101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (1)


تاریخ ارسال :

۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

101 راهکار مدیریت زمان برای افزایش بهره وری در کار (1)

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی



برای بسیاری از افراد، نحوه استفاده از زمان به معضلی همیشگی تبدیل شده و همین امر باعث می شود تا عملکردی متفاوت با انتظارات خود داشته باشند. این امر بدون شک فشار و استرس بالایی را برای شما به همراه داشته و در درازمدت حجم کارهای انجام نشده نیز به مشکلی بزرگ تبدیل خواهد شد. برای عدم گرفتاری در این وضعیت، استفاده از روش های مدیریت زمان ضروری است. اگرچه مقالات متعددی در این زمینه منتشر شده است، با این حال معرفی تمامی روش ها و جامعیت در این رابطه، می تواند راهنمای عمل به مراتب بهتری برای افراد باشد. در همین راستا و در ادامه به بررسی 101راهکار موجود، خواهیم پرداخت.

مدیریت زمان

1-از معجزه تنفس عمیق غافل نشوید

بسیاری از افراد در طول روز خود با انواع فشارها مواجه هستند. تحت این شرایط در صورتی که تمرکز و آرامش کافی را نداشته باشید، بدون شک با مشکلاتی جدی مواجه خواهید شد. در این رابطه از جمله راهکارهای ساده این است که تنفسی عمیق را داشته باشید. این امر به کسب آرامش سریع کمک بسیاری را خواهد کرد. همچنین نتایج آمارها نیز حاکی از آن است که این امر بر روی سلامت افراد نیز تاثیر بسزایی را خواهد داشت. به همین خاطر با توجه به اهمیت این موضوع بر روی افزایش تمرکز و آرامش برای پیگیری اهداف روزانه در شرکت، ضروری است تا نسبت به تعداد کافی تنفس عمیق خود در طول روز، اطمینان حاصل کنید. بدون شک این امر که سلامت شما کمتر دچار مشکل شود نیز منجر به کاهش نیاز به مرخصی و درگیر شدن با انواع مریضی ها خواهد شد و برنامه های کاری شما را نیز دچار مشکل و توقف های غیرمنتظره نخواهد کرد.

2-زمان بیشتری را به بررسی و برنامه ریزی برای اقدامات خود اختصاص دهید

یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید همواره دوبار اندازه گیری کرده و به یک باره اقدام به برش کنید. این امر به خوبی ضرورت برنامه ریزی و بررسی درست قبل از هر اقدامی را به اثبات می رساند. در موارد متعددی مشاهده شده است که افراد به دلیل ضعف در این رابطه، عملا مجبور به انجام دوباره یک فعالیت می شوند که زمان زیادی را از آنها اشغال خواهد کرد. به همین خاطر نیز لازم است تا قبل از شروع هر اقدامی، نسبت به درستی تمامی موارد و مراحل انجام آن، اطمینان لازم را به دست آورید.

3-از تماشای تلویزیون فاصله بگیرید

اگر بخواهید وقت خود را صرف چند برنامه مشخص تلویزیونی نیز کنید، بدون شک زمان زیادی را از دست خواهید داد. به طور میانگین افراد نزدیک به 9 سال از عمر خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند که عملا هیچ گونه جنبه آموزشی نداشته و پیشرفتی را برای شما به همراه نخواهد داشت. به همین خاطر نیز با فاصله گرفتن از آن، می توانید زمان بیشتری را برای پرداختن به کارهای مهم تر داشته باشید.

مطلب مرتبط: 6 راهکار ساده برای استفاده بهینه از زمان

4-ترتیب درستی در انجام کارهای خود داشته باشید

ریشه بسیاری از مشکلات افراد در زمینه انجام کارها و مدیریت زمان این است که عملا نمی دانند که به چه صورت باید کارهای خود را انجام دهند. اگرچه در این رابطه نظرات متعددی وجود دارد، با این حال بهترین حالت این است که در ابتدا به دنبال به پایان رساندن کارهای مهم تر باشید. علت این امر نیز به این خاطر است که با به پایان رسیدن ساعت کاری خود، این اطمینان را خواهید داشت که وظایف اصلی به پایان رسیده است. حال اقدامات فرعی و کم اهمیت را می توانید در منزل و یا زمانی مناسب-تر به پایان برسانید. در نهایت نیز توجه داشته باشید که این امر که انجام کارها براساس میزان سختی هر یک باشد نیز تصوری کاملا اشتباه بوده و میزان سختی انجام یک کار به معنای اهمیت بیشتر آن نیست.

5-در برنامه کاری به میزان انرژی خود نیز توجه داشته باشید

بدون شک میزان انرژی افراد در طول زمان های مختلف متفاوت بوده و در لحظات پایانی ساعت کار، به پایین ترین حد خود خواهد رسید. با این حال این امر در رابطه با افراد مختلف متفاوت بوده و به همین خاطر نیز گفته می شود که هر فرد باید برنامه خاص خود را داشته باشد. در این راستا این امر که در برنامه ریزی های روزانه خود به میزان انرژی موجود نیز توجه داشته باشید، بدون شک به انجام بهتر کارها کمک خواهد کرد. برای مثال می توانید پس از انجام یک کار دشوار، اقدامی کوچک و آسان را قرار دهید تا انرژی شما تا حدی بازیابی شود. به همین خاطر در برنامه ریزی خود تنها به نوع اقدام و مدت زمان انجام آن توجه نداشته باشید.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی