کود دی‌آمونیوم‌فسفات برای انواع محصولات کشاورزی زراعی، باغی، صیفی‌جات و گلخانه، در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد


تاریخ ارسال :

۲۸ مهر ۱۴۰۳

کود دی‌آمونیوم‌فسفات برای انواع محصولات کشاورزی زراعی، باغی، صیفی‌جات و گلخانه، در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد


به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی:

در اوایل مرداد ماه سال جاری طی ابلاغی از سوی وزارت جهاد‌کشاورزی به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، این شرکت موظف شد تا با اتخاذ تدابیر لازم، مقدار 200 هزار تن کود دی‌آمونیوم‌فسفات (DAP) را از منابع داخلی و خارجی تامین و برای استفاده در کشت انواع محصولات کشاورزی زراعی، باغی و حتی سبزی و صیفی‌جات و گلخانه ها، در سراسر کشور در اختیار کشاورزان قرار دهد. با توجه به آغاز کشت پاییز و محبوبیت ویژه کود دی‌آمونیوم‌فسفات بین کشاورزان ایرانی، در صدد برآمدیم که جزئیات بیشتر در این زمینه را از حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، جویا شویم.

در همين راستا، مهندس حميد رسولي مديرعامل شرکت خدمات حمايتي کشاورزي، در مصاحبه‌ای، به بيان آخرين اقدامات شرکت خدمات حمايتي کشاورزي در زمینه اجرای ابلاغ فوق پرداخته و اظهارداشتند: مطابق ابلاغ وزارت متبوع، این شرکت مکلف گردید که در سال جاری مقدار 200 هزار تن کود دی‌آمونیوم‌فسفات را تامین و از طریق شبکه بزرگ کارگزاران شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بین کشاورزان عزیز توزیع نماید. با توجه به شناخت کشاورزان از اثربخشی این کود فسفاته و نیاز بخش کشاورزی به آن، بلافاصله برنامه تامین کود دی‌آمونیوم‌فسفات از محل تولید داخلی و همچنین واردات، در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار گرفت.

حمید رسولی در ادامه با اشاره به تجربیات این شرکت در تامین انواع کودهای کشاورزی از منابع داخلی و خارجی گفت: در اسرع وقت تامین دی‌آمونیوم‌فسفات را با الویت منابع داخلی در دستور کار قرار داده و بحمداله در حال حاضر، با توجه به مقدار قابل توجهی که از این نوع کود تامین کرده‌ایم، از پایان مهرماه آمادگی داریم، کود را در اختیار کلیه کشاورزان قرار دهیم. هیچ نوع محدویتی از نظر نوع کشت و محصول وجود نداشته و درچارچوب الگوی کشت، حتی کشاورزان سبزی و صیفی‌کار نیز می‌توانند پس از دریافت حواله از مراکز خدمات کشاورزی وابسته به سازمان جهاد کشاورزی در کلیه استانهای کشور، به هر میزان که مراکز خدمات مجاز بدانند و کود دی‌آمونیوم‌فسفات به آنها تخصیص داده شود، این کود را از کارگزاریهای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در سراسر کشور دریافت نمایند.

در انتهای مصاحبه حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص ذخایر استراتژیک کودهای یارانه‌ای (اوره، فسفات و پتاس) در کشور اعلام نمود، هم اکنون این میزان بیش از 450 هزار تن می‌باشد که مقدار مطمئن و قابل اعتمادی می‌باشد که ضمن مصرف روزانه، مقادیر بیشتری از تولیدکنندگان داخلی و تامین کنندگان خارجی، به آن اضافه شده و سعی می‌شود این مقدار ذخیره تا پایان فصل کشت پاییزه حفظ شود.

شرکت خدمات حمايتي کشاورزي يکي از مهمترين شرکتهاي زيرمجموعه وزارت جهاد کشاورزي است که بهعنوان اولين و بزرگترين زنجيره تامين و توزيع نهاده های کشاورزي در ايران، وظيفه بسيار مهم تامين و توزيع انواع نهادههاي کشاورزي بویژه کودهاي يارانهاي را در کشور برعهده دارد. اين شرکت تاکنون اين وظيفه حساس را به بهترين نحو ممکن، به انجام رسانده و عليرغم وجود تمامي چالش ها در چند سال اخير به ویژه محدودیت‌های ریالی و ارزی، تحریم های ظالمانه و ...، توانسته است در چارچوب برنامه ابلاغی تمامي کودهاي یارانه‌ای (اوره، فسفات و پتاس) مورد نياز کشاورزي کشور را به موقع تأمين نموده و از طریق 3500 کارگزار توزیع کود خود، در اختيار کشاورزان در سراسر کشور، قرار دهد.