جزئیات مقاله

فرصت امروز- مترجم: علی آل علی

باارزش ترین برندهای دنیا دستخوش چه تغییراتی شده اند؟

صحبت از دنیای کسب و کار همیشه پرسش های زیادی در مورد میزان ارزش واقعی برندها پیش می آورد. بسیاری از افراد فهم دقیق ارزش برندهای بزرگ را جذاب می یابند. به همین خاطر موسسه های زیادی در زمینه ارزیابی وضعیت برندها و اعلام فهرست های تفصیلی در مورد ارزش برندهای بزرگ فعالیت دارند. یکی از موسسه های معتبر در زمینه طبقهبندی برندها از نظر ارزش «اینتر برند» نام دارد. این موسسه گزارش های دقیقی به صورت سالانه در مورد وضعیت برندهای برتر جهان ارائه می کند. براساس گزارش تازه این موسسه در سال 2019 برترین برندهای دنیا در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند. برندهای اپل، گوگل، آمازون و مایکروسافت به ترتیب باارزش ترین برندهای جهان در سال جاری محسوب می شوند. نکته جالب این آمار سقوط وحشتناک فیسبوک به رتبه 14 است. تا همین چند سال پیش فیسبوک رتبه چهارم طبقهبندی موسسه اینتر برند را در اختیار داشت. این امر در ارتباط با رسوایی های اخیر فیسبوک در زمینه نقض حریم شخصی کاربران ارزیابی می شود. همچنین برند مشهور سامسونگ نیز در رتبه 6 قرار دارد.

صرف نظر از برندهای فعال در حوزه فناوری های دیجیتال، در رتبه پنجم شاهد حضور برند کوکاکولا هستیم. این امر جای تعجب ندارد. به هر حال کوکاکولا سابقه بسیار طولانی در زمینه تولید نوشابه های گازدار دارد. نکته جالب فهرست سال 2019 حضور برندهایی نظیر تویوتا، مرسدس بنز، مک دونالد و دیزنی در رتبه های بالای 10 است. برند اوبر نیز با رشدی قابل توجه در رتبه 87 قرار دارد. لینکدین نیز پس از سال های موفق به حضور در جمع 100 برند باارزش با کسب رتبه 98 شده است.

تغییرات برندهای مهم دنیا

گزارش موسسه اینتربرند روند رشد سریع برندهای فعال در زمینه فروش محصولات لوکس را ثابت می کند. این برندها با میانگین رشد سالانه 11درصد روند عجیبی را در پیش گرفته اند. اگر این روند همینطور ادامه پیدا کند، به زودی شاهد تغییر دنیای کسب و کار خواهیم بود. باارزش ترین برند حوزه محصولات لوکس گوچی است. این برند با رشد 23درصدی نسبت به سال گذشته در رتبه 33 قرار دارد. رقبای اصلی این برند یعنی لوییس ویتون و چنل نو نیز به ترتیب در رتبه های 17 و 22 قرار دارند. بدون تردید گوچی هنوز راه درازی برای رسیدن به رقبای اصلی اش دارد، اما روند رشد سریع آن بسیار جالب توجه است. این امر حتی موجب نگرانی برندهای فعال در خارج از حوزه محصولات لوکس نیز شده است. بیتردید مشاهده روند رشد 23درصدی برای یک برند امر عادی نیست. به همین خاطر بررسی نحوه بازاریابی و فروش موفق گوچی بدل به یکی از ترندهای اصلی در دنیای کسب و کار شده است.

مطلب مرتبط: همکاری خلاقیت، نوآوری و تبلیغات و افزایش 265 درصدی ارزش برند

امروزه 20 سال پس از انتشار نخستین آمار رسمی در مورد ارزش برندهای بزرگ در سال 1999 فقط 31 برند حاضر در آن گزارش همچنان جایگاه برترشان را حفظ کرده اند. برندهایی نظیر دیزنی، نایک و گوچی از معدود برندهای بازمانده از نسل 20 سال قبل هستند. نکته جالب در این میان حضور فقط دو برند دارای رتبه زیر 10 در فهرست امسال اینتربرند است. کوکاکولا و مایکروسافت در طول این 20 سال توانایی بالایی در زمینه حفظ ثبات شان داشته اند. سایر رتبه های مربوط به برندهای باارزش در طول این 20 دستخوش تغییر و تحول گسترده بوده اند.

نکته جالب رتبهبندی امسال موفقیت گوگل و اپل در حفظ جایگاه شان است. این امر ناشی از ادامه روند اعتماد مشتریان به این برندها برای خرید گوشی های همراه و رفع نیازشان به کسب اطلاعات جدید است. پیشبینی موسسه اینتر برند از رشد سریع گوگل در زمینه ارزش اعتباری حکایت دارد. این امر با توجه به سرمایهگذاری وسیع گوگل در حوزه های مختلف فناوری دیجیتال جای تعجب ندارد. اپل نیز همچنان با تاکید بر الگوهای قدیمی برندسازی اش موفق به حفظ جایگاهش شده است. چالش اصلی پیش روی برندهای فعال در زمینه فناوری دیجیتال بحث حفاظت از حریم خصوصی کاربران است. رسوایی بزرگ فیسبوک در سال های اخیر دردسرهای زیادی ایجاد کرده است. یکی از این دردسرها کاهش اعتماد مشتریان به برندهای دیجیتال است، بنابراین در طول سال های آتی سرمایهگذاری بر روی بازیابی اعتماد مشتریان هدف اصلی برندهای این حوزه خواهد بود. ماهیت گسترده رسوایی فیسبوک و تاثیر آن بر روی سایر برندها به خوبی پیوستگی عمیق میان برندهای مختلف در یک حوزه کسب و کار را نشان می دهد. امروزه امکان اجتناب از رسوایی های دیگر برندها برای ما وجود ندارد، بنابراین بروز رسوایی برای یک برند به طور غیرمستقیم ما را نیز درگیر خواهد کرد. وظیفه اصلی ما در این میان نمایش عملکرد متفاوت مان با برند دچار رسوایی برای حفظ مشتریان مان است. در غیر این صورت دامنه شک و تردید مشتریان به سرعت افزایش خواهد یافت.

بدون شک دنیای کسب و کار در طول چند سال اخیر سرعت بسیار زیادی پیدا کرده است. در این میان برخی از برندها سریع تر از دیگران رشد می کنند. مسترکارت، Salesforce و آمازون در این زمینه عملکرد بسیار مطلوبی دارند. مسترکارت با 25درصد رشد در صدر جدول قرار دارد. این امر مرتبط با اقدام این برند در راستای برندسازی دوباره اش ارزیابی می شود. در حقیقت مسترکارت در طول چند سال اخیر از الگوی سنتی کسب و کارش فاصله گرفته است. همین امر موجب افزایش توانایی بازاریابی آن شده است. نکته جالب در مورد آمازون و Salesforce رشد 24درصدی آنهاست. آمازون این مقدار رشد را در طول نزدیک به یک دهه حفظ کرده است، بنابراین در جمعبندی نهایی آمازون موفق ترین برند نوظهور در عرصه کسب و کار محسوب می شود.

برند دیزنی در طول یک سال گذشته جهش 4 رتبه ای را در طبقهبندی اینتربرند داشته است. این امر به لطف سرمایهگذاری عظیم دیزنی بر روی پلتفرم پخش آنلاین ویدئو و برنامه های تلویزیونی تحقق یافته است. افزایش علاقه برندها به حضور در بازار پخش آنلاین ویدئو موجب سقوط یک پله ای نتفلیکس شده است. به این ترتیب آنها در رتبه 66 قرار دارند.

مطلب مرتبط: ارزش ویژه برند چیست و چگونه اندازه گیری می شود؟

روند تغییر و تحول جایگاه برندهای برتر دنیا در طول دو دهه اخیر اهمیت سرمایهگذاری استراتژیک بر روی بازاریابی و برندسازی اصولی را نشان می دهد. تمام برندهای موفق در زمینه جلب نظر مشتریان در طول دو دهه اخیر به طور مداوم کمپین های بازاریابی موفق داشته اند. الگوی سنتی توسعه برند بر روی تولید محصولات باکیفیت تکیه داشت. تغییر کنونی در حوزه جایگاه برندها اهمیت بازاریابی را نشان می دهد. به علاوه، الگوی برندسازی نیز باید تغییر کند. این امر مستلزم شناخت هرچه بهتر مشتریان است. در غیر این صورت برند ما به سرعت جایگاهش را از دست می دهد. بدون تردید مشاهده روند فعالیت و توسعه برندهای بزرگ همیشه الگوهای مناسبی در اختیار برندهای کوچک تر قرار می دهد. بنابراین اگر کسب و کار کوچک و نوپایی دارید، بررسی آمارهای مربوط به برندهای بزرگ ایده های جذابی برای ادامه کارتان فراهم می کند.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی