گفتگو مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان با خبرنگار روزنامه نسیم


تاریخ ارسال :

۱ آبان ۱۴۰۳

گفتگو مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان با خبرنگار روزنامه نسیم


به گزارش خبرنگار روزنامه نسیم؛ حسن همتی اظهار کرد: گیاه چای بیش از هر محصول دیگر به کوددهی از جمله کود نیتروژن به دلیل برداشت مداوم از برگ‌های سبز غنچه ها به همراه دو برگ وابسته است. همتی از آمار سهمیه کود شهرستانی و توزیع مناطق چاییکاری براساس سهم زیر کشت دیم و آبی باغات چای در سال زراعی 1403-1404 گفت: در نه شهرستان مربوطه 25389 هکتار اراضی زیر سطح کشت چای قرار دارد،باتوجه به مقدار سطح زیر کشت به شهرستان رشت مقدار 470 تن ، فومن:1415 تن،شفت:540 تن ،لاهیجان:2955 تن ،آستانه:190 تن ،سیاهکل:615 تن ،لنگرود:3095 تن ،املش:2735 تن ،رودسر:2760 تن کود به تفکیک اوره،فسفات،پتاس سهمیه تعلق گرفته است.

 همتی در ادامه گفت، باغ‌های دیم که عملکرد بین ۵ تا ۷ تن برگ سبز دارند مقدار کود نیتروژنی مورد نیاز بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلو گرم است، اما باغ‌هایی که ۱۵ تا ۲۰ تن عملکرد دارند قطعاً از نوع آبیاری هستند و نیاز کودی آنها حدو ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلو گرم کود است دلیل آن این است که قسمتی از نیاز کودی از طریق آب- کود به باغ اضافه می‌شود که این روش راندمان بالایی دارد و لذا هدر رفت کود و مصرف آن را کاهش می دهد.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر لزوم رعایت اعتدال در کوددهی باغات افزود: زیاده روی در مصرف اوره نیز سبب مشکلات زیادی شده است از جمله اسیدی شدن باغ های چای است