گردآوری کننده: امیر رضا مصطفایی
دانستن تعریف بیانیه ماموریت و چشم انداز برای شروع هر کسب و کاری مهم و واجب است و نیز آشنایی با بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکتهای مهم دنیا می توانید برای شما الهام بخش باشد. این نوشتار مقاله بسیار خوبی است که شما با مثال های بسیار جذابی در این زمینه آشنا شوید.
بیانیه ماموریت و چشم انداز
بیانیهی چشم انداز بر فردا و آنچه یک سازمان قصد دارد سرانجام به آن دست یابد، تمرکز دارد. بیانیهی ماموریت بر امروز و آنچه یک سازمان جهت تحقق آن تلاش میکند، تمرکز دارد. وجود هر دو برای هدایت سازمان در مسیر رسیدن به اهداف، ضروری است.
ماموریت، چشم انداز، ارزشها. همیشه، همهی ما بارها و بارها این سه واژه را آنچنان با سرعت و در کنار هم به زبان آوردهایم که شاید برایمان به یک شعار کلیشهای یا یک عبارت ثابت تبدیل شده باشند – با این حال، در حقیقت، این سه واژه مفاهیم کاملا متفاوتی برای سازمانها به همراه دارند.
ولی گاهی این تفاوتها، به خصوص میان بیانیه ماموریت و چشم انداز ، کم رنگ به نظر میرسند. ولی هنگامی که صحبت از هدایت و مدیریت شرکت در امروز و فردا به میان میآید، وقتی پشت سکان هدایت قرار میگیرید، قطعا نمیخواهید دچار دردسر شوید. و همین مسائل دربارهی بازاریابی محتوا نیز صادق هستند.
مطلب مرتبط: تعاریف و تفاوت مهم میان بیانیه ماموریت و بیانیه چشم انداز را بدانید
در این مقاله سایت بازده قصد دارد مثالهای برجستهای از برندهای برتر جهان برایتان بیاورد که بیانیه ماموریت و چشم انداز خود را به خوبی تعریف کرده اند و می توانید از آنها الهام بگیرید. با ما همراه باشید.
۲۵ مثال جذاب از بیانیه ماموریت و چشم انداز شرکتهای بزرگ دنیا
بنابراین، بیانیههای چشم انداز و ماموریت جامع و قدرتمند باید چگونه باشند؟ در ادامهی این مقاله، به ۲۵ شرکت بزرگ اشاره میکنیم که به خوبی اهمیت این موضوع را درک کردهاند. و وفاداری مشتری نسبت به این شرکتها موید اهمیت این موضوع است.
تسلا
شرکت: تسلا
ماموریت: تسریع فرایند تحول جهانی به سمت انرژی پایدار.
چشم انداز: ایجاد جذابترین و قانع کنندهترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم از طریق سوق دادن تحول جهانی به سمت خودروهای برقی.
شرکت: آمازون
ماموریت: نهایت تلاشمان را میکنیم که به مشتریانمان پایینترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب، و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.
چشم انداز: تبدیل شدن به مشتریمدارترین شرکت روی زمین؛ شرکتی که در آن، مشتریان میتوانند هر چیزی را که دلشان میخواهد، به صورت آنلاین کشف و پیدا کنند، و بخرند.
شرکت: پاتاگونیا
ماموریت: تولید بهترین محصول، که هیچ آسیب غیر ضروری ایجاد نکند؛ و از کسب و کار جهت الهام بخشیدن و پیادهسازی راهحلهایی برای بحران محیط زیست، استفاده شود.
چشم انداز: عشق به مکانهای بکر و زیبا دربردارندهی شرکت در مبارزهای برای نجات این مکانها، و کمک به توقف زوال شدید سلامت محیطی در سرتاسر کرهی زمین است.
شرکت: تد
ماموریت: گسترش ایدهها.
چشم انداز: ما با تمام وجود به قدرت ایدهها برای تغییر نگرشها، شیوههای زندگی، و در نهایت، جهان باور داریم.
شرکت: لینکدین
ماموریت: ایجاد پیوند میان آدمهای حرفهای در سرتاسر جهان برای بهبود سازندگی و موفقیت آنها.
چشم انداز: خلق فرصت اقتصادی برای تمام اعضای متعلق به نیروی کار جهانی.
مطلب مرتبط: راهنمای کامل روش کار با لینکدین: ۴۰ نکته مهم درباره لینکدین
شرکت: گوگل
ماموریت: سازماندهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و کاربرد آن در سرتاسر جهان.
چشم انداز: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی فقط با یک کلیک.
مطلب مرتبط: ۳۰ حقیقت اعجابانگیز درباره گوگل که احتمالا نمیدانستید
شرکت: اوبر
ماموریت: ماموریت اوبر عبارت است از تسهیل در حمل و نقل – برای همهی آدمها، به همهی نقاط.
چشم انداز: حمل و نقل هوشمندتر با خودروهای کمتر و دسترسی بهتر. حمل و نقلی که ایمنتر، ارزانتر، و مطمئنتر باشد؛ حمل و نقلی که فرصتهای شغلی بیشتر و درآمد بالاتری برای رانندگان ایجاد کند.
شرکت: ایربیانبی
ماموریت: تعلق به همه جا.
چشم انداز: تحقق اشتیاق عموم بشر به تعلق یافتن به مکانهای مختلف جهان – میل و آرزو به مورد استقبال، احترام، و تکریم قرار گرفتن؛ به خاطر جایگاهی که در آن قرار گرفتهاید، نه به خاطر جایی که در آن قرار دارید.
شرکت: اینتل
ماموریت: کاربرد قدرت قانون مور برای ارائهی دستگاههای هوشمند و متصل به تمام انسانهای روی زمین.
چشم انداز: اگر دستگاهی هوشمند و متصل است، با اینتل بهترین میشود.
شرکت: فراری
ماموریت: ما خودرو میسازیم؛ نمادی از جایگاه عالی ایتالیا در سرتاسر جهان؛ این کار را میکنیم تا هم جاده را از آن خود کنیم و هم مسیر را. آفرینشی منحصر به فرد که به این اسب چموش افسانهای روح و جان میبخشد، و “جهانی از آرزوها و هیجانها” را خلق میکند.
چشم انداز: فراری، محصول عالی ایتالیایی که آرزوهای جهان را محقق میکند.
شرکت: گوددی
ماموریت: ما این جا هستیم تا به مشتریانمان به بهترین شکل کمک کنیم. ما با استراتژیمان زندگی میکنیم و با تمام هیجان کارمان را در اولویت قرار میدهیم تا با خلق فناوری ساده و در عین حال بسیار ظریف و برازنده مشتریانمان را راضی نگه داریم – و به صورت تمام وقت بهترین خدمات را به آنها ارائه دهیم. هر روز، تمام نیروهایمان را در تمام گروهها جمع میکنیم تا موانع را از سر راه برداریم، بازارهایی جدید بسازیم، و آنقدر به غیر ممکنها زل بزنیم تا خود غیر ممکنها به ما چشمک بزنند.
چشم انداز: با قدرت دادن به آدمها برای راهاندازی آسان کسب و کار، رشد با اعتماد به نفس، و به کار اندازی موفق سرمایههای شخصی اقتصاد جهانی را، از اساس، به سمت کسب و کارهای کوچک سوق خواهیم داد.
شرکت: کاترپیلار
ماموریت: فراهم کردن شرایط رشد اقتصادی از طریق توسعهی انرژی و زیر ساختها، و ایجاد راه حلهایی برای پشتیبانی از جوامع و محافظت از کرهی زمین.
چشم انداز: چشم انداز ما جهانی است که در آن، تمام نیازهای اساسی آدمها – از قبیل مسکن، آب پاکیزه، بهداشت، غذا، و انرژی قابل اتکا – به روش سازگار با محیط زیست و پایدار محقق شوند؛ همچنین، ایجاد شرکتی که کیفیت محیط زیست و جوامعی را که در آن کار و زندگی میکنیم، بهبود ببخشد.
شرکت: تویوتا (ایالات متحده)
ماموریت: جذب و حفظ مشتری با محصولات و خدمات فوقالعاده ارزشمند و تجربهی رضایتمندی از داشتن خودرو در آمریکا.
چشم انداز: تبدیل شدن به موفقیتترین و محترمترین شرکت خودروسازی در آمریکا.
شرکت: سامسونگ
ماموریت: الهام بخشیدن به جهان با فناوریها، محصولات، و طرحهایی که زندگی آدمها را غنی کنند و با خلق آیندهای جدید به سعادت اجتماعی کمک کنند.
چشم انداز: الهام بخشیدن به جهان. خلق آینده.
شرکت: ویکی مدیا
ماموریت: توانمندسازی و مشارکت تمام آدمهای سرتاسر جهان برای جمعآوری و توسعهی محتوای آموزشی، تحت یک مجوز رایگان یا دامنهی عمومی، و انتشار این محتوا به صورت موثر و جهانی.
چشم انداز: تصور جهانی که در آن، هر یک از انسانها بتواند آزادانه سهمی در مجموع تمام علوم داشته باشد. این تعهد ماست.
شرکت: ایبی
ماموریت: تبدیل شدن به مقصد محبوب تمام آدمهای جهان برای کشف و انتخاب کالاهای ارزشمند و منحصر به فرد.
چشم انداز: چشم انداز ما در تجارت رسیدن به نقطهای است که مشتریان ما را به آن جا رسانده باشند، از فناوری قدرت گرفته باشد، و به روی همگان باز باشد.
شرکت: ایکیا
ماموریت: ارائهی طیف گستردهای از محصولات خانگی با بهترین طراحی و کارکرد، و با مناسبترین قیمت که تا حد امکان، بیشتر آدمها بتوانند آنها را خریداری کنند.
چشم انداز: بهبود زندگی روزمرهی برای بسیاری از آدمها.
شرکت: سیسکو
ماموریت: شکلدهی به آیندهی اینترنت با خلق ارزش و فرصتی بیسابقه برای مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران، و شرکا اکوسیستممان.
چشم انداز: تغییر روش کار، زندگی، بازی، و یادگیری.
شرکت: سونی
ماموریت: ایجاد شرکتی برای الهام بخشیدن و تحقق کنجکاویتان.
چشم انداز: استفاده از عشق و شور بیپایانمان برای فناوری، محتوا، و خدمات جهت ارائهی هیجان و سرگرمی جدید و پیشگامانه، فقط به شکلی که سونی میتواند.
شرکت: خطوط هوایی ساوتوست
ماموریت: ماموریت خطوط هوایی ساوتوست عبارت است از تعهد به ارائهی بالاترین کیفیت خدمات مشتری به همراه حس گرما، صمیمیت، غرور فردی و روحیه گروهی.
چشم انداز: تبدیل شدن به محبوبترین، فعالترین، و سودمندترین خطوط هوایی دنیا.
شرکت: ایدیپی (پردازش خودکار دادهها)
ماموریت: توانمندسازی سازمانها با راهحلهایی پر از بینش برای هدایت کسب و کارها به سمت موفقیت.
چشم انداز: تبدیل شدن به مرجعی جهانی برای کمک به سازمانها در تمرکز بر آنچه از همه مهمتر است.
شرکت: کایزر پرمننته
ماموریت: کایزر پرمننته به این دلیل به وجود آمده است تا خدمات بهداشت و سلامتی با کیفیت و ارزان قیمت در اختیار آدمها قرار دهد و وضعیت سلامت اعضا و جوامعی را که برایشان خدمت میکنیم، بالا ببریم.
چشم انداز: ما شرکای قابل اعتمادی در زمینهی سلامت عمومی هستیم که با همکاری با آدمها به آنها کمک میکنیم برای ایجاد سالمترین جوامع در کشور تلاش کنند.
شرکت: کوین بیس
ماموریت: ماموریت کوین بیس عبارت است از ایجاد سامانهی مالی باز و آزاد برای کل جهان.
چشم انداز: ارز دیجیتالی که از طریق ایجاد سامانهی مالی باز و آزاد فرصتی نوآورانه، کارآمد، و عادلانهتر برای تمام جهان فراهم کند.
شرکت: فیس بوک
ماموریت: توانمندسازی آدمها برای ایجاد جامعهای قدرتمند و نزدیک کردن تمام آدمهای جهان به یکدیگر.
چشم انداز: آدمها برای متصل ماندن به دوستان و خانواده، برای کشف آنچه در دنیا میگذرد، و به اشتراک گذاری و بیان آنچه برایشان اهمیت دارد، از فیس بوک استفاده کنند.
مطلب مرتبط:
شرکت: هول فودز مارکت
ماموریت: هول فودز مارکت پیشگام و فعال در عرصهی کسب و کار مواد غذایی با کیفیت است. ما شرکتی مبتنی بر ماموریت هستیم که هدفمان تعیین استانداردهای عالی برای خرده فروشی مواد غذایی است. ما در حال ایجاد کسب و کاری هستیم که در آن، استانداردهایی بالا در تمام جوانب شرکتمان جاری و ساری است. در هول فودز مارکت کیفیت اولویت ذهنمان است.
چشم انداز: تمام مواد غذایی، تمام آدمها، تمام کرهی زمین.
بیانیه ماموریت و چشم انداز: آگاهی از اینکه چه کسی هستید و به کجا میروید
بیانیهی ماموریت بر امروز و آنچه انجام میدهید، تمرکز دارد؛ و بیانیهی چشم انداز بر فردا و آنچه میخواهید به آن تبدیل شوید، تمرکز دارد. وجود هر دو برای بقای شرکت لازم و مهم است.
چه آن را جوهره یا قلب تپنده، و چه آن را مشخصهی اصلی کسب و کار بدانید – یا آن را هر چیز دیگر بنامید، به خاطر موفقیت محتوا و شرکتتان از تعریف و درک شفاف بیانیه ماموریت و چشم انداز اطمینان حاصل کنید.
بیانیهی ماموریت محتوا و بیانیهی چشم انداز محتوا را روی کاغذ بنویسید. آنها را در اختیار اعضای گروهتان قرار دهید. آنگاه میتوانید تلاشهای آیندهتان را در تولید محتوا با این دو مقایسه و اندازهگیری کنید.