جزئیات مقاله

مترجم: اشکان کوشش

 

اگر زمان و پول خود را صرف ساخت یک وب سایت بسیار زیبا می کنید، اما توجهی به رتبه جست وجو ندارید، بدون اینکه متوجه باشید در حال از دست دادن سرمایه خود هستید. اگر وب سایت شما با کمبود ترافیک روبه رو است، استخدام یک شرکت بهینه سازی موتور جست وجو (SEO) می تواند تغییرات چشمگیری را برای شما ایجاد کند.

مراحل اولیه برای پیداکردن یک شرکت SEO

تعریف SEO چندان آسان نیست و دلیل اصلی اش این است که هدفی غیرثابت از روش های بهینه سازی وب سایت است که باعث افزایش رتبه در نتایج جست وجو می شود. این فرآیند دارای تاکتیک های بسیار است که شامل به وجود آوردن پیوند ورودی (بک لینک) پیچیده می شود و باعث خواهد شد طراحی وب سایت برای استفاده بازدیدکنندگان ساده باشد، محتوای اطلاعاتی آن به صورتی پیوسته به روزرسانی شود و علاوه بر توجه به نیاز مخاطبان، رتبه جست وجوی اینترنتی نیز بالا رود.

استخدام آژانس SEO مناسب می تواند یک فرآیند طاقت فرسا و طولانی باشد، زیرا شما باید درک کاملی از قدرت ها، ضعف ها، فرصت ها و خطر های وب سایت داشته باشید. اگر در مورد چگونگی سودمند بودن SEO درک کاملی ندارید، جمع آوری اطلاعات احتمالاً مشکل خواهند بود.

یک شرکت SEO حرفه ای می تواند حجم ترافیک شما را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد و در نتیجه به سود ماهانه چشمگیری بینجامد. از طرف دیگر، یک شرکت غیرحرفه ای و کم تجربه، می تواند ترافیک جست وجوی فعلی وب سایت را کاهش دهد و رتبه شما را بیش از پیش پایین آورد.

قبل از شروع فرآیند پیدا کردن یک آژانس خوب SEO، انجام کارهای پیش نیاز برای درک دقیق چگونگی کمک کردن SEO به وب سایت شما حائز اهمیت است. رقبای شما چه کسانی هستند؟ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت عملکرد وب سایت شما چیست؟ چگونه موفقیت را اندازه گیری می کنید؟ دانستن اهداف و مدیریت توقعات در انتخاب شرکت متناسب با نیازهای تان به شما کمک خواهد کرد.

متأسفانه، اطلاع از اهداف و توقعات به تنهایی برای فرآیند استخدام یک شرکت SEO کافی نیستند. پرسیدن سوال های درست در طول فرآیند ارزیابی برای جمع آوری اطلاعات خوب در مورد شرکت کمک خواهد کرد و منجر به یک تصمیم گیری مناسب تجاری هنگام استخدام شرکت مورد نظر خواهد شد. در ادامه این مقاله به چهار سوال اصلی که باید از شرکت SEO پرسیده شود، اشاره خواهیم کرد.

سوال 1: سابقه شرکت چیست و موفقیت را چگونه ارزیابی می کند؟

زمانی که فرآیند ارزیابی یک شرکت را آغاز می کنید، سوال اول باید در مورد سابقه شرکت در فضای آفلاین و آنلاین باشد. این شرکت چند سال به فعالیت مشغول است؟ حتی اگر شرکت تازه تأسیسی باشد، باید توانایی اشاره به پروژه های موفق و تجربه تیمی خود را داشته باشد. دریافت توضیحات مؤثر و نتیجه محور کمپین های SEO، در زمینه به دست آوردن درک مناسب از چگونگی سودمندی این شرکت به شما کمک خواهد کرد.

بزرگ ترین چالش هایی که شرکت در سال آخر با آن روبه رو شده است، چیست؟ اهمیت پرسش این سول آن است که به شرکت اجازه خواهد داد میزان انعطاف پذیری و تطبیق خود را به شما نشان دهد و این یک مهارت بسیار مهم در صنعت SEO قلمداد می شود. این سوال همچنین به برقراری اعتماد متقابل در طول فرآیند توضیحات کمک خواهد کرد. اگر شرکت توانایی ارائه توضیحات درباره تجربه شرایطی مانند مشکلات ایندکسینگ (Indexing) موتور جست وجو، مشکلات مرتبط با سرور، مشکلات محتوای تکراری و مشکلات فیلترشدن اسپم ها را داشته باشد، انعطاف پذیری و یکپارچگی خود را نشان خواهد داد. عکس این اتفاق یک نشانه هشدار خواهد بود. مشکلات پیش بینی نشده همواره اتفاق خواهند افتاد و صنعت SEO از این قضیه مستثنی نیست. اگر آژانس هیچ گونه مشکل اساسی را تجربه نکرده باشد، احتمال اینکه شرکتی بی تجربه و توانایی افزایش ارزش برای وب سایت شما را نداشته باشد، بسیار زیاد است.

به صورت کلی، اگر یک شرکت SEO در حال رشد باشد، احتمالاً به این خاطر است که نتایج مناسبی را برای مشتریان فعلی و جدید به دست آورده و میزان تقاضای کارمند و درآمد آنها را افزایش داده است. اگر میزان کار و درخواست نیروی کمکی یک شرکت رو به افزایش باشد، احتمالاً کارها به خوبی پیش می روند.

اهداف شرکت SEO چه هستند؟ اگر شرکت به هیچ یک از اهداف کوتاه و یا بلند مدت خود نرسیده باشد، اما تلاش خود را برای رسیدن به این اهداف به کار بگیرد، نشانه ای مثبت است. عدم توانایی برای انجام فعالیت به منظور رسیدن به اهداف، یک پرچم قرمز به حساب می آید.

سوال 2: میزان تجربه تیم SEO چقدر است؟

اگر SEO یک هدف غیرثابت باشد، شما به فردی نیاز دارید که تغییرات را برای شما ایجاد کند. شما یک گروه باتجربه و با دانش و مهارت های بالا را می خواهید، بنابراین باید از میزان تجربه تیم و چگونگی روش های کاری آنها باخبر شوید. بازاریابی دیجیتال وSEO مهارت هایی هستند که باید همواره به روزرسانی شوند، زیرا این صنعت پیوسته در حال تغییر است. صرف نظر از بزرگی تیم، درک مهارت های افرادی که بر روی پروژه شما کار خواهند کرد در تصمیم گیری برای انتخاب یک آژانس مؤثر خواهد بود. متخصصین SEO باتجربه در صنف شما و یا صنف های نزدیک، احتمال موفقیت تان را افزایش خواهند داد. تجارت شما محلی است یا بین المللی؟ شما باید به دنبال شرکتی باشید که تجربه اندازه بازار هدف شما را داشته باشد.

از شرکت در مورد زمینه های به خصوصی که افراد تیم SEO در آن تجربه دارند بپرسید. شما به یک شرکت نیاز دارید که متخصصینش در زمینه کاری خود مهارت بسیار بالایی داشته باشند؛ برای مثال فردی با تجربه بالا در زمینه استراتژی محتوا. شما نباید به دنبال شرکت هایی بروید که افراد خود را برای تخصص در تمامی زمینه ها تشویق می کنند، زیرا عمل آنها به این مفهوم خواهد بود که افراد تیم در تمامی زمینه ها معمولی هستند.

سوال 3: آیا شرکت سبد پروژه های موفقی دارد؟

هنگامی که سبد پروژه های یک شرکت را بررسی می کنید، درک موفقیت ها و چگونگی رسیدن به آنها حائز اهمیت است. اهدافی که مشتری به دنبال آن بوده است، چیست؟ از چه استراتژی هایی استفاده شده و چگونه موفقیت به دست آمده است؟ آیا هدف آنها کلیدواژه های رقابتی بوده است یا تنها وب سایت مشتری را بهبود داده اند؟ آیا تمرکز آنها بر استراتژی محتوا بوده است؟ اینها سوالاتی هستند که شرکت باید قادر به پاسخگویی به آنها باشد و داده های موردنیاز برای استناد را ارائه کند. شرکت باید توانایی اشاره به نشانه های عملکردی کلیدی که نشان از بازده وب سایت، مانند افزایش فروش و یا تماس ها دارد را داشته باشد.

علاوه بر آن، یک سبد پروژه خوب باید شرکت را قادر سازد تا بتواند از چگونگی استفاده از استراتژی های موفق برای بهبود وب سایت شما دفاع کند. در چه کاری از این استراتژی استفاده کردید و چرا در این پروژه نیز موفق خواهد بود؟ آنها چگونه موقعیت به خصوص شرکت شما در بازاریابی را در استراتژی پیشنهادی خود لحاظ کرده اند؟ شرکت SEO باید قابلیت توضیح و توجیه چگونگی تأثیرگذاری تغییرات کوچک بر روی وب سایت شما را که منجر به افزایش ترافیک و همچنین رتبه جست وجو می شود داشته باشد.

اگر یک شرکت در زمینه ارائه توضیحات در مورد چگونگی افزودن ارزش SEO برای مشتریان به سختی بیفتد و یا جزییات ارائه شده توسط آنها گنگ باشد، پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال یک شرکت بهتر باشید. با در نظرگرفتن گزینه های دیگر، در وقت، پول و زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

سوال 4: شرکت SEO در چه صنف هایی فعالیت کرده است؟

در بهترین حالت، شرکت SEO که به دنبال استخدام آن هستید، باید در صنف شما فعالیت کرده باشد. استراتژی های بازاریابی دیجیتالی  و SEO می توانند در صنف های متنوع بسیار متفاوت باشند. استخدام شرکتی که از صنف و بازار SEO شما درک مناسبی داشته باشد، بسیار مهم است.

برای مثال، یک فروشگاه اینترنتی لوازم ماشین (وب سایت یک) و یک وب سایت متمرکز بر فروش نرم افزار حسابداری (وب سایت دو) با وجود فعالیت اینترنتی برای فروش محصولات، نیازمند استراتژی های متفاوتی در زمینه SEO هستند. هدف اصلی SEO در وب سایت یک می تواند رتبه برای تعداد مشخص اجزا باشد. اولویت های وب سایت دو بر روی نام نویسی بازدیدکنندگان برای استفاده رایگان از نرم افزارها در یک برهه مشخص متمرکز است.

استراتژی وب سایت یک نسبتاً ساده، اما وب سایت دو نیازمند یک استراتژی پیچیده تر SEO است. کلید همکاری در وب سایت دو باید واضح و مختصر و فرم مورد نیاز نیز باید ساده و کوتاه باشد. وب سایت یک نیازمند رتبه بندی برای سازندگان قطعات و تعداد قطعات است، اما وب سایت دو نیازمند محتوای متقاعد کننده برای نام نویسی بازدیدکنندگان نرم افزار است. به صورت خلاصه، صنف، موقعیت بازار و شخصیت منحصربه فرد شرکت شما، استراتژی SEO را مشخص خواهد کرد. شرکت SEO استخدام شده باید از صنف و کارهای موردنیاز برای موفقیت وب سایت شما مطلع باشد.

تحقیقات بیشتر

شما احتمالاً مراحل متعددی را هنگام استخدام یک شرکت SEO پشت سر خواهید گذاشت تا کاندیداهای خوب را از بد جدا کنید. شما باید به فرآیند ارزیابی همانند استخدام یک کارمند جدید نگاه کنید. بررسی سابقه، منابع تخصصی و یک مصاحبه باید به عنوان جزئی از فرآیند صورت گرفته باشد.

طبیعتاً جست وجوی نام آنها در گوگل، بینگ و دیگر موتورهای جست وجو یک ایده هوشمندانه است. اگر یک شرکت SEO نظر شما را جلب کرده باشد، نامش را در طول فرآیند تحقیقات، جست وجو کرده اید. رتبه ای که آنها در جست وجوی شما به دست می آورند می تواند یک ایده کلی از خدمات آنها به شما ارائه دهد. اگر SEO در وب سایت آنها خوب نیست، چه تضمینی برای کارکرد بهترشان در وب سایت شما وجود دارد؟

تحقیقات آنلاین همچنین ایده هایی را در مورد مهارت مدیریت شهرت آنلاین (Online Reputation Management Skills) آنها به شما ارائه خواهد کرد. نظرات مثبت بر روی yelp، گوگل و فیس بوک نشان می دهند که شهرت و آوازه شرکت آنها در فضای آنلاین برای ایشان مهم بوده است و احتمالاً در پروژه شما نیز به همین ترتیب فعالیت خواهند کرد. از طرف دیگر، با وجود اینکه هیچ شرکتی نیست که حداقل یک نظر منفی در مورد آن وجود نداشته باشد، شبکه های اجتماعی به روزرسانی نشده، تعداد بسیاری از نظرات منفی و یا عدم وجود نظرات به صورت کلی، پرچم قرمزی را در مورد این شرکت به شما نشان می دهند.

در نهایت، هنگامی که به دنبال یک شرکت SEO هستید، سوالات خود را قبل از شروع فرآیند استخدام آماده کنید. استانداردهای استخدامی خود را براساس نیازهای شرکت و صنف خود قرار دهید. با استفاده از این استانداردها، احتمال به دست آوردن نتایج موفقیت آمیز بسیار زیاد خواهد بود.