دنیای اقتصاد- مترجم: سید حسین علوی لنگرودی
شروع یک کسبوکار جدید در هر زمینهای کار سختی است و وقتی کشوری در شرایط اقتصادی دشوار قرار میگیرد، این کار سختتر هم میشود. دلیل آن هم تا حدی این است که وقتی بازارهای اقتصادی و اعتباری در تنگنا قرار میگیرند، تامین مالی دشوارتر میشود. به همین دلیل، صاحبان کسبوکارهای کوچک باید طرحهای کسبوکار متناسب با شرایط موجود تهیه کنند. به عبارت دیگر، شما باید پیشبینیهای واقعبینانهای از پولی که در دست دارید، داشته باشید: چقدر پول میخواهید وارد کسبوکارتان کنید، چقدر پول باید اضافه کنید تا هزینههای عملیاتی شما جبران شود و چه کاری باید انجام دهید تا در شرایط سخت اقتصادی به سود برسید. اگر میخواهید به سوی کارآفرینی حرکت کنید، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا در شرایط اقتصادی سخت بتوانید کسبو کار موفقی را راهاندازی کنید:
۱- پیدا کردن منبع مالی: قبل از اینکه به بانک مراجعه کرده و درخواست وام بدهید، از مشاوران حرفهای درخواست کنید طرح کسبوکارتان را مرور کنند تا مطمئن شوند چیز مهمی را از قلم نینداختهاند و فرضیاتتان دقیق و واقعی است. برای این کار میتوانید سراغ افراد زیر بروید: دوستی که خودش کسبوکار بیمهای راهاندازی کرده است، مدیر بانکی که احتمالا قرار است به شما وام بدهد یا یک حسابدار خبره. علاوهبر تامین مالی برای کسبوکارتان، اگر نتوانستید پیشبینیهای درآمدی اولیه خود را محقق کنید، یک برنامه مالی پشتیبان، هم برای کسبوکارتان و هم امور مالی شخصی خود ایجاد کنید. همچنین باید ذخایر نقدی داشته باشید تا به اندازه ۶ تا ۱۲ ماه بودجه کافی برای پرداخت ضروریترین بدهیهای خود را (اجاره دفتر، حقوق منشی، پول آب و برق و گاز و...) داشته باشید.
۲- بازاریابی هوشمندانه: وقتی اقتصاد کشوری در وضعیت نابسامان به سر میبرد، شروع یک کسبوکار جدید به خلاقیت و نبوغ فراوانی نیاز دارد. بنابراین لازم است عناصر بازاریابی را در طرح کسبوکارتان بیشتر مورد توجه قرار دهید. شما باید به روشنی بدانید که قرار است دقیقا چه چیزی بفروشید، مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، محصولات یا خدمات خود را چگونه قیمتگذاری میکنید و برنامه شما برای توسعه کسبوکارتان چیست؟
بهعنوان یک شرکت یا کسبوکار تازه وارد، با شناسایی و در نظر گرفتن بازارهای دست نخورده و بکر، شانس بیشتر و بهتری برای موفقیت خواهید داشت. بر همین اساس، بکوشید پایگاه مشتریان اصلی خود را مشخص کنید تا برای بازاریابی استراتژیکتر با گروههای کوچکتری سروکار داشته باشید. بهعنوان مثال، اگر محصولات و خدمات خاصی را برای زنان ارائه میدهید، ببینید میتوانید آنها را به گروههای کوچکتر در یک دامنه سنی، نوع شغل یا موقعیت جغرافیایی محدود کنید. فراموش نکنید که دنیای کسبوکار مملو از رقابت است و شما در همه حال و همیشه باید رقابت سالم یا ناسالم رقبا را بهشدت تحتنظر داشته باشید. تحلیلهای رقابتی انجام دهید و ببینید دیگران چه کارهایی انجام میدهند و از کدام تکنیکهای بازاریابی برای ایجاد کسبوکار استفاده میکنند. آیا تغییری در محصولات و خدماتشان ایجاد کردهاند؟ آیا قیمتها را پایین آوردهاند؟ آیا از تاکتیکهای تبلیغاتی خلاقانهای استفاده میکنند؟ شما باید به درستی بدانید رقبایتان کجا قرار گرفتهاند و سپس برای به دست آوردن سهم بازار، خودتان را از آنها متمایز کنید.
۳- لقمه بزرگتر از دهانتان برندارید. انتظارات و هزینههای خود را تا جایی که ممکن است از مقیاس کوچکی شروع کنید و سپس وقتی کسبوکارتان رونق گرفت، برای توسعه و گسترش آن برنامه بریزید. طرح کسبوکارتان را مرور کنید و آنچه برای شروع نیاز دارید را دوباره بررسی کنید. بهعنوان مثال، ببینید آیا میتوانید از مکان کوچکتر و ارزانتری کارتان را شروع کنید یا فعلا دفتر فیزیکی نداشته باشید و مجازی فعالیت کنید؟
۴- استفاده از تکنولوژی به نفع خود: در سالهای وقوع و تداوم بحران اقتصادی و بالا گرفتن مشکلات اقتصادی عموم مردم، تکنولوژی میتواند راهحلهای زیادی را برای پسانداز پول و افزایش سود، پیش پای شما بگذارد . بازار خود را با فروش از طریق کانالهای آنلاین توسعه دهید؛ بهجای تبلیغات چاپی یا الکترونیکی گران، از بازاریابی ایمیلی یا شبکههای اجتماعی استفاده کنید؛ از وبتسایتها و روزنامههایی که مطالبی در مورد کارآفرینان و رهبران کسبوکار موفق منتشر میکنند، بهره ببرید؛ وبسایت خود را بهینهسازی کنید تا وقتی مشتری موضوع مشابهی در مورد محصول شما جستوجو میکند، جزو اولین سایتها در مرورگرها بالا بیاید؛ ابزارهای بازاریابی مقرون بهصرفه مثل پادکستها و ویدیوهای انگیزشی را از طریق وبسایت خود تولید کنید؛ یک برنامه وفاداری مشتری آنلاین ایجاد کنید که در آن توصیههای پیشرفتهای در مورد فروش و تخفیفها مطرح شده باشد.
۵- توسعه شبکه: تا جایی که میتوانید با افراد فعال در جامعه خود که شما را به مشتریان جدید ارجاع میدهند و در توسعه کسبوکارتان نقش دارند، ارتباط برقرار کنید. نمیدانید از کجا شروع کنید؟ یک گروه شبکهای کسبوکار محلی پیدا کنید یا با اتاق اصناف شهرتان ارتباط بگیرید. سعی کنید به یک انجمن حرفهای بپیوندید تا از ایدههای دیگران بهره ببرید.
۶- ایدههایی برای کاهش هزینهها در شرایط سخت اقتصادی ابداع کنید: یک اقتصاد ضعیف میتواند بسیاری از روشهای مرسوم و خوبی که برای پسانداز پول وجود دارد را پنهان کند، اما ایدههای خلاقانهای نیز میتوانند در همین دوران سخت خلق شوند که با به کار بستن آنها میتوانید هزینههای استارتآپ خود را به حداقل برسانید که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:
خریدن ملزومات و مواد اولیه از کسبوکارهایی که در آستانه تعطیلی هستند یا میخواهند تجهیزات خود را کم کنند.
ادغام و متحد شدن با کسبوکارهای دیگر و ایجاد بنگاههای بزرگتر و کارآمدتر. برای موفقیت در این کار لازم است که بهطور پیوسته امکان اتحادهای کاری را با سایر استارتآپها بررسی کنید و با تجارت محصولات یا خدمات با کسبوکارهای دیگر، بخش عمدهای از هزینههای خود را جبران کنید.
اگر پول کافی برای پرداخت هزینه مشاور حقوقی ندارید، از منابع آنلاین که اطلاعات حقوقی کافی در امور بازرگانی کشورتان را در اختیار میگذارند، استفاده کنید.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی