فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی
بدون شک رنگ ها نقش بسزایی در میزان فروش یک محصول داشته و همین امر باعث شده است تا بازاریاب ها و طراحان گرافیک نسبت به این قضیه توجه ویژه ای را داشته باشند. درواقع هدف اصلی هر اقدام بازاریابی، تحت تاثیر قرار دادن مخاطب بوده و در این رابطه نباید از معجزه رنگ ها غافل شد، با این حال تمامی رنگ ها نیز در این زمینه مفید واقع نشده و نباید آنها را از نظر میزان اهمیت، در یک سطح تصور کنید. در همین راستا به بررسی 10 رنگ اصلی در زمینه بازاریابی که به افزایش فروش محصولات شما کمک بسیاری را می کند، خواهیم پرداخت.
1-قرمز
رنگ های مهم در بازاریابی و فروش
اگر بخواهیم محبوب ترین رنگ در زمینه بازاریابی را معرفی کنیم، بدون شک قرمز با اختلاف در صدر قرار خواهد گرفت. روان شناس ها در رابطه با تاثیر آن بر روی افراد اعلام کرده اند که این رنگ نماد قدرت بوده و هیجان افراد را افزایش خواهد داد، با این حال به علت تاثیر زیاد آن، نباید در استفاده از این رنگ افراط کنید در غیر این صورت با نتایج کاملا متفاوتی مواجه شده و حتی زمینه نارضایتی مخاطب را به وجود خواهید آورد. درواقع قرمز بهترین انتخاب برای برندهایی محسوب می شود که در تلاش برای انتقال مفهوم قدرت هستند.
2-آبی
آبی را باید درست نقطه مقابل رنگ قرمز تصور کرد. این رنگ آرامش و اطمینان را در افراد افزایش می دهد. به همین خاطر بهترین انتخاب برای برندهایی محسوب می شوند که نیاز به انتقال چنین مفاهیمی دارند. برای مثال اگر در زمینه تولید گاوصندوق فعالیت دارید، بدون شک استفاده از این رنگ در طراحی لوگو و یا محصولات، انتخابی هوشمندانه خواهد بود.
مطلب مرتبط: روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی
3-صورتی
اگرچه ممکن است از قرار گرفتن این رنگ در رتبه سوم تعجب کنید، با این حال واقعیت این است که صورتی را باید تنها رنگی دانست که عموم افراد آن را مختص به زنان تصور کرده و در بین آنها محبوبیت فوق العاده ای را دارد. به همین خاطر اگر بازار هدف شما را بانوان تشکیل می دهد، این رنگ دقیقا همان چیزی خواهد بود که به آن احتیاج دارید.
4-زرد
زرد را به عنوان جوان پسندانه ترین رنگ انتخاب کرده اند که امید و شادابی را منتقل می کند. به همین خاطر اگر خواهان جلب توجه قشر جوان هستید، این رنگ انتخابی فوق العاده خواهد بود، با این حال توجه داشته باشید که تمامی رنگ های معرفی شده، دارای مفاهیم دیگری نیز هستند. برای مثال از رنگ زرد برای اخطار دادن به افراد در لباس کارکنان و یا چراغ های راهنمایی نیز استفاده می شود، با این حال برای بازاریاب-ها تنها مفهومی اهمیت دارد که منجر به زمینه فروش تاثیرگذار باشد.
5-سبز
از رنگ سبز به عنوان ملایم ترین رنگ و دوستانه ترین آن یاد می شود. درواقع با توجه به این امر که طبیعت نیز به همین رنگ است، حضور آن می تواند مفهوم سلامتی را نیز منتقل کند. به همین خاطر بهترین انتخاب برای برندهایی محسوب می شود که می خواهند طبیعی بودن محصول خود را نشان دهند.
6-بنفش
رنگ بنفش را سلطنتی می دانند. به همین خاطر انتخابی مناسب برای برندهای لوکس محسوب می شود. همچنین اگر خواهان نمایش قدرت برند خود هستید، این رنگ به صورت کامل پیام شما را منتقل خواهد کرد.
7-طلایی
در رابطه با رنگ طلایی، نخستین مفهومی که در ذهن شکل می گیرد، مفهوم طلا است که نماد ثروت محسوب می شود.
8-نارنجی
خلاقانه ترین رنگ را باید نارنجی دانست که به خوبی می تواند در هر مکانی نگاه ها را به سمت خود جلب کند. به همین خاطر انتخابی عالی برای برندهایی محسوب می شود که بر روی خلاقیت، نوآوری و تکنولوژی تاکید دارند.
9-قهوه ای
قهوه ای رنگی است که به سرعت می تواند مخاطب را آرام سازد. برای مثال اگر در زمینه تولید دمنوش های گیاهی فعالیت دارید، این رنگ کاملا مناسب شما خواهد بود.
مطلب مرتبط: روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ
10-مشکی
عجیب ترین رنگ جهان را باید مشکی دانست که می تواند دارای مفاهیم متعددی باشد. درواقع برای این رنگ نمی توان مرز سنتی و یا مدرن بودن را مشخص کرد. درواقع این رنگ را باید پرمفهوم ترین دانست. به همین خاطر کاملا بستگی خواهد داشت که شما قصد پیوند کدام یک از مفاهیم آن را با خود دارید.
در نهایت توجه داشته باشید که هیچ مانعی برای استفاده همزمان از چند رنگ وجود نداشته و شما می توانید برای افزایش تاثیر پیام خود، این اقدام را انجام دهید. همچنین یک برند می تواند از تمامی رنگ ها برای محصولات مختلف خود استفاده کند.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی