشیدنی های کوکاکولا فرصت استفاده از نوشیدنی شخصی سازی شده را می دهد. بر این اساس افراد توانایی شخصی سازی بطری خود با درج نام شان را دارند. اگر حوصله این کار را ندارید، جست وجوی نام تان در فروشگاه ها (نام های زیادی به صورت پیش فرض بر روی بطری ها درج شده) نیز جذابیت خاص خود را خواهد داشت. این کمپین به لطف شبکه های اجتماعی خیلی زود به شهرت بالایی دست یافت. بر این اساس کاربران پلتفرم های مختلف به سرعت شروع به اشتراک گذاری محتوای جالب در مورد کمپین کوکاکولا کردند.

در حالی که این کمپین فعال بود، برند کوکاکولا نام های ویژه هرچه بیشتری براساس نوع کشور موردنظر بر روی بطری ها درج می کرد. نکته مهم درخصوص کمپین این غول دنیای نوشیدنی کاملا روشن است: تمرکز بر روی علاقه مشتریان به شخصی سازی کالاها. به این ترتیب نه تنها ما توانایی یافتن نام مان بر روی بطری را به دست آوردیم، بلکه امکان یافتن نام دوستان مان و هدیه یک نوشیدنی جالب نیز وجود داشت.

با درخواست به اشتراک گذاری یک کوک با دیگران، کمپین شرکت به خوبی بر روی ارتباط عاطفی مشتریان با یکدیگر و البته خود تمرکز کرد. محور اصلی محتوای شرکت به اشتراک گذاری ویدئوها و تصاویر مختلف از نوشیدن محصولات کوکاکولا در میان جمع های دوستانه بود. این استراتژی به شرکت در راستای فاصله گیری از رقابت در دنیای بازاریابی کمک کرد. به این ترتیب تمام توجه ها به کمپین کوکاکولا جلب شد.

نکات کلیدی

شاید شما بودجه تبلیغاتی به اندازه برند کوکاکولا نداشته باشید. با این حال چنین امری به معنای ناتوانی شما در بازاریابی محتوایی نیست. مفهوم «شخصی سازی» بدون در نظر گرفتن بودجه های کلان هم معنای خاص خود را دارد. یکی از ساده ترین راهکارها در این میان استفاده از سرویس های ایمیلی برای جلب توجه هرچه بیشتر است. همچنین نحوه رفتار مشتریان به هنگام خرید حرف های زیادی برای ما دارد.

کمپین «یه آرزو کن بتمن کوچولو»

در حوزه بازاریابی محتوایی فقط برندهای بزرگ و محبوب در میان مشتریان موفق نیستند. سازمان خیریه «یک آرزو کن» یکی از موسسه های خلاق در زمینه خلق تجربه های بی نظیر و لذت بخش برای کودکان دارای مشکلات زیستی، مانند سرطان، است. اگرچه سازمان های خیریه راهکارهای زیادی از جمله جلب داوطلب ها، ارسال پیام های رایگان و جذب سرمایه های دولتی دارند، اما موسسه «یک آرزو کن» شیوه نوین و خلاقانه ای را در پیش گرفته است.

 

به منظور خلق تجربه ای جذاب برای کودکان موسسه «یک آرزو کن» با شهر سانفرانسیسکو همکاری نزدیکی ایجاد کرد. یکی از کودکان شهر سانفرانسیسکو که با بیماری نادری دست به گریبان بود، آرزوی تبدیل شدن به بتمن را داشت. موسسه تصمیم گرفت آرزوی این کودک را به شیوه ای بسیار خلاقانه و در قالب یک مستند کوتاه به حقیقت بدل کند.

با جست وجویی ساده در اینترنت شما به مستند موسسه «یک آرزو کن» دست خواهید یافت. این ویدئو به طور ویژه برای منطقه خلیج (حومه سانفرانسیسکو) طراحی شده است. این موسسه برای ترویج هرچه بیشتر ویدئوی عالی اش از شبکه های اجتماعی در کنار کمپین فیزیکی اش استفاده کرد. نتیجه تلاش های موسسه توجه همگانی به آرزوی کودکی با بیماری نادر بود. در زمینه کمک به کودکان هنوز هم ویدئوی موسسه «یک آرزو کن» به عنوان بهترین کمپین تمام دوران ها شناخته می شود. پیوند عاطفی کاربران با این ویدئو بسیار شدید بود. به گونه ای که بسیاری اقدام به کمک مالی به موسسه و کودک موردنظر کردند.

نکات کلیدی

خب، ما از ایده موسسه یک آرزو کن و کمپین بتمن کوچولو چه چیزهایی یاد می گیریم؟ نکته مهم در اینجا تمرکز بر روی حضور و فعالیت مخاطب در کمپین مان است. در مورد کمپین موردنظر تیم بازاریابی به خوبی مخاطب ها را جذب ایده اش کرد. به این ترتیب علاوه بر کمک به کودک بیمار مبلغ قابل توجهی برای سایر طرح های خیریه موسسه نیز جمع آوری شد.

جنرال الکتریک و هشتگ ویژه اش

هنگامی که به بازاریابی تاثیرگذاری در شبکه های اجتماعی فکر می کنیم، گزینه نخست ما به احتمال زیاد برندی مانند جنرال الکتریک نخواهد بود. با این حال برند جنرال الکتریک یکی از برترین کمپین ها در زمینه کسب وکارهای B2B را در چنته دارد. در این کمپین شرکت به جای تمرکز بر روی محصولات رایج اش مانند واشرها و دستگاه های نظافتی به افراد تاثیرگذار دنیای شبکه های اجتماعی برای توسعه نمایش هرچه بهتر سایر محصولاتش نظیر موتورهای جت و توربین های بادی اعتماد کرد.

 

در کمپین #GEInstaWalk برند جنرال الکتریک از 6 فرد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی و برخی از طرفداران برای بازدید از خط تولید تجهیزاتش دعوت کرد. هدف از این کار به اشتراک گذاری تجربه بازدید از خط تولید برند با دیگر افراد، به صورت غیرمستقیم، بود. بازدیدکنندگان با مشاهده دقیق خط تولید و به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوهای جذاب به توسعه برند جنرال الکتریک کمک می کردند. در حقیقت هدف اصلی در کمپین شرکت نمایش پشت صحنه کسب وکار به گونه ای خلاقانه بود.

نتیجه این کمپین بسیار جالب بود. جنرال الکتریک بدون پرداخت حتی یک دلار موفق به جذب 3میلیون کاربر به کمپینش شد. همچنین در اینستاگرام نیز 8میلیون کاربر از ویدئوهای شرکت بازدید کردند.

نکات کلیدی

اگر به دنبال برگزاری کمپین مبتنی بر بازاریابی تاثیرگذاری هستید، الگوی جنرال الکتریک به دردتان خواهد خورد. ایده شما باید برای مخاطب جذابیت خاص خود را داشته باشد. در این صورت دیگر نیازی به پرداخت هزینه نیست، بلکه مخاطب با علاقه خاصی به پیشنهاد شما پاسخ مثبت خواهد داد.

اپ نشستن یا اسکات چارمین

چارمین به عنوان چهارمین کمپین این مقاله کیفیت عالی را از خود به نمایش گذاشته است. این برند تولیدکننده دستمال توالت اپی تحت عنوان «نشستن یا اسکات» طراحی کرده است. ایده اصلی این اپ یافتن سرویس های بهداشتی نزدیک افراد و ارائه اطلاعات مهمی مانند تمیزی آنهاست. به منظور فهم این کمپین باید به نکته زیر توجه کنیم: در صورتی که یک سرویس بهداشتی تمیز باشد، افراد به راحتی با نشستن از آن استفاده خواهند کرد. در غیر این صورت حالتی مانند تمرین ورزشی اسکات برای افراد پیش می آید.

 

نکات کلیدی

به منظور موفقیت در دنیای بازاریابی محتوایی شما نیازی به بودجه کلان ندارید. با ایده ای ساده مانند یافتن سرویس های بهداشتی تمیز نیز موفقیت به دست می آید. در حقیقت اپ برند چارمین بسیار ساده و در عین حال جذاب طراحی شده است. به این ترتیب مخاطب در عین کاربرد مفید اندکی هم با آن سرگرم می شود.

هوت سویت و بازی ویدئویی

اگر با هوت سویت آشنایی ندارید، باید بدانید که این برند در زمینه ارائه خدمات مدیریتی به بازاریاب ها فعالیت دارد. اگرچه خدمات این برند بسیار جالب به نظر می رسند، اما آنها برای فروش بیشتر دست به بازی جالبی زده اند.

به نظر همه ما با سریال مشهور شبکه HBO به نام «بازی تاج و تخت» آشنایی داریم. برند هوت سویت برای استفاده از شهرت این سریال به منظور نمایش ارزش های خدماتش دست به تولید ویدئویی تحت عنوان «بازی پادشاهان اجتماعی» زد.

در این ویدئو با الگوبرداری از سریال به نمایش مدیریت قلمرو اجتماعی یک پادشاه در پلتفرمی اجتماعی پرداخته شده است. بر این اساس در انتها لوگو هوت سویت به نمایش در آمده و شعار مشهوری نمایان می شود: «هوت سویت قلمرو شما در شبکه های اجتماعی را متحد می کند.»

این ویدئوی جذاب یکی از بهترین نمونه های بازاریابی محتوایی در تمام دوران هاست. بر این اساس هم توجه مخاطب برند هوت سویت و هم طرفداران سریال بازی تاج و تخت به این کمپین جلب شد. این یعنی موفقیتی خارق العاده برای تیم بازاریابی شرکت.

نکات کلیدی

بازاریاب ها امکان یادگیری نکات متعددی از این کمپین را دارند. به عنوان نکته اول، تفکر بیرون از چارچوب کسب وکارمان همیشه عادت بدی نیست. در حقیقت بسیاری از کمپین های موفق از دل همین تفکر خلاقانه و فراساختاری به دست آمده اند. همچنین استفاده از ترندهای برتر در کمپین بازاریابی مان همیشه ایده جالبی محسوب می شود.

توسعه با آکورنز

استارتاپ آکورنز برنامه ای جالب برای صرفه جویی خرد در هزینه های ما و سرمایه گذاری این مبالغ اندک در کسب وکارهای پرسود است. این راهکار برای بسیاری از ما که همیشه به مبالغ هنگفت به منظور سرمایه گذاری فکر می کنیم، بسیار جالب خواهد بود. سایت رسمی این شرکت با نام «توسعه با آکورنز» توصیه های جالبی در زمینه سرمایه گذاری و شیوه های استفاده از پول های خرد کاربران در اختیار مخاطب قرار می دهد. به این ترتیب افراد به طور کامل در جریان شیوه سرمایه گذاری مبالغ شان (هر چقدر هم اندک) قرار خواهند گرفت.

 

این استارتاپ در زمینه ارائه خدمات تبلیغاتی و مالی به برندهای بزرگ نیز فعالیت دارد. همچنین کمک به کارآفرینان تازه کار برای گسترش طرح شان نیز از دیگر برنامه های آکورنز محسوب می شود.

نکات کلیدی

حتی اگر شما سایت پرمخاطبی در زمینه برندتان دارید، بازهم توصیه های آکورنز به کارتان خواهد آمد. نکته اساسی در مورد استارتاپ آکورنز تمرکز بر روی نیاز مخاطب به جای مانور بر روی محصولات مان است. به این ترتیب ما توجه مخاطب را به شیوه ای بسیار تاثیرگذارتر جلب خواهیم کرد.

نینتندو و کمپین جذابش

یکی دیگر از نمونه های موفق بازاریابی این مقاله متعلق به برند محبوب و دوست داشتنی نینتندو است. هنگامی که آنها قصد معرفی کنسول Switch را داشتند، تیم بازاریابی شان از راهکارهای متنوعی برای توسعه دامنه مخاطب شرکت استفاده کرد. بر این اساس در اینجا ما با کمپینی جهانی، حرفه ای و البته جذاب مواجه هستیم. میزان محبوبیت کمپین Switch به خوبی گویای میزان موفقیت تیم بازاریابی برند نینتندو در جلب توجه مخاطب است.

از آنجا که محصول تازه نینتندو در سطح جهانی توزیع می شد، آنها نیاز به واژه ای جهانی برای توصیف محصول شان در مقیاس بین المللی داشتند. از مطالب جذاب در شبکه های اجتماعی گرفته تا بیلبوردهایی در مقیاس جهانی، همه و همه بر روی القای تجربه بصری زیبا به مخاطب تمرکز داشتند. به طور کلی پیام اصلی نینتندو در قالب ابزارهای تبلیغاتی مختلفی به دست مخاطب رسید. اگرچه شیوه های سنتی تبلیغات و مراسم بازاریابی نینتندو نیز به قوت قبل باقی بود.

نکات کلیدی

حتی اگر برند شما یک کسب وکار جهانی نیز نیست، بازهم توانایی یادگیری و اخذ نکات مهم از کمپین های برندهای برتر و بزرگ را دارید. دلیل اصلی موفقیت کمپین نینتندو تمرکز بر روی انتشار یک پیام در قالب جلوه بصری واحد بود. البته برای انتشار این پیام واحد شرکت از ابزارها و مدل های تبلیغاتی متعددی استفاده کرد. با این حال انتشار یک پیام واحد برای مخاطب بسیار جالب و جذاب بود.

در زمینه بازاریابی محتوایی انتخاب پیام واحد و انتشار آن در بازه های زمانی طولانی اهمیت فراوانی دارد. همچنین ابزارهای بازاریابی نیز در این میان اهمیت بالایی دارند. به این ترتیب با انتخاب ابزار مناسب در کنار پیام واحدمان موفقیت کمپین تا حد زیادی تضمین خواهد شد.

نتیجه گیری

مثال های بازاریابی محتوایی که در اینجا بیان شد، امکان الگوبرداری برای برندهای مختلف را فراهم می سازد. بازاریاب های جوان و جویای موفقیت نیز از این طریق امکان استفاده از تجربیات برترین بازاریاب های سراسر دنیا را خواهند داشت. توجه داشته باشید که در دنیای بازاریابی محتوایی  انتخاب داستانی ویژه و شخصی سازی آن برای برندمان اهمیت ویژه ای دارد. بر این اساس تلاش برای اقتباس کامل ایده های این مقاله راه به جایی نخواهد برد. همچنین همیشه باید مخاطب و نیازهای وی را در اولویت نخست کمپین مان قرار دهیم.