جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

بررسی 3 تکنیک کاربردی برای جلب توجه مخاطب

فعالیت در دنیای کسب و کار همیشه به معنای مواجهه با ماجراجویی های جذاب نیست. گاهی اوقات ما باید به پرسش های یکسان از سوی مشتریان به دفعات پاسخ دهیم. این فرآیند برای هر فردی دشوار خواهد بود. هیچ کس علاقه ای به پاسخگویی یکسان به پرسش های یکسان و تکراری ندارد. شمار بالایی از کارمندان برای فرار از این موضوع به سراغ کلاس های مهارت افزایی می روند، با این حال چنین کلاس هایی تاثیر چندانی بر روی تغییر شرایط ندارد. به همین خاطر روز به روز میزان نارضایتی افراد افزایش پیدا می کند.

بازاریابی موفق در دنیای کسب و کار نیازمند توانایی سخنرانی و تاثیرگذاری کلامی بر روی دیگران است. تمام بازاریاب های موفق این نکته را به خوبی می دانند. به همین خاطر برنامه منظمی برای بهبود وضعیت بیان نکات شان مدنظر دارند. اگر شما نیز به فعالیت در حوزه بازاریابی علاقه دارید، باید به فکر تقویت مهارت های سخنرانی تان باشید. بدون این نکته امکان دستیابی به موفقیت چندانی نخواهید داشت. هدف اصلی من در این مقاله بررسی سه نکته مهم در زمینه تقویت سخنرانی و تاثیر آن بر روی بازاریابی است.

مهارت سخنرانی در بازاریابی

1. ضرورت کنجکاوی فراوان

ملاقات با افراد تازه به عنوان بازاریاب امر عجیبی نیست. هر بازاریاب در طول دوران فعالیت حرفه ای خود با هزاران فرد متفاوت رو به رو می شود. نکته مهم در اینجا تاثیرگذاری بر روی طرف مقابل از همان دیدار نخست است. به راستی ما چگونه امکان تاثیرگذاری بر روی دیگران را خواهیم داشت؟ پاسخ من شناخت دقیق دیگران است. بی تردید این امر به صورت اصولی در یک برخورد کوتاه رخ نمی دهد. به همین خاطر باید کنجکاوی بالایی از خود نشان دهیم. طرح پرسش های عمیق و کلیدی کمک زیادی به ما خواهد کرد. براساس مطالعه موسسه تحقیقاتی HubSpot اغلب مردم در مواجهه با پرسش های دقیق تمایل به پاسخگویی بیشتری نشان می دهند.

مطلب مرتبط: اهمیت مهارت سخنرانی در فروش بیشتر محصولات

مطالعات متعددی از سوی پژوهشگران دانشگاه برکلی بیانگر موفقیت بیشتر افراد کنجکاو در ایجاد ارتباط پایدار با دیگران است. یکی از نقاط ضعف بازاریاب ها، به ویژه بازاریاب های جوان، احساس خجالت از صحبت با دیگران است. کنجکاوی امکان برخورد فعالانه با موضوعات را می دهد. به این ترتیب انگیزه ما برای صحبت بیشتر با طرف مقابل افزایش خواهد یافت. به عنوان یک بازاریاب بدون صحبت مستقیم با مخاطب شانس تاثیرگذاری مان نزدیک به صفر خواهد بود.

تاد کاشدان، استاد روانشناسی دانشگاه جورج میسون، عقیده جالبی در مورد اهمیت کنجکاوی دارد. بر این اساس کنجکاوی بیشتر از شباهت سلیقه افراد به یکدیگر موجب نزدیکی آنها می شود. افرادی با سلیقه های مختلف براساس کنجکاوی متقابل امکان گفت وگوی سازنده با یکدیگر را خواهند داشت. بی تردید این امر در مورد افراد بی علاقه به بحث کنجکاوی به مراتب کمتر خواهد بود.

2. تاثیر مهارت شنیدن حرف های مخاطب

هیچ کس از آدم های پرحرف خوشش نمی آید. امروزه ما تحت بمباران اطلاعاتی و تبلیغاتی هستیم، بنابراین حرف های زیادی برای شنیدن وجود دارد. به عنوان یک بازاریاب تلاش برای بیان یک حرف دیگر به مخاطب انگیزه چندانی در وی ایجاد نخواهد کرد. کلید موفقیت ما در اینجا تلاش برای گوش دادن به صحبت های مخاطب است. امروزه عرصه تبلیغات حالت یک سویه بسیار خطرناکی به خود گرفته است. به این ترتیب اهمیت چندانی به صحبت های مشتریان داده نمی شود. ما با تغییر این وضعیت امکان جلب نظر مشتریان در مقیاس وسیع را خواهیم داشت.

در فرآیند گفت وگو با مشتریان تلاش برای صحبت مداوم موجب کاهش توجه طرف مقابل می شود. پیشنهاد من توقف صحبت پس از چند جمله و ایجاد فرصتی برای بیان دیدگاه ها از سوی طرف مقابل است. به این ترتیب گفت وگو شکل خواهد گرفت. در غیر این صورت فرآیند بحث بیشتر تک گویی خواهد بود.

بی تردید فهم دلیل اهمیت تقویت مهارت شنیدن حرف های مخاطب اهمیت زیادی دارد. پاسخ این پرسش را پژوهشگران عصب شناسی دانشگاه هاروارد داده اند. بر این اساس مشاهده تمایل مخاطب به شنیدن حرف های ما احساس نوعی دریافت جایزه را تداعی خواهد کرد. به این ترتیب ما اساس ارزشمندی نظرات مان در بحث را خواهیم داشت.

3. طرح پرسش های مسخره و کسل کننده ممنوع

بسیاری از بازاریاب ها در فرآیند بحث به طرح پرسش های مختلف مبادرت می ورزند. این امر با هدف درگیر ساختن مخاطب در فرآیند گفت وگو شکل می گیرد. بی تردید طرح پرسش تاثیر زیادی بر روی تقویت انگیزه مخاطب برای همراهی با ما دارد. نکته مهم در اینجا انتخاب پرسش های دقیق و هدفمند است. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در عمل پرسش های بسیار مسخره ای طراحی می کنند. به این ترتیب انگیزه مخاطب برای مشارکت در فرآیند بحث به پایین ترین حد خود می رسد. بی تردید هیچ کس تمایلی به پاسخ به پرسش های سطحی ندارد. به همین خاطر فرآیند طراحی پرسش از سوی ما باید دقیق باشد. در غیر این صورت مخاطب همراهی لازم با بحث را نشان نخواهد داد.

یکی از نکات مهم در زمینه طراحی پرسش عدم انتخاب سطح بسیار دشوار برای آن است. اگر پرسش ما بسیار دشوار باشد، مخاطب از پاسخگویی باز خواهد ماند. در نتیجه فرآیند گفت وگو بازهم دچار اختلال خواهد شد.

مطلب مرتبط: چگونه برای سخنرانی در هر شرایطی آماده باشیم؟

راهکارهای موردنظر در این بخش در مورد اجرای برنامه های زنده نیز کاربرد دارد. در این نوع برنامه ها مخاطب ما پشت دوربین قرار دارد. به همین خاطر تمرکز بر روی نگاه مستقیم به دوربین دارای اهمیت خواهد بود. اگر نکات مورد بحث در این مقاله را مدنظر داشته باشیم، امکان افزایش محسوس مهارت مان در زمینه سخنرانی وجود خواهد داشت. به این ترتیب دیگر خبری از استرس و ناتوانی در زمینه جلب نظر مخاطب هدف نخواهد بود. بسیاری از افراد هزینه های زیادی برای یادگیری چنین نکاتی انجام می دهند، با این حال مهم تر از دسترسی به تکنیک ها، تداوم در استفاده از آنها خواهد بود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی