هر آنچه در مورد ممنوعیت سایه در اینستاگرام می دانیم


تاریخ ارسال :

۲۵ شهريور ۱۳۹۷

هر آنچه در مورد ممنوعیت سایه در اینستاگرام می دانیم

مترجم: علی آل علی

 



 

هنگامی که در تلاش برای توسعه برند و کسب وکارمان در اینستاگرام هستیم، بخش زیادی از اتکای ما بر روی استفاده از هشتگ ها و تعامل به منظور جذب مخاطب است. جذب مخاطب از طریق تولید محتوای جذاب بخش مهمی از فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی تشکیل می دهد. به همین دلیل اگر ناگهان متوجه شویم مطالب مان دیگر در فضای اینستاگرام به نمایش درنمی آید، بسیار ناامید خواهیم شد.

اگر احساس می کنید پست های شما لایک و کامنت کمتری از میزان انتظارتان دریافت می کنند یا هشتگ های شما تاثیر چندانی در سهولت یافتن مطالب از سوی کاربران ندارد، شاید دچار ممنوعیت سایه شده اید. ممنوعیت سایه (Shadow Ban) به عمل مسدودسازی مطالب کاربری خاص در شبکه های اجتماعی گفته می شود. ویژگی اصلی این الگوریتم عدم اطلاع کاربر از محدودیت اعمالی بر پروفایل اش است. اگر در اینستاگرام دچار ممنوعیت سایه شوید، مطالب شما به جز فالوورهای تان برای هیچ کس دیگری به نمایش در نخواهد آمد.

 

از نقطه نظر اینستاگرام، ممنوعیت سایه توجیه منطقی و کاربردی دارد. بر این اساس تیم ناظر پلتفرم توانایی فیلتر محتوای اکانت های ناقض قوانین را خواهد داشت. به عنوان مثال برخی از کاربران برای توسعه اکانت شان از راهکارهای غیرقانونی نظیر استفاده از روبات های جمع آوری فالوور، کاربرد هشتگ های زیاد و نامرتبط به مطلب شان و همچنین خرید لایک استفاده می کنند. در چنین مواردی باید اعتراف کرد که در کاربرد ویژگی ممنوعیت سایه حق با اینستاگرام است. به این ترتیب عموم کاربران همچنان مطالب تازه و جذاب مشاهده خواهند کرد.

اگرچه تا به امروز اینستاگرام به طور رسمی پیرامون اعمال ممنوعیت سایه بر کاربران صحبت مشخصی نکرده، اما در ماه فوریه در بخش پشتیبانی توضیحاتی چند برای کاربران دچار نشانه های ممنوعیت سایه قرار داده است. این توضیح حداقل معمای هشتگ ها را تا حد زیادی مورد تایید قرار می دهد. در موارد دیگر نیز بدون اشاره به وجود ممنوعیت سایه به دلایل وقوع چنین مشکلی اشاره می شود. بر این اساس کاربرد هشتگ های هماهنگ با محتوای پست مان از جمله راهکارهای غلبه بر عدم دسترسی کاربران به مطالب مان عنوان شده است.

در اینجا باید اشاره کرد که اینستاگرام در حال تغییر الگوریتم خود است. به این ترتیب شاید کاهش میزان جذب مخاطب از سوی اکانت شما با این تغییر در پیوند باشد. با این حال هرچه باشد، موضوع ممنوعیت سایه در اینستاگرام بسیار جدی است. پس اگر با چنین مشکلی مواجه شدیم، باید به دنبال راهکارهای قطعی برای غلبه بر آن بگردیم.

آیا من دچار ممنوعیت سایه هستم؟

خوشبختانه راهکار بسیار ساده ای برای فهم دچار شدن به ممنوعیت سایه وجود دارد. در گام نخست، تصویری با هشتگی که معمولا به کار نمی برید، بارگذاری کنید. به یاد داشته باشید که این هشتگ باید تعداد پست های محدودی داشته باشد. بر این اساس استفاده از هشتگ های معروف در اینجا توصیه نمی شود.

به محض اینکه مطلب تان با هشتگ موردنظر را بارگذاری کردید، از پنج کاربر اینستاگرام که شما را دنبال نمی کنند، درخواست جست وجوی مطلب تان را نمایید. اگر هیچ کدام از آنها توانایی مشاهده پست شما را نداشتند، به احتمال زیاد شما دچار ممنوعیت سایه هستید.

اگر در این میان دو نفر یا بیشتر قادر به مشاهده مطالب شما بودند، مشکل اصلی تان کاهش سطح تعامل و جذب مخاطب است. بر این اساس باید استراتژی خود در اینستاگرام را تغییر دهید. با این کار بخش زیادی از مشکل شما حل خواهد شد.

اگر راهکار موردنظر من را امتحان کردید و مطمئن از ممنوعیت سایه پروفایل تان هستید، نیاز به نگرانی نیست. ما در اینجا برای شما راه حل مناسبی را فراهم کرده ایم.

چرا شما دچار ممنوعیت سایه شده اید و چگونه باید این مشکل را حل کرد؟

در اینجا چند دلیل بالقوه برای گرفتاری در بند ممنوعیت سایه وجود دارد. به منظور عدم تکرار چنین اشتباهی اجازه دهید به چند مشکل اساسی مولد ممنوعیت سایه اشاره کنیم.

• استفاده از ابزار خودکار توسعه اکانت اینستاگرام: در اینستاگرام بدون تلاش فراوان امکان توسعه اکانت مان وجود ندارد. بر این اساس سیاست اصلی اینستاگرام تشویق کاربران به تعامل سازنده و واقعی با مخاطب های درست است. تیم ناظر شرکت هرگونه استفاده از روبات های کمکی، خرید یا تلاش برای دستیابی به مخاطب از طریق غیرقانونی را به شدت پیگیری می کند. بر این اساس بهترین راهکار برای برندها در شبکه های اجتماعی و به ویژه اینستاگرام پیگیری فرآیند سالم برای دستیابی به فالوور است.

• استفاده از هشتگ های شکسته: به طور مشخص، یک هشتگ مشهور با استفاده از آن در محتوای بی ربط به زودی خیل عظیمی از مطالب را بازنمایی خواهد کرد. در چنین شرایطی اینستاگرام به طور دائمی یا موقت هشتگ موردنظر را ممنوع می سازد. در صورتی که شما از هشتگی که از سوی اینستاگرام محدود شده استفاده نمایید، سایر هشتگ های شما برای کاربران غیرقابل دسترسی می شود. در مرحله پیشرفت نیز شاید ماجرا به حذف اکانت شما منجر شود.

• گزارش اکانت مان به طور مداوم: هنگامی که کاربران به طور مداوم اکانت شما را به دلیل انتشار محتوای غیرمجاز به تیم ناظر گزارش دهند، اینستاگرام صفحه شما را به عنوان یکی از ناشرهای مطالب مجرمانه شناسایی خواهد کرد. در چنین حالتی شما مورد ممنوعیت سایه یا حذف اکانت قرار خواهید گرفت.

• تجاوز از محدودیت روزانه یا ساعتی: اینستاگرام محدودیت ساعتی برای میزان فالو، آنفالو، لایک، کامنت و ارسال پست افراد برای اکانت ها قائل است. بر این اساس اگر شما در یک ساعت نزدیک به 80 کاربر را دنبال کنید، تیم ناظر یک روبات را به جای فردی حقیقی مسئول این کار خواهد دانست.

شاید استفاده از این تکنیک ها به شما در زمینه جذب شمار بالایی از مخاطب ها کمک کند. با این حال چنین مخاطب هایی به هیچ وجه مخاطب هدف شما نخواهند بود. به طور کاملا واضح چنین اقداماتی نتیجه ای جز گرفتاری در بند ممنوعیت سایه به بار نخواهد آورد. نتیجه این بحث کاملا روشن است: نباید از راهکارهای نامناسب برای افزایش شمار فالوورها یا جذب مخاطب استفاده کرد.

به منظور بازگردانی اکانت مان به حالت عادی باید اقداماتی چند را در دستور کار قرار داد. به موارد ذیل توجه نمایید:

• اگر از روبات خاصی استفاده می کنید، آن را غیرفعال نمایید: به منظور اطمینان از غیرفعال سازی هرگونه روباتی، به بخش ویرایش پروفایل رفته و بر روی کادر «Authorized Applications» کلیک کنید. اگر نام روباتی خاص در این بخش مشاهده می شود، به سادگی آن را غیرفعال نمایید. توجه داشته باشید که داشتن فالوورهای پرشمار و در عین حال بی توجه به ماهیت اصلی کسب و کار شما هیچ فایده ای در پی ندارد، بنابراین 100 فالوور واقعی را بر هزار فالوور تقلبی ترجیح دهید. در غیر این صورت مواجهه با مشکلاتی نظیر ممنوعیت سایه نباید شما را ناراحت نماید. در حقیقت سرپیچی از قوانین اینستاگرام مواجهه با ممنوعیت های مختلف را نیز در پی دارد.

• مشاهده دقیق هشتگ های ممنوعه در سال 2018 و اطمینان از حذف تمام هشتگ های شکسته: به منظور بازیابی شرایط طبیعی باید نسبت به کاربرد هشتگ ها دقت نماییم. در مواردی که نسبت به ماهیت هشتگی شک داریم، مراجعه به فهرست هشتگ های ممنوعه ضروری است. خوشبختانه اگر در پست های قبلی شما هشتگ های غیرقانونی به کار برده باشید، اینستاگرام با پیامی مشخص شما را نسبت به حذف آن پست آگاه می سازد. این عملکرد تیم ناظر ضربه ای به پست های فعلی شما نخواهد زد، بنابراین جای نگرانی چندانی نخواهد بود. با این حال اگر فرآیند استفاده شما از هشتگ های غیرمجاز ادامه یابد، اعمال دوباره ممنوعیت سایه و در موارد پیشرفته حذف اکانت اجتناب ناپذیر خواهد بود. البته اینستاگرام معمولا پیش از حذف یک اکانت چند نوبت به ادمین های آن اخطار می دهد.

• یک یا دو روز استراحت چندان هم بد نیست: به گزارش بسیاری از کاربران عدم فعالیت برای دو روز متوالی توانایی بازیابی شرایط عادی برای اکانت های دچار ممنوعیت سایه را دارد. به عنوان یک نویسنده در حوزه بازاریابی قادر به تایید این ادعا نیستم. با این حال گزارش آن از سوی شمار بالایی از کاربران تا حد زیادی امیدوارکننده خواهد بود. بنابراین به عنوان اقدامی استراتژیک برای چند روز دست از فعالیت در اینستاگرام بردارید. در هر صورت بازیابی شرایط عادی اکانت مان ارزش صبر و شکیبایی چند روزه را خواهد داشت.

• مطالعه و قبول شرایط استفاده و راهنمای استفاده از اینستاگرام: هر شبکه اجتماعی شرایط مشخصی برای استفاده کاربران وضع می کند. اگرچه به عنوان مثال شرایط توییتر با لینکداین متفاوت است، اما برخی از هسته های اصلی آنها با هم شباهت تام دارند. بر این اساس به منظور فعالیت بدون مزاحمت در اینستاگرام نسبت به مطالعه شرایط استفاده و قبول آن اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد تایید رعایت قوانین بدون توجه به ماهیت آنها فرد را در شرایط دشواری قرار می دهد. بی شک اگر از موارد غیرمجاز آگاه باشیم، بسیار راحت تر آنها را رعایت خواهیم کرد. راهنمای استفاده از اینستاگرام یک متن نسبتا بلند در مورد چگونگی استفاده صحیح از این شبکه اجتماعی است. اگرچه مطالعه آن وقت زیادی را طلب می کند، اما در نهایت شما به منبع مهم اطلاعاتی پیرامون شیوه فعالیت مناسب در اینستاگرام دسترسی خواهید داشت.