جزئیات مقاله

مترجم : لاله تاجی پور/ مدیریت ماشین ها و ادوات کشاورزی

داده ها به ارتقاء سطح و نیز پتانسیل فراگیری واحد و اشتراکی نیاز مبرم دارند.

چارچوب شاخص ¹FSCI  در نظارت و مانیتورینگ جهانی بر تحول سیستم های کشاورزی و مواد غذایی در نظر گرفته شده است.

الکساندرا بنه دیت  19/12/2023

رم/ لندن - "وضعیت سیستم های غذایی در سراسر جهان در شمارش معکوس تا سال 2030" که امروز توسط طرح شمارش معکوس سیستم های غذایی تا سال 2030 (FSCI)) منتشر شده است، اولین نظارت علمی را برای راهنمایی تصمیم گیرندگان ارائه می دهد و این در حالیست که  به دنبال تحول و تغییر شکل گسترده سیستم های جهانی کشاورزی و خواربار هستند.

 این دگرگونی هم برای کاهش اثرات زیست ‌محیطی این سیستم‌ها و هم برای کاهش تأثیر تغییرات آب و هوایی بر آنها ضروری است. هدف اصلی این است که همه مردم – به ویژه قشر آسیب پذیرتر– از طریق سیستم های کشاورزی و غذایی پایدار و بهبود پذیر  بتوانند به رژیم های غذایی سالم دسترسی عادلانه داشته باشند. اجلاس سیستم‌های غذایی سازمان ملل متحد اقدامات کشاورزی و سیستم غذایی را تسریع کرد، اگرچه سیاست‌گذاران اغلب فاقد داده‌های مورد نیاز برای اتخاذ تصمیم‌های بسیار مهم هستند.

FSCI¹ (وضعیت سیستم های غذایی در سراسر جهان در شمارش معکوس تا سال 2030)

FSCI با شناسایی یک چارچوب شاخص متشکل از 50 شاخص که با استفاده از داده‌های موجود جهت فعال کردن اقدامات فوری می توان بر سیستم‌های کشاورزی و مواد غذایی در سطح جهانی نظارت کرد ، توانسته است این شکاف را پُر ‌کند. هدف گذاری مجدد داده های موجود، به جای انجام تحقیقات جدید وقت گیر، به این معنی است که سیاست گذاران به اطلاعات مرتبط دسترسی سریع داشته باشند.

پس از اولین مبنای حداقلی جهانی، FSCI سیستم‌های کشاورزی و مواد غذایی را سالانه  تا سال 2030 ردیابی کرده و در صورت لزوم چارچوب را به‌روزرسانی می‌کند، جایی که شاخص‌های جدید یا داده‌های بهتر ظاهر می‌شوند.

لارنس حداد، مدیر اجرایی اتحادیه جهانی برای بهبود تغذیه گفت: "اولین گزارش سالانه شمارش معکوس نشان می دهد که برای هر منطقه ی واحدی این امر مطابقت ندارد. اروپا و آمریکای شمالی در زمینه سوءتغذیه خوب عمل می کنند، اما در مورد شاخص های رژیم های غذایی ناسالم ضعیفند . بر عکس، آفریقا و جنوب آسیا در برخی از شاخص‌های زیست محیطی عملکرد نسبتاً خوبی دارند، اما در شاخص‌های معیشت ضعیف هستند. داده ها به وضوح نشان می دهد که هر منطقه، فضای قابل توجهی برای بهبود و بهتر شدن در اختیار دارد.

سیستم‌های کشاورزی و مواد غذایی نقشی حیاتی در تحقق تمام 17 هدف توسعه پایدار ایفا می‌کنند، اما ¹SDG برای نظارت بر این سیستم‌ها کافی نیست و FSCI این شکاف را پر می‌کند.

اگر کشورها بخواهند  به سهم کمک‌ها و مشارکت تعیین ‌شده ملی خود برسند، دگرگونی و تحول در سیستم‌های کشاورزی و غذایی کاملاً امری ضروری است. با این حال این هنوز یک گفتگو و سخنی نو پا است، سیستم‌های کشاورزی و مواد غذایی تنها نقش کوچکی در مذاکرات مربوط به آب‌ و هوا در ²COP27 ) ( (27 امین کنفرانس معاهده‌ای بین‌المللی محیط زیست) که توسط بخش محیط زیست و توسعه سازمان ملل متحد اداره می‌شود، ایفا می کنند.

آنها در COP28 که اخیرا برگزار شد که در آن بیش از 150 کشور حضور داشتند، اعلامیه امارات متحده عربی در خصوص کشاورزی پایدار، سیستم‌های غذایی بهبود پذیر و اقدامات اقلیمی را امضا کردند و متعهد شدند تا سال 2025 کشاورزی و سیستم‌های غذایی را در برنامه‌های اقلیمی خود بگنجانند-که این  خود یک  پیشرفت و بهبود بسیار دلگرم ‌کننده تلقی می شود.

ماریو هررو، پروفسور و مدیر برنامه سیستم های غذایی و تغییرات جهانی، دانشگاه کرنل، می گوید:  «شما

 

¹SDG : اهداف توسعه پایدار

 COP27² 27 امین کنفرانس معاهده‌ ی بین‌المللی محیط زیست

نمی توانید آنچه را که اندازه گیری نمی کنید مدیریت کنید. به همین دلیل است که ما به یک سیستم نظارتی و مانیتورینگ نیاز داریم که  بتواند نقاط ضعف و قوت را در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی در تمامی بخش‌های سیستم‌های کشاورزی و غذایی نشان دهد و این تصویر کامل و بی کم و کاست، توفیق هایی که قادر است آموزه‌های ارزشمندی برای دیگران به همراه داشته باشد را مورد تاکید قرار می دهد".

چارچوب شاخص FSCI جهت نظارت جهانی بر تحول سیستم های کشاورزی و غذایی در نظر گرفته شده است و  نیز فهرستی از شاخص ها را ارائه می دهد که می تواند برای طراحی سیاست ها و اقدامات و اطلاع رسانی سیستم های نظارتیِ مناسب برای رفع نیازهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.

 خوزه روزرو مونکایو، مدیر بخش آمار، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، گفت: "ما در ابتدای فرآیند هستیم و هنوز شکاف هایی در داده ها وجود دارد که باید آنها را پر کنیم تا اطمینان حاصل کنیم از اینکه ما به طور موثر  توانسته ایم روند پیشرفت را در تمام ابعاد سیستم های کشاورزی و غذایی نظارت کنیم. پر کردن این شکاف‌های داده‌ها  هم برای خودمان و هم جوامع علمی و سیاست جهانی که نگران آینده سیستم‌های کشاورزی و غذایی هستند، اولویت اصلی محسوب می شود.»

کیت اشنایدر، پژوهشگر دانشکده مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز و نویسنده اصلی مقاله، گفت: «برای نظارت بر روند پیشرفت در امنیت غذایی، معیشت خارج از مزرعه مرتبط با سیستم های کشاورزی و  غذایی، از دست دادن و هدر رفتن مواد غذایی، کمک های اقتصادی سیستم های کشاورزی و مواد غذایی، شیوه اداره کردن، و انعطاف پذیری سیستم کشاورزی و غذایی، دسترسی به داده های بهتر از اهم واجبات است.

"وضعیت سیستم های غذایی در سرتاسر جهان در شمارش معکوس تا 2030" نظارت بر کشاورزی و سیستم های غذایی را به پنج مقوله تقسیم بندی می کند: رژیم غذایی، تغذیه ، بهداشت وسلامت؛ محیط زیست؛ منابع طبیعی و تولید؛ معیشت، فقر و مساوات؛ نظارت؛ و  مقاومت و تاب آوری. هر مقوله شامل سه تا پنج حوزه شاخص است که با هم، نمایی جامع از سیستم های کشاورزی و غذایی ارائه می دهند.

جسیکا فانزو، پروفسور در زمینه ی آب و هوا و مدیر "حق غذا" ¹(Food for Humanity Initiative) مدرسه عالی آب و هوای کلمبیا اینگونه  نتیجه گرفت که" نیاز فوری برای تغییر سیستم های کشاورزی و غذایی برای حمایت از رژیم های غذایی سالم به روش های پایدار و عادلانه و حفاظت از محیط زیست احساس می شود." تحقیقات ما زمینه را برای یک رویکرد مبتنی بر داده‌ها برای رسیدگی به چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها برای ایجاد آینده‌ای سالم‌تر، عادلانه‌تر و پایدار برای همه فراهم می‌کند.»

¹ Food for Humanity Initiative "حق غذا" یک حق انسانی است که از حق مردم برای تغذیه آبرومندانه و با کرامت محافظت می‌کند. این حق به این معنی است که غذای کافی باید در دسترس باشد، مردم ابزاری برای دسترسی به آن داشته ‌باشند و به اندازه کافی نیازهای غذایی فرد برآورده شود.

 

در مورد FSCI (وضعیت سیستم های غذایی در سراسر جهان در شمارش معکوس تا سال 2030)

 FSCI یک تلاش گروهی برای نظارت و مانیتورینگ بر سیستم‌های غذایی جهانی است که شاخص‌هایی را گرد هم می‌آورد که سیستم‌های غذایی را در بر گرفته و تجزیه و تحلیل سالانه را برای اطلاع‌رسانی اولویت‌ها و اقدامات تجاری و سازمان‌های غیردولتی ارائه می دهد .این سیستم از دگرگونی و تحول در سیستم‌های غذایی حمایت می‌کند، بنابراین آنها را عادلانه، پایدار و بهبود پذیر نموده و یقینا در دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDG) 2030 و سایر اهداف جهانی تاثیرات شایانی می گذارد.

 ابتکار عمل شمارش معکوس سیستم های غذایی توسط جسیکا فانزو از دانشکده آب و هوای دانشگاه کلمبیا، لارنس حداد از اتحادیه جهانی بهبود تغذیه ²(GAIN)، خوزه روزرو مونکایو از سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) و ماریو هررو از کالج کشاورزی و علوم زیستی و مرکز پایایی کورنل اتکینسون، اداره می شود. کیت اشنایدر از دانشکده مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز، تیم داده ها و هماهنگی با تعدادی از دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه جان هاپکینزرا بر عهده دارد. این ابتکار عمل شامل   ده ها مشارکت از سوی جامعه مدنی دانشگاهی و سازمان ملل متحد تقریباً در تمامی قاره ها می باشد.

یادداشت نویسنده:

اصطلاح "سیستم های غذایی" در راستای زبان همایش های سیستم های غذایی سازمان ملل متحد استفاده  می شود. با این حال، چارچوب شاخص FSCI، سیستم‌های غذایی کشاورزی گسترده‌تری را در نظر می‌گیرد که شامل فعالیت‌ها و فرآیندهای مرتبط با محصولات کشاورزی غیرغذایی (مانند جنگل‌داری، الیاف، سوخت‌های زیستی و غیره) است که با مواد غذایی برای مصرف بشر در ارتباط هستند. بسیاری از شاخص‌ها نمی‌توانند مؤلفه های  غذایی و غیرغذایی تولید و ارزش افزوده را تشخیص دهند و مؤلفه های غیرغذایی تأثیر زیادی بر پیامدهای اجتماعی، محیطی و غذایی که مردم در نهایت مصرف می کنند، می گذارند.

 

²(GAIN): اتحادیه جهانی بهبود تغذیه

منبع: مقالات روز فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد)

عنوان : "نیاز تحقیقات جدید به اقدامات مبتنی بر داده ها برای تغییر سیستم های کشاورزی"

نویسنده:  Alessandra Benedetti الکساندرا بنه دیت

مورخ:  19/12/2023

مترجم : لاله تاجی پور/ مدیریت ماشین ها و ادوات کشاورزی

 

کلمات کلیدی : تحقیقات توزیع کود داده