مترجم: اشکان کوشش
میزان زیادی از تمرکز بازاریابی مدرن حول محور اینترنت می چرخد. با وجود موقعیت مهم بازاریابی محتوا، تبلیغات فیس بوک، SE، شبکه های اجتماعی و یا راه های دیگر بازاریابی آنلاین، نباید خود را به این روش ها محدود کرد. در حالی که بسیاری از شرکت ها بر این روش های آنلاین تمرکز می کنند، با استفاده از روش های خلاقانه آفلاین، می توان نسبت به آن ها وجه تمایز قابل توجهی ایجاد کرد.
در همین راستا و در ادامه به بهترین راه های بازاریابی برای تجارت های کوچک که نیازی به اینترنت ندارند اشاره خواهیم کرد.
پست مستقیم
پست مستقیم یکی از قدیمی ترین تکنیک های بازاریابی است که در دنیای دیجیتال امروزی، منسوخ شده به نظر می رسد. با این حال، ارسال کوپن ها و کارت پستال به افراد می تواند همچنان تأثیرگذار باشد. همچنین اگر به دنبال تمرکز بر روی یک بازار مناسب هستید، می توانید یک لیست پستی هدف خریداری کنید. یافته های من حاکی از این است که پست مستقیم در کنار استفاده از روش های آنلاین یک روش مناسب است. برای مثال، می توانید افراد را به سایت و یا صفحه فیس بوک و به صورت همزمان برای حضور در مغازه خود دعوت کنید.
بازاریابی پیامکی
با توجه به تخصص شرکت خودم در زمینه بازاریابی پیامکی (SMS)، طبیعتاً آن را پیشنهاد می کنم. از آنجایی که پیامک یک روش مدرن و نیازمند به تکنولوژی محسوب می شود، مردم آن را شیوه آفلاین بازاریابی به حساب نمی آورند. اما استفاده از پیامک برای برقراری ارتباط با مردم، یک جایگزین بسیار مناسب برای ایمیل و شبکه های اجتماعی است. یکی از مزیت های اصلی این روش، خواندن بیشتر SMS توسط مردم نسبت به ایمیل هاست.
با استفاده از بازاریابی پیامکی با اجازه قبلی، می توان مشتریان را در جریان محصولات جدید، حراج ها و تمامی آنچه به تجارت شما مرتبط است، قرار داد. همچنین می توان از این روش در کنار روش های دیگر بازاریابی استفاده کرد.
ملاقات برای صحبت
برخی افراد به صورت طبیعی می توانند به صحبت کردن در جمع بپردازند و بعضی دیگر حتی از فکر کردن به آن نیز می ترسند. در حقیقت یک ارائه زنده می تواند روشی بسیار قدرتمند برای معرفی خود و به دست آوردن مشتریان جدید باشد. ممکن است این ایده در ابتدا هولناک به نظر برسد، اما توجه داشته باشید که در ابتدا تنها مقابل تعداد کمی از افراد صحبت می کنید. مکان هایی مانند کتابخانه های محلی، مراکز عمومی و گردهمایی های تجاری را انتخاب کنید. همچنین می توانید ملاقاتی را با افراد محلی خود ترتیب دهید.
به مباحثی فکر کنید که می توانند برای آموزش و جلب توجه مشتریان مهم باشند. در هر صنفی که فعالیت می کنید، یقیناً می توانید مبحثی را پیدا کنید. اگر صاحب یک رستوران هستید و یا در زمینه مواد غذایی فعالیت دارید، می توانید در مورد دستورالعمل و یا تاریخچه یک غذای به خصوص صحبت کنید. اگر در زمینه سلامت فعالیت می کنید، می توانید پیشنهادهای رژیم و یا برنامه غذایی را عنوان کنید.
شبکه سازی یا نتورکینگ
شبکه سازی یک ایده آشناست و امروزه عموم افراد را به یاد شبکه های اجتماعی و دیگر روش های آنلاین می اندازد. هیچ گاه شبکه سازی در جامعه خود را فراموش نکنید. این کار شامل حضور در انجمن های تجاری، شرکت در رویداد های صنفی و پخش کردن کارت تجاری می شود. یکی دیگر از روش های مؤثر شبکه سازی شراکت با دیگر تجارت ها جهت سرمایه گذاری مشترک است. همچنین همکاری با افرادی که محصولات و یا خدمات مربوط با کار شما را ارائه می کنند نیز می تواند سودمند باشد. برای مثال، ماموران امورملکی می توانند با تجارت هایی که در زمینه ارتقاء خانه ها و یا محوطه سازی فعالیت می کنند، همکاری داشته باشند. حتی می توانید با رقبا برای سازماندهی یک رویداد شراکت کنید.
علامت ها، اعلامیه ها و بیلبوردها
توجه مردم را هنگامی که در حال پیاده روی و یا رانندگی، استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی و یا نگاه کردن به بیلبوردهای تبلیغاتی هستند جلب کنید. برای هر شرکت حقیقی، یک علامت و نشانه جذاب می تواند تفاوت های زیادی را ایجاد کند. این گونه موارد تبلیغاتی قدیمی، اما همچنان کاربردی هستند. همانند پست مستقیم، می توانید با استفاده از علامت ها و اعلامیه ها افراد را به سمت وب سایت و یا مغازه خود هدایت کنید. من همواره به افراد درج کد پیامکی بر روی علائم و اعلامیه ها را گوشزد می کنم. هنگام صحبت از بازاریابی آفلاین، هیچ گاه نباید از روش های امتحان شده و موفق چشم پوشی کرد.
راهنمای بازاریابی آفلاین
اگر از روش های مختلف بازاریابی آفلاین استفاده می کنید، همواره نکات زیر را به خاطر داشته باشید:
ثبات برند را در تمامی کانال های بازاریابی حفظ کنید. اگر در وب سایت خود به صورتی رسمی و حرفه ای مطالب را ارائه می کنید، نباید در اعلامیه ها و یا بیلبوردها از شخصیت های کارتونی خیالی استفاده کنید.
همواره به دنبال اتصال پلتفورم های مختلف بازاریابی باشید. به خاطر داشته باشید که مشتریان شما با سبک زندگی امروزی همواره بین دنیای آنلاین و آفلاین جابه جا می شوند. آنها همچنین از چندین دستگاه مختلف استفاده می کنند. باید از این قابلیت برای تبلیغات چند منظوره استفاده کرد.
از هر فرصتی برای شناساندن خود استفاده کنید. هیچ گاه پخش کردن کارت تجاری و یا اعلامیه به ضرر شما نخواهد بود.
تبلیغات آفلاین یک روش بسیار خوب برای همراهی و تأثیربخشی بیشتر استراتژی های آنلاین است. هر اندازه زمانی که افراد در فضای مجازی صرف می کنند زیاد باشد، باز هم آنها نیازمند فعالیت در دنیای حقیقی هستند. امروزه بهترین راه بازاریابی، یک روش چند کاناله است، به این مفهوم که راهی برای ارتباط با مخاطبان خود، خواه آفلاین باشند و یا آنلاین، پیدا کنید.