مترجم: نیما جوادی
آیا برخی برندها برای کسب سود از بازاریابی محتوا بیش از اندازه کوچک هستند؟ یکی از همکاران من چند روز پیش این سوال را مطرح و ذهن مرا درگیر کرد.
من طرفدار پروپاقرص ایجاد تعامل با مشتری و مخاطب از طریق داستان سرایی برند مناسب و دقیق هستم ولی دریافت نتایج واقعی از این روش ها نیازمند تعهد و تلاش است. هنگامی که هزاران ساعت و دلار خرج یک کسب و کار کوچک می شود، نادیده گرفتن تولید محتوا بسیار وسوسه انگیز خواهد بود و پیش خود تصور خواهید کرد که پس از کسب سود و درآمد مناسب به سراغ آن خواهید رفت.
محتوا نباید لزوما گران باشد
گرچه برخی آیتم های بازاریابی بسیار گران هستند، ولی محتوا نباید لزوما گران باشد.
برخلاف تبلیغات سنتی، محتوایی مانند پادکست، وبلاگ یا میکرواینفلوئنسرها به هیچ عنوان پرهزینه و گران قیمت نیستند. به نظر من تمام برندها، به خصوص برندهایی که بودجه کمی برای بازاریابی دارند، می توانند از بازاریابی محتوا استفاده کنند.
راه های مختلفی برای کاهش هزینه تولید محتوا وجود دارد. برای مثال، استخدام یک آژانس تولید محتوا جهت پیش بینی محتوا برای چندین دپارتمان مختلف نه تنها باعث حفظ یکپارچگی و استحکام محتوای شما خواهد شد، بلکه می توانید با استفاده از آن قراردادهای هوشمندانه تری تنظیم کرده و سود بیشتری به دست آورید.
چنانچه منابع شما محدود است، می توانید کار را با شناسایی محتوایی که در درون شرکت تولید شده است آغاز کنید (برای مثال طرح های فروش، سخنرانی ها و جلسات تبادل نظر) و از آن ها برای تولید محتوایی مناسب بهره ببرید.
محتوا، نتایج پایدار ارائه خواهد کرد
پس از تولید محتوا، می توانید با استفاده از آمار جهت شناسایی موارد موفق و اصلاح و توسعه آن ها، عمر محتوای خود را افزایش دهید. من تضمین خواهم کرد که شما از طریق این روش کل سرمایه خود را مجددا به دست خواهید آورد ولی باید از این قوانین پیروی کنید:
1. حوزه تخصصی خود را شناسایی کرده و محتوا را براساس آن بسازید. به این ترتیب برند شما از طریق محتوا شناخته شده و همچنین اولین مشتریان ارزشمند خود را به دست خواهید آورد.
2. به برنامه خود متعهد باشید. میزان موفقیت برندهایی که ناگهان ده ها محتوا منتشر می کنند و ناپدید می شوند بسیار کمتر از برندهایی است که محتوای خود را با نظم و براساس یک برنامه خاص در اختیار مخاطب قرار می دهند. یکی از مشتریان من با پیروی از این برنامه هر هفته دو مقاله منتشر کرد و اکنون پس از گذشت حدود 5 سال هر سال میزان مخاطبان وب سایتش 2 برابر سال قبل می شود!
3. آزمایش کنید. آیا ویدئوی شما موفق نبود؟ پادکست را امتحان کنید. آیا پست ها و مطالب وبلاگ شما باعث جذب مخاطب نمی شوند؟ یک آزمون یا پرسش نامه را امتحان کنید. شما باید در ابتدای کار چندین نوع محتوا را آزمایش کنید تا به فرمت موفق خود دست یابید.
مورد آخر به خصوص برای افراد عجول عذاب آور است. شما باید به محتوا متعهد باشید چون نتیجه یک شبه به دست نخواهد آمد. انتظار نداشته باشید که درآمد شما در عرض 3 ماه 2 برابر شود، ولی به یاد داشته باشید که محتوای خوب تا سال ها برای شما کسب درآمد و اعتبار خواهد کرد.
پس حتی اگر شرکت شما بودجه کافی برای تولید محتوای بزرگ را ندارد، می توانید با ادغام منابع درونی و استفاده از خدمات یک شرکت بازاریابی محتوا تا حد زیادی نیاز خود را برطرف سازید.