101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (11)


تاریخ ارسال :

۱۸ خرداد ۱۳۹۸

101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (11)

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی



 در مطلب پیشین به 80 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار اشاره کردیم و حال به ادامه آنها می پردازیم.

81-از اشتباهات خود درس بگیرید

اگرچه اشتباه کردن امری طبیعی تلقی می شود، با این حال در صورتی که این موارد تکرار شوند دیگر اشتباه خواهند بود. به همین خاطر لازم است تا اشتباهات خود را مورد ارزیابی قرار داده و از تکرار مجدد آنها جلوگیری کنید.

مدیریت زمان

82-در پایان روز نکات مثبت آن را یادداشت کنید

این امر نه تنها باعث افزایش روحیه و کاهش استرس خواهد شد، بلکه به عاملی برای مقایسه عملکرد روزانه شما با یکدیگر نیز تبدیل شده و به ارتقای سطح شما کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهرهوری در کار(10(

83-از تغییر در برنامه های خود واهمه ای نداشته باشید

بنجامین فرانکلین در جمله ای طلایی عنوان کرده است که اگر قصد برنامه ریزی نداشته باشید، قصد شکست خوردن را دارید. این جمله به خوبی اهمیت برنامه ریزی را مشخص می کند. با این حال بنا به هر دلیلی این احتمال وجود دارد که مطابق برنامه جلو نروید، تحت این شرایط باید قدرت اعمال تغییرات سریع در آن را داشته و برنامه خود را امری مطلق تلقی نکنید.

84-محیط کار خود را مرتب نگه دارید

یک میز کار شلوغ نه تنها تمرکز را با مشکل مواجه خواهد ساخت، بلکه روند انجام کارها را نیز با کندی محسوسی مواجه خواهد کرد. در این رابطه نیز هیچ گونه الزامی برای تمیزکاری صرفا در پایان روز وجود نداشته و در هر زمان قابل اجرا خواهد بود. درواقع احتمال دارد که مجبور باشید چندین بار در روز این کار را انجام دهید.

85-از تقویم آنلاین استفاده کنید

این تقویم ها نه تنها فضایی را اشغال نمی کنند، بلکه ابزار و امکانات فوق العاده ای را نیز در اختیار شما قرار می دهند. به همین خاطر نیز بهتر است تا این تقویم ها را جایگزین نسخه های چاپی کنید.

86-هزینه فرصت را جدی بگیرید

حتی در بهترین شرایط نیز شما نمی توانید به همه کارهای مورد علاقه خود رسیدگی کنید. به همین خاطر نیز لازم است تا مواردی را انتخاب کرده و انجام آنها را ضروری بدانید. درواقع نتایج آمارها حاکی از آن است که یک تقویم بیش از حد شلوغ، در نهایت باعث خواهد شد تا شما با خستگی مواجه شده و حتی از انجام اولویت ها نیز باز بمانید.

87-برنامه های مورد استفاده خود را محدود کنید

در هر زمینه ای هزاران برنامه وجود دارد که می تواند مورد استفاده شما قرار گیرد. با این حال شما باید تنها به دنبال بهترین مورد با توجه به نیاز و شرایط خود باشید. در این رابطه برخی از برنامه ها توانایی انجام چندین فعالیت را دارند که باید مورد توجه شما قرار گیرند.

88-تقویم خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

این امر که دوستان، همکاران و حتی مشتریان از برنامه شما مطلق باشند، خود بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد. به همین خاطر توصیه می شود تا همواره برنامه خود را برای آنها ارسال کنید تا از تداخل کارها با یکدیگر جلوگیری شود.

89-حداکثر سه فعالیت بزرگ را برای هر روز انتخاب کنید

لیست های طولانی تنها نظم فکری شما را برهم خواهند زد. درواقع شما نباید توقعی غیرواقعی از خود داشته باشید. به همین خاطر برای هر روز خود تنها سه فعالیت را در نظر گرفته و در صورت در اختیار داشتن زمان اضافی، به دنبال مواردی دیگر باشید.

مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهرهوری در کار(9(

90-دستاوردهای موردنظر خود را یادداشت کنید

این امر که بدانید که به ازای هر فعالیت خود چه نتایج و دستاوردهایی را به دست خواهید آورد، کمک خواهد کرد تا نسبت به اهمیت کار خود و روش انجام آن برای رسیدن به این اهداف موردنظر، اطمینان حاصل کنید.

91-از اطرافیان خود کمک بگیرید

در صورتی که فردی در انجام یک کار و با برنامه ریزی های خود موفق ظاهر شده است، هیچ مانعی وجود ندارد که از وی برای ارتقای سطح خود کمک بگیرید. با این حال لحن و روش انجام این کار دارای ظرافت هایی است که باید مورد توجه شما قرار گیرد.

ادامه دارد ...

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی