جزئیات مقاله

مترجم: امیر آل علی

 

تبلیغات از جمله بخش های بسیار مهمی برای هر شرکت محسوب می شود که میزان فروش محصولات را مشخص خواهد کرد. به همین خاطر تمامی برندها امروزه افرادی را برای انجام حرفه ای آن استخدام می کنند. در این رابطه روش ها و ابزارهای گوناگون تبلیغاتی وجود دارد. با این حال لازم است تا در ابتدا با روش هایی که به وسیله آن ها متخصصان تبلیغات افراد را به خرید ترغیب می کنند، آشنا شوید. بدون شک این امر گام نخست شما در عرصه تبلیغات خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که پیچیدگی های این عرصه به نسبت 60 سال گذشته، تغییرات چشمگیری را تجربه کرده است که این روند نیز ادامه خواهد داشت. به همین خاطر دیگر نمی توانید بدون علم و آگاهی کافی در این زمینه به موفقیت چندانی دست پیدا کنید.

در همین راستا و در ادامه به بررسی 9 روش موثر برای تحت تاثیر قرار دادن و در نهایت ترغیب آن ها برای خرید، خواهیم پرداخت.

 

1-ایجاد حس ترس

مخاطب باید ضرورت محصول شما را به خوبی حس نماید. در این رابطه تنها معرفی امکانات کافی نبوده و باید الزامی بودن آن را به اثبات برسانید. برای مثال موسسات بیمه به خوبی با نمایش دادن یک حادثه و تاثیر مخرب آن بر روی زندگی یک فرد، احساسات بینندگان را تحت تاثیر قرار داده و آن ها برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی برای خودشان، اقدام به مراجعه به آن ها خواهند کرد. به همین خاطر لازم است تا مخاطب را از نظر ایمنی و سلامت در خطر نشان دهید. بدون شک از جمله محرک های مهم هر فردی احساس ترس وی می باشد، به همین خاطر می توانید از تحریک آن برای منافع خود استفاده کنید. با این حال در این رابطه توجه داشته باشید که اقدامات شما باید کاملا باورپذیر باشد. در این راستا لازم است تا از دروغ پردازی های بزرگ، خودداری کنید.

2-امید منجر به شادی

این امر که وعده روزها و یا تجربه بهتری را بدهید، از جمله روش هایی است که باعث می شود تا در مخاطب یک حس خوب شکل گرفته و نسبت به برند شما به دیدگاهی مثبت دست پیدا کنند. برای مثال این امر که شرکت های تولیدکننده گوشی های هوشمند، نویدبخش تجربه ای متفاوت و راحتی را بدهند، خود به خوبی مخاطب را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این امر خصوصا در زمانی که بازار یک محصول با مشکلی مواجه باشد، کارساز خواهد بود.

مثال بارز این امر شرکت سونی است که با تولید گوشی های ضد آب، انقلابی را در این عرصه ایجاد و با تکیه بر این قابلیت خود و نوید آن به مخاطبان توانست تا در مقطعی توجه بسیاری را به دست آورد. با این حال توجه داشته باشید که این امر نیز محدوده زمانی خاص خود را خواهد داشت. به همین خاطر لازم است تا همواره به دنبال امیدواری های دیگری برای ایجاد آسایش و شادی مخاطب خود باشید.

3-اثبات برتری

بدون شک هر فردی تمایل دارد تا بهترین های موجود را در اختیار داشته باشد. تحت این شرایط در صورتی که بتوانید این امر را در تبلیغات خود نیز به اثبات برسانید، خود به خوبی مخاطب را جذب خواهد کرد. برای مثال دو برند اپل و سامسونگ همواره در تبلیغات خود در تلاش برای به رخ کشیدن محدودیت های دیگری و قابلیت های خود هستند که تاثیر بسیاری را به همراه داشته است. با این حال در این رابطه توجه داشته باشید که ادعاهای شما باید کاملا مطابق واقعیت باشد، در غیر این صورت در بهترین حالت نتایج شما کاملا کوتاه مدت خواهد بود.

4-اعمال محدودیت

از جمله تکنیک های موثر و رایج فروش این است که افراد ادعا می کنند که از محصولات مقدار کمی باقی مانده است. درواقع آن ها قصد دارند تا در مخاطب این باور را شکل دهند که محصول مدنظر بسیار پرفروش است. با این حال در این رابطه از منظر متفاوتی نیز می توان این اقدام را صورت داد. درواقع شما با محدود کردن میزان تولید خود، می توانید کالا را به یک شی لوکس که در دسترس همگان نخواهد بود تبدیل کرده و با این اقدام فروش تمامی محصولات در مدت زمان کوتاه را تضمین کنید. برای مثال شرکت خودروسازی لامبورگینی همواره این سیاست را مورد استفاده قرار می دهد. در این رابطه حتی ایجاد شایعه کمبود و قحطی نیز می تواند نرخ فروش شما را با روندی چشمگیر مواجه سازد.

5-ایجاد رابطه دوستانه

بسیاری از افراد خریدهایی را صرفا به علت رابطه دوستانه شکل گرفته انجام می دهند. در این رابطه ممکن است برندهای دیگر با کیفیت بهتر و یا قیمت مناسب تر نیز وجود داشته باشد. با این حال آن ها به احساسات و تجربه مناسب شکل گرفته توجه می نمایند. بدوت شک این امر از جمله تکنیک هایی است که در صورت خوب اجرا شدن، با نتایج فوق العاده ای همراه خواهد بود. توجه داشته باشید که این امر می تواند منجر به ایجاد زنجیره ای از روابط دوستانه شود که خود این افراد به عنوان مبلغ برند شما وارد عمل شده و اقدامات موثری را در زمینه تبلیغات برای شما انجام دهند. در این رابطه توجه داشته باشید که تنها ایجاد یک رابطه دوستانه کافی نبوده و لازم است تا برای حفظ و تقویت آن نیز برنامه ای دقیق داشته باشید.

6-استفاده از چهره های شناخته شده

در زمینه تبلیغات همواره انتخاب مدل ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از جمله عوامل تعیین کننده است. در این رابطه توصیه می شود تا همواره از افراد مشهور و ترجیحا خوش چهره استفاده کنید. این امر بدون شک اعتماد ها را به محصول و برند شما افزایش خواهد داد. فراموش نکنید که هر یک از این افراد مشهور، از تعداد بی شماری طرفدار برخوردار است که بدون شک آن ها به مشتریان دائمی شما تبدیل خواهند شد. به همین خاطر لازم است تا تداوم کافی را با چهره هایی که نتیجه بخش بوده اند، داشته باشید.

7-استفاده از فضای طنز

با نگاهی به آمارهای موجود در رابطه با موفق ترین تبلیغات تاریخ، به این نکته پی خواهید برد که درصد بسیار بالایی از آن ها را تبلیغات کمدی و خنده دار تشکیل داده است. علت این امر نیز به علت حس خوبی است که طنز در افراد ایجاد خواهد کرد. همچنین این امر باعث می شود تا مخاطب با شما احساس راحت تری داشته باشند. بدون شک بسیاری از افراد ممکن است در برابر تبلیغات بی توجه بوده و توجه خود را معطوف به جایی دیگر کنند، با این حال طنز در این رابطه کاملا متفاوت بوده و می توانید اطمینان داشته باشید که توجه حداکثری را به همراه خواهد داشت. با این حال این امر در مدت زمان کوتاهی تکراری خواهد شد. به همین خاطر لازم است تا به محدوده زمانی مناسب آن نیز توجه کافی داشته باشید.

8-نمادسازی

نمادها به علت تنوعی که ایجاد می کنند، باعث خواهند شد تا مخاطب توجه ویژه ای را به آن ها نشان دهد. برای مثال این امر که محصول خود را به یک حیوان تشبیه کنید، خود امکانات به مراتب بیش تری را برای خلق یک داستان در اختیار شما قرار خواهد داد. این امر فضا را برای ایجاد طنز نیز به علت این امر که دیگر نیاز به مخاطب قرار دادن شخصیتی انسانی نیست، احتمال ناراحتی و سوءتفاهم را نیز از میان خواهد برد.

9-استفاده از روان شناسی معکوس

درواقع شما در این روش ابتدا مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و سپس هدف خود را مورد اجرا قرار می دهید. تحت این شرایط مخاطب واکنش به مراتب بهتری را از خود نشان خواهد داد. در این رابطه در ابتدا لازم است تا ذهنیت مخاطب را تغییر داده و دیدگاه مدنظر خود را در ذهن مخاطب شکل دهید. حال شما قادر خواهید بود تا افراد را در مسیری قرار دهید که مدنظر شما بوده و اهداف شما را به دنبال خواهد داشت. با این حال این امر از ظرافت کار بسیار بالایی برخوردار بوده و لازم است تا از فردی حرفه ای در این رابطه استفاده کنید. توجه داشته باشید که خلاف جریان رایج عمل کردن نیز از جمله اقدامات موجود در این رابطه است.