جزئیات مقاله

فرصت امروز- نویسنده: محمدرضا محمدی

در عصر جدید، بازاریابی اینترنتی جایگاهی مهم در جذب مخاطب و مشتری دارد، اما هنوز هم برخی از افراد درباره اینکه واقعا بازاریابی اینترنتی چیست و چه مواردی را شامل می شود مشکل دارند. بی تردید بازاریابی اینترنتی مانند هر بازاریابی دیگری دارای اصول و قواعد خاص خود است که رعایت آنها می توانند ما را به موفقیت بیشتر برساند.

بدیهی است هر چقدر دانش بیشتری راجع به این نوع بازاریابی داشته باشید امکان موفقیت شما نیز بیشتر خواهد بود. در این مقاله بازاریابی اینترنتی با توضیح مختصری راجع به مهمترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی و برخی از اصول پایه ای در این خصوص سعی می کنیم به ساده ترین زبان ممکن موضوع را بشکافیم.

مقاله بازاریابی اینترنتی

محتوا اصلی پایدار در بازاریابی اینترنتی

محتوا یک اصل مهم در بازاریابی اینترنتی است و کسانی که به دنبال مشتریان واقعی هستند باید به محتوای فضای اینترنتی خود اهمیت زیادی بدهند. زیرا همه کاربران به دنبال محتواهای خوبند. اگر فرضا سایت شما بتواند اطلاعات خوب و مفیدی به خواننده بدهد او نیز مشتری ثابت شما می شود و همیشه به آنجا سرک می کشد تا بتواند نیازهای محتوایی خود را با خواندن مقالات و یادداشت های شما برطرف کند. در این شرایط همیشه احتمال استفاده از سایر خدمات شما نیز توسط مشتری بیشتر خواهد شد.

مطلب مرتبط: اصول بازاریابی اینترنتی : 10 اصل طلایی برای موفقیت

بنرهای تبلیغاتی

بنرهای تبلیغاتی در فضای مجازی می تواند عامل خوبی برای بازاریابی اینترنتی باشد، اما محتوای بنر بسیار مهم است. برخی از شرکت ها، سازمان ها و برندها از کلمات و جملات کلیشه ای استفاده می کنند و همین مساله باعث می شود تا مشتری به محض خواندن آن از فضای اینترنتی شما دور شود. مثلا یک بانک در بنر خود نوشته بود با 70 سال سابقه در خدمت شما هستیم. این محتوا هیچ ارزشی ندارد و نمی تواند مخاطب را جذب کند. مخاطب به دنبال پیام هایی است که نفعی برای او داشته باشد. 70 سال یا 700 سال هیچ فرقی برای مشتری ندارد. فرضا اگر در بنر بانک نوشته شود با 2درصد سود بیشتر در خدمت شماییم، 100درصد مشتری روی بنر کلیک می کند چراکه منفعت او نیز در این بازاریابی اینترنتی دیده شده است. البته منظور این نیست که اطلاعات غلط به مشتری بدهیم و دروغ بگوییم چون به طور قطع این موضوع اثر منفی دارد. منظور این است که مهمترین جنبه های خدمات را در نظر بگیریم و آن را به شکل هیجان انگیزی به مخاطب ارائه کنیم.

شبکه ارتباطی بسازید

برای اینکه میزان نفوذ شما در فضای مجازی بیشتر شود سعی کنید با کسب و کارهایی که به گونه ای با شما همراه هستند کار مشترکی راه بیندازید و یا آنها را وارد مجموعه خود کنید. مثلا کار شما در زمینه خرید و فروش مسکن است می توانید با شرکت های معروف تولیدکننده پنجره های یو پی وی سی کار مشترکی را شروع کنید. البته گاهی مثل اسنپ هم می توانید عمل کنید و غذا را وارد سیستم حمل و نقل کنید و اسنپ فود راه بیندازید.

حضور در تمام فضاهای مجازی

برخی از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی تصور می کنند با راه اندازی یک سایت پرمحتوا می توانند مشتریان خود را در زمان کمی پیدا کنند و ضریب نفوذ خود را افزایش دهند. اما در دنیای رقابتی، بازاریابی اینترنتی ایجاب می کند تا شما از همه ظرفیت های موجود در فضای مجازی استفاده کنید، بنابراین کسانی موفقند که هم سایت خوبی از نظر شکل و طراحی و رنگ و محتوا دارند و هم در فضاها و شبکه های مجازی مانند اینستاگرام، توییتر، واتس اپ و لینکدین و... حضور اثربخش دارند.

شناسایی نیازهای واقعی مشتریان

یکی از وظایف بازاریابی اینترنتی شناسایی نیازهای واقعی مشتریان است. البته شاید قبل از هر چیز باید مشتریان خود را شناسایی کنید و سپس نیازهای مهم آنها را در حوزه فعالیت خود بشناسید. شناسایی نیازها این امکان را فراهم می کند تا صاحب کسب و کار بتواند زودتر به هدف نهایی خود دست یابد. مثلا کسی که در زمینه بیمه کار می کند اولا باید بداند مشتریان او چه کسانی هستند. سپس طبق الگوهای بازاریابی اینترنتی نیازهای آنها را در زمینه امنیت و آرامش و سرمایه گذاری بداند. این شناخت می تواند راه دراز فروش را به حداقل برساند.

بازتاب نظر مشتریان

شما زمانی می توانید در بازاریابی اینترنتی موفق شوید که به دنیای درون مشتریان خود راه پیدا کنید. شما اگر فقط در فضای مجازی حضور دارید باید امکانی فراهم کنید تا مخاطبان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و نظر خودشان را درباره کالا یا محصول خود اعلام کنند، بنابراین شاید بهتر باشد در سایت خود صفحه ای را برای اظهارنظر کاربران در نظر بگیرید تا آنها نظر خود را بدون رودربایستی به شما اعلام کنند. شاید در میان تعداد زیادی از کاربران برخی نیز از شما انتقاد کنند. اصلا مهم نیست. اگر انتقاد درست است بپذیرید و اشتباه خود را اصلاح کنید.

محتوای غیرمستقیم اما مرتبط تولید کنید

برخی از صاحبان کسب و کار بر این باورند که باید محتواهایی کاملا درباره کالا یا محصول و یا خدمات بنویسند. فرضا اگر تن ماهی تولید می کنند مطلبی درباره کیفیت و مزه و طعم برند خود بنویسند این دسته از مطالب را افرادی که کالای شما را می شناسند می خوانند اما راه بهتر این است که شما مطلبی درباره ماهی و فواید غذایی آن بنویسید و در ضمن این محتوا یکی دوبار هم به برند خود اشاره کنید. این مطلب را افراد بیشتری می خوانند. زیرا تعداد زیادی از افراد مایلند درباره فواید غذای ماهی بدانند و در ضمن مطالعه مطلب متوجه می شوند که برندی به نام فلان با کیفیت عالی تن ماهی تولید می کند که می تواند نیازهای غذایی او را برآورده کند.

بازاریابی ایمیلی هنوز مهم است

بازاریابی ایمیلی بخشی از بازاریابی اینترنتی است که هنوز در فضای مجازی کاربرد دارد. شما با استفاده از این شیوه اینترنتی می توانید به افزایش فروش کالا یا خدمات خود کمک کنید.

مطلب مرتبط: آموزش بازاریابی اینترنتی : بکارگیری تکنیک های هدفمند

نخستین گام در پیگیری بازاریابی ایمیلی ایجاد یک فهرست دقیق از مخاطب های هدف است. در حقیقت دوران ارسال ایمیل های توده ای مدت ها قبل به پایان رسیده است.

بازاریابی ایمیلی به دلیل هزینه های اندک مورد استقبال اغلب برندها قرار دارد. همچنین از نظر سطح تاثیرگذاری همیشه بازاریابی ایمیلی در میان برترین تکنیک ها قرار دارد. در حقیقت، برای کسب وکارهای کوچک بازاریابی ایمیلی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. دلیل اصلی آن هم سازگاری اش با محدودیت های بودجه برندهای کوچک است.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی