فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
2 تکنیک برای نگاه از بیرون به برندمان
بسیاری از شرکت های بزرگ جهان در طول چند سال اخیر به سوی یافتن راهکارهایی برای نگاه از بیرون به کسب و کارشان رفته اند. نگاه از بیرون به شرکت در فرآیند برندسازی و توسعه جایگاه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. ما به عنوان افراد درون شرکت، با هر جایگاه و مقامی، توانایی مشخصی برای ایده پردازی و نوآوری در زمینه کسب و کار داریم. به عنوان مثال، اگر برند ما ارزشی معادل 20 میلیارد دلار داشته باشد، بهبود وضعیت آن در هر سال نیازمند جذب یک میلیارد دلار سود است. بی تردید بازارهای مختلف دارای کشش مشخصی هستند، بنابراین امکان توسعه پایدار و طولانی مدت کسب و کار با تکیه بر چشم انداز درونی به کسب و کارمان وجود ندارد. بسیاری از اوقات کارآفرینان در گفت وگوهای دوستانه با افرادی خارج از کسب و کارشان به ایده های جالبی دست پیدا می کنند. این امر به خاطر چشم انداز بیرونی طرف مقابل در برابر برند ماست. برندهای بزرگ و موفق همیشه از هر دو نگاه درونی و بیرونی برای توسعه کسب و کارشان استفاده می کنند. درست به همین خاطر این شرکت ها ثبات بیشتری در حوزه کسب و کار دارند.
نگاه از بیرون به کسب و کار علاوه بر دستیابی به ایده های تازه، ایده ها و ارزش های فعلی شرکت ما را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. برندها در بسیاری از موارد دارای ایده هایی به نظر خودشان جذاب هستند. این امر موجب اجرای آن ایده ها بدون توجه به نظر مخاطب هدف می شود، بنابراین در عمل ما با طرح ها و پروژه های برندسازی یکطرفه مواجه هستیم. واکنش منفی بسیاری از مشتریان نسبت به تغییرات یک برند در طول زمان ناشی از عدم هماهنگی آن با سلیقه شان است. در اینجا وظیفه بخش توسعه و تحقیقات کاملا واضح است. پژوهش در مورد سلیقه مشتریان فقط با هدف تولید محصولات بهتر انجام نمی شود. بخش مهمی از طرح های پژوهشی برندهای بزرگ معطوف به پیش بینی واکنش مشتریان نسبت به تغییرات برندشان است. به این ترتیب احتمال وقوع خطراتی مانند نارضایتی مشتریان به حداقل خواهد رسید.
نگاه از بیرون به شرکت در فرآیند برندسازی
یکی از بهترین نمونه ها در استفاده از نظرات مشتریان و به طور کلی افراد خارج از شرکت برای توسعه فرآیند برندسازی مربوط به برند IKEA است. الگوی کسب و کار این برند بر استفاده از ایده های افراد خارج از حوزه تخصصی تولید لوازم خانه برای برندسازی بهتر استوار است. شاید در نگاه نخست چنین ایده ای عجیب به نظر برسد. نکته مهم در اینجا تکمیل ایده های مان برای توسعه برند با استفاده از نظرات هرچند سطحی دیگران است. بی شک در میان ایده های سطحی و ساده هم برخی نقطه نظرات کاربردی وجود دارد. گاهی اوقات نیز ایده های ساده دیگران و موجب جرقه ایده ای کاربردی در ذهن ما می شود. به این ترتیب از دل ایده ای ساده انگارانه از بیرون برندمان پایه طرحی جامع و کاربردی بنا نهاده می شود.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
2 شیوه برای نگاه از بیرون به برندمان
شاید در مقالات و توصیه های کارشناس های مختلف راهکارهای زیادی برای نگاه از بیرون به برند عنوان شود. در اینجا تمرکز اصلی ما بر روی دو راهکار ساده و تاثیرگذار خواهد بود. راهکار نخست شامل ایجاد برنامه های اجرایی در شرکت مان برای دریافت نظرات و دیدگاه های مشتریان و کارشناس های کسب و کار است. توصیه های این افراد نخست در تیم ویژه ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس نظرات منتخب و عمیق تر در قالب مقالاتی کوتاه در اختیار مدیران و کارمندان شرکت قرار خواهد گرفت. به این ترتیب بررسی نقاط ظعف کسب و کارمان به بهترین شیوه امکان پذیر می شود.
راهکار دوم مدنظر من اندکی پیچیدگی و تفاوت بیشتری دارد. بر این اساس ابتدا باید برنامه ملاقات با مدیران بازنشسته شرکت های بزرگ ترتیب دهیم. در این جلسات هدف اصلی بررسی ویژگی های برندسازی موفق و استفاده از تجربیات آنهاست. اگر در جلسات مان از مدیران خارج از حیطه تخصصی کسب و کارمان نیز دعوت کنیم، نگاه از بیرون بیشتر تقویت خواهد شد. بدون تردید استفاده از تجربه کارآفرینان فعال در عرصه های مختلف دید وسیع تری در اختیار ما قرار می دهد. موفقیت در برندسازی و توسعه کسب و کار به طور کلی در گرو دید کلی و همه جانبه به برندمان است. دو راهکار مورد بحث در اینجا به تحقق هرچه بهتر این هدف کمک خواهند کرد. هدف من بررسی دو راهکار ساده و تاثیرگذار بود. اگر به دنبال تکنیک های بیشتری هستید، جست وجو در سایت های تخصصی برندسازی ایده مناسبی خواهد بود. همچنین مطالعه کتاب «کارهایی که باید انجام شود: نقشه راه نوآوری مشتری محور» که به تازگی نگارش اش را به اتمام رسانه ام، مناسب خواهد بود.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی