فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
چرا برندها باید برندسازی و تبلیغات را در کنار هم دنبال کنند؟
این روزها همه افراد و شرکت های اطراف ما در قالب برند معنا پیدا می کنند. دنیای امروز پر از برندهای بزرگ مانند کوکاکولا، IBM و نایک است. بی تردید مشاهده این حجم از برندهای بزرگ در دنیای کسب و کار هر فردی را به حیرت خواهد انداخت. نکته مهم در این میان عدم محدودیت برند های بزرگ به این فعالیت ساده است. آنها به طور معمول برندهای زیرمجموعه متنوعی نیز برای خود ایجاد می کنند. به عنوان مثال، برند کوکاکولا زیرشاخه Diet Coke را ایجاد کرده است. این امر به فرآیند جلب نظر مشتریان با سلیقه های مختلف کمک خواهد کرد.
سلبریتی های مختلف در اطراف ما فقط افراد مشهور و پولدار نیستند. اکنون اغلب آنها برند شخصی خود را دارند. لبرون جیمز، ایلان ماسک و بسیاری از ستاره های دنیای هنر، ورزش و حتی کارآفرینان در این دسته قرار می گیرند. نقطه اشتراک تمام برندها هدف کانونی شان است. این هدف شامل تلاش برای جلب نظر مشتریان به صورت مداوم است. برنامه فعالیت اغلب برندها در دنیای کسب و کار اینگونه معنا می شود.
ترکیب برند سازی و تبلیغات
دنیای امروز در حوزه کسب و کار رقابت زیادی ایجاد کرده است. این امر موجب دشواری های بسیاری برای فعالیت برندها در قالبی جذاب می شود. تا همین چند دهه پیش بسیاری از حوزه های کسب و کار دست نخورده باقی مانده بودند. به این ترتیب امکان فعالیت نوآورانه بدون حضور رقبای جدی وجود داشت. وضعیت حوزه های مختلف کاری در طول دو دهه اخیر به طور چشمگیری تغییر کرده است با این حساب دیگر فضای عادی برای کسب و کار بدون حضور رقبای جدی وجود ندارد. این امر ضرورت برندسازی تاثیرگذار را افزایش می دهد. امروزه شرکت ها برای ایجاد تفاوت میان کسب و کارشان به سراغ ایجاد برند می روند. هرچه عملکرد یک شرکت در حوزه برندسازی بهتر باشد، امکان دستیابی به موفقیت بیشتر خواهد شد. شاید در نگاه نخست اهمیت برندسازی در دنیای کنونی واضح باشد، اما هنوز هم بسیاری از کارآفرینان اهمیت و ضرورت آن را به خوبی درک نکرده اند. در ادامه ابتدا به بیان اهمیت این حوزه و سپس بررسی چند نکته کلیدی در قالب پرسش های اساسی خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
چرا باید به برندسازی اهمیت بدهیم؟
برندسازی یکی از مهم ترین وجوه کسب و کار هر شرکتی را فراهم می کند. ماهیت رقابتی کسب و کار در چند دهه اخیر فرآیند دسترسی به مشتریان را دشوار کرده است. از نقطه نظر مشتریان این امر به معنای وجود گزینه های بی شمار برای انتخاب است بنابراین مفهوم وفاداری به برند بدل به امری نادر شده است. بسیاری از افراد دیگر تمایلی به ابراز وفاداری یا خرید محصولات مورد نیازشان از یک برند مشخص ندارند. در این میان شرکت ها برای جلب نظر مشتریان نیازمند ایجاد برندهای جذاب هستند. اگر به وضعیت فعالیت برندهایی نظیر نایک یا آدیداس توجه کنید، در عین وجود رقابت نزدیک در حوزه فعالیت شان، موفقیت چشمگیری در جذب مشتری وفادار دارند. شرکت های موفق با ایجاد برندهای جذاب و تاثیرگذار همیشه در میان انتخاب های نخست مشتریان قرار دارند.
مزیت های فرآیند برندسازی چیست؟
بدون شک همه ما درکی از مفهوم برندسازی داریم. پس از بررسی اجمالی اهمیت این مفهوم باید به مزیت های آن نیز اشاره کرد. به موارد ذیل توجه کنید:
• ایجاد برند برای شرکت مان به افزایش اعتبار و ارتقای ذهنیت مشتریان کمک خواهد کرد. امروزه مشتریان همه شرکت ها را در قالب برندهای مختلف مورد شناسایی قرار می دهند بنابراین عدم تاسیس برند موجب عقب افتادن از رقبا خواهد شد. مفهوم اعتمادسازی در دنیای کسب و کار در طول چند سال اخیر به طور قابل توجهی مورد بحث قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مناسب برای ایجاد اعتماد میان شرکت ها و مشتریان از طریق ایجاد برندی جذاب انجام می گیرد.
• تمام شرکت ها برای توجیه فعالیت شان در دنیای کسب و کار نیازمند بیان نکات مفهومی هستند. ایجاد برند پاسخگویی به این پرسش را ساده تر خواهد کرد. وقتی ما یک برند جذاب ایجاد می کنیم، پاسخگویی به پرسش های مختلف راحت تر خواهد بود. یک برند هدف، نوع فعالیت و انتظاراتش از مشتریان کاملا واضح و روشن است.
• برندها اغلب موجب افزایش اعتبار شرکت های مادرشان می شوند. این امر از طریق ایجاد حوزه های فعالیت تخصصی روی می دهد. شرکتی مانند آلفابت در زمینه های مختلفی فعالیت دارد. ایجاد برندی به نام گوگل به فعالیت های این شرکت نظم خاصی می دهد. امروزه بسیاری از مردم نسبت به وجود یا فعالیت آلفابت آگاهی ندارند، اما تمام مردم دنیا با گوگل به خوبی آشنا هستند.
• ایجاد ارتباط مناسب با مشتریان همیشه امر دشواری محسوب می شود. این فرآیند نیازمند توجه به المان های مختلفی است. شرکت ها به طور طبیعی توان تعامل سازنده با مشتریان را ندارند، به همین خاطر دست به ایجاد برندهای مختلف برای تعامل بهتر با مشتریان مختلف می زنند. این امر در دنیای کسب و کار کاملا رایج است بنابراین با ایجاد برندی جذاب برای شرکت مان امکان تعامل نزدیک با مشتریان فراهم خواهد شد.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی
تلویزیون: راهکاری برای ایجاد تبلیغات معنادار
امروزه برندها از طریق عقلانی و احساسی در تلاش برای جلب نظر مشتریان هستند. بدون شک این امر در محیط دیجیتال کنونی دشواری های زیادی به همراه دارد. به همین خاطر برندها همیشه به دنبال راهکارهایی تازه برای تعامل با مشتریان شان هستند. در این میان برخی از الگوهای قدیمی هنوز تاثیرگذاری و محبوبیت شان را از دست نداده اند. تبلیغات تلویزیونی هنوز هم در میان برترین انواع تبلیغات حضور دارد. شاید این امر برای بسیاری از علاقه مندان به حوزه برندسازی عجیب به نظر برسد. به هر حال امروزه رقیب های بسیار جدی برای تلویزیون به عنوان پلتفرم تبلیغاتی و برندسازی وجود دارد. نکته مهم در این میان عادت مخاطب به مشاهده تلویزیون است. به همین خاطر تبلیغات در این فضا همچنان نتیجه بخشی موردانتظار را در پی دارد. به برخی از آمارهای کاربردی در این زمینه دقت کنید:
• امروزه تلویزیون با 90درصد جلب نظر مخاطب همچنان به عنوان موفق ترین پلتفرم فعالیت دارد.
• افراد بزرگسال به طور میانگین 48درصد از زمان روزانه شان به مشاهده تلویزیون اختصاص دارد.
• از هر 10 مشتری آمریکایی نزدیک به 9 نفر از طریق مشاهده تبلیغات تلویزیونی اقدام به خرید محصولات مختلف می کنند.
یکی از نکات مهم در حوزه برندسازی استفاده از تبلیغات به عنوان ابزار توسعه آگاهی مخاطب پیرامون شرکت و برندمان است. امروزه بسیاری از برندها در سراسر جهان مشغول تولید محصولات و ارائه خدمات باکیفیت هستند. نکته مهم در این میان عدم آگاهی مشتریان از حضور چنین برندهایی در دنیای کسب و کار است. عرصه تبلیغات به ما در راستای جلب نظر مشتریان هدف کمک خواهد کرد. به این ترتیب روند توسعه و رشد برند ما سرعت دوچندانی خواهد گرفت. نکته مهم در این میان توجه به زمان هر آگهی تبلیغاتی است. امروزه زمان مناسب برای تولید آگهی های تبلیغاتی حداکثر 30 ثانیه است. اگر زمان تبلیغ ما بیشتر از این باشد، هرگز توجه مخاطب هدف جلب نخواهد شد. ویژگی مهم نسل جدید مشتریان حوصله اندک شان است بنابراین باید پیام و محتوای اصلی برندمان در کوتاه ترین زمان ممکن به مشتری هدف انتقال یابد.
مطلب مرتبط: برندسازی و اهمیت آن در دنیای کسب و کار امروزی
بدون تردید هر برندی برای ایجاد محتوای تبلیغاتی راهکار خاص خود را دارد. نکته مهم در این میان توجه به ترکیب فرآیند برندسازی و تبلیغات است. فقط در این صورت برند ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف به طور تاثیرگذار را خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از برندها در عمل فقط به فکر تولید محتوایی سرگرم کننده به عنوان تبلیغات هستند. این امر موجب فراموشی سریع نام برند ما از سوی مخاطب خواهد شد. نکته مهم در اینجا تاثیرگذاری بر روی مشتریان از طریق تولید محتوای جذاب در کنار انتقال پیام اصلی برندمان است. پیام اصلی یک برند شامل هدف فعالیت، مزیت محصولات برای مشتریان و تلاش برای ایجاد رابطه ای عمیق با آنها خواهد بود. اگر این نکات به هنگام تولید تبلیغات مدنظر قرار گیرد، امکان دستیابی به مشتریان وفادار نیز فراهم خواهد شد.
امروزه دنیای برندسازی و تبلیغات دستخوش تغییر و تحول بسیار زیادی شده است. بنابراین دیگر امکان فعالیت به شیوه سنتی در این حوزه وجود ندارد. اگر ما به دنبال کسب موفقیت در حوزه موردنظرمان هستیم، باید به ترکیب عرصه تبلیغات و برندسازی توجه داشته باشیم.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی