فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
بررسی تکنیک های برتر مدیریت سئو
اینترنت ابزار مهمی در زندگی مدرن محسوب می شود. امروزه همه افراد از لحظه بیدار شدن از خواب تا آخر شب درگیر این فناوری هستند. ظهور شبکه های اجتماعی نیز این وابستگی را تقویت کرده است. بی شک اکنون زندگی بدون دسترسی به اینترنت برای بسیاری از مردم دشوار و حتی تصورناپذیر خواهد بود. کاربردهای اینترنت به حوزه زندگی روزمره مردم محدود نمی شود. ورود این فناوری تاثیرگذار در حوزه کسب و کار تغییرات بسیار زیادی ایجاد کرده است. درست مانند زندگی شخصی مردم، اکنون نیز کسب و کار بدون فناوری های مدرن تصورناپذیر به نظر می رسد. حضور فعال برندها در دنیای آنلاین اهمیت بسیار بالایی دارد. سالانه هزینه های بسیار زیادی برای بازاریابی و تبلیغات تاثیرگذار در فضای اینترنتی صرف می شود. این امر به خوبی بیانگر آگاهی برندها از اهمیت فضای آنلاین است. یکی از مهم ترین مفهوم ها در زمینه افزایش تاثیرگذاری فعالیت برندها در اینترنت تحت عنوان «مدیریت سئو» شناخته می شود. این مفهوم به فرآیند افزایش جذابیت مطالب اینترنتی با هدف جذب مخاطب بیشتر و بهبود رتبه سایت ها در موتورهای جست وجو اطلاق می شود. اگرچه مدیریت سئو شهرت بسیار زیادی در حوزه کسب و کار دارد، اما هنوز بسیاری از برندها با شیوه های درست آن به خوبی آشنا نیستند.
ترافیک دنیای آنلاین اغلب به صورت مشخصی ایجاد می شود. منظور من از این امر استفاده مردم از موتورهای جست وجو برای یافتن مطالب موردنظرشان است. امروزه موتورهای جست وجوی بسیار زیادی در سطح اینترنت وجود دارد. با این حال هیچ کدام به اندازه گوگل دارای شهرت نیستند. به همین خاطر در عمل فرآیند مدیریت سئو مطالب با تمرکز بر گوگل صورت می گیرد. بی تردید امروزه همه برندها در تلاش برای دستیابی به رتبه های برتر در گوگل هستند. این امر رقابت گسترده ای ایجاد می کند. یکی از امکانات گوگل در این میان درج 2 یا 3 سایت در ابتدای نتایج جست وجو یا تگ تبلیغاتی است. اگر برند شما بودجه مناسبی در اختیار دارد، امکان استفاده بهینه از چنین گزینه ای وجود خواهد داشت. هدف اصلی من در این مقاله بررسی وضعیت واقعی برندهاست. به همین خاطر پرداختن به وضعیت آرمانی همراه با بودجه نامحدود هماهنگی چندانی ندارد. در ادامه برخی از تکنیک های تاثیرگذار و کاربردی در زمینه مدیریت سئو سایت و مطالب آن در دنیای آنلاین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تکنیک های برتر سئو
بی شک امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای مدیریت سئو وجود دارد. همین امر یافتن یک راهکار مناسب و تاثیرگذار را به شدت دشوار می کند. کلید موفقیت در چنین وضعیتی استفاده از شیوه های تجربه شده و دارای تضمین است. هدف اصلی در این مقاله بررسی راهکارهای مدیریت سئو براساس الگوی موفقیت برندهای بزرگ است. به این ترتیب ما توانایی مدیریت سئو مانند افراد حرفه ای و موفق را خواهیم داشت.
مطلب مرتبط: موفقیت در مدیریت سئو مطالب با 10 راهکار طلایی
1. چرا مدیریت سئو اهمیت دارد؟
شاید شما هنوز هم نسبت به چرایی اهمیت مدیریت سئو شک و تردید داشته باشید. نکته مهم در اینجا فهم شیوه هدایت ترافیک آنلاین به سوی سایت های مختلف است. وقتی کاربران در گوگل کلیدواژه هایی را جست وجو می کنند، گوگل براساس معیارها و الگوریتم خاص اش لینک های مناسب را به ترتیب در اختیار کاربران قرار می دهد. به این ترتیب کاربران امکان دستیابی به اطلاعات موردنظرشان را خواهند داشت.
امروزه موفقیت در دنیای آنلاین امری فراتر از تولید محتوای جذاب است. اگر ما بهترین محتوای دنیا را هم داشته باشیم، در صورت ناتوانی در زمینه ارائه آن به مخاطب موفقیت چندانی کسب نخواهیم کرد. خوشبختانه موتور جست وجوی گوگل در کسری از ثانیه توانایی یافتن چندین هزار لینک را دارد. اگرچه این امر برای کاربران عالی خواهد بود، اما نارضایتی برندها در پی ضرورت رقابت شدید را همراه خواهد داشت.
با این مقدمه اضافی اهمیت مدیریت سئو به خوبی آشکار شده است. در حقیقت مدیریت سئو فرآیند نمایش و ارائه محتوای تولیدی برندمان به مخاطب هدف است. هر برندی در این زمینه استراتژی خاص خود را دارد. نکته مهم اساسی ضرورت حضور ما در دنیای آنلاین و توجه به مفهوم مدیریت سئو است.
2. تغییر الگوریتم گوگل
امروزه یافتن شیوه تاثیرگذاری بر روی گوگل برای رتبه بندی سایت ها بسیار دشوار است. الگوریتم گوگل به سرعت در حال تغییر و تحول است. به همین خاطر اغلب کارآفرینان و بازاریاب ها مشکلات زیادی در این زمینه دارند. سختگیری فراوان گوگل در زمینه ارتقای مداوم الگوریتم اش کاملا طبیعی به نظر می رسد. گوگل باید راهکارهای دور زدن الگوریتم اش را کاملا مسدود کند. در غیر این صورت اعتبارش نزد مخاطب به خطر خواهد افتاد. به روز رسانی مداوم الگوریتم با هدف توسعه آن نزد مخاطب و افزایش دقت ارائه لینک ها صورت می گیرد. همین امر نارضایتی نسبی مخاطب را به همراه داشته است.
شاید تا همین چند سال پیش استفاده از روبات های مختلف برای افزایش غیرواقعی بازدید سایت مان با هدف دور زدن الگوریتم گوگل کار ساده ای بود، با این حال اکنون دیگر خبری از شیوه های ساده دور زدن این الگوریتم نیست. گوگل به طور کاملا قاطعانه با تلاش برای دور زدن اصول الگوریتم اش برخورد می کند. به این ترتیب بسیاری از برندهای کوچک و تازه کار در سال های اخیر از دسترسی به خدمات گوگل منع شده اند. بی تردید چنین مجازاتی در قبال تلاش برای فریب گوگل بسیار سنگین است. برندهای بزرگ نیز به خوبی از این امر اطلاع دارند. همین امر موجب احتیاط بالای آنها در فعالیت مدیریت سئو در پلتفرم گوگل شده است. امروزه گوگل حتی کوچکترین گزارشی در مورد تلاش برای فریب از سوی برندهای مختلف را نیز به دقت بررسی می کند. نکته مهم در این میان چگونگی اعمال چنین نظارتی بر برندهاست. بی تردید چنین الگویی از سوی کارشناس های واقعی دنبال نمی شود. چنین پرسشی باید با توجه به توسعه فناوری هوش مصنوعی پاسخ داده شود. نسل جدید هوش مصنوعی توانایی یادگیری ماشینی دارد. این امر به معنای عدم نیاز به برنامه نویسی وسیع و تهیه بانک اطلاعاتی برای برنامه های دارای هوش مصنوعی است. تا پیش از این تمام برنامه های دارای هوش مصنوعی حجم بسیار زیادی داشتند. اکنون ماجرا به طور کلی فرق کرده است. نسل جدید هوش مصنوعی امکان یادگیری نکات تازه را دارد بنابراین دشواری های گوگل برای رسیدگی به وضعیت برندها بسیار کمتر شده است. بدون تردید هوش مصنوعی کاربردهای بسیار زیادی در زمینه زندگی بشر دارد در اینجا من فقط به کاربرد آن در زمینه فعالیت گوگل اشاره کردم.
3. فقط محتوا دارای اهمیت نیست
بازاریاب های مدرن وزن بسیار زیادی برای محتوا قائل هستند. نکته جالب اینکه در میان 10 سایت برتر و پربازدید دنیا فقط دو مورد به طور تخصصی «سایت محتوایی» محسوب می شود. درست به همین خاطر گوگل به خوبی از اهمیت محتوا آگاهی دارد، اما آن را معیار مطلق و واحد برای رتبه بندی لینک ها نمی داند. چنین امری ضرورت جست وجو برای الگوهای تازه جلب نظر مخاطب را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، تمرکز صرف بر روی محتوا شانس برندمان برای کسب رتبه های برتر در گوگل را کاهش می دهد. به علاوه، این امر از نظر مخاطب نیز چندان جذاب نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چالش های مدیریت سئو مطالب در گوگل
هدف اصلی سایتی مانند گوگل ارائه بهترین پیشنهادها به کاربران در پی جست وجوی کلیدواژ ه های مختلف است. بر این اساس گوگل پروژه های وسیعی در زمینه یافتن سلیقه مخاطب دارد. این امر شامل ارزیابی وضعیت بازدید و تعامل کاربران با سایت های مختلف است. به این ترتیب امکان ارائه بهترین پیشنهادها برای جلب نظر مخاطب هدف فراهم می شود. در این میان برند ما باید برنامه ریزی دقیقی برای جلب نظر مخاطب هدف داشته باشد. در غیر این صورت از فرآیند رقابت عقب خواهد ماند.
وقتی محتوای صرف دیگر اهمیت ندارد، معنای ضمنی آن چیست؟ امروزه بسیاری از سایت های خدماتی و تفریحی در دنیا مشغول به فعالیت هستند. شهرت آنها در پی تولید محتوای جذاب نیست. فراهم سازی سرگرمی های مختلف و ارائه خدمات کاربردی دلیل اصلی موفقیت در دنیای مدرن محسوب می شود. با توجه به استقبال بسیار بیشتر کاربران از چنین سایت هایی رتبه بندی برتر آنها از سوی گوگل امری اجتناب ناپذیر قلمداد می شود.
مدیریت سئو براساس الگوی موفقیت برندهای بزرگ
4. علاقه الگوریتم گوگل به فرمت ویدئو
ویدئو مهم ترین فرمت دنیای کنونی است. اکنون بیش از 80درصد از ترافیک اینترنت به ویدئو اختصاص دارد. با این حساب روند افزایش و رو به رشد سرمایه گذاری برندها بر روی فرمت ویدئو همچنان ادامه خواهد داشت. به منظور فهم چرایی افزایش شدید شهرت فرمت ویدئو باید به چند نکته توجه داشت. سلیقه مخاطب طی چند سال اخیر از مطالعه متن به سوی مشاهده ویدئو تغییر کرده است. دلیل این امر افزایش سرعت اینترنت و امکان بارگذاری و مشاهده راحت ویدئوهای مختلف است. امروزه دیگر هیچ کس حوصله مطالعه یک متن، به ویژه متن تبلیغاتی، را ندارد. به همین خاطر شهرت فرمت ویدئو بیش از هر زمانی دیگر در حال افزایش است.
فهم درست سلیقه مخاطب اهمیت بسیار زیادی برای برندها دارد. بر این اساس بخش تحقیق و توسعه برندها در حال گسترش روزافزون است. هدف از این امر علاوه بر بازاریابی برای محصولات، شناخت درست سلیقه گروه های مختلف و نحوه تغییر آن است. اگر ما به این نکته توجه داشته باشیم، روند تغییرات در دنیای کسب و کار به خوبی قابل پیش بینی و حدس خواهد بود.
هدف نهایی هر برندی کسب رتبه نخست در نتایج گوگل است. در این زمینه شناخت سلیقه مخاطب کلید اصلی خواهد بود. توسعه فناوری هوش مصنوعی به تحقق این هدف کمک فراوانی خواهد کرد. به این ترتیب دیگر نیازی به اختصاص زمان و هزینه بالا از سوی برندها در قالب استخدام نیروی کار جدید نخواهد بود.
مطلب مرتبط: سئو / باورهای غلط همیشگی
گام بعدی کدام است؟
اکنون ما نکات بسیار زیادی در مورد توسعه مطالب سایت مان می دانیم. اگر شما به دنبال مدیریت سئو مطالب سایت تان به شیوه تاثیرگذار هستید، باید به این نکات توجه ویژه داشته باشید. مهم ترین گام در این راستا اجرای آنهاست. متاسفانه بسیاری از برندها علی رغم اطلاع از شیوه های درست مدیریت سئو به آنها عمل نمی کنند. بی شک در چنین وضعیتی هیچ تغییری در برند ما پدید نمی آید.
پلتفرم گوگل دوست برندهاست. این یک نوع رابطه دوطرفه است. اگر ما در زمینه جلب نظر مخاطب موفق عمل کنیم، گوگل نیز ما را در رتبه های برتر نتایج قرار می دهد. بی تردید ماجرا بسیار ساده به نظر می رسد، اما روند اجرای تکنیک های مورد بحث آنچنان هم ساده نیست، بنابراین در اجرای آنها نهایت دقت و توجه را به خرج دهید.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی