تهیه و تنظیم: حسین زمانی
طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا: مارک، برند یا نمانام (Brand) یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص کننده خدمات یا فروشنده محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می شود.
برند مجموعه گره های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال کرده است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.
برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن به صورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می کند.
برند شامل همه احساسات، ویژگی ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.
در فارسی واژه مارک یا برند معمولا برای اشاره به محصول یا خدمتی به کار می رود که ارزش اعتباری و اجتماعی بالایی داشته باشد. به بیان دیگر «برند» دارای ماهیت اجتماعی است و برندهای قدرتمند آنهایی هستند که افراد نسبت به آنها حس مالکیت دارند و برای مثال می گویند: «این مارک، اسم مارک دلخواه من است». نمانام های برتر می توانند هیجان و عواطف مصرف کنندگان خود را برانگیزند و مشتریان نیز به این نام ها اعتماد داشته و از آنها انتظار خلق ایده های برتر و نوآوری در محصولات شان را دارند.
در این راستا موضوع وفاداری به برند از مهم ترین موضوعات موردتوجه شرکت ها است و شرکت ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان هستند. یکی از مهم ترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص است که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می آورد.
صفات یک برند قدرتمند
یک برند قدرتمند باید از این صفات برخوردار باشد:
۱. تناسب
۲. جایگاه مناسب
۳. تحمل پذیری
۴. اعتبار
۵. الهام بخش
۶. بی همتایی
۷. جذابیت
برند از نظر مصرف کننده
۱. منشأ یا مبدأ محصول
۲. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
۳. خطرپذیری کمتر
۴. هزینه پرس وجوی کمتر
۵. نشانه کیفیت
۶. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
۷. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت
برند، ابزاری است برای ایجاد وجه تمایز بین شما رقبای تان!