۱۰ هزار و ۲۸۰ تن کود یارانه ای در بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری توزیع شد


تاریخ ارسال :

۵ شهريور ۱۴۰۳

۱۰ هزار و ۲۸۰ تن کود یارانه ای در بین کشاورزان چهارمحال و بختیاری توزیع شد

به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان چهارمحال وبختیاری



مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیاز سالانه کودی این استان را ۳۲ هزار تن اعلام کرد و گفت: از اول امسال تاکنون ۱۰ هزار و ۲۸۰ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در بین کشاورزان استان توزیع شده است.
 
محسن مهدوی افزود: از سهمیه ۲۴ هزار تنی کود ازته (اوره) استان تاکنون هشت هزار و ۸۷۷ تن معادل ۳۷ درصد بین کشاورزان توزیع شده است و افزون بر این در زمان حاضر یک‌هزار و ۴۰۰ تن نیز کود ازته برای کشت پاییزه کشاورزان در انبارهای چهارمحال و بختیاری ذخیره شده است.
 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: همچنین از سهمیه چهار هزار و ۷۲۸ تن کود فسفاته این استان تاکنون ۷۰۰ تن معادل ۱۵ درصد کود در بین کشاورزان توزیع شده است.
 
وی با بیان اینکه ذخیره کود فسفاته چهارمحال و بختیاری برای کشت پاییزه هزار و ۱۰۰ تن است اضافه کرد: حمل مابقی سهمیه کود فسفاته استان به مرور در حال انجام است.
 
به گفته مهدوی، همچنین از سهمیه ۲ هزار و ۴۲۶ تن سهمیه کود پتاسه چهارمحال و بختیاری ۷۰۴ تن معادل ۳۰ درصد تاکنون توزیع شده و موجودی انبار نیز هزار و ۷۱۲ تن است.
 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این میزان توزیع کود در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هفت هزار و ۸۹۷ تن ( پنج هزار و۹۴۲ تن کود ازته (اوره)، ۸۵۵ تن فسفاته و هزار و ۱۰۰ تن پتاسه) کود توزیع شده بود افزایش نشان می‌دهد.
 
وی یادآور شد: براساس دستورالعمل‌های موجود از امسال کودهای فسفاته و پتاسه تنها به ۶ محصول اساسی گندم، جو، چغندرقند، کلزا، پنبه و برنج تخصیص می‌یابد.
 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بیش از هزار تن سهمیه بذر گندم و جو در استان خریداری شده است.
 
به گفته مهدوی، از این میزان سهمیه بذر توزیع شده در چهارمحال و بختیاری ۴۸۶ تن بذر گندم از رقم میهن و پیشگام در سه طبقه گواهی شده، مادری و پرورشی ۳ تهیه و در حال انجام مراحل فرآوری است.
 
وی یادآور شد: همچنین ۵۲۴ تن نیز بذر جو آبی از رقم‌های مهتاب و میهن و جو دیم از رقم‌های انصار، سهند، قافلان و آرتان تهیه و در حال فرآوری است، این بذور پس از اتمام فرآوری و تایید از سوی مرکز تحقیقات بین کشاورزان توزیع می‌شود.
 
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت استفاده کشاورزان از انواع کودهای ماکرو و میکرو به مقدار لازم گفت: بهتر است کشاورزان آزمون خاک انجام دهند و طبق توصیه کودی که براساس آزمون خاک به آن‌ها می‌شود از کودها استفاده کنند.
 
مهدوی با تاکید براینکه در زمان حاضر هیچ‌گونه مشکلی در خصوص تامین کود مورد نیاز کشاورزان در استان وجود ندارد افزود: در کود پتاسه کل سهمیه سال تامین شده و همچنین کودهای فسفاته و اوره با وجود موجودی انبارها اما عملیات حمل این کودها همچنان ادامه دارد.
 
به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۳۸ کارگزاری و ۹ انبار فرعی زیر مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان فعال است که فعالان این مراکز کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان را با قیمت مصوب و براساس حواله الکترونیکی صادر شده از مرکز خدمات جهادکشاورزی به کشاورز تحویل می‌دهند.
 
چهارمحال و بختیاری دارای۶۷هزار بهره‌بردار کشاورزی است که سالانه ۱.۵میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود