از محتوا تا پول پشت همين ميز


تاریخ ارسال :

۱۵ تير ۱۳۹۸

از محتوا تا پول پشت همين ميز

جام جم- نویسنده: عیسی محمدی



توليد محتوا در فضاي مجازي حالا يكي از كسب و كارهاي پر رونق و نسبتا پر درآمد است

پيش از اين درباره كارخانه توليد اطلاعات صحبت كرده ايم. همچنين درباره بحثي به نام مدرسان مرجع يا مدرسان برند در هر حوزه اي هم نكته هايي گفته بوديم كه حالا بحث مفصلش فعلا باقي مانده. اما بحث درآمدزايي از ناحيه توليد محتوا، به چند دليل براي ما اهميت دارد. اول اين كه از طريق خانه هم قابليت انجام شدن دارد. دوم اين كه امكانات چنداني نمي خواهد. سوم اين كه با بحث كارخانه توليد اطلاعات شباهت هايي دارد، اما در كل متفاوت است. يعني يك راه انداز كارخانه توليد اطلاعات، مي تواند سايت هم داشته باشد، اما راه انداز يك سايت براي ايجاد محتوا، الزاما در حيطه كارخانه داري اطلاعات نگنجد. چهارم اين كه همه اعضاي خانواده مي توانند در اين موضوع مشاركت داشته باشند، خاصه اين كه نوجوانان و جوانان اين دوره و زمانه، بيشتر نرم افزارهاي ويرايش و تدوين و توليد چندرسانه اي و بخش هايي از كدنويسي هاي مورد نياز را به طور طبيعي آموخته اند. پس در اين شماره، درباره راه هاي درآمدزايي از طريق سايت و توليد محتوا بيشتر توضيح مي دهيم.

 كدام محتوا و كدام توليدكننده؟

ابتدا اجازه بدهيد كمي كلي تر صحبت كنيم. همه روزه سايت ها، روزنامه ها، كانال ها، درگاه ها و برنامه هاي مختلفي هستند كه توليد و پخش مي شوند. اما چگونه؟ محتوا و پيام، مهم ترين داشته هاي اين رسانه هاست. اما چه كساني به توليد محتوا اقدام مي كنند؟ سوال جالبي است؛ پاسخ از آن هم جالب تر است. هر كسي كه توانش را داشته باشد. نه نياز به مدرك دانشگاهي داريد، نه نياز به دوره هاي پيچيده و حتي امكانات خاص. روش هايي وجود دارد كه بايد بياموزيد، سپس اين روش ها را تكرار كنيد و بعدتر، بكوشيد محتواي ارزشمندي را هم توليد كنيد. بخشي از توليدكنندگان محتوا و پيام، چون با موضوعات مختلف كار مي كنند به عمق و تخصص خاصي نمي رسند. در نتيجه مشتريان محتواي توليد شده آنها كم است. اما گروهي ديگر مي كوشند همه اين پيام ها و محتواها در يك جهت باشند. اين اشخاص رفته رفته به جايگاه خوبي رسيده و هر روز كه از عمر حرفه اي شان سپري مي شود، وضعيت بهتري پيدا مي كنند. اما توليدكنندگان محتوا، لزومي ندارد صرفا براي ديگران توليد كنند. آنها حتي مي توانند مزرعه خودشان را بيل بزنند. متاسفانه بيشتر توليدكنندگان محتوا، هيچ گاه به اين كار فكر نكرده يا اين كه هيچ گاه اعتماد به نفس اين كار را نداشته اند. يكي از ساده ترين راه هاي بيل زدن مزرعه خودتان در اين حوزه، ايجاد يك درگاه اينترنتي و جذب مخاطبان و مشتريان احتمالي است.

 ما همه با هم هستيم

اولين نكته در ماجراي توليد محتوا، پيام و محتواي خوب و ارزشمند است؛ چيزي كه مزيت نسبي شما محسوب مي شود. نكته بعدي هم ايجاد يك درگاه اينترنتي؛ كه حالا مي تواند وبلاگ، سايت، كانال و... باشد. وبلاگ؟ شايد فكر كنيد دوره اش گذشته. اما هنوز هم وبلاگ نويساني در سطح جهان هستند كه دارند از طريق اين كار، پول در مي آورند. مهم چگونگي استفاده شما از اين ابزارهاست. البته طبيعي است كار كردن با كانال ها و شبكه هاي مجازي راحت تر باشد. به اين منظور شما فقط نيازمند يك رابط هوشمند براي ارتباط برقرار كردن با اينترنت، يك حساب كاربري و مقداري زمان روزانه و مستمر هستيد. واقعا اين موارد را خيلي ها دارند و چيز عجيبي نيست. خيلي ها چند ساعت از روزهاي ارزشمند خودشان را درگير فضاهاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي هستند، بدون هيچ ارزش افزوده اي؛ در حالي كه اگر روش خودشان را عوض كنند، مي توانند ارزش افزوده مالي، محتوايي و اطلاعاتي توليد كنند. با اين توضيحاتي كه داديم، حالا متوجه شديد كه همه اعضاي خانواده مي توانند مشاركت كنندگان در چنين ايده اي باشند. نكته جالب اينجاست كه آنها در حال حاضر هم اين زمان را دارند صرف مي كنند؛ اما رويه و روش آنها اشتباه است.

 روش عضويت ويژه

خب، حالا شما محتواي خوبي داريد و وبلاگ، سايت يا كانالي را ايجاد كرده ايد. در كارتان هم استمرار و ثبات قدم داشته ايد و مخاطبان خوبي را هم جذب كرده ايد. بعد از اين چه بايد كرد؟ شما بايد روش هاي كسب درآمد از اين مسير را هم به خوبي بياموزيد. تا وقتي كه با اين راه ها آشنا نباشيد، اتفاقي نخواهد افتاد؛ حتي اگر مخاطبان ميليوني داشته باشيد. اولين روش، استفاده از عضويت ويژه است.

شما مواد اوليه خوبي داريد كه مخاطبان شما حاضرند حتي براي آن مبلغي هم پرداخت كنند. در اين جور مواقع، معمولا بخش اعظم محتواي شما رايگان و بخشي از آن، ويژه قلمداد مي شود. كساني مي توانند از اين محتواي ويژه استفاده كنند كه عضويت ويژه را تهيه كرده باشند. حالا به اين منظور، مي توانيد هزينه يا ديگر خدمات مورد نياز را در نظر بگيريد. در حال حاضر سايت هاي مختلفي در ايران از اين طريق درآمدزايي مي كنند.

 روش خبر آگهي

روش بعدي، دريافت خبر آگهي است كه توسط برخي از سايت ها و وبلاگ ها انجام مي شود. سايت يك پزشك يكي از نمونه هاي جالب اين بخش است. اين جور سايت ها مخاطبان وفاداري دارند كه به خاطر محتواي اختصاصي چنين درگاه هايي، به آنها مراجعه مكرر مي كنند.

هر چند مطلب در ميان، يك خبر آگهي هم نشر مي يابد. البته غالبا به اين كه چنين مطالبي خبر آگهي است، اشاره مي شود؛ اما مي توانيد اشاره اي هم نداشته باشيد. درآمدزايي از اين روش، البته مستلزم تمركز خوب شما روي محتوا و توليد محتواهايي است كه مخاطب حاضر باشد براي آن پولي پرداخت كند. نكته بعدي در اين زمينه، ايجاد خبر آگهي هاي دائمي براي افراد سفارش دهنده است كه بيشتر جنبه سئو و بك لينك براي آنها دارد.

 روش حمايت مالي

روش بعدي كه شباهت زيادي به خبر آگهي داشته ولي با آن يكي نيست، استفاده از موضوعات حمايت مالي است. شما به عنوان يك توليدكننده حرفه اي اطلاعات يا همان ديتا، البته اعتبار و مخاطبان قابل توجهي پيدا مي كنيد. همين نكته ها باعث مي شود برخي نهادها، شركت ها و موسسه ها علاقه مند به توليد و ايجاد محتوا در سايت شما عضويت داشته باشند؛ ضمن اين كه هزينه اش را هم پرداخت مي كنند. شايد بپرسيد پس چه فرقي با خبر دارد؟ اين روش كاملا زيرپوستي است و نشاني از تبليغات گل درشت در آن به چشم نمي خورد. در واقع شما مقاله و مطلبي عادي در اين مورد مي نويسيد. اما در آن از آگهي دهنده چيزي نمي نويسيد و لينك تبليغات نمي گذاريد و... . ولي با اين حال محتواي شما حمايت شده يا اسپانسري است. مثلا استاندار يكي از استان هاي گردشگر پذير، از يك وبلاگ يا سايت معتبر درخواست داشته باشد كه مطلبي با موضوع جاذبه هاي اين استان تهيه كند. در اين جا به طور مستقيم از حامي مالي صحبت نشده، اما نفع اين كار به او مي رسد.

 روش تبليغات كليكي

روش بعدي، تبليغات و آگهي است. شما در ازاي كليك هايي كه راهي نشاني هاي مشخصي مي كنيد، مي توانيد حاصل درآمد كنيد. در اين صورت شما با جايي كه اين امكان را برايتان فراهم ساخته، مذاكره كرده و آي پي خودتان را ثبت مي كنيد. سپس همه كساني كه از آي پي وبلاگ و سايت شما راهي مقصد مورد نظر شده باشند، جزو مشتريان شما محسوب مي شوند و مبلغي به شما پرداخت مي شود.

بخشي از اين روش نيز به تبليغات نمايشي معروف است. به اين ترتيب اگر مخاطبان شما از طريق شما، خدمت يا محصول خاصي را ببينند، به شما پولي پرداخت مي شود. حالت عالي تر اين بحث، مشاركت شما در فروش است. به اين ترتيب كه شما به هر طريقي، مشتريان خود را ترغيب مي كنيد تا كالا يا خدمتي را تهيه كنند. در اين صورت اگر اين مخاطبان اقدام به خريد نهايي كنند، شما درصدي از اين فروش را دريافت خواهيد كرد. براي همه اين موارد سايت هايي در ايران وجود دارند كه مي توانند با شما همفكري و همياري كنند.

زندگي

روش هاي ديگر

همه روش هاي درآمدزايي به اين مواردي كه گفتيم، ختم نمي شود. روش هاي ديگري هم وجود دارد. يكي از اين روش ها، همكاري تهاتري است. در اين همكاري پولي رد و بدل نمي شود؛ شما خدمت يا تبليغي ارائه مي كنيد و در ازاي آن، محصول يا خدمتي دريافت مي كنيد. مثل اين كه يك سايت گردشگري داشته باشيد، درباره هتلي مطلبي نوشته باشيد و به جاي دريافت پول اين كار، به شما اقامت رايگان دو روزه در اين هتل داده شده است. روش ديگر، ايجاد كانال و صفحه هاي معتبر و پرمخاطب است. البته اين كار هم روش هاي خاص خودش را دارد كه بايد آنها را بياموزيد. بعضي از دارندگان اين كانال ها و صفحات، درآمدهاي واقعا بالايي دارند. اما شما نيازي نيست به درآمد خيلي بالا فكر كنيد؛ همين كه يك كانال 50 تا صد هزارتايي داشته باشيد، مي توانيد به دريافت آگهي و خبرآگهي و... اقدام كنيد. طبيعي است اين كانال ها، با استمرار و توليد محتواي خوب و جذاب به اين موفقيت مي رسند. معرفي و بررسي محصولات و خدمات خاص و باكيفيت، مثل معرفي رستوران ها و هتل ها و...، از ديگر روش هاي كسب درآمد است. البته اين معرفي بايد در همان حوزه اي باشد كه داريد توليد محتوا مي كنيد. شما وقتي كارشناس حوزه خودتان نباشيد، معرفي تان به چه درد مي خورد؟

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی