فرصت امروز- مترجم: امیر آل علی
در حال حاضر، مهم ترین اقدام در زمینه بازاریابی را باید تولید محتوا به حساب آورد. با این حال با توجه به حضور تعداد بی شماری برند در این عرصه، تنها عامل تمایز و برتری را باید کیفیت کار دانست. در این رابطه آشنایی با اصول و استانداردهای محتوانویسی، به شما کمک خواهد کرد تا به سطح حرفه ای ها نزدیک تر شوید. در همین راستا به بررسی 7 مورد منتخب خواهیم پرداخت.
1-تنها به دنبال مطالب ارزشمند و به روز باشید
اصول طلایی محتوانویسی
نخستین موردی که در زمینه تولید محتوا، باید مورد توجه قرار دهید این است که موضوعات ارزشمند را مورد توجه قرار دهید. بدون شک در هر زمینه ای از کسب و کار، با انواع مختلف موضوعات مواجه خواهید بود. با این حال تمامی آنها به یک اندازه از اهمیت برخوردار نبوده و لازم است تا اولویت بندی مناسبی را داشته باشید. با این اقدام مشاهده خواهید کرد که بسیاری از موضوعات، حتی ارزش کار کردن را نیز نخواهد داشت. برای سنجش این امر که کدام یک از مطالب دارای ارزش بالاتری هستند، بررسی مخاطبان بهترین اقدام خواهد بود. علت این امر به این خاطر است که تمامی تلاش های شما برای جلب رضایت آنها بوده و این اقدام می تواند شما را به بهترین نتایج و انتخاب ها برساند. نکته دیگری که در این بخش باید مورد توجه قرار دهید این است که مطالب باید حتما به روز باشند. علت این امر به این خاطر است که ارزش بسیاری از اخبار و مطالب، با گذشت زمان از بین رفته و یا کمرنگ می شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سایرین از مدت ها قبل بر روی این موضع کار کرده باشند. به همین خاطر تنها باید به دنبال موارد جدید باشید. این امر حتی در زمینه ترجمه نیز الزامی خواهد بود.
2-ذکر منابع را جدی بگیرید
در صورتی که منابع شما ذکر نشود، همواره این تصور ممکن است به وجود آید که شما اطلاعاتی را بدون تحقیق و اعتبار کافی در اختیار مخاطب قرار داده اید. بدون شک این امر باعث خواهد شد تا نه تنها مطلب شما مورد توجه جدی قرار نگیرد، بلکه نام برند نیز با آسیبی جدی مواجه شود. به همین خاطر نیز ضروری است تا منبع تمامی داده ها را در درون متن ذکر کرده و حتی پل ارتباطی را میان منبع خود و مخاطبان ایجاد کنید. همچنین این امر باعث خواهد شد تا هیچ گاه متهم به کپی برداری از مطالب سایرین نشوید.
مطلب مرتبط: چگونه تولید محتوا کنیم؟
3-به سطح مخاطب توجه داشته باشید
شما باید به نحوی محتوای خود را ایجاد کنید که جامعه هدف احساس رضایت کافی را داشته باشد. در این رابطه نوع بیان مطالب، از جمله مهم ترین آنها محسوب می شود. برای مثال اگر محتوای شما برای قشری خاص و محدود به مانند استاتید دانشگاهی تهیه شده است، بدون شک تفاوت های بسیاری را در مقایسه با زمانی خواهد داشت که شما جذب حداکثری را در دستور کار خود قرار داده اید. برای سنجش بهترین شیوه، توصیه می شود تا نوع نگارش بهترین ها را مورد بررسی قرار دهید. بدون شک با کمی تمرین، در این رابطه به مهارت دست پیدا خواهید کرد. در این رابطه فراموش نکنید که امروزه بسیاری از افراد، بیش از حد درگیر مسائلی نظیر سئوسازی مطالب می-شوند. این امر خود باعث خواهد شد تا مطالب شما قدرت ارتباط برقرارکردن با افراد را از دست بدهد. به همین خاطر توجه به مخاطب باید در اولویت اصلی قرار گیرد. تحت این شرایط شما قادر خواهید بود که تا حد امکان، بدون ایجاد تغییرات مضر، در زمینه رعایت اصول سئو نیز اقداماتی را انجام دهید.
4- به تعداد کلمات توجهی نداشته باشید
بسیاری از افراد خود را ملزم به رعایت محدودیت هایی در زمینه تعداد کلمات می کنند. این امر تنها در زمینه محتواهای متنی نبوده و انواع دیگر نظیر فایل های صوتی و تصویری را نیز شامل می شود. درواقع اشتباه بزرگ بسیاری از افراد فعال در این زمینه این است که خود را درگیر اعداد کرده و این امر باعث می شود تا از کیفیت کار کاسته شود. برای مثال ممکن است یک موضوع را بتوان به صورت کامل در یک متن کوتاه منتشر کرد. با این حال در صورتی که بالا بودن تعداد کلمات، یک استراتژی برای شما باشد، بدون شک شما مجبور به طولانی کردن آن به هر طریق ممکن خواهید بود. بدون شک این امر تاثیر اقدامات شما را با کاهشی چشمگیر مواجه خواهد ساخت. به همین خاطر تنها کافی است تا بر روی نیاز خود تمرکز کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که در جهان امروز، افراد تمایل بیشتری را به مطالب مختصر و کوتاه دارند. با این حال این امر به معنای کوتاه کردن متن به هر روشی نیز نبوده و لازم است تا به نحوی رفتار کنید که به جامعیت کار لطمه ای وارد نشود. در نهایت اگر به فضای بسیار زیادی نیاز دارید، توصیه می شود تا محتوای موردنظر را به صورت چند قسمتی درآورید.
5-بازبینی متن را جدی بگیرید
اکثر افراد تصور می کنند که این اقدام برای اصلاح اشتباهات نگارشی ای است که افراد به علت سرعت بالای تایپ خود ممکن است دچار آن شوند، با این حال واقعیت این است که این امر تنها یکی از دلایل اقدام مذکور محسوب می شود. درواقع با مطالعه مجدد اقدام خود، متوجه بسیاری از مواردی خواهید شد که می تواند حتی در ادامه کار شما تاثیرگذار باشد. به همین خاطر توصیه می شود تا با پایان یافتن هر بخش، مطلب خود را مورد بازبینی قرار داده و تنها به مشاهده مجدد پس از پایان یافتن همه چیز، محدود نباشید. علت این امر به این خاطر است که اصلاح یک اشتباه در ابتدای کار، به مراتب ساده تر از زمانی خواهد بود که شما همه چیز را به اتمام رسانیده اید.
6-نگرش مثبتی نسبت به اشتباهات خود داشته باشید
این امر باعث خواهد شد تا واکنش خوبی به این اتفاقات داشته و در تلاش برای بررسی و درس گرفتن از آنها باشید. در این رابطه فراموش نکنید که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود بارها مرتکب اشتباهاتی شود. این امر کاملا طبیعی بوده با این حال باید در تلاش برای عدم تکرار مجدد و کاهش خطاهای آتی خود باشید. در غیر این صورت همواره با مشکلاتی مواجه خواهید بود. برای این امر که کمتر دچار اشتباه شوید، استفاده از تجربیات دیگران، کاملا کارساز خواهد بود. در نهایت فراموش نکنید که تنها طبیعی دانستن اشتباهات، کافی نبوده و لازم است تا مسئولیت آن را نیز به صورت کامل برعهده گیرید. برای مثال ممکن است بخشی از مطالب شما دارای اشتباهاتی باشد که نارضایتی عمومی را به همراه داشته است. تحت این شرایط ضروری است تا به جای انکار و یا پنهان کردن آن، به صورت کاملا صادقانه آن را قبول کنید. نتایج آمارها نیز حاکی از آن است که افراد، همواره نسبت به این چنین عذرخواهی ها واکنش های مثبتی را دارند. به همین خاطر نباید بیش از حد نگران آن باشید. درواقع مخاطبان نیز به خوبی نسبت به این امر آگاه هستند که اشتباه کردن، ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد.
مطلب مرتبط: محتوا و نحوه تولید آن
7-توصیه هایی داشته باشید
اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که محتوا برای آموزش، اطلاع رسانی و یا سرگرمی تولید می شود، با این حال توجه داشته باشید که این موارد مخاطب را به نهایت رضایت نخواهد رساند. به همین خاطر شما باید همواره حداقل یک توصیه و راهکار را داشته باشید. این امر محتوای تولیدی را کاملا مفید خواهد کرد که ارزش به اشتراک گذاری بسیار بالایی را به همراه دارد. برای مثال اگر نحوه کار یک وسیله را توضیح دهید، بدون شک یک اقدام آموزشی و اطلاع رسانی خوب را انجام داده اید، با این حال توصیه ها و راهکارهای شما تفاوت ها را ایجاد خواهد کرد. با نگاهی عمیق، تقریبا در تمامی موضوعات می توان این بخش را اضافه کرد.
در نهایت فرد یا افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند، باید به قوانین و مواردی نظیر اصول سئو، طریق ساخت محتوای صوتی و تصویری و مواردی از این قبیل آگاهی کافی را داشته باشند. در غیر این صورت محدود بودن مهارت های آنها، زمینه کار را کاملا مختصر نگه خواهد داشت که بدون شک به علت عدم تنوع کافی، رضایت حداکثری مخاطبان را به وجود نخواهد آورد.
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی