اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کار


تاریخ ارسال :

۳۰ آبان ۱۳۹۷

اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کار

مترجم: مریم امیری خواه

 



  فصل اقتصاد - بیایید مقاله را با بیان یک واقعیت ساده شروع کنیم : کسب و کار شما باید در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشد.

مهم نیست که صاحب یک فروشگاه کوچک محلی هستید یا یک شرکت بزرگ ملی را اداره می کنید، در هر حال رسانه های اجتماعی باید بخش مهمی از راهبرد بازاریابی کسب و کارتان باشد.

پلتفرم های اجتماعی به تسهیل ارتباط با مشتریان، افزایش آگاهی از برند، پیشبرد تجارت و افزایش فروش کمک می کند. اگر به این نکته توجه کنید که هر ماه بیش از 3میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، مسلماً برای معرفی خود و برندتان در این پلتفرم ها تردید نخواهید کرد.

اما شاید از این نکته آگاهی نداشته باشید که همین الان می توانید شرکت خود را در رسانه های اجتماعی معرفی کنید. نیازی نیست که از تمام مفاهیم دلهره آور و نامفهوم اطلاع داشته باشید یا تعداد فالوورهای تان سر به فلک بزند. هم اکنون می توانید شروع کنید و حتی از این فرآیند مفید و دوست داشتنی لذت ببرید.

اگر هنوز هم قانع نشده اید، در ادامه به ذکر 6 دلیلی می پردازیم که نشان می دهد سرمایه گذاری در رسانه های اجتماعی حرکتی عاقلانه و سودبخش برای پیشرفت کسب و کارتان است.

افزایش آگاهی

اگر دیگران اطلاعی از کسب و کارتان نداشته باشند، طبعاً نمی توانند به مشتریان شما تبدیل شوند. رسانه های اجتماعی شما را بیشتر در معرض دید مشتریان بالقوه قرار می دهند و به این ترتیب به طیف گسترده ای از مخاطبین معرفی می شوید. از این گذشته ایجاد پروفایل در تمام شبکه های اجتماعی رایگان است، بنابراین با امتحان کردن این فرصت طلایی چیزی از دست نمی دهید.

مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

پیش از هر چیز هدف خود را از معرفی کسب و کار خود در رسانه های اجتماعی تعریف کنید تا به این ترتیب بتوانید با راهبرد صحیحی پیش بروید. آیا می خواهید مشتریان جدید از خدمات تان مطلع شوند؟ آیا می خواهید فروشندگان محلی بیشتری به فروشگاه تان بیایند؟ اگر راهبرد مشخصی داشته باشید، می توانید تصمیم بگیرید که کدام کانال اجتماعی بیشترین تناسب را با اهداف کسب و کارتان دارد و با انتخاب بهترین رسانه در مسیر پیشرفت قرار بگیرید.

قدرت ارتباط

درایت و قدرت تشخیص مشتریان درباره حمایت از کسب و کارهای مورد علاقه خود رو به فزونی است. مشتریان قبل از تصمیم گیری، جست وجوی سریعی را در وب سایت ها و رسانه های اجتماعی انجام می دهند.

حال خودتان بگویید، اگر مشتریان نام کسب و کارتان را جست وجو کنند، آیا با یک صفحه خالی روبه رو می شوند یا دریایی از اطلاعات جذاب ایشان را به بهره گیری از محصولات یا خدمات تان ترغیب می کند؟ اگر پروفایل پرباری ایجاد کنید و آن را مرتب با اطلاعات مرتبط به روز کنید، قدرت برندتان را افزایش می دهید و می توانید مطمئن باشید که با به جا گذاشتن اثری مثبت از طریق رسانه های اجتماعی، قابل اعتماد بودن، در دسترس بودن و مطلع بودن کسب و کار خود را به جهانیان نشان می دهید.

در جست وجوی روش هایی باشید که تخصص تان را به عنوان فردی پیشتاز در عرصه این صنعت مشخص کند، برای مثال می توانید مقالات مرتبط با تخصص تان را بنویسید یا ماموریت شرکت تان را گسترش دهید. به این ترتیب اعتماد مشتریان بالقوه را با نشان دادن ارزش ها و پیشنهادهای کسب و کارتان جلب خواهید کرد.

نشان دادن اصالت

مشتریان به کسب و کارهایی که پست های خشک و بی روح اداری و رسمی را در صفحات خود منتشر می کنند، علاقه ای ندارند.

ترتیبی بدهید تا شخصیت برندتان در تمام مطالبی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، درخششی مسحورکننده داشته باشد. چه تصویری را می خواهید از برندتان به دیگران نشان دهید؟

سعی کنید لحن تاثیرگذاری، دوستانه، بامزه، رسمی یا غیررسمی را انتخاب کنید و آن را در تمام مطالب به کار ببندید. خود واقعی تان را نشان بدهید و از وانمود کردن و نشان دادن شخصیتی غیرواقعی که فکر می کنید، باید باشید، اما نیستید، خودداری کنید. فالوورهای تان می خواهند چهره های واقعی پشت این پروفایل ها را ببینند؛ این حق را از ایشان دریغ نکنید.

علاقه مند کردن مخاطبین

کانال های اجتماعی دائماً در حال رشد هستند و ویژگی های جدیدی را به برنامه های خود اضافه می کنند. سرعت تغییر در فضای مجازی برای بعضی صاحبان کسب و کار دلهره آور است.

اما جایی برای نگرانی نیست، کافی است به خاطر داشته باشید که قرار نیست همه چیز را بدانید و تمام کارها را انجام دهید. روش های جدید برقراری ارتباط با مخاطبین را امتحان کنید تا به تدریج این روش ها را یاد بگیرید و بر آنها مسلط شوید. مطمئن باشید که روزی نه چندان دور شما هم می توانید استوری در اینستاگرام بگذارید تا مشتریان بتوانند از دیدن ماجراهای پشت صحنه دفترتان لذت ببرند. سپس می توانید جلسه پرسش و پاسخ را با استفاده از لایو فیس بوک برگزار کنید. به مرور متوجه سلیقه مخاطبین می شوید و روش های علاقه مند کردن آنها را پیدا می کنید.

با امکانات ساده، نورپردازی مناسب، یک گوشی هوشمند و یک سه پایه می توانید فیلمی جذاب را برای جلب توجه و علاقه مشتریان تان تهیه کنید و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. حتماً شرایط را قبل از ارتباط زنده تست کنید تا کم بودن سرعت هات اسپات یا اینترنت باعث ایجاد تاخیر و اختلال نشود.

ارائه پشتیبانی

پلتفرم های اجتماعی مرزهای بین کسب و کارها و مشتریان را با موفقیت از میان برداشته اند. امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند که به جای تماس گرفتن با خدمات مشتریان برای دریافت اطلاعات یا یافتن راه حل مشکلات، در توییتر یا فیس بوک پیام بگذارند.

با رعایت توصیه های زیر می توانید، با نشان دادن مسئولیت پذیری، انتقادپذیری و توجه به نظرات مشتریان برای کسب و کار خود اعتبار به دست بیاورید:

سیستمی را برای ردگیری نظرات، پرسش ها و شکایت های مشتریان در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.

در اولین فرصت ممکن به سوالات پاسخ دهید و دغدغه های مشتریان را برطرف کنید.

سعی کنید فردی مثبت و مفید باشید.

به انتقادها گوش بدهید و به مشتریان نشان بدهید که برای نظرات شان احترام قائل هستید.

بدانید که چه زمانی باید گفت وگوها و بحث های عمومی را در پیام های خصوصی ادامه بدهید و حل کنید.

تبلیغ با هزینه پایین

هزینه های بازاریابی سرسام آور است و تمام صاحبان کسب و کارها از عهده پرداخت هزینه های گزاف کمپین های تبلیغاتی برنمی آیند. در این میان تبلیغ و بازاریابی در رسانه های اجتماعی روشی است که با صرفه هزینه ای ناچیز شما را به گستره وسیعی از مخاطبین معرفی می کند. هر کسب و کاری، صرف نظر از میزان بودجه یا گستردگی، این فرصت را در اختیار دارد تا از راه تبلیغات در پلتفرم های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام مخاطبین خود را افزایش دهد و به اهداف تعریف شده برسد.

مطلب مرتبط: نقش شبکه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین

کمپین تبلیغاتی را باید با اطلاع کامل از مخاطبین هدف و خواسته های مورد نظرتان راه اندازی کنید تا بودجه تان را برای تبلیغات بی فایده هدر ندهید. از تبلیغات پرسرو صدا درباره قیمت مناسب محصولات خودداری کنید و بیشتر بر محتواهای آموزشی یا سرگرم کننده تاکید داشته باشید، اگر بتوانید آموزش و سرگرمی را همزمان در تبلیغات به کار بگیرید، بیشتر بر مخاطبین اثر خواهید گذاشت.

تردیدی نیست که رسانه های اجتماعی بخش مهمی از بازاریابی کسب و کار است، اما لازم نیست که مدیریت این نوع بازاریابی استرس و تنش زیادی را به شما تحمیل کند. گام نخست را با ایجاد کردن پروفایل بردارید و مشتریان خود را به تدریج جذب کنید.