4 گام ضروری برای ساختن یک برند ماندگار


تاریخ ارسال :

۲۸ مهر ۱۳۹۷

4 گام ضروری برای ساختن یک برند ماندگار

مترجم: صهبا صمدی



 

ایجاد یک برند تأثیرگذار، عامل تعیین کننده موفقیت یک کسب و کار است. برندسازی به شرکت شما در یافتن مشتریان جدید کمک کرده و مهم تر از هر چیز، عامل مراجعه مجدد مشتریان به شرکت است.

من مؤسس یک باشگاه تعاون و تسریع تجارت برای کارآفرینان زن هستم. هزاران مؤسسه تعاون تجاری در جهان وجود دارند و بسیاری از این مؤسسات نیز در منطقه جغرافیایی واحدی واقع شده اند، بنابراین برای باقی ماندن در عرصه رقابت، هر یک از این شرکت ها باید بتوانند خود را از دیگر رقیبان، متمایز کنند.

 

شرکت من، به نام هراهاب(Hera Hub)، یک مدل کسب و کار منحصر به فرد دارد. فضاهای کاری ما با شکلی الهام گرفته از حمام های رومی طراحی شده اند و خدماتی شخصی سازی شده و منحصر به فرد به هر یک از مشتریان ارائه می دهند که برای ما مزیت رقابتی ایجاد می کنند. البته اینها هیچ کدام چیز بدیع و بی سابقه ای نیستند. بسیاری از رقبای ما هم خدمات و جذابیت های مشابهی دارند - از جمله باشگاه هایی که فضا و ابزارهای لازم برای موفقیت را در اختیار اعضای شان قرار می دهند. اما آن چیزی که ما را واقعاً از سایر رقبا متمایز می کند، برند ماست.

اسم شرکت من، رنگ ها، طراحی الهام گرفته از معماری های قدیمی و گروه کاری این برند، تکرارنشدنی هستند. ما به سختی تلاش کرده ایم که تجربه همکاری کارآفرینان را بهینه سازی کرده و برند ما، آن عنصری است که ما را به یادماندنی می کند؛ برند ما دارای معنا و مفهوم، خاص و دارای هویت و فردیت است.

تجربه من در کسب و کار و بازاریابی، مرا به سمت علاقه به برندسازی سوق داد و در فضای کاری امروزی، این اشتیاق و علاقه به یک ضرورت تبدیل شده است. ایجاد یک برند تأثیرگذار، عامل تعیین کننده موفقیت یک کسب و کار است. برندسازی به شرکت شما در یافتن مشتریان جدید کمک کرده و مهم تر از هر چیز، عامل مراجعه مجدد مشتریان به شرکت است. برای آن دسته از شما که در مراحل اولیه کسب و کارتان یا در آستانه برندسازی هستید، این چهار توصیه به شما کمک می کنند که برندی پایدار و به یادماندنی بسازید:

1. بدون معنا، داستانی هم وجود ندارد

برند شما باید برای خودتان دارای مفهوم خاصی باشد. برند، چهره یک کسب و کار است و معیاری است که افکار عمومی، شما را براساس آن ارزیابی می کنند. نام کسب و کار شما باید بیانگر یک شعار، نماد، واژه یا احساسی باشد که داستان، خاطره یا مفهوم خاصی را القا کند.

یک نام پرمفهوم، ارزشمندتر از یک اسم صرفاً دهان پرُکُن است. اسم برند شما باید تاریخ و شناسنامه داشته باشد. بازاریاب های بزرگ، فقط به دنبال معرفی برند نیستند، بلکه به دنبال تعریف کردنِ داستان خلق یک برند هستند. داستان یک برند، آن چیزی است که ما را به یکدیگر متصل می کند.

تعجب می کنید که چرا شبکه های اجتماعی تا به این حد محبوب هستند؟ پاسخ این است که انسان ها شدیداً به دنبال ایجاد ارتباطات قوی عاطفی با داستان های زندگی سایرین هستند. هر چیز و هر کسی داستانی دارد، پس از برند خودتان برای تعریف کردن این داستان استفاده کنید.

2. اسم، همه چیز است
اسم کسب و کار شما باید نشان دهد که شما چه می کنید و چگونه کار می کنید. به نظر ماریان بیکل ( (Marianne Bickleنام های کوتاه و مختصر همیشه بهترین هستند:

"«به این فکر کنید که خود شما با چه سرعتی یک کسب و کار را ارزیابی و قضاوت می کنید یا یک صفحه مطلب را در اینترنت از نظر می گذرانید. مشتریان باید بتوانند در عرض تنها چند ثانیه (نه حتی چند دقیقه)، وجه مشخصه کسب و کار شما را بشناسند.»

شاید اسم شرکت ما (هیراهاب) اسم چندان گویایی نباشد اما شعار تجاری و محتوای آنلاین ما، مشتری ها و مراجعین را قادر می سازد که از کار ما به خوبی آگاه شوند. اگر نام کسب و کار شما، گویای نوع کاری که انجام می دهید نباشد، حتماً باید این نقیصه را با بیانی قوی و شفاف جبران کنید و کاری که انجام می دهید و دلیل منحصر به فرد بودن تان را برای مشتری بیان کنید.

3. کسب و کار شما فقط به شخص شما منحصر نیست

شاید شنیدن این مطلب برای کسانی که در حوزه مشاوره فعالند، سخت باشد، اما یک برند و کسب و کار موفق نباید بر مؤسس مجموعه متمرکز باشد. هدف نهایی کسب و کار شما چیست؟ اگر می خواهید روزی این کسب و کار را بفروشید، آن را به ارث بگذارید یا از حمایت شرکت دیگری استفاده کنید، سعی کنید به جای پر رنگ کردنِ نقش مدیریت یا مؤسس برند، بیشتر بر خدمات یا محصولی که ارائه می دهید، نحوه ارتباط با مشتری، و مزیت های رقابتی شرکت و برند، تمرکز کنید. گرچه شخصیت و مهارت های شخصی شما، بخش جدایی ناپذیری از کسب و کارتان را شکل می دهند، ولی این تمام ماجرا نیست.

4. هدف تان از فعالیت در این کسب و کار چیست؟

هنگام برندسازی باید هدف اصلی خود را به یاد داشته باشید و هر چیزی را به آن پیوند بزنید. من یکی از طرفداران پر و پا قرص کتاب سایمون سینک (Simon Sinek) به نام «با چرا شروع کنید» هستم. در این کتاب، او می نویسد «مردم به کاری که می کنید توجهی نمی کنند؛ بلکه به این توجه می کنند که چرا آن کار را انجام می دهید. آن چیزی که انجام می دهید، به سادگی نمایانگر اهداف و باورهای شماست». پاسخ به این «چرا؟» به مشتریان، شرکا و بازار می فهماند که چرا کسب و کار شما قابل اعتماد است. این «چرا؟» آن چیزی است که مرا به ساختن، کار کردن و رشد کردن مداوم تشویق می کند. کسب و کار شما در واقع، در پی تحقق هدف بزرگ تری است؛ هیچ گاه آن هدف بزرگ تر را فراموش نکنید.

من همچنین مطالعه کتاب ست گودین (Seth Godin) به نام «گاو بنفش» را توصیه می کنم که به شما در به یادماندنی کردن و منحصر به فرد کردن برندتان کمک می کند. برند شما می تواند باعث تمایز شما شود و راز موفقیت در این کار، توجه به جزییات است. اطمینان حاصل کنید که این جزییات در نظر گرفته شده اند. برندسازی، به پشتکار و سال ها تلاش نیاز دارد، اما به خاطر داشته باشید: هر توییت، واژه و تعاملی، فرصتی برای مطرح کردن نام کسب و کار و برند شماست.