ذخیره سازی ۹۸۴۸ تن کود پتاسه در گلستان


تاریخ ارسال :

۱۱ مهر ۱۴۰۳

ذخیره سازی ۹۸۴۸ تن کود پتاسه در گلستان

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان



سید صمدضیائی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان درخصوص فواید استفاده از پتاسیم  گفت: کود های پتاسه به عنوان یکی از عناصر اصلی مورد نیاز گیاهان برای رشد و نمو، نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت گیاهان در تنش های محیطی، بهبودکیفیت محصول و افزایش عملکرد آنها دارد.
وی تصریح کرد: در حالی که تغییرات اقلیم تاکنون محدودیت های زیادی را برای تولید ایجاد کرده است بخشی از این افزایش تولید را می توان با دادن کود های شیمیایی بیشتر جبران کرد.
به گفته ضیائی بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در کشور ما هر دهه۹ میلی متر میزان بارندگی کاهش می یابد و۳ دهم درجه دما افزایش می یابد و نتیجه آن کاهش تولیدات کشاورزی است لذا استفاده از کود های پتاسه قبل از کشت می تواند یکی از راههای افزایش مقاومت گیاه نسبت به صدمات ناشی از تنش های خشکی و کم آبی باشد.
وتحقیقات نیز تاکنون نشان داد: که مصرف کود های پتاسه در شرایط تنش‌می تواند اثرات مثبتی بیشتری بر عملکرد دانه و کارایی مصرف آب نسبت به شرایط رطوبتی بالا باشد. 
وادامه داد: آمارهای داده کمی و‌کیفی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور نشان داده است که میزان پتاسیم خاک های کشاورزی، حدود۵۰ درصد تخمین زده شده است.
وبه کشاورزان تاکید کرد: بهتر است به مقدار مناسب کود پتاس، قبل از کشت محصول و پس از انجام آزمایش خاک و بررسی عناصر مورد نیاز، نوع وPH خاک، به مقدار مورد نیاز عنصر پتاسیم در اراضی خود پی برده و ازاین کود ها بهره مند شوند 
 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با تأکید بر اینکه سهمیه ابلاغی شرکت در سال جاری برای تهیه و تدارک کودهای پتاسه ۱۴ هزار و ۳۸ تن است که درشش ماهه اول سال جاری،۱۲۴۴۷ تن تامین شده است در حالی که این رقم در سال۱۴۰۲«۹۴۵۴ تن», در سال۱۴۰۱«۸۷۴۷ تن» وسال۱۴۰۰«۴۳۶۰تن» بوده است. که نسبت به سال گذشته،۳۲ درصد و نسبت به میانگین سه سال گذشته،۶۶ درصد افزایش داشته است. که می توان این رویداد مهم را یکی از مهمترین توفیقات در بخش کشاورزی استان عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: کودپتاسه به میزان نه هزار و۸۴۸ تن در انبارهای استان وجود می باشد که  نسبت به آمار موجودی چند سال گذشته،رقم قابل توجهی است .
وی اظهار امیدواری کرد: که بتوانیم در قالب یک طرح مدون و یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم تا شاهد تولید محصولات با کیفیت باشیم.