دنیای اقتصاد- مترجم: مریم رضایی
منبع: Forbes : این سوال بارها مطرح شده که آیا کارآفرینان موفق، ذاتا کارآفرین به دنیا میآیند یا هر فردی میتواند ویژگیهای بنیادی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک کارآفرین را در خودش ایجاد کند؟ پاسخی که همواره به این سوال داده شده، این است که شما میتوانید ویژگیهای کلیدی کارآفرینی را در خودتان ایجاد کنید. اما یاد گرفتن کارآفرینی با سطح بالایی از کنجکاوی در زندگی شروع میشود و در ابتدای مسیر کاری رشد میکند. تنها چند ویژگی که باعث موفقیت شما در مسیر کاری میشود، به موفقیت شما در کارآفرینی هم کمک میکند. قطعا در این مسیر به ذهنیت رشد نیاز دارید (یعنی به جای اینکه محدود به ویژگیهایی شوید که با آن به دنیا آمدهاید، آنچه نیاز دارید را یاد بگیرید). همچنین باید یک ابرخوشبین باشید و سطح اعتماد به نفس بالایی داشته باشید. با اینکه نمیتوان هیچ شخصیت کارآفرینی «ایدهآلی» برای یک کارآفرین موفق تعریف کرد، اما یکسری اصول اساسی وجود دارد. کارآفرینان سریالی میگویند کارآفرینان تازهکاری که به موفقیت میرسند، ویژگیهای مشترکی دارند که برخی از آنها عبارتند از:
آیا ویژگیهای کلیدی یک کارآفرین موفق را دارید؟
۱- اشتیاق زیاد
این یکی از مهمترین ویژگیهایی است که تقریبا هر کارآفرینی دارد و دلیل آن واضح است. افرادی که اشتیاق دارند موفق میشوند، چون عاشق کاری هستند که انجام میدهند. این کارآفرینان هر ساعت اضافهای که در طول روز دارند، به کسبوکارشان اختصاص میدهند تا آن را به موفقیت برسانند. آنها استارتآپشان را مثل یک کار اجباری نمیبینند و همیشه در حال تحقیق کردن و مطالعه موارد جدید هستند، تا استراتژیهایی در مورد بهتر کردن کسبوکارشان یا تغییر رویه در کارشان، بیابند.
۲- اخلاق کاری قوی
کارآفرینان موفق از کار کردن نمیترسند. ساعات کاری در روز و در طول هفته برای آنها معنا ندارد. بیشتر کارآفرینان موفق برای شما تعریف میکنند که در روزهای اول کارشان، ۷۰ تا ۸۰ ساعت در هفته کار کردهاند. اما این تعداد ساعت، وقتی در حال ساختن شرکت خودتان هستید، معنی کار کردن نمیدهد. دیگر کمیت مهم نیست، بلکه کیفیت اهمیت دارد. باید سعی کنید هوشمندانه کار کنید.
۳- مهارتهای انسانی قوی
یک کارآفرین موفق مهارتهای ارتباطی عالی برای فروش محصولات یا خدمات خود به مشتریان و انگیزهبخشی به کارکنان خود دارد. کارآفرینان ماهر با ارائه ماموریتی قوی و بینشی روشن، این قدرت را دارند که به کارکنان خود انگیزه بدهند. همچنین عملکرد خوبی در استخدام افرادی باهوشتر از خودشان دارند.
۴- سرسختی
کارآفرینان موفق هیچگاه تحت تاثیر شکستهایی که در سفر استارتآپی خود با آنها مواجه میشوند، قرار نمیگیرند. برای آنها، شکست مثل شروع یک داستان موفقیت جدید است بنابراین، بارها یا چیزی را امتحان میکنند یا روند آن را تغییر میدهند. به علاوه، این کارآفرینان به راحتی قانع نمیشوند که امکان انجام کاری وجود ندارد و نمیتوان از پس آن برآمد. آنها معتقدند برای هر مشکلی یک راه حل وجود دارد.
۵- خلاقیت زیاد = حل مساله
یکی از جنبههای اصلی خلاقیت، توانایی درک کامل مشکل و سپس خیز برداشتن برای حل آن است. کارآفرینان معمولا به راهحلهایی میرسند که ترکیبی از دیدگاههای مختلف دیگر است. برای یک کارآفرین، زندگی کردن همراه با مشکلات، یک وضعیت عادی تلقی میشود.
۶- رقابت خوب است
تعداد استارتآپها و شرکتهای کوچکی که هر ماه شروع به کار میکنند، در حال افزایش است. رقابت بین این شرکتها خوب است. رقابت به رشد یک صنعت کمک میکند، استعدادهای آموزش دیده را بیرون میدهد و شما را مجبور میکند به خاطر مشتری، کیفیت محصولتان را بالا ببرید. همچنین میتوانید مشتریان رقبای خود را بشناسید، آنها را تحلیل، و از آنها نظرسنجی کنید تا دیدگاههای خوبی به دست آورید. رقیب داشتن همچنین به شما و تیمتان امکان میدهد بر رقابت بهعنوان یک مشوق اضافه متمرکز شوید تا جدیتر به سوی موفقیت گام بردارید.
۷- اعتماد به نفس داشته باشید
یک کارآفرین موفق هیچ وقت به موفق شدن یا اینکه آیا لیاقت آن را دارد یا نه، شک نمیکند. این افراد عمیقا اطمینان دارند که دانش، تجربه و شبکهای که ایجاد کردهاند، حتما باعث موفقیتشان میشود. این اطمینان در هر کاری که برای استارتآپشان انجام میدهند، متبلور است. به همین دلیل است که سرمایهگذاران روی تیم استارتآپی سرمایهگذاری میکنند، نه روی راه حل ارائه شده.
۸- نظم کلید کار است
کارآفرینان موفق همیشه انرژی خود را بر به ثمر رسیدن استارتآپ متمرکز میکنند و موانع و مزاحمتهایی را که در رسیدن آنها به اهدافشان اختلال ایجاد میکند، حذف میکنند. آنها استراتژیهای همهجانبهای دارند که کمک میکند به هدف برسند و همواره طرحشان را طوری تنظیم میکنند که دستاورد نهایی حاصل شود. به علاوه، کارآفرینان موفق نظمی در کارشان دارند که باعث میشود هر روز قدم درستی به سوی تحقق واقعی اهدافشان بردارند. پس، اگر میخواهید کارآفرین واقعی باشید و برخی از ویژگیهای کلیدی ذکر شده در بالا را در خودتان مییابید، ویژگیهای دیگری را که نیاز به پیشرفت دارند صیقل دهید و البته به دنبال حل یک مشکل بزرگ باشید.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی