فرصت امروز- مترجم: علی آل علی
7 تکنیک بصری برای افزایش گفت و گوی کاربران در مورد محتوای صفحات سایت مان
طراحی جلوه های بصری مناسب برای صفحات اینترنتی و همینطور شبکه های اجتماعی مانند انتخاب لباس برای حضور در مصاحبه شغلی است. به طور معمول در مصاحبه های کاری افراد شرکت کننده تلاش می کنند تا مسئول جلسه بهترین حالت ممکن آنها را مشاهده کند. به طور مشابه، در مطالب برندمان در شبکه های اجتماعی هدف ما تعامل بیشتر با مخاطب و اثبات این نکته است که هر آنچه بخواهند در صفحه ما یافت می شود.
آیا باز هم شباهت میان انتخاب لباس برای مصاحبه شغلی و جلوه بصری صفحه اصلی سایت برندمان به ذهن تان می رسد؟ یکی از مهم ترین شباهت های میان این دو فرآیند تاثیرگذاری آن روی ذهن طرف مقابل است. به عبارت دقیق تر، جلوه بصری صفحه سایت ما به سرعت مخاطب را نسبت به هماهنگی آن مطلب با نیاز خود مطلع می سازد. اگرچه بسیاری از افراد چند خط ابتدایی یک مطلب را هم مطالعه می کنند، اما شمار بسیار بالایی فقط با مشاهده جلوه های بصری یک صفحه در مورد آن داوری خواهند کرد، بنابراین اگر به دنبال متقاعدسازی سریع مخاطب تان هستید، باید اهمیت ویژه ای برای الگوهای دیداری صفحات تان قائل شوید.
کاربران محتوای صفحات سایت
در این مقاله من به هفت مورد از تکنیک های بصری کارآمد که معمولا در فرآیند بازاریابی معطوف به کالا استفاده می شود، اشاره خواهم کرد. به این ترتیب امیدوارم در نهایت شمار هرچه بیشتری از کاربران متقاعد به مشاهده مطالب صفحه تان شوند.
1. نمایش محتوای بصری در کادری جذاب
به طور معمول ما علاقه زیادی به مشاهده تصویری جذاب به صورت فیزیکی داریم. هر چقدر هم که دنیای تکنولوژی پیشرفت کند، باز هم تجربه مشاهده تصاویر چاپ شده با نمونه های الکترونیکی شان قابل مقایسه نیست. به همین دلیل بسیاری از شرکت های در زمینه بازاریابی دیجیتالی به سراغ راه هایی برای بازنمایی این احساس رفته اند. برند Hubspot یکی از بهترین نمونه ها در این زمینه محسوب می شود. تیم بازاریابی این برند به منظور جلب نظر کاربران محتوای بصری صفحات مربوط به مقالات خود را در قالب صفحه یک گوشی هوشمند به نمایش می گذارد. به این ترتیب مخاطب احساس در دست داشتن یک گوشی هوشمند و مشاهده محتوای داخل آن را خواهد داشت. اگرچه این کار شباهت نزدیکی به در دست داشتن تصویری واقعی ندارد، اما تا حد زیادی فاصله میان دنیای دیجیتال و واقعی را کم کرده است.
مطلب مرتبط: فرآیند تولید محتوا برای سایت / تولید محتوا برای سایت چیست
اخیرا من آزمایشی را در فیس بوک دنبال کرده ام. بر این اساس مطالب تبلیغاتی که در فیس بوک از تکنیک کادر واقع گرایانه (مانند آنچه Hubspot انجام می دهد) استفاده می کنند، دامنه بسیار متنوع تری از مخاطب ها را به دست می آورند.
کاربران محتوای صفحات سایت
مزیت اصلی استفاده از شیوه حاضر علاوه بر انتقال احساس مشاهده تصویری واقعی، ارائه یک پیش نمایش از نمای کلی بصری مطلب مان است. به این ترتیب باید تصویر اصلی یک مقاله یا صفحه را هماهنگ با حال و هوای کلی محتوای بصری آن تعیین کنیم.
2. ارائه تصاویر تعاملی و پویا
یکی از راهکارهای جلب نظر شمار هرچه بیشتری از کاربران افزایش علاقه شان به تعامل متقابل با سایت مان است. به طور مثال صفحه اصلی موسسه مونوتایپ را در نظر بگیرید. در صفحه نخست سایت، مونوتایپ به خوبی ماهیت کسب وکارش را برای کاربران توضیح داده است. به این ترتیب کاربران امکان جا به جایی مکان قرارگیری محتوای مختلف، تغییر نوع فونت و اندازه آن را دارند. وقتی با چنین امکاناتی در صفحه اصلی یک سایت مواجه می شویم، به راحتی می توان تشخیص داد که زمینه اصلی فعالیت آنها پیرامون شخصی سازی ساختار سایت ها و ساخت فونت های پیشرفته است.
کاربران محتوای صفحات سایت
کاری که مونوتایپ در سایت اصلی اش انجام می دهد درست مانند آن است که یک فروشگاه لباس به مشتریانش اجازه پوشیدن تیشرت های مختلف پیش از خرید را بدهد. در چنین شرایطی همه ما انگیزه بیشتری برای خرید خواهیم داشت.
3. استفاده از آیکون ها و تصاویر برای داستان سرایی
بسیاری از کسب وکارها از تصاویر اختصاصی به جای تصاویر استاک به منظور ساخت جلوه های بصری مورد نیازشان استفاده می کنند. من کاملا موافق این اقدام شرکت ها هستم. به هر حال استفاده از تصاویر و آیکون های اختصاصی نقش انکارناپذیری در جلب نظر مخاطب دارد. همچنین جلوه های بصری ویژه فرصت بی نظیری به منظور داستان سرایی فراهم می کند. گمان می کنم امروزه همه بازاریاب ها به خوبی اهمیت داستان سرایی را درک می کنند. اگر قصد خلق و بیان داستانی جذاب را دارید، بدون جلوه های بصری مناسب در عمل کاری از پیش نخواهید برد. همچنین توجه داشته باشید که یک داستان زیبا تمایل مخاطب به گفت وگو را افزایش می دهد، بنابراین خلق داستانی زیبا بدون تردید به افزایش گفت وگوها در صفحات مختلف سایت و اکانت های برندمان کمک خواهد کرد.
کاربران محتوای صفحات سایت
به عنوان نمونه ای مطلوب نحوه عملکرد برند اینترکام را در نظر بگیرید. آنها برای بیان شیوه های نظم دهی به رابطه میان کسب وکارهای مختلف (B2B) و سپس رابطه میان شرکت نهایی با مشتریان (B2C) از یک کاریکاتور بسیار زیبا بهره برده اند. این تصویر جذاب علاوه بر اینکه توجه مخاطب را جلب می کند، داستانی را در مورد دردسرهای شیوه های سنتی ساماندهی امور نیز بیان می کند. بدون تردید با مشاهده چنین تصویر و داستان زیبایی هر کاربری علاقه مند به گفت وگو یا حداقل درج یک کامنت در ذیل آن خواهد شد.
مطلب مرتبط: محتوای طولانی در برابر محتوای کوتاه
4. استفاده از آیکون ها برای جایگزینی متن
آیکون ها به دلیل آنکه در سراسر جهان معنایی واحد دارند، بسیار مورد علاقه کاربران دنیای آنلاین هستند. با این حال متن به هیچ وجه چنین ویژگی را ندارد. به طور معمول اکانت برندها در شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی آنها به زبان انگلیسی محتوای شان را تولید می کنند. به همین دلیل در بسیاری از موارد انتقال مفهوم مورد نظرمان در قالب یک آیکون بسیار راحت تر از متن خواهد بود. در هر صورت مشاهده لوگوی گرافیکی یک شرکت در توییتر بسیار راحت تر ما را به سوی شناخت ماهیت کسب وکارش سوق می دهد. این امر برای برندهایی که لوگوی شان صرفا دارای متن است، کاملا متفاوت خواهد بود.
کاربران محتوای صفحات سایت
به عنوان نمونه ای موفق در استفاده از آیکون ها برای بیان مطلب به سایت رسمی موسسه WordStream نگاه کنید. این موسسه در صفحه مربوط به معرفی افزونه معنایاب خود برای مرورگر کروم از آیکون بزرگ جام قهرمانی استفاده کرده است. به این ترتیب کاربران به راحتی متوجه کمک این افزونه به پیروزی شان در فهم معنای کلمات خواهند شد. اگر اندکی دقیق تر به آیکون مورد استفاده WordStream نگاه کنیم، جام این آیکون مربوط به مسابقات ادبیات در حوزه معنای کلمات است. همانطور که می توان حدس زد، نحوه عملکرد آنها در این زمینه بسیار عالی قلمداد می شود.
5. استفاده از بخش ترغیب کاربران به صورت متحرک
یکی از مهم ترین نکات در مورد جلوه های بصری مربوط به انتخاب رنگ است. یک رنگ جذاب و هماهنگ با ماهیت مطلب مان توان تاثیرگذاری آن را به مراتب افزایش خواهد داد. این در حالی است که اگر بهترین ترکیب محتوایی را هم داشته باشیم، یک رنگ ناهماهنگ همه کارها را خراب می کند.
سایت های رسمی برندها به طور معمول بخش ویژه ای برای خرید محصولات یا خدمات شان دارند. همچنین صفحات ثبت نام در خبرنامه یا انجمن برندها نیز دارای کادر مخصوص درج مشخصات است. اگر قصد افزایش عضویت یا خرید مشتریان تان را دارید، به این بخش ها توجه ویژه ای داشته باشید. به این ترتیب با ترکیب رنگ مناسب و طراحی بصری متحرک کاربران را شگفت زده کنید.
کاربران محتوای صفحات سایت
به عنوان یک بازاریاب همیشه از ساختار یکسان و خشک صفحات خرید و ثبت نام متنفر بوده ام. چنین صفحاتی هیچ احترامی برای مخاطب قائل نیست. در هر صورت کاربران در حال خرید یا ثبت نام در سایت ما هستند. به همین دلیل باید به آنها احترام گذاشت.
بهترین نمونه در زمینه طراحی صفحات خرید و ثبت نام برند Unbounce است. این شرکت با آگاهی از اهمیت ترکیب رنگ و ساختار جذاب صفحات به خوبی مخاطب را ترغیب به خرید آنلاین و همینطور ثبت نام در انجمن مشتریانش می کند. آنها در صفحه ثبت نام سایت شان از پس زمینه آبی رنگ استفاده می کنند. همچنین دکمه ثبت نام در این صفحه به رنگ نارنجی طراحی شده است. به این ترتیب نظر کاربران به دلیل تضاد میان رنگ آبی و نارنجی به آن کادر جلب خواهد شد. جالب ترین بخش صفحه ثبت نام Unbounce مربوط به کلیک روی بخش ثبت نام است. به این ترتیب کادر نارنجی پس از کلیک کاربر به سرعت چرخیده و ناگهان منفجر می شود. چنین خلاقیت بصری آن هم در صفحه ای که بیشتر سایت ها فرعی قلمداد می کنند، یکی از دلایل محبوبیت بالای برند Unbounce در میان کاربران است.
6. استفاده از تصاویری که اصل مطلب را بیان می کنند
یکی از کاربردهای اصلی تصاویر در سایت های تحلیلی نمایش کلیت مطلب در قابی کوچک است. به این ترتیب مخاطب معمولا با مشاهده عکس کاور هر مقاله به محتوای اصلی آن پی می برد.
یکی از خلاقیت های جالب در مورد تصاویر بیانگر اصل مطلب طراحی گیف های متحرک برای صفحات ویژه سایت هاست. به این ترتیب برای مثال در بخش ثبت نام می توان گیف مدیرعامل شرکت را طراحی کرد که با نگاهی معنادار به کاربر نگاه می کند. البته این نگاه نباید توهین آمیز باشد، بلکه بیانگر ارزشمندی ثبت نام کاربران در سایت خواهد بود.
کاربران محتوای صفحات سایت
به طور کلی استفاده از تصاویر برای بیان اصل مطلب به دو صورت رخ می دهد. در حالت نخست از تصاویر کاملا گرافیکی برای این کار استفاده می شود. به این ترتیب دامنه آزادی عمل ما بسیار وسیع خواهد بود، اما در حالت دوم از تصاویر یا فیلم کوتاه واقعی بهره برده می شود. مزیت این کار تاثیرگذاری بسیار بیشتر تصاویر واقعی در مقایسه با نمونه های گرافیکی شان است و به هر حال همه ما علاقه بیشتری به مشاهده یک نمای واقعی در مقایسه با طرحی کامپیوتری خواهیم داشت.
7. اهمیت استفاده از افراد واقعی
تصاویر افراد واقعی (نه مدل ها) عملکرد بسیار مناسبی در صفحات سایت ها دارد. موسسه مطالعات بازاریابی در یکی از طرح های پژوهشی خود صفحه اصلی سایتی با حضور یک خانم در قالب تصویر استاک را با صفحه ای مشابه اما با حضور رئیس اصلی شرکت مورد نظر مورد مقایسه قرار داد.
نتیجه این طرح چه شد؟ بازدیدکنندگان صفحه دارای تصویر رئیس شرکت 35درصد تمایل بیشتری به ثبت نام در بخش عضویت آن سایت نشان دادند.
نکته مهم در این میان افزودن متنی کوچک در صفحه مورد نظر برای معرفی فرد در تصویر به عنوان رئیس شرکت مورد نظر بود. در غیر این صورت شاید بسیاری از کاربران اینترنتی از هویت آن فرد مطلع نمی شدند.
کاری کنید که جلوه های بصری تعیین کننده شوند
کاربران محتوای صفحات سایت
صفحه اصلی سایت شما موقعیت نابی برای تاثیرگذاری اولیه روی کاربران است. بر این اساس به هنگام انتخاب تصویر برای چنین صفحه ای باید نهایت دقت را به خرج دهیم. تنها در این صورت صفحه مورد نظر روی کلیت کسب وکار ما و فرآیند بازاریابی مان تاثیر خواهد گذاشت.
مطلب مرتبط: 8 اشتباه رایج در ایجاد صفحات درباره ما
اگرچه در بسیاری از موارد استفاده از تصاویر فقط به دلیل زیبایی آنها صورت می گیرد، اما باید اندکی تفکر استراتژیکی نیز داشته باشیم. بر این اساس هماهنگی تصویر یا مجموعه المان های بصری مورد نظر با ماهیت کلی کسب وکار و هدف صفحه مورد نظر در درجه نخست اهمیت قرار دارد. فقط در صورت توجه به این موضوع می توان به دریافت بازخورد از سوی کاربران امید داشت. در غیر این صورت صفحه ما نیز مانند خیل عظیمی از صفحات سایر سایت ها در عمل بدون کمترین بازدید و گفت وگویی به تاریخ خواهد پیوست.
برنامه ریزی برای طراحی طرح های بصری بهترین ایده برای افزایش تاثیرگذاری آنهاست. به این ترتیب پیش از شروع به کار جلسه ای هرچند کوتاه با اعضای تیم بازاریابی تان تشکیل دهید. در این جلسه باید نظرات کلی پیرامون جلوه های بصری را شنیده و مورد ارزیابی قرار دهید تا بهترین گزینه انتخاب شود.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی