سال گذشته 33هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان چهارمحال وبختیاری توزیع شد


تاریخ ارسال :

۷ فروردين ۱۴۰۱

سال گذشته 33هزار تن کود شیمیایی بین کشاورزان چهارمحال وبختیاری توزیع شد

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری



سرپرست شرکت خدمات کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سهمیه کود شیمیایی اختصاص داده شده به استان در سال گذشته بیش از ۲۹ هزار تن بود، گفت: با وجود این سهمیه اما پارسال بیش از ۳۳هزار و ۴۵۰ تن کود شیمیایی بین کشاورزان استان توزیع شد.

محسن مهدوی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان ۲۷هزار و ۴۸۲ تن توسط شرکت خدمات کشاورزی و مابقی توسط اتحادیه روستایی استان توزیع شد.

وی اظهارداشت: سهمیه کود شیمیایی اوره در استان ۲۴ هزار ۵۳۵ تن بود که پارسال بیش از ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن از پتروشیمی لردگان، پتروشیمی عسلویه و مرودشت جذب و بین کشاورزان استان با نرخ مصوب دولتی توزیع شد.

مهدوی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کود فسفاته و پتاسه مصرفی در کشور وارداتی است، گفت: با توجه به افزایش قیمت این کودها میزان مصرف آن کاهش پیدا کرده و کشاورزان تمایلی به مصرف این کواهای شیمیایی ندارند.

مهدوی اظهار داشت: پارسال ۲ هزار و ۱۳ تن کود شیمیایی فسفاته و ۹۰۰ تن کود شیمیایی پتاسه بین کشاورزان استان توزیع شد.

قیمت  کود شیمیایی ۳۰ تا ۴۸ درصد کاهش یافت

سرپرست شرکت خدمات کشاورزی چهارمحال وبختیاری از کاهش ۳۰ تا ۴۸ درصدی قیمت کودهای شیمیایی وارداتی از جمله فسفاته و پتاسه در سالجاری خبر داد و گفت: این میزان کاهش قیمت به منظور افزایش توزیع و مصرف متقارن انواع کودهای شیمیایی در مزارع از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

مهدوی افزود: ۴۰ کارگزاری و ۱۳ انبار فرعی زیر مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فعال است که فعالان این مراکز کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان را با قیمت مصوب و براساس حواله الکترونیکی صادر شده از مرکز خدمات جهادکشاورزی به کشاورز تحویل می‌دهند.

هم‌اکنون بیش از ۶۷ هزار بهره بردار در استان چهارمحال و بختیاری مشغول کشاورزی هستند.