101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (4)


تاریخ ارسال :

۴ خرداد ۱۳۹۸

101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (4)

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی



در مطلب پیشین به 27 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری پرداختیم و اکنون به ادامه آنها می پردازیم.

28-از قانون دو دقیقه ای دیوید آلن استفاده کنید

دیوید آلن، سخنران و نویسنده مشهور حوزه مدیریت زمان است که روش طلایی او مورد استفاده بسیاری از افراد قرار گرفته است. وی در قانون خود عنوان کرده است که اگر کارهایی را در لیست خود دارید که تنها به دو دقیقه زمان نیاز دارند، لازم است تا آنها را بدون معطلی به پایان برسانید. درواقع بسیاری از افراد این دسته از کارها را به بهانه سادگی و یا زمان بر نبودن، به تعویق انداخته و این امر باعث می شود تا در نهایت به دست فراموشی سپرده شده و در آخر با مجموعه ای بزرگ از کارهای کوچک مواجه شوید. همچنین این امر که اقدامات بزرگ خود را به چند فعالیت کوچک دو دقیقه ای تبدیل کنید، باعث خواهد شد تا بتوانید آنها را با سرعت بیشتری انجام داده و کمتر دچار خستگی شوید.

مدیریت در کار

29-به مانند ایلان ماسک رفتار کنید

ایلان ماسک در حال حاضر مدیریت دو ابر برند تسلا و اسپیس ایکس را برعهده دارد. بدون شک بدون مدیریت زمانی فوق العاده، وی قادر به انجام چنین کار بزرگی نخواهد بود. از جمله راهکارهای وی در این زمینه این است که برای بسیاری از اقدامات خود مانند صرف ناهار محدودیت زمانی پنج دقیقه ای را گذاشته است تا از اتلاف وقت جلوگیری شود.

مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (3)

30-اولویت های روزانه خود را یادآوری کنید

قبل از شروع اقدامات روزانه خود، لازم است تا اولویت اصلی ای که با پایان رسیدن ساعت کاری لازم است تا به آن دست پیدا کنید را مشخص نمایید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا از پرداختن به کارهای دیگر جلوگری کرده و با تعیین هدف اصلی، انگیزه خود را برای تلاش بیشتر، افزایش دهید.

31-از ماتریس آیزنهاور استفاده کنید

این ماتریس، ابزاری کارآمد برای اولویت بخشی به کارها محسوب می شود. درواقع با شناخت آن قادر خواهید بود تا بهترین استفاده را از زمان در اختیار خود داشته باشید. قبل از پرداختن به این روش ذکر این نکته ضروری است که آیزنهاور یکی از رئیس جمهورهای تاریخ آمریکا محسوب می شود که روشی کاربردی را برای اولویت بخشی به کارها پیدا کرد. در این روش ضروری است تا تمامی اقدامات خود را در جایی یادداشت کرده و آنها را در چهار دسته فوری و مهم، مهم و غیرفوری، غیرمهم اما فوری و غیرمهم و غیرفوری قرار دهید. با این اقدام می توانید جدول زمانی مناسب برای انجام هر یک را ایجاد کرده و برنامه ریزی بهتری را داشته باشید.

32-از زمان سفرهای خود استفاده بهینه را داشته باشید

این امر از جمله توصیه های برایان تریسی در رابطه با مدیریت زمان است که افراد از زمان های موجود در هنگام رانندگی و یا حتی سفرهای هوایی خود، برای انجام کاری استفاده کنند. نتیجه آمارها در این زمینه حاکی از آن است که یک ساعت فعالیت در درون هواپیما معادل سه ساعت کار در یک دفتر شلوغ است که علت آن به این خاطر است که شما با هیچ گونه مزاحمتی مواجه نخواهید بود و می توانید تمرکز حداکثری را داشته باشید. به همین خاطر نباید این گونه زمان ها را از دست داد.

مطلب مرتبط: 101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (2)

33-به ریتم خود توجه داشته باشید

در رابطه با کارهای خود لازم است تا همواره به ریتم خود توجه داشته باشید. برای مثال در صورتی که توانایی انجام یک کار برای مدت طولانی تری را در خود حس می-کنید، توصیه می شود تا برنامه ریزی خود را کنار گذاشته و براساس حس خود کار کنید. بدون شک در صورتی که درست عکس این قضیه اتفاق می افتد نیز لازم است تا به استراحت و بازیابی قوای خود بپردازید. درواقع برنامه شما باید انعطاف کافی برای چنین مواردی را داشته باشد.

 

ادامه دارد ...

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی