جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

بررسی شرایط و زمان مناسب برای ورود به عرصه بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یکی از راهکارهای بسیار تاثیرگذار برای ایجاد برندی قدرتمند، جلب نظر مشتریان تازه و ترغیب مشتریان قبلی برندمان به خرید دوباره است. این الگو برای بسیاری از کسب و کارها نتیجه بخشی بسیار مطلوبی دارد. به همین خاطر امروزه اغلب کسب و کارها از الگوی مذکور حداکثر استفاده را می کنند، با این حال استفاده مطلوب بسیاری از برندها از بازاریابی محتوایی به معنای تاثیرگذاری مطلوب آن برای همه برندها نیست.

حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.

بدون تردید بازاریابی محتوایی مزیت های خاص خود را دارد، با این حال مزیت آن نسبی است. وقتی یک برند بدون برنامه ریزی قبلی وارد عرصه بازاریابی محتوایی می شود، بی شک آمادگی لازم را نخواهد داشت. درست به همین خاطر هم در پیگیری اهداف بازاریابی خود با شکست مواجه خواهد شد. یک استراتژی ناقص و نیمه آماده بازاریابی محتوایی چیزی جز اتلاف وقت، سرمایه و تلاش برای خدشه دار ساختن هویت برندمان نیست. شهرت بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در سراسر جهان به خاطر عدم برنامه ریزی درست برای حضور در عرصه بازاریابی محتوایی صدمات جبران ناپذیری می بیند.

بازاریابی محتوایی

امروزه بسیاری از شرکت ها برنامه ریزی پیش از شروع طراحی استراتژی بازاریابی را امری جدی تلقی نمی کنند. به هر حال وقتی ما در حال توسعه برندمان هستیم، جای هیچ گونه هزینه بی دلیل پول وجود ندارد. یکی از نکات مهم در زمینه ورود به عرصه بازاریابی محتوایی ارزیابی آمادگی برندمان است. به این ترتیب دیگر خبری از اتلاف وقت و بودجه برندمان نخواهد بود. اجازه دهید در ادامه به بررسی چند کاستی و کمبود مهم برندها در این زمینه بپردازیم.

1. عدم شناخت هدف اصلی از بازاریابی محتوایی

برخی از صاحبان کسب و کار استراتژی نامشخصی در قبال فرآیند بازاریابی دارند. این امر به معنای سردرگمی فرآیند بازاریابی برند آنهاست. به عبارت دقیق تر، چنین کارآفرینانی درک واضحی از هدف اصلی بازاریابی محتوایی ندارند. آنها فقط از ضرورت استفاده از الگوی بازاریابی محتوایی آگاه هستند. اگر ما نسبت به نقش و اهمیت اساسی بازاریابی محتوایی در برنامه برندمان آگاهی نداشته باشیم، هیچ وقت کمپین بازاریابی محتوایی موفقی را ساماندهی نخواهیم کرد.

بازاریابی محتوایی فقط معطوف به راهکارهای دستیابی به رتبه های برتر در گوگل یا جذب ترافیک برای سایت رسمی برندمان نیست. هدف اصلی از فرآیند بازاریابی محتوایی براساس ماهیت و زمینه فعالیت هر برند منحصر به فرد خواهد بود. به این ترتیب برندهای مختلف امکان برنامه ریزی متفاوت و تلاش برای دستیابی به اهداف مختلف را خواهند داشت.

2. ناتوانی در زمینه تولید محتوا به صورت مداوم

یک استراتژی بازاریابی محتوایی قدرتمند نیازمند توانایی برندها در زمینه تولید مداوم محتوا خواهد بود. بدون تردید تولید محتوای باکیفیت نیازمند زمان و انرژی قابل توجهی است. به این ترتیب نتیجه بخشی کمپین های بازاریابی محتوایی در گرو سرمایه گذاری مطلوب برندها خواهد بود.

امروزه دنیای کسب و کار بسیار شلوغ تر از هر زمان دیگری است، با این حساب درگیری مدیران شرکت ها با امور مختلف کسب و کار امری رایج و اجتناب ناپذیر خواهد بود. این امر در بیشتر اوقات به معنای ناتوانی برندها در زمینه تولید محتوا به صورت دائمی است. به همین خاطر صفحات رسمی اغلب برندها در شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی آنها بسیار دیر آپدیت می شود. نکته مهم در این میان ضرورت فعالیت دائمی و مطلوب در زمینه تولید محتواست. در غیر این صورت امکان دستیابی به موفقیت از سوی ما وجود نخواهد داشت. راهکار مناسب در اینجا برای برندها همکاری با آژانس های بازاریابی است. چنین آژانس هایی به ارائه خدمات مختلف در زمینه بازاریابی و تولید محتوای اختصاصی برای برندها امکان کسب موفقیت و دستیابی به اهداف تجاری را افزایش می دهند.

خدمات نوین روزنامه  فرصت امروز در زمینه بازاریابی محتوایی را ببینید

3. نداشتن صدای برند

بازاریابی محتوایی به نمایش جلوه ای قدرتمند از برندمان به صورت آنلاین کمک می کند. این امر به معنای افزایش توانایی ما در زمینه تعامل با مشتریان، توسعه صدای برندمان و ایجاد رابطه ای عمیق تر با مشتریان است. نکته مهم در این میان ضرورت ایجاد صدایی آشکار برای برندمان است. اصطلاح صدای برند به ویژگی ها و شیوه منحصر به فرد هر برند در تعامل با مشتریان و دیگر برندها گفته می شود. متاسفانه بسیاری از برندها شیوه تعاملی مشخصی ندارند. به همین دلیل نیز در زمینه نمایش ویژگی ها و ارزش های منحصر به فردشان با ناکامی مواجه می شوند.

اگر شما هنوز فرآیند برندسازی منسجمی برای کسب و کارتان ندارید، شاید باید نسبت به تولید محتوای بازاریابی تردید کنید. توصیه من در اینجا شکل دهی به برندمان و صدای آن پیش از شروع به فعالیت بازاریابی است. در غیر این صورت نتیجه چندان مناسبی در انتظار ما نخواهد بود. نکته مهم در اینجا ضرورت جلوه متفاوت برند ما نسبت به دیگر رقباست. هیچ خریداری برندهای بسیار شبیه به هم را به یاد نمی سپارد. تمام برندهای موفق دنیا تفاوت محسوسی با سایر رقبای خود دارند. همین امر کلید موفقیت آنها در عرصه کسب و کار و بازاریابی محسوب می شود.

4. فقدان اهداف دقیق بازاریابی

چیزهای بسیار زیادی از طریق بازاریابی محتوایی برای برندهای قابل دستیابی است. با این حال توسعه یک استراتژی بازاریابی با هدف تولید محتوای صرف فقط اتلاف وقت خواهد بود. هدف اصلی از تولید محتوا نزدیکی هرچه بیشتر به اهداف اساسی برندمان است. متاسفانه بسیاری از برندها هنوز تعریف جامعی از اهداف اساسی خود ندارند. به همین دلیل نیز نه تنها در زمینه بازاریابی محتوایی، بلکه تمام عرصه های کسب و کارشان با مشکلات عمده ای مواجه هستند. مهم ترین مشکل پیش روی برندهای بدون هدف عدم انسجام فرآیندهای کاری شان است.

اگر برند ما در زمینه اهداف کاری اش دستخوش تردیدهای زیادی است، شروع فرآیند بازاریابی محتوایی هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت. هر فرآیند بازاریابی باید از طریق پیگیری اهدافی منسجم شروع شود. در غیر این صورت در فرآیند بازاریابی اهداف مختلفی برای برند موردنظر تعریف خواهد شد. بدون تردید پیگیری اهداف مختلف و متغیر از سوی یک برند نیز نتیجه مناسب را در پی نخواهد داشت.

5. عدم آمادگی برای استفاده از آمارهای رسمی

آمارهای کاربردی نقش بسیار مهمی در تمام زمینه های کسب و کار ایفا می کند. این امر مخصوص به حوزه بازاریابی محتوایی نیست. استفاده از تجزیه و تحلیل های دقیق موفقیت کمپین بازاریابی ما را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد. چنین آمارهایی فرصت ارزیابی دقیق وضعیت کمپین ها را به برندها می دهد.

متاسفانه آمارهای خام به سختی قابل فهم هستند. به این ترتیب برای درک و فهم آنها ما نیاز به تجزیه و تحلیل شان خواهیم داشت. برخی از برندها اقدام به سرمایه گذاری برای یادگیری تجزیه و تحلیل داده ها و آمارهای کاربردی از سوی تیم بازاریابی شان می کنند و اگر شما زمان کافی برای انجام این کار را ندارید، توصیه من همکاری با آژانس های بازاریابی است. به این ترتیب تجزیه و تحلیل کاربردی آمارهای خام به راحتی در دسترس ما قرار خواهد گرفت.

بدون تردید شروع فعالیت در حوزه بازاریابی محتوایی بسیار جذاب خواهد بود، با این حال توصیه من آماده سازی پیش زمینه ها قبل از شروع به کار است. این استراتژی منطقی به نظر می رسد. به هر حال فقط یک برند باثبات توانایی کسب موفقیت در عرصه بازاریابی محتوایی را خواهد داشت.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی