جزئیات مقاله

مترجم: علی آل علی

 

بازاریابی محتوایی بر روی تولید، عرضه مطالب جذاب به مخاطب علاقه مند و ترغیب آنها به خرید محصولات مان تمرکز دارد. بسیاری از مردم با آگاهی پیرامون میزان بالای تاثیرگذاری بازاریابی محتوایی اقدام به استفاده از آن در بخش های مختلف کسب وکارشان می کنند. با این حال مشکل اصلی بسیاری از بازاریاب ها به هنگام تمرکز بر روی الگوی بازاریابی محتوایی فقدان ایده کافی است. به این ترتیب پس از گذشت اندک زمانی ما به طور کامل تهی از ایده ناب خواهیم شد.

هنگامی که بازاریاب ها دیگر ایده های جذاب و نو ندارند، فرآیند تولید مداوم محتوای مورد پسند کاربران به مخاطره می افتد. به عبارت دیگر، تداوم به عنوان بخش مهمی از صنعت بازاریابی در کار آنها یافت نخواهد شد. ادامه این روند موجب تولید کمپین های کمابیش تکراری و عدم استقبال مخاطب از آنها می شود. در این مقاله هدف من جلوگیری از شیوع چنین حوادث ناگواری برای بازاریاب هاست.

به همین خاطر در ادامه مقاله به بررسی 10 ایده کاربردی که هر بازاریابی می تواند برای کمپینش در نظر گیرد، خواهم پرداخت.

1. ترکیب تصویر و ویدئو در محتوا

امروزه به دلیل توسعه گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های نوین محتوای دیجیتالی به محبوبیت بالایی دست یافته است. شاید در نگاه نخست رواج محتوای دیجیتالی کار را برای ما به عنوان بازاریاب در عصر حاضر آسان تر کند. با این حال خبری از این سنخ اتفاق های خوب نیست. در حقیقت رواج محتوای دیجیتال زمان توجه کاربران به هر محتوای واحد را به شدت کاهش داده است. اکنون اغلب کاربران در فضای اینترنت حتی زحمت مطالعه متنی نسبتا کوتاه را به خود نمی دهند. این حقیقت به خوبی عدم موفقیت برندهای مختلف در زمینه توسعه بازاریابی متن محور را توضیح می دهد. راهکار هوشمندانه در اینجا افزودن تصاویر جذاب به متن مان است. با این کار انگیزه کاربران برای مطالعه متن ما دوچندان خواهد شد. به هنگام انتخاب تصاویر همیشه باید به جذابیت و هماهنگی آنها با ماهیت اصلی متن مان توجه داشته باشیم.

به طور معمول محتوای ویدئویی ابزاری عالی برای نمایش مشکلات مختلف مردم و پرداختن به راهکارهای مطلوب برای حل آنهاست. یک ویدئوی باکیفیت علاوه بر رفع مشکل کاربران، در زمینه جذب شان به برندمان نیز تاثیر قابل توجهی دارد. در هر صورت همه ما با مشاهده محتوای ویدئویی جذاب یک برند به خرید محصولات آن بیش از پیش ترغیب خواهیم شد.

بی شک این نکته در مورد سایر برندهای معمولی صادق نخواهد بود. خوشبختانه امروزه گونه های مختلفی از ویدئو در اختیار بازاریاب ها و برندها قرار دارد. به عنوان مثال ویدئو های توضیحی (در آنها یک فرد به عنوان نماینده برند به توضیح راهکار مشکل کاربران یا شیوه استفاده از محصولی خاص می پردازد) و ویدئوهای آموزشی (در زمینه های مختلف) از جمله نام آشناترین گونه های ویدئوهای بازاریابی و تبلیغاتی هستند.

به عنوان یک بازاریاب شما از آزادی انتخاب میان کاربرد تصویر و ویدئو برخوردار هستید. بر این اساس بسته به نوع نیازتان گزینه مناسب را انتخاب کنید. نکته مهم در اینجا ضرورت استفاده از این دو فرمت تصویری است. به این ترتیب هیچ گاه متن ما نباید به صورت خام و بدون محتوای بصری منتشر شود. همچنین در اینجا هماهنگی محتوای بصری موردنظر و متن مان باید مدنظر قرار گیرد.

2. استفاده از نمودارها

نمودار یا اینفوگرافی یکی از ابزارهای بصری کاربردی برای جلب نظر مخاطب است. مزیت اصلی نمودارها انتقال اطلاعات مهم در قالبی زیبا و چشم نواز است. به این ترتیب دیگر با مشکل متن های کسل کننده مواجه نخواهیم بود. در دوره ای که کاربران دیگر حوصله مطالعه متن های تبلیغاتی بلند را ندارند، استفاده از اینفوگرافی های جذاب بهترین راهکار برای جلب نظرشان خواهد بود. خوشبختانه طراحی این گونه اینفوگرافی ها بسیار راحت است، بنابراین نیازی به همکاری با یک متخصص گرافیک وجود ندارد.

3. اهمیت نحوه ارائه مطلب

تا همین چند وقت پیش مفهوم «ارائه مطلب» فقط در داخل اتاق جلسات و همایش ها معنا داشت. عصر جدید اما این مفهوم را به فضایی بسیار وسیع تر توسعه داده است. اکنون ارائه مطالب یکی از بخش های مهم بازاریابی محتوایی را تشکیل می دهد. به این ترتیب بازاریاب ها امکاناتی نظیر «اسلاید شو» را برای نمایش محتوای خود به مخاطب در اختیار دارند. اگر به دنبال افزایش شمار جذب مخاطب هستید، استفاده از اسلاید شوهای زیبا بخت شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

علاوه بر اسلاید شو باید به اهمیت برجسته سازی بخشی از متن مطلب مان در قالب تصویر نیز اشاره کنم. بر این اساس بخش های کلیدی متن تان را با فونت بزرگ تر و به گونه ای متفاوت از بقیه متن برجسته نمایید. این کار مخاطب را پیش از هر چیز دیگر به سوی آن بخش ها هدایت می کند. در نتیجه با مطالعه بخش های جذاب انگیزه کاربران برای مطالعه کل متن تان افزایش خواهد یافت.

4. ایجاد کتاب الکترونیکی یا وبلاگ

امروزه کتاب های الکترونیکی، مطالب وبلاگی و مقاله های تصویری (مقاله هایی در قالب یک فایل تصویری کم حجم) از محبوبیت بالایی در میان کاربران دنیای اینترنت برخوردار است. مزیت اصلی این نوع فرمت ها برای بازاریاب ها امکان نزدیک تر شدن به گونه برتر ارائه محتوا به کاربران محسوب می شود.

براساس پژوهش سایت ما کاربران اینترنتی تمایل بسیار بیشتری نسبت به اشتراک گذاری مطالب وبلاگی در مقایسه با سایر گونه های مشابه دارند. به این ترتیب با ایجاد یک وبلاگ رسمی شانس ما برای جذب تعداد بیشتری از نگاه های کاربران افزایش می یابد. به علاوه در این صورت بحث تبلیغات مطالب ما نیز تا حد زیادی به صورت رایگان از طریق خود کاربران (با به اشتراک گذاری) صورت می پذیرد.

توجه داشته باشید، به هنگام نگارش مطالب برای وبلاگ یا کتاب اینترنتی مان باید بر روی موضوعات مرتبط با کسب وکارمان و نیازهای مخاطب تمرکز کنیم. در غیر این صورت محتوایی به دردنخور را در اختیار کاربران قرار می دهیم.

5. اسکرین شات را فراموش نکنید

امروزه اغلب دستگاه های هوشمند به کاربران امکان تهیه اسکرین شات از صفحه شان را می دهد. به این ترتیب در اغلب موارد کاربران حوزه دیجیتال از مطالب مهم اسکرین شات تهیه می کنند. صرف نظر از کاربرد عمومی این امر، در اینجا به دنبال نحوه تاثیرگذاری آن بر روی حوزه بازاریابی محتوایی هستیم. شرکت ها با استفاده از اسکرین شات فرصت نمایش محتوای مختلفی به مخاطب شان را به دست می آورند. نکته مهم در اینجا امکان ضبط اسکرین شات در قالب ویدئو است. به این ترتیب شما می توانید نحوه استفاده از یکی از نرم افزارهای شرکت تان را در قالب یک اسکرین شات ویدئویی به دیگران آموزش دهید.

6. معجزه ای به نام میم

امروزه تصاویری که حاوی متن طنز و خنده دار هستند، به طور معمول میم (Meme) نامیده می شوند. شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک خیل عظیمی از این میم ها را در خود جای داده اند. در دنیای امروز هرچه شهرت بالایی داشته باشد، به معنای امکان جلب توجه کاربران از طریق آن است. در این میان میم های جذاب نیز توجه مخاطب را به بهترین شکل جذب می کند. به عنوان بازاریاب استفاده از میم های جذاب یا خلق آنها راهکاری بدیع و جالب برای جلب نظر مخاطب محسوب می شود. در این راستا باید بر روی مسائل کاربردی حوزه کسب وکارتان تمرکز کنید. به این ترتیب کاربران به سوی مشاهده میم های شما جلب می شوند. مزیت اصلی استفاده از میم ها جلب توجه مخاطب با استفاده از کاربرد محتوای متنی اندک است. در حقیقت میم ها بر پایه تصاویر جذاب و خنده دار بنا می شوند. حال که کاربران دنیای اینترنت حوصله مطالعه متن را ندارند، استفاده از میم ها بهترین راهکار برای جلب توجه شان خواهد بود.

نکته جالب در مورد کاربرد میم ها عدم توجه بسیاری از برندها بدان هاست. بر این اساس با استفاده از میم های جذاب دست بالاتر را در رقابت با دیگر برندها خواهید داشت.

7. ضرورت برگزاری رقابت میان کاربران

الکس به عنوان یکی از طراح های تبلیغات حرفه ای در آژانس VM Interactive توصیه های جالبی در مورد شیوه جذب مخاطب از طریق برگزاری رقابت دارد. بر این اساس با راه اندازی یک رقابت خلاقانه در کنار کمپین بازاریابی برندمان فضای تبلیغات و بازاریابی را دو طرفه خواهیم کرد. در حالت معمولی اغلب کمپین ها به مخاطب هدف فقط به عنوان دریافت کننده منفعل اطلاعات نگاه می کنند. با این حال ایجاد رقابت و مسابقه فعالیت کاربران را برانگیخته و فضای بازاریابی را شبیه گفت وگویی دوطرفه خواهد کرد.

یکی از ساده ترین شیوه های برگزاری مسابقه از طریق وب سایت رسمی شرکت است. به این ترتیب با درخواست ثبت نام از هر شرکت کننده، اطلاعات موردنیاز برای شروع مسابقه مان در اختیارش قرار خواهد گرفت. گزینه مطلوب دیگر شبکه های اجتماعی است. در شبکه های اجتماعی امکانات برگزاری مسابقه بسیار بیشتر است. به این ترتیب با اندکی خلاقیت شما مسابقه ای پرطرفدار را راه اندازی خواهید کرد. مزیت اصلی شبکه های اجتماعی در اینجا حضور طیف وسیع تری از کاربران است. بر این اساس شاید کاربران عادی حوصله مراجعه به وب سایت شما برای شرکت در مسابقه را نداشته باشند. با این حال همه آنها از اندکی سرگرمی در حین گشت وگذار در شبکه های اجتماعی استقبال می کنند. راهکار سوم در این میان استفاده از سرویس های ایمیل برای برگزاری رقابت است. این نوع از برگزاری مسابقه فقط به درد مسابقه های نگارشی (مانند مسابقه برترین مقاله در زمینه ایده های فروش سال نو) می خورد.

8. برگزاری دوره آموزشی آنلاین

دوره های آموزشی آنلاین روز به روز در حال توسعه هستند. این دوره ها باتوجه به فشردگی زمانی مردم در بسیاری از کشورها با استقبال شدید مواجه هستند. بازاریاب ها از طریق برگزاری دوره های آموزشی علاوه بر آموزش مطالب کاربردی به کاربران شانس جذب آنها به برندشان را نیز خواهند داشت. در هر صورت چه کسی از برندی که به صورت رایگان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی مجازی می کند، متنفر خواهد بود؟ با برگزاری یک دوره آموزشی رایگان به صورت مجازی برند ما ارزش کاربران و میزان توجه اش به آنها را نشان می دهد. این نکات در دنیای امروز برای بسیاری از کاربران اهمیت حیاتی دارد. در حقیقت امروزه مشتریان تشنه قدردانی برندها از آنها هستند. مخاطب موردنظر ما به هنگام خرید کالایی در حوزه کسب وکار ما پیش از هر چیز به نام برندمان توجه خواهد کرد. این جلب توجه از طریق برگزاری دوره های آموزشی و سایر اقدامات جانبی صورت می پذیرد. در غیر این صورت خرید مشتریان باید براساس شانس صرف صورت گیرد. خوشبختانه اغلب پژوهش ها در زمینه نحوه خرید مشتریان گزینه خرید شانسی را رد کرده اند.

9. راهنمایی خریداران

بازاریاب ها با ایجاد فهرست راهنمای مشتریان فرصت توصیه محصولات مختلف برندشان به خریداران را خواهند داشت. اگر بازاریاب هوشمندی باشید، با ارائه نظرات کاربران در این فهرست ها به گونه ای واقع گرایانه در پی ترغیب مشتریان به خرید خواهید رفت. در حقیقت امروزه بسیاری از فهرست های راهنما چیزی جز دفترچه تعریف از محصولات یک برند نیستند. با ارزیابی منصفانه محصول تان در فهرست شانس شما برای جلب نظر مخاطب افزایش خواهد یافت.

10. پاسخگویی به سوالات

امروزه مشتریان بیش از هر زمان دیگری سوال دارند. پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت نیز فرآیند طرح سوال را برای کاربران بسیار راحت کرده است. به عنوان یک بازاریاب برای کسب رضایت مشتریان پاسخگویی به پرسش های شان اهمیت بالایی دارد. اشتباه رایج بسیاری از بازاریاب ها در اینجا تمرکز بر روی پاسخگویی به پرسش های کاربران فقط در سایت رسمی برندشان است. توصیه شخصی من مراجعه به سایت های پرسش و پاسخ مانند Quora و جست وجوی پرسش های مرتبط با کسب وکارتان است. پس از یافتن پرسش های مناسب به عنوان نماینده برندتان به آنها پاسخ دهید. این کار نوعی تبلیغات رایگان برای برندتان به حساب می آید.