استراتژی هایی برای ارتقای تفکر خلاق و ایده پردازی کارمندان


تاریخ ارسال :

۱۴ بهمن ۱۳۹۸

استراتژی هایی برای ارتقای تفکر خلاق و ایده پردازی کارمندان

فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی



خلاقیت رمز اصلی موفقیت در بازار محسوب می شود. برای رسیدن به آن نباید از وجود آن در کارمندان غافل شد، با این حال تا چه اندازه نسبت به اقداماتی که می تواند زمینه رشد خلاقیت را به همراه داشته باشد، آگاه هستید؟ بدون شک بهترین افرادی که می توانند در این رابطه پاسخ دهند، جمعی از بهترین کارآفرینان جهان هستند. در همین راستا به بررسی نظر آنها خواهیم پرداخت.

1-به همگان اجازه صحبت و اظهارنظر دهید

استراتژی ارتقای تفکر خلاق و ایده پردازی کارمندان

یکی از اشتباهات بزرگ مدیران این است که به سطح و مقام افراد در رابطه با گفته های شان توجه دارند. برای مثال ممکن است تنها کارمندان سطح بالا مجوز این اقدام را داشته باشند، با این حال واقعیت این است که هر فرد می تواند ایده ای مناسب در حوزه کاری خود داشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا این امکان را برای همه افراد فراهم آورید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که ایده ها ممکن است پختگی لازم را نداشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا از آنها حمایت لازم را انجام داده و به افراد کمک کنید تا متوجه ایرادات موجود شوند. این امر کمک خواهد کرد تا سطح افراد ارتقا یافته و پس از مدتی به ایده پردازان قابلی تبدیل شوند.

2-از محیط شرکت دور شوید

جا به جا شدن خود می تواند نظم فکری بهتری را به همراه داشته و ایده های مناسب-تری شکل گیرد. برای همین است که روان شناس ها توصیه می کنند که برای خوب فکر کردن، در محیطی نظیر یک پارک جدید قدم بزنید. درواقع به هر میزان که از روزمرگی فاصله گرفته باشید، ایده های بهتری را نیز پیدا خواهید کرد. شاید کمی عجیب به نظر برسد، با این حال وضعیت روحی و بدنی شما نیز در این رابطه کاملا تاثیرگذار محسوب می شود. به همین خاطر از معاینه های دوره ای و انجام ورزشی به صورت مداوم، غافل نشوید.

مطلب مرتبط: چگونه خلاقیت کارکنان خود را افزایش دهیم؟

3-پاداش تعیین کنید

این امر بسیار طبیعی است که افراد تمایلی را به انجام چنین اقداماتی نداشته باشند. با این حال شما باید محرک های لازم را ایجاد کنید. در این رابطه پاداش، بهترین گزینه محسوب شده و لازم است تا به نحوی رفتارکنید که حتی فردی که ایده ای نادرست را نیز ارائه کرده است، ناامید نشود.

4-در رابطه با ایده ها به گفت وگو بپردازید

این امر که تمامی افراد تیم در رابطه با ایده های یکدیگر نظرات خود را اعلام کنند، در نهایت باعث خواهد شد تا بهترین ها انتخاب شود. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا جلساتی را برای بررسی موارد، ایجاد کنید. همچنین بررسی دلایل موفقیت و یا شکست برخی از ایده های برندهای دیگر نیز می تواند کاملا سودمند باشد.

5-افراد را تنها به مرحله ایده پردازی محدود نکنید

بسیاری از ایده ها اگرچه در ظاهر فوق العاده محسوب می شوند، با این حال در مرحله اجرا کاملا تفاوت پیدا کرده و حتی ممکن است تصور اولیه شما را کاملا نابود سازد. به همین خاطر ضروری است تا افراد ایده پرداز را درگیر عملی ساختن آنها کنید تا به خوبی متوجه سختی های کار شده و در ایده های بعدی، بسیاری از موارد را مورد توجه خود قرار دهند. در نهایت وجود چنین افرادی در مراحل اجرا، به علت اشراف کافی آنها به هدف، می تواند سهولت و سرعت بالاتری را به همراه داشته باشد. در نهایت یادداشت ایده های افراد و امتیازدهی به آنها باعث خواهد شد تا افراد بتوانند پس از مدتی نظیر یک سال، روند پیشرفت خود را به خوبی حس کرده و انگیزه بالاتری را پیدا کنند.

6-فرهنگ سازمانی را بهبود بخشید

این امر که افراد با یکدیگر ارتباط و همدلی بالاتری را داشته باشند، نظام فکری آنها را بهبود خواهد بخشید. درواقع افراد می توانند اشتباهات یکدیگر را شناسایی کرده و راهکارهایی را برای رفع آن ارائه دهند. بدون شک با چنین جو فوق العاده ای، موفقیت شما تضمین شده خواهد بود. در نهایت این امر که افراد به جای ایده پردازی به صورت انفرادی در تلاش برای تصمیمات جمعی باشند، رشد بی نظیری در رابطه با کیفیت ایده ها به همراه خواهد داشت.

7-از ریسک کردن واهمه ای نداشته باشید

برخی از ایده ها ممکن است یک نوآوری جدید محسوب شود. بدون شک اگر شما به عنوان مدیر شرکت از روحیه ریسک پذیری بالایی برخوردار نباشید، بدون شک این موارد نادیده گرفته خواهد شد. این امر در حالی است که پیشرفت های واقعی از دل همین موارد بیرون می آید. به همین خاطر ضروری است تا این مهارت را در خود تقویت کنید.

8-مطالعات قبل از اجراکردن طرح را جدی بگیرید

از افراد بخواهید که قبل و بعد از شکل گرفتن یک ایده، مطالعه بالایی را داشته باشند. در این رابطه ضروری است تا منابع کافی را در اختیار آنها قرار دهید. درواقع مطالعه کمک خواهد کرد تا ایده افراد به سمت کاربردی تر بودن متمایل شود. در نهایت برای کسب مهارت تفکر خلاق، ایجاد دوره های آموزشی و استفاده از مدرسین مطرح نیز می تواند اقدامی کاملا سودمند باشد.

9-ارتباط کارمندان با مشتریان را افزایش دهید

به هر میزان که کارمندان با جامعه ارتباط بالاتری را داشته باشند، واقع بینی آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین این امر که افراد تصور نکنند که ایده های آنها در نهایت به نام شما ثبت نخواهد شد و همگان تعلق آن به شما را خواهند فهمید، بدون شک در انگیزه افراد برای معرفی مواردی بهتر، تاثیرگذار خواهد بود. این امر که ایده ها کاملا در راستای تامین بهتر نیاز مشتری باشد، بدون شک فوق العاده خواهد بود.

10-تنها به افراد درون شرکت محدود نباشید

بسیاری از افراد هستند که به صورت غیرمستقیم با شما ارتباط دارند. برای مثال ممکن است یک فروشنده به صورت مستقیم عضوی از تیم شرکت محسوب نشود، با این حال این افراد به علت آنکه در خط مقدم قرار داشته و بالاترین ارتباط را با مشتری و اوضاع بازار دارند، بدون شک از سطح اطلاعات مفیدی برخوردار بوده و در صورت توجه، مواردی فوق العاده را عنوان خواهند کرد. در نهایت حتی نباید از ایده-های مشتریان نیز غافل شوید.

11-چارچوبی را تعیین کنید

این امر که کارمندان را با چشم انداز شرکت آشنا کنید، باعث خواهد شد تا ایده های آنها کاملا همسو با اهدافی باشد که قصد رسیدن به آنها را دارید. به همین خاطر ضروری است تا ضمن تبیین و تشریح درست چشم انداز خود، افراد را به نوعی محدود کنید. در غیر این صورت ممکن است هزینه فرصت آنها صرف مواردی شود که ابدا جزو اولویت ها محسوب نشده و به سادگی کنار گذاشته خواهد شد.

12-به کارمندان اجازه فعالیت جدید را بدهید

در بسیاری از شرکت ها زمان هایی به افراد داده می شود تا بر روی هر موضوعی که تمایل دارند، تحقیقی را داشته باشند. این امر نه تنها مانع از درگیر شدن با روزمرگی خواهد شد، بلکه زمینه را برای تنوع بیشتر و بهبود سطح ایده ها فراهم خواهد کرد. برای مثال ممکن است کارمندی با تحقیق بر روی منابع تجدیدپذیر، به صورت کامل این اقدام را در شرکت به اجرا درآورد.

مطلب مرتبط: 4 روش جهت ترویج خلاقیت در گروه کاری

13-تحمل صدای مخالف را داشته باشید

افراد ممکن است هر ایده ای را مطرح کنند، با این حال این امر نباید باعث شود تا شما احساس بدی را نسبت به کارمندان خود به دست آورده و بر روی آنها برچسب هایی را بزنید. فراموش نکنید که در یک فضای آزاد، حتی امکان مخالفت و نقد ایده های شما نیز وجود دارد. به همین خاطر ضروری است تا از ظرفیت بالای خود اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت تمامی تلاش ها به یک باره نابود خواهد شد.

در نهایت فراموش نکنید که همواره لازم است تا برنامه ای جدید را برای تقویت تفکر خلاق و ایده پردازی در شرکت داشته باشید. در غیر این صورت پیشرفت های شما در مرحله ای متوقف خواهد شد.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی