جزئیات مقاله

مترجم: مریم امیری خواه

 

بازاریابی صنعتی است که به آمیزهای از ذهن های خلاق و تحلیل گر نیاز دارد. بازاریاب موفق باید معنای داده های سخت را درک کند و بتواند آن ها را به راهکارهایی خلاقانه برای حل مسئله تبدیل کند.

در عین حال بسیاری از افراد خلاق، مانند نویسندگان و طراحان، بهترین کارشان را تحت شرایطی خاص ارائه میدهند. وارد کردن فشار بیش از حد باعث میشود که ماهی لغزنده خلاقیت از بین دست ها فرار کند. برخی نیاز دارند که آزادانه با همکارانشان گفت وگو و همکاری کنند، حال آن که عده ای ترجیح می دهند که شاهکار خود را دور از همه در خلوت بیافرینند.

 

در هر حال اگر می خواهید بازاریاب های خلاقتان بهترین کار خود را ارائه دهند، باید فرهنگ کار مناسب را برای شان ایجاد کنید. برای این منظور لازم است که محیط کاری مناسب را فراهم کنید، خط مشی های برانگیزندهی خلاقیت را به کار بببندید و مزایایی را در اختیارشان بگذارید که از خستگی مفرط جلوگیری کند.

تعیین نیازهای گروه

فرض نکنید که تمام عوامل موثر برای عملکرد بهینه ی گروه بازاریابی را نپرسیده می دانید. به خواندن مقالات اینترنتی مرتبط با فرهنگ کار اکتفا نکنید، چرا که هر فردی برای ارائه بهترین کار خلاقانه خود به شرایطی خاص و متفاوت نیاز دارد. نخستین گام برای ایجاد فرهنگ کاری ایده آل این است که نیازها و شرایط دلخواه کارکنان تان را بشناسید.

کار را با تحت نظر گرفتن عادت های کاری آن ها و تعامل شان با فرهنگ/ محیط فعلی شروع کنید.

عادت های کارکنان هنگام کار کردن چیست؟ عادت های آن ها را تجزیه و تحلیل کنید تا راهی را برای کمک کردن به آن ها پیدا کنید. شاید بعضی کارکنان از شنیدن سر و صدای بلند یا گفت وگوهای بلند اطرافیان متنفراند، به همین دلیل هدفون روی گوش شان می گذارند تا شاید این صداهای آزاردهنده را نشنوند. کارکنان تان هنگام استراحت چه کاری انجام می دهند؟ آیا چون به هوای تازه نیاز دارند، از هر فرصتی برای بیرون رفتن و قدم زدن در هوای آزاد استفاده میکنند؟ هنگام صرف یک فنجان قهوه با همکاران شان درد و دل می کنند؟ تنقلات می خورند؟ با گوشی شان بازی می کنند؟

پس از آن که به خوبی متوجه عادت های فعلی کارکنان تان شدید، از آن ها درباره تغییرهای دلخواه شان نظرسنجی کنید. این پاسخ ها چشمهای تان را به روی مشکلات موجود در فرهنگ کار یا موانعی که باید از سر راه برداشته شود، باز می کند. البته ممکن است این پاسخ ها قدری اغراق آمیز باشد؛ شاید بسیاری از کارکنان خود را مستحق دریافت مزایایی ویژه بدانند، که اعطای آن ها نه تنها کمکی به بهره وری یا خلاقیت نمی کند، بلکه به آن آسیب نیز می زند.

مناسب کردن محیط کار

داشتن محیط کار مناسب تفاوت چشم گیری را در بهره وری و کارایی کارکنان ایجاد می کند. نکته مهم برقراری تعادل مناسب بین خواسته ای تمام کارکنان است. برخی ترجیح می دهند که هنگام کار کردن تنها باشند، حال آن که عده ای بهترین عملکرد را در کنار همکاران دیگر ارائه میدهند.

در هر حال زیباتر و حرفه ای تر کردن محیط کار، نقطه شروع مناسبی است. بهترین تلاش خود را با توجه به میزان بودجه و اجاره بها برای بهبود محلی بکنید که کارکنان بخش اعظم روز خود را در آن می گذارنند. حتی اگر از نظر مالی در مضیقه هستید، باز هم می توانید کارهای زیادی برای بهبود فضای شرکت انجام دهید. همان طور که برای تغییر چیدمان و نوسازی خانه تان برنامه می ریزید، می توانید پارکت را جایگزین کفپوش های کهنه بکنید، از کارکنانی که دوست دارند، در این تغییر سهیم باشند، در ساعت غیراداری کمک بگیرید و دفتر کارتان را به محلی دلنشین و دوست داشتنی تبدیل کنید. مطمئن باشید اگر کارکنان محیط کارشان را دوست داشته باشند، بهتر کار خواهند کرد.

البته برای داشتن محیط کار مناسب باید کاری بیشتر از زیباسازی آن انجام دهید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید فضایی باز داشته باشید، نیاز به اتاقک های بیشتر دارید یا این که باید هر دو مورد را مدنظر قرار دهید. اگر فضای لازم را در اختیار دارید، می توانید شرکت را به بخش هایی کوچک تر با طراحی های متفاوت تقسیم کنید. مبل و صندلی های راحت را در یک بخش قرار دهید، بخش دیگری را به اتاقک های مجزا و یک بخش را به میزهای کار باز اختصاص دهید تا مطابق میل همه کارکنان عمل کرده باشید. به خاطر داشته باشید که خلاقیت باعث نمیشود که حتماً همه کارمندان تان به طراحی باز علاقه داشته باشند. سعی کنید خواسته واقعی آن ها را برآورده کنید یا امکان انتخاب از میان گزینه های متعدد را فراهم کنید.

پیشگیری از خستگی مفرط، ترغیب خلاقیت

فرهنگ سازمانی باید متمرکز بر تامین خواسته های بازاریابان باشد تا آن ها همچنان خلاق و موفق باقی بمانند. به ویژه اگر کارمندان تان باید حجم بالایی از محتوا را هر روز تولید کنند یا این که دائماً تحت فشار هستند، باید راه هایی را برای جلوگیری از خستگی مفرط آن ها پیدا کنید.

زمان های استراحت بیشتر یا طولانی تری را برای کارکنان در نظر بگیرید، آن ها را به صرف غذا مهمان کنید، تشویق شان کنید که در فضای آزاد قدم بزنند یا کار مفرح و لذت بخش دیگری را انجام بدهند که ذهن شان را باز می کند و به آن استراحت می دهد. اگر کارکنان تان به ورزش یا فعالیتی، مانند تنیس روی میز یا بازی های ویدئویی علاقه دارند، امکانات مربوط به آن را در اتاق استراحت قرار دهید تا آن ها بتوانند هر طور که دوست دارند، از وقت استراحت شان استفاده کنند.

البته جلوگیری از خستگی مفرط فقط به مفرح ساختن محل کار محدود نمی شود، بلکه باید علل این خستگی و راهکارهای پیشگیری از آن را نیز پیدا کنید. برخی کارمندان از این که یک کار را باید هر روز تکرار کنند، خسته می شوند و عده ای پس از ساعت ها کار روی یک پروژه بزرگ از پا درمی آیند. خط مشی های شرکت یا بخش تحت نظر خود را به گونه ای تعریف کنید که کارکنان دچار خستگی مفرط نشوند. آن انعطافی را که از خستگی مفرط جلوگیری می کند، در اختیار کارکنان تان قرار دهید.

مزایای مورد نیاز

اگر می خواهید کارمندانی خلاق استخدام کنید و آن ها را نگه دارید، باید مزایای قابل توجهی را به آن ها اعطا کنید. از مزایای محبوب این روزها می توان به امکان دورکاری، ساعت کاری منعطف، مرخصی بیشتر و مشوقه ای بیشتر برای خلق کارهای فوق العاده اشاره کرد.

البته مراقب باشید که اعطای هر مزیتی، عواقبی را نیز به دنبال خواهد داشت. برای مثال اگر یکی از کارمندان می خواهد که سگش را سر کار بیاورد، ممکن است دیگری این کار را به دلایلی، مانند داشتن حساسیت دوست نداشته باشد. منابع متعدد نشان داده است که وجود سگ در محل کار بهره وری را افزایش می دهد، اما از طرفی کارمندی که به سگ حساسیت دارد، نمی خواهد در دفتری که سگ در آن پرسه می زند، کار کند؛ در این شرایط یا باید با درخواست کارمند اول مخالفت کنید، یا راهکاری برای حساسیت دومی پیدا کنید.

برای مثال می توانید اتاق جدایی را برای کارمند دوم در نظر بگیرید که ورود سگ به آن ممنوع است یا این که فیلترهای تصفیه هوا و جاروبرقی های مخصوصی را خریداری کنید که از پخش شدن مو و شوره پوست و موی سگ و به تبع آن بروز حساسیت جلوگیری می کند.

پس از تعریف هر امتیاز باید وضعیت و خط مشی های شرکت را در نظر بگیرید و آن را مدتی به صورت آزمایشی امتحان کنید. اگر اعطاء این امتیاز نتیجه مطلوب را به دست نداد، آن را متوقف کنید. برای مثال اگر دورکاری را مجاز دانسته اید، اما متوجه شده اید که دورکاری کیفیت کار را پایین می آورد، امکان دورکاری را حذف کنید. بسیاری از کارکنان به شما ثابت خواهند کرد که مستحق دریافت این مزایا بوده اند و همچنان کاری ایده آل ارائه می دهند.

مدیرانی که کارکنان شان را درک می کنند

هیچ چیز بدتر از مدیر یا رئیسی نیست که کارکنانش را درک نمی کند. مدیران نقش مهمی در فرهنگ سازمانی، به ویژه در تعامل با کارمندان خلاق دارند و با رفتار خود می توانند به خلاقیت پر و بال دهند یا آن را سرکوب کنند.

افرادی که مدیریت بازاریاب های خلاق را به عهده دارند، باید تک تک فرآیندهای خلاقانه بازاریابی و نیازهای بازاریابی موفق را بشناسند تا بتوانند از کارکنان خود حمایت کنند و برای تامین نیازها و خواسته های آن ها تلاش کنند. ممکن است کارمندی برای متمرکز شدن بر کارش نیاز به نظارت بیشتر داشته باشد، حال آن که دیگری با نظارت کمتر بهتر میتواند ایده های خود را پرورش دهد و اگر احساس کند که مدیرش دائماً او را تحت نظر دارد، برآشفته و معذب می شود.

راهکار معین و پاسخ مشخصی برای چگونگی ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب برای بازاریابان خلاق وجود ندارد. هر بازاریاب خلاقی شیوه کار خاص خود را دارد، بنابراین بهترین رویکرد این است که منعطف باشید. گزینه های مختلف را در اختیار کارکنان تان قرار دهید تا ایشان بتوانند فرهنگ و محیط دلخواه خود را انتخاب کنند. این انعطاف پذیری باید در شیوه مدیریت، محل کار و راهکارهای جلوگیری از خستگی مفرط پیاده شود.