جزئیات مقاله

فرصت امروز- امیر آل علی

در حال حاضر برندینگ به موضوع مورد بحث بسیاری از شرکت ها تبدیل شده است. همین امر باعث شده است تا یک رشته مخصوص دانشگاهی به این امر اختصاص پیدا کند و شاهد تعداد بی شماری مشاور در این زمینه باشیم. با این حال جالب است بدانید که هنوز هم بسیاری از افراد این حوزه را تنها محدود به طراحی لوگو و نام برند تلقی می کنند، با این حال این امر شامل اقدامات به مراتب بیشتری است. در این رابطه آشنایی با روش های ساده و در عین حال موثر، می تواند برای هر شرکتی کارساز باشد. در همین راستا و در ادامه به بررسی شش اقدام موثر در راستای برندینگ موفق، خواهیم پرداخت.

برندینگ موفق

1-از مشتریان خود محافظت کنید

اگرچه این امر بیش از حد ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که بسیاری از برندها تنها به دنبال جذب مشتری و ارائه خدمات به آنها هستند. درواقع تصور آنها این است که این امر خود باعث خواهد شد تا آنها به برندشان وفادار بمانند، با این حال واقعیت این است که هیچ تضمینی برای ماندگاری مشتریان وجود ندارد. تحت این شرایط حتی از دست دادن یک مورد نیز به افزایش توان رقبای شما منجر خواهد شد. فراموش نکنید که هر برندی، از مشتریان خاصی نیز برخوردار است که سود اصلی آنها را تامین می کنند به همین خاطر ضرورت حفاظت از آنها به مراتب بیشتر است.

مطلب مرتبط: چگونه برند موفق خود را بسازیم

در این رابطه نباید از اقدامات خرابکارانه سایر برندها نیز غافل شوید. درواقع در صورتی که برنامه ریزی جدی ای در زمینه محافظت از مشتریان خود نداشته باشید، بدون شک همواره این احتمال وجود دارد که به سادگی آنها را از دست بدهید. در این رابطه این امر که مشتری اولویت اول شما باشد، شما را متوجه تمامی اقدامات لازم برای حفظ آنها، خواهد کرد.

2-از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

بدون توجه به شبکه های اجتماعی، هیچ اقدامی در زمینه برندینگ کامل نخواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا حضوری فعال و حرفه ای در تمامی آنها، جزو اولویت-های شما باشد. در این رابطه فراموش نکنید که اهمیت تمامی شبکه های اجتماعی یکسان نبوده و به همین خاطر نیز ضروری است تا بر طبق اولویت اقدام کرده و وقت و تمرکز خود را برای آنها صرف کنید. درواقع در حال حاضر سه شبکه فیس بوک، لینکدین و اینستاگرام، در مرتبه ای بالاتر از سایرین قرار دارند. به همین خاطر بیشترین تمرکز شما باید بر روی آنها باشد.

3-از اهمیت مانترای برند غافل نشوید

از مانترا به عنوان آوای برند نام برده می شود. این امر را نباید با شعار و یا نام برند یکی تلقی کرد. درواقع در شعار شما بر روی علاقه مند کردن افراد به برند تمرکز دارد. به همین خاطر از جملات روحیه دهنده و با بار معنایی مثبت استفاده می کند، با این حال آوای برند، فلسفه وجودی را مورد تاکید قرار می دهد. برای مثال اگرچه شعار برند نایک، فقط انجامش بده است، با این حال مانترای آن عملکرد معتبر ورزشی است که جمله ای واقع بینانه تر و بیانگر علت وجودی پدید آمدن برند است. به همین خاطر نیز در کنار ایجاد شعار، لازم است تا مانترا یا آوای برند مناسبی نیز برای خود داشته باشید.

4-با برند خود سازگار باشید

درواقع تمامی موارد رعایت شده در برند، در تمامی بخش های دیگر نیز باید رعایت شود. برای مثال در صورتی که از یک رنگ خاص در لوگوی خود استفاده کرده اید، فضای شرکت، بسته بندی محصولات و... نیز باید این رنگ وجود داشته باشد. درواقع اقدامات شما باید پشتیبان برند باشد. در غیر این صورت تاثیرگذاری لازم را به همراه نخواهد داشت.

5-روش های مختلفی برای تبلیغات داشته باشید

محدود بودن خود از جمله مواردی است که برندینگ شما را تضعیف خواهد کرد. به همین خاطر ضروری است تا تمامی روش های موجود در این رابطه را مورد توجه قرار دهید. برای مثال تبلیغات اینترنتی اگرچه مورد توجه جدی قرار گرفته شده است، با این حال نباید این امر تنها اقدام شما باشد. رعایت این موارد سکوی پرتاب شما برای موفقیت خواهد بود.

مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟

6-خودتان بودن را نوعی ضعف تلقی نکنید

اگرچه بسیاری از شرکت ها تمایل دارند تا عملکردی مشابه سایرین را داشته باشند، با این حال واقعیت این است که این سیاست نمی تواند نتیجه لازم را برای شما به همراه داشته باشد. درواقع کپی برداری از اقداماتی که مدت ها قبل انجام شده است، بدون شک جذابیت لازم را برای مخاطب به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر نباید از متفاوت بودن واهمه ای داشته باشید. بدون شک وجود تمایز در هر زمینه ای، خود باعث خواهد شد تا جذابیت بالاتری را پیدا کنید، با این حال فراموش نکنید که این امر باید در راستای اقداماتی درست باشد. درواقع هر نوع تفاوتی را نباید سودمند تلقی کرد. بدون شک این امر که خودتان باشید، بسیاری از سختی های کار را نابود خواهد ساخت که خود سرعت بیشتر را فراهم خواهد کرد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی