کود شیمیایی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است


تاریخ ارسال :

۵ بهمن ۱۴۰۰

کود شیمیایی به اندازه کافی در خراسان جنوبی موجود است

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی

 



سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: به دنبال بارندگی مناسب سال زراعی جاری در استان نهاده‌های کشاورزی از جمله کودهای شیمیایی به میزان مورد نیاز تهیه و تامین شده است.

مهدی نوفرستی افزود: کودهای شیمیایی (ازته، فسفاته و پتاسه) مورد نیاز بخش کشاورزی از طریق کارگزاری‌ها بین کشاورزان متقاضی استان توزیع شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان نگرانی بابت تهیه و تامین انواع کودهای شیمیایی نداشته باشند گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن کود اوره به خراسان جنوبی اختصاص یافته و ۱۰ هزار و ۵۶۸ تن بین کشاورزان توزیع شده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از میزان ۲ هزار و ۱۸۰ تن کود فسفاته تا این لحظه هزار و ۳۱۵ تن توزیع شده است.

وی سهمیه کود پتاسه اختصاص یافته به این استان را هزار و ۹۶۰ تن اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۶۱۲ تن از طریق کارگزاری‌ها بین کشاورزان توزیع شده است.

نوفرستی درخصوص کیفیت کودهای شیمیایی تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: فرایند تامین، توزیع و مصرف کودهای تدارک شده توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این کودهایی شیمیایی از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار هستند و چنانچه کودی دارای کیفیت نامناسب باشد به‌طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: بومی کردن تولید بخشی از کودهای فسفاته در کشور در دستور کار قرار دارد و وابستگی کشور به واردات کودهای ابلاغی به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

وی بر مصرف متعادل کودهای شیمیایی تاکید کرد و از کشاورزان خواست به منظور افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، کاهش تنش‌های محیطی اعم از سرما، یخبندان و خشکسالی همچنین مقاومت به آفات و بیماری‌ها و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی در مصرف متعادل کودهای پایه دقت لازم را داشته باشند.