جزئیات مقاله

دنیای اقتصاد- مترجم: مریم رضایی

منبع: Forbes : هر کسی که با کسب‌وکار سروکار دارد، عملا شنیده که یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای تضمین سودآوری یک کسب‌وکار مکان آن است. تصمیم‌گیری اساسی در این زمینه، می‌تواند یک استارت‌آپ را متحول کرده و به موفقیت رو به رشد برساند. اندازه، طرح‌بندی، موقعیت فیزیکی و ظاهر محل کار همگی باید در خدمت توسعه عملیات شما باشد. هر چقدر در طرح کسب‌وکارتان عمیق‌تر شوید، می‌بینید که بودجه‌ای که برای هزینه‌های ملک و مکان کارتان اختصاص داده‌اید، با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها، قوانین مالیاتی، تاسیسات، قوانین منطقه‌ای، مقررات زیست‌محیطی و پتانسیل رشد، واقعی‌تر و ملموس‌تر است. این موضوع علاوه بر کسب‌وکارهای فیزیکی، بر کسب‌وکارهای اینترنتی هم اثر می‌گذارد. حتی اگر کسب‌وکار اینترنتی دارید، به‌عنوان مثال، موجودی کالاهایتان کجاست، در خانه یا آپارتمان‌تان؟ آیا قوانینی در این باره وجود دارد؟ آیا اتاق خالی برای موجودی کالا دارید؟ بنابراین، ملک تجاری هم به بخشی از معمای آنلاین شما تبدیل می‌شود.

فاکتورهای مهم  در انتخاب مکان مناسب کسب‌وکار

راه‌اندازی کسب‌وکار در یک مکان با بهترین شرایط، می‌تواند باعث دلواپسی شما شود. اما توجه به یک سری اصول ممکن است کمک کند از ارتکاب اشتباه‌های هزینه‌بر جلوگیری شود. برای این کار زمان بگذارید. منابع مناسب را که هدایت‌گر شما در امور مالی، املاک، حقوقی و دیگر حوزه‌های کاربردی هستند، پیدا کنید. برخی از مواردی که حتما باید موردتوجه قرار دهید عبارتند از:  تامین‌‌کننده‌ها و کارمندان: مهم نیست اندازه کسب‌وکارتان چقدر باشد، حتی اگر یک فروشگاه کاملا اینترنتی هستید، انبار توزیع یا دفتر کارتان باید نزدیک تامین‌کننده‌ها باشد تا بتوانید به سرعت کسری موجودی را جبران کنید. به علاوه، لازم است هر چند وقت یک بار جلسات رودررو با تامین‌کننده‌ها داشته باشید. نزدیکی به آنها ارتباطات کاری شما را با تامین‌کننده‌هایتان تقویت می‌کند.  همچنین ببینید که آیا محل دفتر کارتان به وسایل نقلیه عمومی دسترسی آسان دارد یا نه. این موضوع در تصمیم‌گیری نیروی کاری که به آن احتیاج دارید، برای انتخاب شما تاثیر زیادی دارد.  برندسازی آدرس: اگر کسب‌کار شما محصولات یا خدماتی را کاملا به‌صورت اینترنتی ارائه می‌کند، اهمیت مکان کار شما فراتر از نزدیکی به تامین‌کننده‌ها و کارکنان می‌رود. همچنان با در نظر گرفتن اولویت تامین‌کننده‌ها و کارکنان، مکان کار شما نقش مهمی در برندسازی‌تان دارد. مثلا وقتی نام کسب‌وکاری را می‌شنوید که در یک جای معروف و شناخته‌شده قرار گرفته، فورا تصویر خاصی از آن در ذهن‌تان نقش می‌بندد. پرستیژ این‌گونه مکان‌ها به‌صورت اتوماتیک یک مزیت به آن کسب‌وکار اضافه می‌کند. پس مخاطب هدفتان را در نظر بگیرید و مکان کسب‌وکارتان را در جایی انتخاب کنید که ویژگی‌های جمعیت‌شناختی آن هدف را دربربگیرد.

توازن دسترس‌پذیری: کارفرماها هم ترجیح می‌دهند محل کسب‌وکارشان جاهای شلوغی باشد که به چشم بیاید و هم دسترسی به آنجا راحت باشد و نیازی نباشد افراد برای رسیدن به محل کارشان هزینه زیادی صرف کنند. پس باید بین این دو ویژگی توازن ایجاد کرد. پیشنهاد ما این است که مکانی را انتخاب کنید که زیرساخت توسعه‌یافته‌ای داشته باشد. یک منطقه کاملا توسعه‌یافته هم به کارکنان و هم به مشتریان شما امکان می‌دهد از تسهیلات و تاسیسات آنجا به راحتی استفاده کنند.  به علاوه، مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی شما در مکان‌های شلوغ و توسعه‌یافته عبور و مرور بیشتری دارند و احتمال اینکه به‌طور اتفاقی سراغ‌تان بیایند، بالا می‌رود. سپس مساله تکرار خرید و انجام کسب‌وکار پیش می‌آید. هر چقدر هم کالا یا خدمات خوبی ارائه کنید، اگر محل کارتان دسترسی راحت نداشته باشد یا در مکان خوبی واقع نشده باشد، بیشتر افراد رغبتی برای مراجعه به شما نخواهند داشت.  هماهنگی با نیازهای کسب‌وکار: اگر خرده‌فروش هستید، باید علاوه بر توجه به ظاهر و دکور، از جای پارک راحت یا مناسب بودن محل عبور و مرور افراد در جلوی کسب‌وکارتان مطمئن باشید. اگر مثلا محصولات لوکس می‌فروشید، توجه کنید که نباید نزدیک فروشگاه‌های تخفیفی یا مغازه‌های دست دوم فروشی قرار داشته باشید.  برای عمده‌فروشی‌های کوچک یا کسب‌وکارهای تولیدی، دکوراسیون و دسترس‌پذیری شاید اهمیت زیادی نداشته باشد، اما باید شرایط منطقه که امکان نوع خاصی از فعالیت در آن منطقه را فراهم می‌کند، در نظر بگیرید.  رقابت: بعد از قرار گرفتن در یک مکان معروف و برندسازی شده برای تاثیر گذاشتن در ذهن مصرف‌کننده و همچنین به چشم آمدن در مکان‌های توسعه‌یافته با دسترسی خوب، باید موضوع مهم رقابت را در نظر گرفت. تحقیق کردن را فراموش نکنید. عاقلانه نیست که کسب‌وکارتان را در محلی راه بیندازید که تعداد زیادی از کسب‌وکارهای مشابه شما در آنجا کار می‌کنند. البته اگر مکانی که انتخاب کرده‌اید از همه نظر ایده‌آل باشد، حتی اگر رقابت اطراف کسب‌وکارتان به شدت زیاد است، باز هم شانس موفقیت بالایی دارید؛ مثل پاساژ‌ها و محله‌هایی که بورس فروش یکسری کالا و خدمات هستند.  می‌توانید به جست‌وجو برای یک ساختمان یا ساختار فکر کنید که ویژگی‌های تاریخی یا زیبایی‌شناختی برجسته‌ای دارد و آن را از ساختمان‌های اطراف متمایز می‌کند. ظاهر متمایز ساختمان شما می‌تواند یک مزیت رقابتی باشد و احتمال جذب مشتری را برای کسب‌وکار شما بالا ببرد. علاوه بر ارائه محصولات یا خدمات برتر، چنین کنتراستی (تضاد) می‌تواند نقشی مهم در برندسازی، موفقیت و در نهایت، سودآوری شما داشته باشد.  اگر این فاکتورها را به‌طور جدی برای شرکت و کسب‌وکارتان در نظر بگیرید، در جدال برای به‌دست آوردن کسب‌وکاری در حال رشد و سودآور پیروز شده‌اید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی