اخبار

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد که به‌عنوان اولین و بزرگترین زنجیره تأمین و توزیع نهاده های کشاورزی در ایران، وظیفه بسیار مهم، تأمین، تدارک و توزیع نهاده‌های کشاورزی به ویژه انواع کودهای یارانه‌ای، سموم و بذور را در سطح کشور برعهده دارد. این شرکت تاکنون این وظیفه حساس خود را به بهترین نحو ممکن در سطح کشور انجام داده و علی‌رغم وجود تمامی چالش ها به ویژه محدودیت های ریالی و ارزی و تحریم های ظالمانه توانسته است تمامی نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی را به موقع تأمین نموده و در اختیار کشاورزان عزیز در اقصی نقاط کشور قرار دهد. در همین راستا مهندس حمید رسولی، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، در مصاحبه‌ای، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به بیان آخرین دستاوردها و عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سال 1402 در زمینه طرح خودکفائی کودهای کشاورزی در راستای خودکفایی کشور به این نهاده استراتژیک پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، مهندس حمید رسولی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی که از سال 1399 با حکم وزیر وقت جهاد کشاورزی، مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی می‌باشد، در توضیح اقدامات اجرائی به انجام رسیده در این طرح گفت: همانطور که استحضار دارید در سال‌های نه چندان دور تقریبا تمامی کودهای فسفات و پتاس خود را به‌طور کامل وارد می‌کردیم. حتی در اوایل دهه هشتاد علاوه بر کودهای فسفات و پتاس، بخشی از کود اوره مورد نیاز کشور را نیز از محل واردات تامین می نمودیم. لیکن خوشبختانه هم اکنون علاوه بر این که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کود اوره می باشیم، بخش قابل توجهی کودهای فسفات و پتاس را در داخل کشور تولید می نماییم. مهندس رسولی در ادامه این بحث اشاره داشتند که پس از  آغاز طرح خودکفایی کشور در کودهای کشاورزی حدود 30 پروژه خودکفایی کودهای فسفات و پتاس کشور را توسط بخش خصوصی و با هدایت و حمایت طرح خودکفائی آغاز شده است که تاکنون نزدیک به 20 پروژه که در مقیاس کوچکتر اجرا شده بودند، به تولید و بهره‌برداری رسیده‌اند. در راستای اجرای طرح‌های خودکفایی کودهای کشاورزی در سال گذشته بیش از 250 هزار تن کود فسفات در داخل کشور تولید شده است که این میزان تولید ناشی از همین مجموعه‌هایی بوده که در واقع طی چند سال اخیر و با هدایت وزارت جهاد کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به‌عنوان مجری خودکفایی کودهای کشور، راه‌اندازی شده است.

حمید رسولی در رابطه با میزان کودهای تولیدی در ابتدای انقلاب اسلامی گفت: ما در ابتدای انقلاب دو کارخانه بزرگ تولید کود داشتیم، یکی پتروشیمی شیراز که فقط کود اوره تولید می‌کرد و دیگری پتروشیمی رازی در بندر امام خمینی که آن هم اوره تولید می‌کرد. درواقع، تمامی واحدهای تولیدکننده کود کشور بعد از انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده‌اند، مانند شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه به‌عنوان بزرگترین واحد پتروشیمی تولیدکننده کود اوره در کشور،  شرکت پتروشیمی کرمانشاه،  شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت پتروشیمی مسجد‌سلیمان، شرکت پتروشیمی لردگان و تعدادی دیگر که هنوز به تولید نرسیده‌اند، مانند شرکت پتروشیمی گلستان و شرکت پتروشیمی زنجان. ما در ابتدای انقلاب در زمینه تولید کودهای فسفات و پتاس نیز اصلا تولیدی نداشتیم و هیچ کارخانه‌ای هم وجود نداشته است و عمده این ظرفیت ها در دهه 80 و 90 راه‌اندازی و تقویت شده است و اوج آن در 30 پروژه‌ای است که در سه سال اخیر کلید خورده و تاکنون حدود 20 طرح آن راه‌اندازی شده است.

در حوزه تولید کودهای فسفات شاهد تکمیل و به تدریج راه اندازی پروژه های بزرگ مقیاس می باشیم که یکی از بزرگترین‌های آنها، کارخانه تولید کود فسفات با ظرفیت نزدیک به 500 هزار تن در استان خراسان رضوی می‌باشد که پس از تامین آب مورد نیاز پروژه، به تولید کودهای فسفات اقدام خواهد نمود. همچنین کارخانه تولید کود پتاس در خور و بیابانک که تولید کودهای پتاس در آن آغاز شده و در حال تکمیل ظرفیت می باشد و همچنین پروژه تولید کود پتاس در پتروشیمی ارومیه که در سال قبل راه‌اندازی شد یا پروژه کود پتاس دیگری در خراسان رضوی که سال قبل افتتاح گردید. خوشبختانه طرح‌های خودکفایی تولید کودهای کشاورزی در داخل کشور یکی پس از دیگری دارند به تولید می‌رسند. میزان تولید کود فسفات در پروژه خراسان رضوی به میزانی است که مدیران آن از هم اکنون دغدغه تولید مازاد را دارند و ما به آنها اطمینان دادیم که نیاز داخلی کشور را از آنها خریداری کرده و در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی، مازاد تولید آنها اجازه صادرات خواهد یافت.

 

اخبار برگزیده