اخبار

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان

، حمید هزار جرییی مدیر شرکت  خدمات  حمایتی کشاورزی  استان  گلستان ،  اطلا عات دیسکاشن  هواشناسی استان گلستان براساس توصیه های فنی زراعی و باغی و پیش بینی  جوی سه روز  آینده  مونیتورینگ ، از طریق  سامانه1559 باشگاه کشاورزان این  شرکت  به کشاورزان عزیز گلستانی به شرح ذیل  اطلاع  رسانی  گردید:

زراعت :

1-کشاورزان محترم  شالیکار که به روش خشکه کاری کشت نمودند و قصد آبیاری مزارع خود بالاخص آبیاری به روش بارانی را دارند به دلیل افزایش دما توصیه می شود آبیاری در ساعات اولیه صبح و یا در اوقات عصر انجام دهند.

2-کشاورزان محترم شالیکار توصیه می شود از پاشیدن کودهای ریز مغذی در مرحله گلدهی خودداری نمایند.

3-کشاورزان محترم نسبت به آبیاری مزارع همراه با  مصرف کود سرک به مقدار 50 تا 100 کیلوگرم  اوره  در مزارع کشت ذرت و سورگوم که در مرحله 6 تا 7 برگی می باشند.  می توانند اقدام نمایند.

4-بذور خود مصرفی که کشاورزان در انبار نگهداری می کنند و بذر تولید کنندگان دپو شده در انبارها با توجه به گرم شدن هوا احتمال ،آفت زدگی دارد حتما ضد عفونی با قرص یا گاز بعمل آید.

5-کشاورزان محترماز مصرف بی رویه کود ازته بین چین برداشت مزارع صیفی و جالیز (گوجه فرنگی،کدو،خیار،هندوانه)خودداری نموده در صورت نیاز پس از برطرف شدن گرما در اوقات عصر کود پاشی همراه با  آب آبیاری اقدام نمایند.

6- کشاورزان محترم شالیکار با توجه به آبشویی و تخلیه کود ازته در زمان مصرف کود سرک تاکید می شود در چند مرحله و ترجیحا از کود سولفات آمونیوم استفاده نمایند.

پنبه و دانه های روغنی :

7-با توجه به پایان فصل کشت سویا،کشاورزان محترم از ادامه  کشت خودداری نمایند.

8- به کشاورزان عزیز توصیه می شود نسبت به آبیاری مزارع دوره ای  پنبه ،سویا ،آفتابگردان ،کنجد اقدام نمایند.

9-به کشاورزان توصیه می شود پس از آبیاری مزارع پنبه ،سویا،آفتابگردان ،کنجدو از گاورو شدن زمین نسبت به سله شکنی اقدام نمایند.

10-بهترین روش آبیاری مزارع پنبه آبیار یقطره ای است. البته در صورت دسترسی به آب غیر شور، استفاده از سیستم آبیاری بارانی نیز قابل توصیه است.

11- پنبه کاران عزیز در صورت عدم دسترسی به سیستم آبیاری تحت فشار،مزارع پنبه را به روش آبیاری شیاری یک در میان آبیاری نمایند.

12- حفظ گل های سه هفته اول مرحله گلدهی، نقش تعین کننده ای در عملکرد پنبه دارد، کشاورزان عزیز با رعایت دستورالعمل فنی و پیگیری گزارش هواشناسی، قادر به افزایش تولید در واحد سطح خواهند بود.

13-  پنبه کاران عزیز، در صورت نیاز به مشاوره تخصصی، با کارشناسان پهنه و محقق معین پنبه در منطقه خود تماس حاصل فرمایند.

14-با توجه به پیش بینی وزش باد،کشاورزان عزیز ضمن مهار ماشین های آبیاری،از سمپاشی و بهره برداری از سیستم های بارانی پرهیز نمایند.

15-کشاورزان عزیز استان مراقب آفات مکنده به ویژه کرم غوزه سنک باشند.مراقبت از مزارع پنبه دیر کاشت و تابستانه در برابر تریپس نیز ضروری است.

16- پنبه کاران عزیز از کود سرک را در اولین فرصت ممکن مصرف نمایند.

اخبار برگزیده