جزئیات مقاله

مترجم: رضوان دریس پور

 

مشتریان دائماً و بسیاری اوقات در هنگام خرید مشغول کار با تلفن همراه خود هستند. چه مشتریان در حال خرید باشند، چه صرفاً در حال جست و جوی محصولات، فروشگاه ها، و فروشندگان، برای خرید محصولات گوناگون بر گوشی موبایل خود متکی هستند و از همین رو، لازم است کسب وکارهای گوناگون بر ایجاد یک تجربه خرید شخصی مبتنی بر مکان برای مشتریان خود متمرکز شوند تا در رقابت باقی بمانند.

لازم است کسب وکارها بر روند بازاریابی موبایلی در سال آینده«و پس از آن» نظارت داشته باشند. هشیار بودن نسبت به روندهای نوظهور میزان فعالیت های تجاری، ترافیک وب سایت ها، و نرخ کلی فروش و سود حاصل را افزایش می دهد. بیزنس نیوز دیلی نظر متخصصان حوزه بازاریابی را درباره شیوه های بهینه سازی فعالیت ها در زمینه بازاریابی موبایلی جویا شده است.

 

بر تجارب کاربران متمرکز شوید

فناوری های بازاریابی و تبلیغات موبایلی هر روز درحال تغییر هستند. شرکت شما از طریق به کارگیری فرصت های پیش رو این قابلیت را می یابد که در رقابت ها از رقبا پیشی بگیرد.

سیریل لمر (Cyril Lemaire) مدیر اجرایی و بنیانگذار آژانس طراحی وب سایت و بازاریابی دیجیتال تراکتک پارتنرز (Traktek Partners) می گوید: «همچنان که افراد بیشتری تلفن همراه خود را برای جست وجو و خرید آنلاین به کار می گیرند، تمرکز بر تجارب کاربران نهایی تلفن همراه اهمیت ویژه ای می یابد». «نحوۀ دستیابی افراد به اطلاعات در زمینۀ کسب و کار  شما و برقراری ارتباط با وب سایت شما از طریق تلفن همراه آنها از جنبۀ کسب موفقیت در زمینۀ بازاریابی موبایلی حائز اهمیت است.»

50 درصد و یا حتی در مواردی، درصد بیشتری از ترافیک ایجاد شده در وب سایت بسیاری از شرکت ها از طریق دستگاه موبایل است. لمر در گفتگو با بیزنس نیوز دیلی گفت حتی تغییرات تدریجی متمرکز بر موبایل ها نیز می توانند نتایج کارآمدی را در پی داشته باشند.

از فناوری بیکن «beacon» بهره ببرید

بیکن ها دستگاه های کوچکی هستند که از طریق وای فای و یا بلوتوث با تلفن های هوشمند خریداران هماهنگ سازی شده و این امکان را به فروشندگان می دهند که افراد را در هنگام خرید شناسایی و ردیابی کنند. این نوع فناوری به فروشندگان نشان می دهد که مشتریان آنها به چه چیزی نگاه و چه محصولاتی را خریداری می کنند تا بهتر بتوانند بازاریابی خود را به شیوه ای شخصی سازی شده به انجام برسانند.

اگرچه پاسخ ها به بازاریابی از طریق فناوری بیکن الزاماً فوق العاده مثبت نیست، مقاله ای که اخیراً توسط MBA@UNC  برنامۀ آنلاین ام بی ای (Online MBA Program) مدرسۀ کسب و کار فلگلر دانشگاه کارولینای شمالی (University of North Carolina's Kenan-Flagler) به چاپ رسیده نشان می دهد رویای فناوری بیکن همچنان زنده است.

لمر اضافه می کند، بازاریابان می توانند با استفاده از بیکن و بر مبنای موقعیت دقیق مشتریان، پیام های خود را به شکل شخصی سازی شده ارسال کنند. این مسئله سبب می شود پیام فروشنده در زمان و مکان درست در دستان مشتری قرار گیرد.

لمر در ادامه می گوید: «فناوری بیکن قابلیت های زیادی را از مجاب کردن مشتریان برای رفتن به فروشگاه تا تبلیغ محصولی خاص در هنگام خرید برای فروشندگان فراهم می آورد».

آگاهی یافتن از نحوه ردیابی مراحل خرید از طریق موبایل.

به گفتۀ دن شالمن، مدیر بازاریابی پلت فرم تجارت الکترونیک Liftopia ، اغلب افراد مدت زمان کمتری را صرف خرید از طریق تلفن همراه می کنند، چرا که همچنان که منتظر قطار و یا سوار آسانسور هستند، دستگاه موبایل خود را در دست دارند. با این وجود، این نوع خریدها به کرات اتفاق می افتند و لازم است بازاریابان یاد بگیرند که چگونه این موارد را در قالب یک چرخه فروش کامل ادغام کنند.

شالمن اضافه می کند: «در سطح فنی، این مسئله به مفهوم ... ردیابی بهتر و مدل های توصیفی کارآمدتر است». «لازم است بازاریابان آگاهی یابند که افراد دقیقاً پس از جست وجوی محصول توسط دستگاه تلفن همراه خود در گوگل، مطالعۀ مشخصات محصول از طریق تلفن همراه خود در سایت آمازون، مشاهدۀ مستقیم وب سایت مورد نظر از طریق تلفن همراه و سپس مراجعه به لپ تاپ خود برای طی کردن مراحل خرید، خرید خود را انجام داده اند».

بهینه سازی مطالب برای افرادی که از طریق موبایل به جست وجوی محصولات می پردازند.

لمر معتقد است همچنان که موتورهای جستجو بیش از پیش بر ارائۀ تجارب کاربری بهتر برای کاربران تلفن همراه متمرکز می شوند، رایج ترین شیوۀ بازاریابی موبایلی در سال 2018 که باید به بررسی آن پرداخت، بهینه سازی موتورهای جستجوی تلفن های همراه و جست وجو از طریق تلفن های همراه است. بدین طریق، بهینه سازی موتورهای جستجوی تلفن های همراه در سال جدید همچنان دچار تغییر خواهد شد.

لمر در ادامه افزود: «فراموش نکنید که آمادۀ ایجاد تغییرات متناسب با تغییر هدف به سوی صفحه کلیدهای مختص متن های محاوره ای به سبب جست وجوهای انجام شده از طریق گوشی های تلفن همراه باشید».