جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد- مترجم: مهدی نیکوئی

ویژگی رهبران سازمانی قرن ۲۱ از نظر مدیر فوجیتسو

تلاطم‌ محیط‌های کسب‌وکار بسیار افزایش یافته و هر روز با تحولی دیجیتال مواجه هستیم که ممکن است اصول کار و فعالیت در بازارها را به‌طور کامل تغییر دهند. در این شرایط، رهبران سازمانی به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی به جز دانش دیجیتال نیازمند هستند؟ در مصاحبه‌ای که با دانکن تیت (Duncan Tait)، مدیرعامل واحد اروپا و خاورمیانه فوجیتسو و مدیر بازارهای آمریکایی این شرکت ژاپنی داشتیم، او درباره شرایط رهبران سازمانی و کسب‌وکارها توضیح داد. وی به این موضوع پرداخت که رهبران سازمانی عصر دیجیتال، چگونه می‌توانند به رشد و ارزش‌آفرینی در این شرایط پرتلاطم دست یابند.

موفقیت در زمان تلاطم‌های شدید

ممنون که بخشی از زمان امروز خود را به گفت‌وگو با ما اختصاص دادید. برای شروع، اجازه دهید نگاهی به وضعیت روزهای کاری شما به‌عنوان رهبر موفق یک سازمان بین‌المللی بیندازیم.

برای من، یک روز عالی از صبح زود و حضور در باشگاه و دوچرخه‌سواری ثابت شروع می‌شود. بعد از آن، برنامه متنوعی دارم، حضور در جلسات هیات مدیره برای بحث درباره عملکرد شرکت یا تماس با یک مشتری برای صحبت درباره پروژه‌های کنونی که به آنها بهای زیادی می‌دهم. سپس در جلساتی حضور می‌یابم که حول رسمیت یافتن کسب‌وکارها است. به‌عنوان مثال در جلسات مربوط به تعیین ۵۰ سازمان برتر برای زنان به انتخاب مجله تایمز حضور پیدا می‌کنم. این جلسات باعث می‌شود تا افراد برجسته در کسب‌وکارهای رقیب را بشناسم و از تجربیات و طرز فکر آنها آگاه شوم. به‌عنوان یک مدیرعامل، هر روز تلاش می‌کنم که وضعیت شخصی و سازمانی را در تعادل نگه دارم: ورزش می‌کنم تا توان انجام شغل خود را داشته باشم، برای کار کردن روی مسائل مالی شرکت زمان صرف می‌کنم، به دنبال استعدادهای بالقوه در شرکت می‌گردم و طبیعتا بر ذی‌نفعان و به ویژه مشتریانمان تمرکز می‌کنم.

 پیش از پذیرفتن مسوولیت مدیرعاملی فوجیتسو در چه شغل‌های دیگری ایفای نقش می‌کردید؟ انتقال به فوجیتسو چگونه بود؟

نخستین شغل خود را می‌توانم کار کردن در پایگاه خبرگزاری مادرم بدانم؛ زمانی که یک کامپیوتر به آنها معرفی کردم تا کارهایشان بهتر پیش برود و تنها ۱۴ سال داشتم. از آن زمان، همواره در تلاقی فناوری و کسب‌وکار به فعالیت مشغول بوده‌ام و فعالیت‌هایم برای بهبود کار مشتریان و فعالیت‌های داخلی سازمان‌هایم بوده است. زمانی که به فوجیتسو پیوستم، برنامه‌ای مشخص برای متحول ساختن بخش دولتی بریتانیا داشتم و می‌خواستم نتایج و شتاب حرکتی این حوزه را بهبود دهم. ۱۸ ماه بعد، به‌عنوان مدیرعامل دفتر بریتانیا انتخاب شدم که مسوولیت مشتریان اروپایی، خاورمیانه و آفریقایی را بر عهده دارد. بهبود مستمر عملکرد و ارزش‌آفرینی کاری بوده است که در این ۳۲ سال انجام داده‌ام.

 رهبران سازمانی رده بالا، مسوولیت‌های فراوانی بر عهده دارند. مسوولیت‌ها و وظایف مهم شما در این شغل چیست؟

یکی از ابتدایی‌ترین وظایف من، نقش‌آفرینی در هیات مدیره جهانی شرکت فوجیتسو است. از آنجا که من نخستین فرد غیرژاپنی تاریخ هیات مدیره این شرکت هستم، مسوولیت بزرگی برایم به شمار می‌آید. از نظر «وظایف روزمره» باید به خدمت‌رسانی به مشتریان اروپایی، خاورمیانه و آمریکایی شرکت و حمایت از کارکنان برتر شرکت اشاره کنم. نتایج کار ما هم در هر دو جبهه قابل توجه است: مشتریان می‌توانند در جهان دیجیتال و پرتلاطم امروز، بقا یابند و فوجیتسو هم کسب‌وکارهایش را توسعه می‌دهد.

 قرن ۲۱ به شدت از پیشرفت‌های فناوری تاثیر پذیرفته است. به نظر شما بزرگ‌ترین چالش‌های رهبران سازمانی در این قرن چیست و چگونه می‌توانند برخوردی موفق با این چالش‌ها داشته باشند؟

سرعت تغییرات فناوری بیش از هر زمان دیگری شده است. اکنون کسب‌وکارها هرلحظه با فعالان نوظهوری در بازار مواجه می‌شوند که تلاطم و تغییراتی اساسی در شیوه کسب‌وکار ایجاد می‌کنند و در زمانی کوتاه همه اصول کار دگرگون می‌شود. رهبران کسب‌وکارها باید بتوانند فرآیندهای عملیاتی و محصولات و خدمات خود را با قابلیت‌های دیجیتال متحول سازند و به این صورت، نه تنها همگام با تلاطم‌ها باقی بمانند، بلکه از رقبا هم پیشی بگیرند. توانایی همفکری و به اشتراک‌گذاری دانش و ایده‌ها با شریکی که بتواند شرایط دیجیتالی موجود و رمز بقا در چنین محیطی را درک کند، بسیار حیاتی است. به همین دلیل، کسب‌وکارهای امروز در بسیاری از مواقع نیاز خواهند داشت تا برای موفقیت در عصر دیجیتال با شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر، همکاری و شراکت داشته باشند.

 شما در این زمینه یک پژوهش آینده‌نگرانه درباره وضعیت سال ۲۰۳۰ انجام دادید و به بررسی این موضوع پرداختید که فناوری‌های نوین چه اثرات بلندمدتی بر کسب‌وکارها خواهند گذاشت. یافته‌های این پژوهش چه اثری بر اهداف و رویه‌های شرکت شما گذاشت؟

گزارش مسیر ۲۰۳۰ به بررسی این موضوع پرداخت که تا سال ۲۰۳۰ جهان چه شکلی از پیشرفت‌های فناوری را به خود خواهد گرفت. ما به دو سناریوی محتمل رسیدیم. یکی از سناریوها مثبت بود و فرض می‌کرد که منافع فناوری به‌صورت مساوی توزیع خواهد شد. اما در سناریوی منفی، پیشرفت‌های فناوری باعث می‌شد که بسیاری از افراد از قافله عقب بیفتند. کاربرد این فناوری، رسیدن به این درک بود که کسب‌وکارها برای بقا و موفقیت در جهان دیجیتال، مجبور هستند تا تحولات دیجیتال را دنبال کنند. در همین زمان، کسب‌وکارها و دولت‌ها باید کاربردهای فناوری‌ها را شناخته و از آن برای خدمت‌رسانی به جامعه بهره ببرند.

به‌عنوان مثال، زمانی که بحث از ماشینی‌شدن و خودکارسازی می‌شود، کسب‌وکارها باید با سرعتی معقول در این مسیر حرکت کرده و برای نفع بردن از اثرات این فناوری، مهارت‌های کارکنان خود را ارتقا دهند. اگر ماشینی‌شدن فعالیت‌ها با سرعتی بیش از حد انجام شود، با افزایش بیکاری مواجه خواهیم شد. در فوجیتسو، ما به مشتریان خود کمک می‌کنیم تا با سرعت مناسبی این تغییرات را دنبال کرده و بیشترین منافع را از آنها کسب کنند. داخل شرکت هم به بهبود مهارت‌ها و آموزش دائمی کارکنان خود مشغول هستیم تا بتوانند خود را همگام با فناوری‌های جدید سازند. در این صورت، اطمینان می‌یابیم که فناوری، یک اثر مثبت بلندمدت خواهد داشت.

 تحول و همگام بودن با تلاطم‌های بازار، نیاز به نوآوری مستمر و مشارکت کارکنان دارد. چگونه مطمئن می‌شوید که کارکنان و تیم مدیریت شما همواره نوآور هستند؟ استراتژی شما چیست؟

در فوجیتسو، نوآوری محور تمام کارهایی است که انجام می‌دهیم. مجموعه شرکت‌های فوجیتسو هر سال ۵/ ۱ میلیارد دلار در تحقیقات و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند. درک نیازهای مشتری کلید موفقیت و نوآوری است. مشتریان ما با رقابت مواجه هستند و این رقابت نه فقط در داخل حوزه‌های فعالیت آنها بلکه توسط شرکت‌های نوظهور و نوآوری صورت می‌گیرد که پیش از این در رقابت نبوده‌اند. این سخن به معنای آن است که ما در فوجیتسو باید به‌طور دائم در حال رصد کردن بازار فناوری، حوزه‌های فعالیت مشتریان خود، حوزه‌های نزدیک به مشتریان خود و بررسی روندهای بزرگی باشیم که ممکن است مشتریانمان متوجه آنها نشده باشند. من به شدت اعتقاد دارم که اگر همواره در کنار مشتریانمان باقی بمانیم و بهترین کارکنان خود را در خط مقدم فعالیت‌های آنها قرار دهیم، می‌توانیم انرژی مورد نیاز برای پیشبرد نوآوری‌های اثرگذار و کاربردی را در کسب‌وکار خود ایجاد کنیم. تیم رهبری شرکت هم نقش مهمی بر عهده دارد و باید بتواند تمام ما را هوشیار و نوآور نگه دارد.

 زمانی که بحث از عادات فردی می‌شود، هیچ دو شخصی را نمی‌توان شبیه یکدیگر یافت. چه عادت‌ها و سرگرمی‌هایی را برای حفظ تمرکز در روزهای کاری و تعطیلات دنبال می‌کنید؟

ورزش کردن به شدت اهمیت دارد. فعالیت بدنی برای بهبود عملکرد ذهنی عالی است و اگر برای شغل خود، دائم در مسافرت باشید، باید اطمینان یابید که توان بدنی کافی برای آن دارید. دوچرخه‌سواری در محیط باز و دوچرخه‌سواری ثابت یکی از علاقه‌مندی‌های من است و به تازگی پیلاتس را هم شروع کرده‌ام (که باید اعتراف کنم برایم مانند شکنجه است). اما نظم و سبک زندگی سالم هم به همان اندازه اهمیت دارد. به شخصه، یک خانواده فوق‌العاده هم دارم و از صرف بیشترین زمان ممکن با همسرم سالی و چهار فرزندم لذت می‌برم. غرق شدن در فعالیت‌های غیرکاری برای استراحت دادن مغز در تعطیلات برای سلامت ماندن بسیار مهم است. در گذشته، در جاده‌های خاکی ولز شمالی موتورسواری می‌کردم. این فعالیت نیاز به تمرکز کامل داشت و باعث می‌شد فکرم را از هر موضوع دیگری خالی کنم.

 موفقیت برای شما به چه معنا است؟ آیا پیامی برای خوانندگان ما دارید؟

در محیط کسب‌وکار، موفقیت به معنای مسوولیت‌پذیری در قبال هر میزان دارایی است که در آن به شما اعتماد کرده‌اند. همچنین باید ارزش آن دارایی را به مرور زمان برای ذی‌نفعان افزایش دهید. اما برای من، مسوولیت‌پذیری به معنای مواجهه مسوولانه با هر کاری نیز هست. این سخن به معنای آن است که شرکتی شایسته برای کارکنان، رفاه آنها، افزایش مشارکت، بهبود جوامع محلی و البته مسوولیت‌پذیری در مقابل مشتریان ایجاد کنیم. ادغام این دو تعریف از موفقیت، شکل‌دهنده موفقیت واقعی برای من است.

 سه وسیله‌ای که بدون آنها خانه‌تان را ترک نمی‌کنید، چه هستند؟

برای من، چهار وسیله است: موبایل، کیف پول، پاسپورت و هدفون. با این چهار وسیله می‌توانم جهان را فتح کنم.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی