تهیه و تنظیم: حسین زمانی
در این مقاله انواع بازاریابی ها را برای شما جمع آوری کرده ایم تا یک دید کلی از بازاریابی داشته باشید، قبلا نیز خود بازاریابی را تعریف کرده بودیم.
به مرور انواع بازاریابی ها را به صورت تک تک بررسی می کنیم تا بهترین راه را برای کار خود انتخاب کنید. بازاریابی بهترین و مؤثرترین راه برای فروش و معرفی تجارت است.
فهرستی که در ادامه می بینید خیلی کامل نیست و برای تکمیل شدن نیاز به تلاش و بسط و توسعه بسیار زیادی دارد. برای اینکه تا حدودی این فهرست قابل مدیریت شود سعی کردیم تنها به عباراتی اشاره کنیم که به کلمه «بازاریابی» ختم می شدند.
۱- بازاریابی رابطه ای (Relationship marketing) : پرداخت به یک رابط یا آشنا برای هدایت ترافیک/مشتری به وب سایت/کسب وکار شما
۲- بازاریابی چالاک (agile marketing): استفاده از مجموعه ای از روش های توسعه در دپارتمان بازاریابی
۳- بازاریابی الگوریتمی (algorithmic marketing): استفاده از الگوریتم های نرم افزاری برای اجرای بازاریابی نیمه خودکار
۴- بازاریابی غافلگیرانه (ambush marketing): استفاده از فرصت یک رویداد بزرگ بدون صرف هزینه برای حمایت از آن رویداد
۵- بازاریابی تحلیلی (analytical marketing): مدل ها و روش های کمی بازاریابی
۶- بازاریابی پیش بین (anticipation marketing) :شکلی از بازاریابی که پیش از عرضه و معرفی یک محصول شکل می گیرد.
۷- بازاریابی مقاله ای (article marketing): نگارش مقالات (به صورت آفلاین یا آنلاین) برای ترویج یک کسب وکار
۸- بازاریابی صنعتی (B2B marketing): بازاریابی با هدف دیگر کسب وکارها
۹- بازاریابی مصرفی (B2C marketing): بازاریابی با هدف مصرف کنندگان
۱۰- بازاریابی فرد (B2P marketing) :بازاریابی باهدف یک فرد خاص از جمعیت مصرف کنندگان
۱۱- بازاریابی رفتاری (behavioral marketing) :هدف گرفتن پیشنهاد ها و تبلیغات بر اساس رفتار کاربر
۱۲- بازاریابی کلاه سیاه: (blackhat marketing): عموما مورداستفاده در سئو و رتبه بندی نتایج موتورهای جست وجو، تحت تأثیر قرار دادن نتایج موتورهای جست وجو از طریق روش های غیراخلاقی
۱۳- بازاریابی برند (brand marketing): توسعه برند که اغلب در برابر بازاریابی مستقیم قرار می گیرد.
۱۴- بازاریابی مرکز تماس (call center marketing) :بازاریابی تلفنی و از راه دور و رسیدگی به تماس دریافتی از طرف مشتریان فعلی و بالقوه
۱۵- بازاریابی دانشگاه (campus marketing): بازاریابی باهدف دانشجویان یا از طریق آنها
۱۶- بازاریابی کاتالوگ (catalogue marketing): بازاریابی از طریق کاتالوگ هایی که از طریق پست توزیع می شوند.
۱۷- بازاریابی سببی (cause marketing): کسب وکارها با همکاری با مجموعه غیرانتفاعی برای کسب منافع دو طرف اقدام به بازاریابی می کنند.
۱۸- بازاریابی با افراد مشهور (celebrity marketing) :استفاده از ستارگان مشهور و شناخته شده به عنوان سخنران جهت تأیید یا اعلام رضایت
۱۹- بازاریابی کانال (channel marketing): بازاریابی ترویج و ترفیع از طریق عمده فروشان، توزیع کنندگان، فروشندگان مجدد
۲۰- بازاریابی حلقه بسته (Closed-Loop Marketing): اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه از دوره عمر بازاریابی به فروش ها
۲۱- بازاریابی ابری (cloud marketing): استفاده از اپلیکیشن های نرم افزار به عنوان یک سرویس برای بازاریابی
۲۲- بازاریابی تعاونی (cooperative marketing):شرکت ها یک محصول یا خدمت یا برند را که به صورت مشترک توسعه داده اند بازاریابی می کنند.
۲۳- بازاریابی اجتماعی (communal marketing) :درگیر کردن عموم مردم در توسعه یک کمپین بازاریابی
۲۴- بازاریابی جامعه (community marketing) :بازاریابی از طریق ایجاد یک اجتماع آنلاین
۲۵- بازاریابی محاسباتی (computational marketing): معادل بازاریابی مهندسی مالی
۲۶- بازاریابی متمرکز (Concentrated marketing) :زمانی که پیام شما با هدف رسیدن به تنها یک بازار کوچک منتشر می شود.
۲۷- بازاریابی محتوا (content marketing): تهیه محتوای مفید و سرگرم کننده برای مخاطبان
۲۸- بازاریابی متنی (contextual marketing) :ارائه پیام ها/پیشنهادهای مرتبط و بهینه
۲۹- بازاریابی بحث برانگیز (controversial marketing): جلب توجه از طریق ایجاد بحث یا تضاد
۳۰- بازاریابی محاوره (conversational marketing) :وارد شدن فعالانه در گفت وگویی دوطرفه با مشتریان
۳۱- بازاریابی نرخ تبدیل (conversion (rate) marketing): بهینه سازی نرخ تبدیل درفروش و بازاریابی آنلاین
۳۲- بازاریابی محتوای تبدیل (conversion content marketing) :ترکیبی از بازاریابی محتوا و بازاریابی نرخ تبدیل
۳۳- بازاریابی شرکت های بزرگ (corporate marketing) :بازاریابی در سطح شرکت های بزرگ و استانداردهای مربوط به آنها خصوصا در شرکت های چند محصولی
۳۴- بازاریابی پرداخت به ازای هر عمل (CPA marketing) :نوعی از بازاریابی که در آن به افراد به ازای ترغیب مخاطبان به انجام کاری مانند پر کردن یک فرم پرداختی صورتی می گیرد.
۳۵- بازاریابی متقابل (cross-marketing): همکاری در بازاریابی، ارائه چند محصول در قالب یک محصول، ترویج چند محصول در کنار هم، اعطای لیسانس و …
۳۶- بازاریابی فرهنگی (culture marketing): محتوای برند، فصل مشترک فرهنگ و بازاریابی
۳۷- بازاریابی داده ها-وب (data (web) marketing): استفاده از اطلاعات به عنوان یک کانال بازاریابی
۳۸- بازاریابی کانال داده (database marketing): استفاده از پایگاه های داده، از قبیل سیستم های مدیریت روابط مشتری برای هدایت برنامه های بازاریابی
۳۹- بازاریابی اطلاعات محور (data-driven marketing): استفاده از اطلاعات، خصوصا تحلیل ها، برای هدایت تصمیم های بازاریابی
۴۰- بازاریابی دیجیتال (digital marketing): بازاریابی از طریق کانال های دیجیتال، خصوصا اینترنت
۴۱- بازاریابی مستقیم (direct marketing): بازاریابی مستقیم با هدف مخاطب، بدون استفاده از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی
۴۲- بازاریابی پاسخ مستقیم: (direct response marketing) :بازاریابی مستقیم که به گونه ای طراحی شده باشد که در لحظه پاسخی از مخاطب دریافت کند.
۴۳- بازاریابی مخرب: (disruptive marketing): به کار بردن نوآوری مخرب برای ایجاد بازارهای جدید
۴۴- بازاریابی تنوع (diversity marketing): بازاریابی باهدف گروه های فرهنگی مختلف
۴۵- بازاریابی دربه در: (door-to-door marketing): مراجعه فروشندگان به خانه ها و در زدن و معرفی محصول
۴۶- بازاریابی قطره ای (drip marketing): ارسال پیام های از قبل برنامه ریزی شده به مشتریان بالقوه بر اساس یک برنامه زمانی
۴۷- بازاریابی ایمیلی (email marketing): ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه یا از طریق فهرست های کرایه شده یا بر اساس فهرست های تهیه شده از طریق اجازه گرفتن از افراد
۴۸- بازاریابی کارآفرینانه: (entrepreneurial marketing) :بازاریابی در استارت آپ ها و سرمایه گذاری های جدید، اغلب به روش چریکی
۴۹- بازاریابی اخلاقی (ethical marketing): اخلاقیات بازاریابی برای مسئولیت پذیر بودن از لحاظ اخلاقی و اجتماعی
۵۰- بازاریابی رویداد (event marketing): برگزار کردن رویدادها از قبیل نمایشگاه ها، کنفرانس ها و سمینارها و …
۵۱- بازاریابی اعزامی (expeditionary marketing) :ایجاد بازارهای جدید پیش از رقبا
۵۲- بازاریابی تجربی (experiential marketing) :فعال کردن تعاملات حسی با برندها
۵۳- بازاریابی فیس بوک (Facebook marketing) :بازاریابی در محیط فیس بوک و از طریق فیس بوک
۵۴- بازاریابی جغرافیایی (geomarketing): هدف گیری جغرافیایی برای تاکتیک های بازاریابی از قبیل قیمت و تبلیغات و …
۵۵- بازاریابی جهانی (global marketing): بازاریابی محصولات و شرکت ها در سراسر جهان با ساختار و استراتژی های جهانی
۵۶- بازاریابی مردمی (grassroots marketing) :در این نوع از بازاریابی به جای تولید یک محتوا یا پیام برای مردم و امید به پذیرش آن توسط مردم، بر گروه کوچکی از مردم تمرکز می کنیم و امیدواریم که مردم پیام شما را بین گروه های بزرگ تری از مردم گسترش دهند.
۵۷- بازاریابی سبز (green marketing): ترویج صریح محصولاتی که دوستدار محیط زیست هستند.
۵۸- بازاریابی چریکی (guerilla marketing): بازاریابی کم هزینه و بسیار تأثیرگذار خصوصا در حوزه کارآفرینی.
۵۹- بازاریابی افقی (horizontal marketing): پیام مشابه در بین گروه ها و صنایع مختلف، در تضاد با بازاریابی عمودی
۶۰- بازاریابی جاذبه ای (inbound marketing): جذب مشتریان از طریق محتوا، به جای استفاده از انواع تبلیغات و تماس های یک باره و هماهنگ نشده.
۶۱- بازاریابی صنعتی (industrial marketing) :بازاریابی محصولات و خدمات بین شرکت ها و بنگاه ها خصوصا تولیدکنندگان و شرکت های بسیار بزرگ.
۶۲- بازاریابی تأثیرگذار: (influence (r) marketing) :تمرکز بر متقاعد کردن چند فرد تأثیرگذار در یک بازار.
۶۳- بازاریابی از طریق اطلاعات (informational marketing) :فراهم آوردن محتوای آموزشی و مفید برای تغذیه مخاطب از قبیل بازاریابی محتوایی.
۶۴- بازاریابی در قالب بازی (in-game marketing): تبلیغات و بازاریابی در قابل بازی های کامپیوتری و درزمانی که این بازی ها در جریان هستند.
۶۵- بازاریابی درون فروشگاهی (in-store marketing): روش های بازاریابی و ترویجی در محل فروشگاه خرده فروشگاهی.
66- بازاریابی یکپارچه (integrated marketing): هماهنگی و ترکیب چندین ابزار، کانال و رویکرد بازاریابی.
۶۷- بازاریابی اینتراکتیو (interactive marketing): تعامل بین بازاریابان و مشتریان و مخاطبان، عمدتا به صورت آنلاین.
۶۸- بازاریابی اینترنتی (Internet marketing): هم معنا با بازاریابی آنلاین و بازاریابی در سطح وب سایت.
۶۹- بازاریابی داخلی (internal marketing): بازاریابی باهدف کارکنان خودمان به منظور همگام سازی تجربیات مشتری.
۷۰- بازاریابی بین المللی (international marketing): بازاریابی در سطح دریاها و مرزهای بین المللی، دقیقا همانند بازاریابی جهانی.
۷۱- بازاریابی کلمات کلیدی (keyword marketing): جست وجو و بهینه سازی کلمات در موتورهای جست وجو.
۷۲- بازاریابی سمت چپ مغز (left-brain marketing): تقریبا معادل بازاریابی تحلیلی.
۷۳- بازاریابی محلی (local marketing): تبلیغات و روش های ترویجی با هدف حمایت و پشتیبانی از فروشگاه های خرده فروشی محلی.
۷۴- بازاریابی کلمات طولانی و بلند-دم بلند هم معنی شده است- (Long Tail marketing): بازاریابی با هدف برخی از گروه ها و بخش های تخصصی بازار که به تشکیل گروه های بزرگی منجر می شود.
۷۵- بازاریابی وفاداری (loyalty marketing): تمرکز بر رشد و نگهداشت مشتریان فعلی، مثلا برنامه های ارائه پاداش.
۷۶- بازاریابی موبایلی (mobile marketing): نوعی بازاریابی که پیام های آن از طریق ابزارهایی مانند گوشی های هوشمند انتقال پیدا می کند.
۷۷- بازاریابی چند کاناله (multichannel marketing): استفاده از چند کانال برای دسترسی به مشتریان.
۷۸- بازاریابی چند فرهنگی (multicultural marketing): تعقیب و پیگیری مخاطبان قومی از طریق محصولات، تبلیغات و تجربیات.
۷۹- بازاریابی چند سطحی (multi-level marketing): بازاریابی با به کارگیری دیگران که هر یک از این افراد دیگری را در زیرمجموعه خود به کار می گیرند.
۸۰- بازاریابی عصبی (neuromarketing): اشتراک بین مغز و علوم شناختی و بازاریابی.
۸۱- بازاریابی رسانه های جدید (new media marketing): اساسا هم معنی با بازاریابی آنلاین.
۸۲- بازاریابی از طریق خبرنامه (newsletter marketing): تحویل دادن منظم روزنامه یا خبرنامه به مخاطبان هدف از طریق ایمیل یا به صورت چاپی.
۸۳- بازاریابی جاویژه (niche marketing): هدف قرار دادن بخش های بسیار ویژه و خاص از مخاطبین.
۸۴- بازاریابی غیرسنتی (non-traditional marketing): روش های خارج از نرم عادی، مثلاً بازاریابی چریکی، شیرین کاری های تبلیغاتی
۸۵- بازاریابی آفلاین (offline marketing): تمام فعالیت های بازاریابی که به صورت آنلاین انجام نمی گیرد، بازاریابی سنتی.
۸۶- بازاریابی فردبه فرد- یک به یک (one-to-one marketing): بازاریابی باهدف تک تک مصرف کنندگان: شناسایی، تمایز، تعامل، شخصی سازی.
۸۷- بازاریابی آنلاین (online marketing): بازاریابی به صورت آنلاین، همانند اینترنت یا بازاریابی از طریق وبسایت.
۸۸- بازاریابی برونگرا (outbound marketing): برقراری تماس و ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تبلیغات، تماس های بدون هماهنگی قبلی، کرایه کردن لیست افراد تماس، مقابل بازاریابی ربایشی.
۸۹- بازاریابی در فضای باز (outdoor marketing): مثال ها: تبلیغات طراحی شده برای نصب بر روی دستگیره در، تبلیغات بر روی بدنه ماشین ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، بالن های تبلیغاتی.
۹۰- بازاریابی خارج از خانه (out-of-home marketing): بازاریابی باهدف افراد حاضر در محیط های باز، معادل بازاریابی محیطی
۹۱- بازاریابی عملکرد (performance marketing): همانند بازاریابی رابطه ای است با این تفاوت که تنها در صورت نهایی شدن فروش و بر اساس معیارها یا نرخ مشخصی از بازگشت سرمایه برای صاحب کسب وکار هزینه ای دارد.
۹۲- بازاریابی اجازه ای (permission marketing): القاء کردن به مخاطب مبنی بر تمایل به دریافت پیام از طرف شما.
۹۳- بازاریابی شخصی (personalized marketing): همانند بازاریابی نفربه نفر شامل شخصی سازی محصولات می شود.
۹۴- بازاریابی اقناعی (persuasion marketing): که از معماری اقناع برای بازاریابی اینترنتی تأثیرگذار گرفته شده است.
۹۵- بازاریابی در نقطه فروش (point-of-sale marketing): تبلیغات و بازاریابی به مشتریان در نقطه خرید و پرداخت وجه در داخل یک فروشگاه.
۹۶- بازاریابی پس از کلیک (post-click marketing): تجربه مشتری یا کاربر پس کلیک بر یک تبلیغ یا ایمیل، مثلاً ورود به یک صفحه ورود.
۹۷- بازاریابی کلیکی (PPC marketing): بازاریابی پرداخت به ازاء هر کلیک در موتورهای جست وجو، شبکه های تبلیغات و شبکه های اجتماعی.
۹۸- بازاریابی محصول (product marketing): بازاریابی یک محصول خاص در مقابل بازاریابی محصولات یک شرکت.
۹۹- بازاریابی تبلیغاتی (promotional marketing): به طورکلی اگر صحبت کنیم، شامل تمامی انواع مختلف بازاریابی به منظور جذب مشتری می شود.
۱۰۰- بازاریابی نزدیکی (proximity marketing): توزیع بدون سیم (آفلاین) محلی تبلیغات مرتبط با یک محل برای افراد متقاضی که سخت افزار لازم برای این کار را در اختیار داشته باشند.
101- بازاریابی کششی (pull marketing): فرستادن پیام به سمت مخاطبان موردنظر، معادل و مشابه با بازاریابی ربایشی.
۱۰۲- بازاریابی هل دادنی- فشاری (push marketing): مشتریان یا مخاطبان بالقوه پیام های بازاریابی را از شما به سمت خود می کشند که معادل بازاریابی برونگرا قرار می گیرد.
۱۰۳- بازاریابی در زمان واقعی (real-time marketing): سرعت بخشیدن به فرآیند بازاریابی در عصر سرعت
۱۰۴- بازاریابی ارجاعی (referral marketing): تشویق و پاداش دادن به مشتریان فعلی برای جذب مشتریان جدید.
۱۰۵- بازاریابی رابطه (relationship marketing): تأکید بر ساخت و ایجاد روابط دوسویه بلندمدت با مشتریان.
۱۰۶- بازاریابی مجدد (remarketing): معنای امروزی: تبلیغات رفتار محور.
۱۰۷- بازاریابی پاسخ (reply marketing): پاسخ دادن به تک تک کاربران نهایی از طریق پیام های شخصی سازی شده.
۱۰۸- بازاریابی معکوس (reverse marketing): در این نوع از بازاریابی به جای اینکه شرکت به دنبال به دست آوردن مشتری باشد، مشتری در پی به دست آوردن محصولات و خدمات یک شرکت است.
۱۰۹- بازاریابی علمی (scientific marketing): استفاده از آزمایش های تحلیلی / روش های آماری در بازاریابی.
۱۱۰- بازاریابی موتورهای جست وجو (search (engine) marketing): ترویج و ترفیع پرداختی و ارگانیک از طریق سایت های گوگل، یاهو، بینگ و …
۱۱۱- خودبازاریابی (self-marketing): بازاریابی خودتان که از آن تحت عنوان بازاریابی شخصی هم نام برده می شود.
۱۱۲- بازاریابی خدمات (services marketing): رویکردهایی برای فروش خدمات به جای محصولات.