مترجم: مروارید فیض
اگر رقابت در شرکت تان به خوبی انجام گیرد، می تواند به نحو چشمگیری موفقیت، بهره وری و حتی شادمانی را بهبود بخشد.
رقابت در شرکت ها یک موضوع بحث برانگیز است. برخی استدلال می کنند که باعث افزایش بازدهی می شود و همزمان دیگران می گویند که فرهنگی منفی و بی رحمانه را خلق می کند.
هر دو استدلال معتبرند، اما هیچ پاسخ درستی وجود ندارد. کسب و کار هایی خاص، فرهنگی بی رحمانه را خلق و آن را ترویج می کنند، درحالی که دیگران بر کار گروهی از طریق رقابت تأکید دارند. رویکردی مشارکتی، از مزایای رقابت بدون زمینه های منفی آن برخوردار است.
اگر شما قادرید که رقابت هایی مفرح، مؤثر و گروه محور خلق کنید، منافع زیادی به دست می آورید. در اینجا شش روشی آمده است که بهره وری را بهبود می بخشد، کارمندان تان را خوشحال تر می کند و سود خالص تان را افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: راهی ساده و علمی برای افزایش بهره وری در محیط کار
1- مردم از رقابت لذت می برند
سال هاست که میهالی سیکزنتمیهالی (Mihaly Csikszentmihalyi)، روانشناس و مؤلف کتاب روانگی (Flow): روانشناسی تجربه مطلوب، درباره موقعیت هایی تحقیق کرده است که مردم روانگی را تجربه می کنند و تعریفش غرق شدن در یک فعالیت تا زمانی است که جذب کار پیش روی تان می شوید.
سیکزنتمیهالی دریافت که رقابت، مادامی که به اندازه کافی دشوار باشد، یکی از آن موقعیت های اصلی است که مردم روانگی را تجربه می کنند. اگر کاری بسیار آسان باشد، هیچ کس نیاز به تلاش زیادی نخواهد داشت؛ اگر بسیار چالش بر انگیز باشد، مردم دلسرد خواهند شد اما مردم در سطح مناسبی از دشواری رقابت تا حدی به چالش کشیده می شوند که آنها را کاملا در کار پیش روی شان غرق می کند. موفق شدن در رقابت نیاز به تمرکز کامل دارد و متعاقبا به تجربه ای لذت بخش و ارزنده تبدیل می شود.
ایجاد رقابت در دفتر کار می تواند این تجربه روانگی را خلق کند. کارمندان زمانی که سرگرم دست یافتن به هدفی باشند، اوقات بسیار لذت بخش تری را در دفتر کار می گذرانند. آنها دوست خواهند داشت که سر کار بیایند و در نتیجه هنگام حمله ور شدن به کارشان با نیروی بیشتر، به سطوح بالاتری از بهره وری دست خواهند یافت.
2- رقابت موجب خلاقیت می شود
تمایل مردم به خلاقیت در زمانی که برای موفق شدن در حال رقابت هستند، بیشتر است. این خلاقیت منجر به بهره وری بیشتری می شود. در مقابل زمانی که افراد برای پشتکار زیاد جهت رسیدن به نهایت بهره وری انگیزه کمتری دارند، راه حل های مبتکرانه با تناوب کمتری ظاهر خواهند شد.
زمانی که کارمندان خواهان موفقیت هستند، رویکردهایی را امتحان خواهند کرد که به پیامدهای بهتری منجر می شود، مثلا در صورتی که یک کارمند بازاریابی منبع سرنخ جدیدی را پیشنهاد می دهد، این سرنخ می تواند در اختیار بقیه گروه بازاریابی قرار گیرد و اینگونه بهره وری را برای همه افزایش دهد.
3- مردم همدیگر را تشویق خواهند کرد
رقابت همراه خود استاندارد کار بالاتری می آورد. زمانی که یک همکار فروشی دوبرابر بیشتر در این فصل دارد و همکار دیگر می خواهد به او برسد، سخت تر تلاش خواهد کرد.
ما اغلب از درک توانایی خود عاجزیم مگر زمانی که تلاش افراد دور و بر خود را مشاهده می کنیم. با ایجاد رقابت در دفتر کار، مردم برای الهام گرفتن به همتایان شان نگاه خواهند کرد که چرخه بازخورد مثبتی به وجود آورده و سطح بازدهی را افزایش می دهد.
4- رقابت تداعی مثبتی از شرکت را برای افراد به ارمغان می آورد
زمانی که رقابت به طور مشارکتی و مؤثر به اجرا گذاشته شود، می تواند تصویر مثبت تری از شرکت تان به کارمندان بدهد. کارمندان در پایان رقابت، دستاوردها و پیشرفت شان را به یاد خواهند آورد. انجام این کار احساسی ارزنده به آنها می دهد و همینطور در طول مسیر تفریح خواهند کرد.
این نوع رقابت نه تنها کارمندان را بیشتر به سمت شرکت می کشاند، بلکه ممکن است به آنها انگیزه ای برای استخدام دوستان خود دهد و کار با دوستان بهره وری را افزایش و منجر به یک سناریوی برنده-برنده می شود.
5- رقابت می تواند به ترفیعات و ابقای کارمندان در داخل شرکت کمک کند
رقابت داخل شرکت می تواند نشان دهد که افراد تا چه حدی به شرکت شما اهمیت می دهند. پاداش پیش رو و همین طور غرور برنده شدن به مثابه انگیزه است. بر این اساس، برنده شدن چالشی در داخل شرکت، اغلب به کارمندان متعهد نیاز دارد.
بنابراین این رقابت ها می توانند روش هایی را ارائه دهند تا بتوان نحوه واکنش افراد داخل شرکت را تحت فشار مشاهده کرد. برخی از افراد موفق خواهند شد که ممکن است نشاندهنده توانایی مدیریت ترفیع در آینده باشد. دیگران سخت تر کار نخواهند کرد که نشاندهنده میزان انگیزه شان خواهد بود. این درس ها می توانند برای مدیریت و همینطور توانمندسازی کارمندان برای پیشرفت مفید باشند.
6- رقابت به طور مناسبی کار سخت را تشویق می کند
ما همه داستان کارمندی را شنیده ایم که به فروش یک میلیون دلاری شرکت خود کمک کرد و در عوض 2000 دلار پاداش گرفت. اینگونه موقعیت ها جلوی کار سخت را می گیرند و کارمندانی ناراضی به وجود می آورند.
مطلب مرتبط: 6 راه برای به حداکثر رساندن بهره وری و کسب موفقیت درخشان
رقابت از طرف دیگر کار سخت را تشویق خواهد کرد. افرادی که بیشترین تأثیر را می گذارند، بیشترین درآمد را کسب می کنند. رقابت به آنها انگیزه خواهد داد تا به کار سخت خود در آینده ادامه دهند و علاوه بر این، درآمد خالص شرکت تان بیشتر خواهد شد. در صورتی که رقابت به درستی برقرار شود، سود بیشتری از هزینه پاداش ها ایجاد خواهد کرد.
شرکت تان برای استفاده از مزایایی که ممکن است به وجود آید، نیازی به رقابت مداوم ندارد. حتی یک مراسم برنامه نویسان نرم افزار (hakathon) در سال می تواند ارزش را افزایش دهد.
هنگام اجرای این چالش ها، راه اندازی سیستم هایی برای حفظ فرهنگ مثبت شرکت اهمیت دارد. رقابت می تواند روحیات را تقویت کرده یا افسردگی به بار آورد. اگر رقابت در شرکت تان به خوبی انجام گیرد، می تواند به نحو چشمگیری موفقیت، بهره وری و حتی شادمانی را بهبود بخشد.